• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szybciej koleją do Wrocławia, Warszawy i Krakowa

Krzysztof Koprowski
30 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Nowy rozkład pozwoli na szybsze dotarcie z Trójmiasta m.in. do Warszawy, Krakowa oraz Wrocławia (przez Bydgoszcz, Poznań). Nowy rozkład pozwoli na szybsze dotarcie z Trójmiasta m.in. do Warszawy, Krakowa oraz Wrocławia (przez Bydgoszcz, Poznań).

Od grudnia podróż do Wrocławia pociągiem zajmie tylko pięć godzin. 19 minut szybciej dotrzemy do Warszawy. O kilka minut skróci się przejazd do Krakowa. Jednocześnie o klienta walczy też Polski Bus, który nie konkuruje czasem, ale cenami przejazdów.



Jakim środkiem transportu podróżujesz najczęściej po Polsce?

Na razie znany jest jedynie zarys nowego rozkładu jazdy kolei, który będzie obowiązywał od 13 grudnia przez kolejne 12 miesięcy. Grupa PKP przedstawiła go jako ten, który w pełni pozwoli pasażerom poczuć zmiany realizacji programu inwestycyjnego wartego 30 mld zł.

- Inwestycje Polskich Linii Kolejowych za miliardy złotych to spójna sieć kolejowa, lepsza obsługa pasażera na stacjach i przystankach oraz coraz bardziej atrakcyjne czasy przejazdów. Kolejną poprawę m.in. dzięki podniesieniu prędkości na ponad 2400 km linii odczują pasażerowie pociągów dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych. Doskonalimy zarządzanie rozkładem jazdy, by zapewnić najbardziej atrakcyjne przejazdy i kontynuowanie największych w historii inwestycji - mówi Andrzej Filip Wojciechowski, prezes PKP PLK.
Dla naszego regionu największą zmianą będzie skrócenie przejazdu z Trójmiasta do Wrocławia (przez Bydgoszcz-Poznań). Pociągi te trasę przemierzać będą w zaledwie pięć godzin (licząc od Gdańska Głównego), czyli o ponad godzinę krócej niż obecnie. Ma być uruchomionych także więcej połączeń do stolicy Dolnego Śląska.

Kolejna zmiana to skrócenie przejazdu do Warszawy o 19 minut. Pociągi trasę między Gdańskiem a stolicą pokonają nawet w 2 godz. 39 min. Na trasie do stolicy pojawić się mają też dwa nowe przystanki pośrednie - Ciechanów oraz Działdowo.

Dotychczas rozkład kolejowy pozwalał na zaledwie sześciogodzinny jednodniowy pobyt w Krakowie, czyli tyle, ile zajmuje podróż w jedną stronę do stolicy Małopolski. Dotychczas rozkład kolejowy pozwalał na zaledwie sześciogodzinny jednodniowy pobyt w Krakowie, czyli tyle, ile zajmuje podróż w jedną stronę do stolicy Małopolski.
Nowy rozkład ma umożliwić wygodniejszy jednodniowy pobyt w Krakowie (obecnie pierwszy bezpośredni pociąg do stolicy Małopolski dociera dopiero o godz. 11, ostatni odjeżdża po godz. 18). Pociągi odcinek Warszawa - Kraków pokonają w czasie 2 godz. 19 min, czyli szybciej o 9 minut względem obecnego rozkładu.

Na trasie Warszawa - Kraków pojawi się też tańsze, okrężne połączenie, które wiedzie przez Kielce z czasem przejazdu 4 godz. 11 min.

Z Warszawy do Trójmiasta, jak i Krakowa zostanie wprowadzony regularny odstęp odjazdów pociągów, dzięki czemu łatwiej będzie można zapamiętać rozkład jazdy.

Łącznie na terenie całej Polski uruchomionych zostanie o 63 więcej połączeń pociągami Intercity (wzrost z 302 do 365). Na nowych trasach pojawią się też składy Pendolino - m.in. do Rzeszowa, Bielska Białej i Gliwic. Jeżeli uzyskana zostanie zgoda organów Unii Europejskiej, pociągi te dotrą także do Kołobrzegu. Bez zmian pozostaje obsługa dotychczasowych tras pociągami Pendolino.


Lepszy czas przejazdu będzie też m.in. między Warszawą a Łodzią, Wrocławiem i Rawiczem czy stolicą i Białymstokiem. Do użytku w tym roku oddane zostaną odnowione dworce w Gliwicach i Szczecinie oraz nowy gmach w Bydgoszczy.

Czytaj też: W grudniu pojedziemy PKM-ką z Gdyni do Gdańska co 15-20 minut

Ale o pasażerów chce walczyć także Polski Bus. Przewoźnikowi trudno będzie dorównać czasom przejazdu, ale nadrabia on atrakcyjną ofertą cenową.

Na linii P1 Warszawa - Gdańsk (czas przejazdu 4 godz. 35 min) każdy bilet kupiony z minimum 28-dniowym wyprzedzeniem kosztuje 9 zł + 1 zł opłaty rezerwacyjnej. Cena biletu dla tej samej trasy kupiona z wyprzedzeniem 14-27 dni wynosi natomiast 14 zł + 1 zł opłaty rezerwacyjnej.

Oferta Polskiego Busa to alternatywa dla osób, którym bardziej od czasu podróży, zależy na jej niskiej cenie. Oferta Polskiego Busa to alternatywa dla osób, którym bardziej od czasu podróży, zależy na jej niskiej cenie.
Cały czas funkcjonują też połączenia w konkurencyjnych względem kolei cenach na pozostałych trasach z Trójmiasta, w tym z Gdańska do Krakowa (ok. 10 godzin jazdy) oraz Wrocławia (8,5 godziny jazdy).

Warto zwrócić uwagę, że Polski Bus niedawno uruchomił także nową markę "Polski Bus Gold", na którą składają się autokary o podwyższonym komforcie podróży (m.in. wygodniejsze fotele, więcej miejsca na nogi, bardziej przestronne wnętrze, wzbogacona oferta cateringowa). Obsługują one połączenia na trasach Warszawa - Wrocław oraz Warszawa - Kraków.

Przejazdy "Gold" są tylko kilka złotych droższe od pozostałych połączeń oraz zapewniają nieco krótszy czas przejazdu (ok. 35-40 minut).

Opinie (127) 1 zablokowana

  • i tak tew wszystkie rozkłady sa fikcyjne, mało kiedy zdarzyło się aby pociąh pkp przyjechał bez opóźnienia 5-30 minut i to nie (1)

    • 2 1

    • mi się ostatnio często zdarza punktualny przyjazd. Np. ostatnio jak jechałem - tydzień temu. IC z Wrocławia, w Gdańsku rozkładowo koło 13:00 i przyjechał tak jak powinien.

      • 0 0

  • Wycofanie projektu rozkładu jazdy 2015/2016 (1)

    Na stronie internetowej (zakładka - plakatowe rozkłady jazdy) udostępniona w dniu wczorajszym informacja o nowym rozkładzie jazdy 2015/2016 została przez PLK i IC wycofana gdyż zawierały bardzo dużo nieprawdziwych informacji.

    • 3 0

    • a to chodzi o te rozkłady co były na portalach hostingowych? ja wyszukałem na wykop - gdzie był cały rozkład w pdf na wszystkie linie - PKP Intercity. Mówisz o tym samym?
      Bo mi się wydaje po części, że PIC chce zrobić jakiś jak zwykle PRowy meeting i ogłosić sukces, dlatego tak wszędzie wywalają opublikowane projekty grożąc sądami..

      • 0 0

  • Mnie najbardziej interesuje linia Gdańsk-Poznań

    Widziałem projekt rozkładu - istotnie TLK/IC co 2 godziny we w miarę równym takcie, czasy takie, jakich wcześniej nie było: 2h54min dla TLK/IC i około 2h40min dla EIC Berlin-Gdynia-Express. Bardzo dobre czasy, jak na nasze warunki i 312km trasy.
    Lata 90-te (początek) to był czas około 3:40 dla ekspresów, potem degradacja linii, brak remontów i szczyty w latach 2009-2011 - blisko 5 godzin! Czyli w 3 lata po zakończeniu remontów czas się skrócił prawie o połowę.

    Przy cenie paliwa - chyba jednak pociąg wygrywa nawet czasem przejazdu z autem.

    Warszawy nie komentuję, bo nie jeżdżę.

    • 2 0

  • ha ha w 1990 2,5 do Warszawa Wschodnia

    a teraz jeszcze tylko 9 minut dłużej

    • 3 0

  • Do Warszawy szybciej (5)

    Do Warszawy pojedziemy szybciej o 19 minut tylko dwoma pociągami jadącymi pomiędzy Trójmiastem a Warszawą bez zatrzymania. Przy pozostałych pociągach czas przejazdu będzie zbliżony do tego który będzie obowiązywał od 17.10.2015 (kolejna zmiana rozkładu jazdy) ale za to niektóre pociągi będą zatrzymywały się w Działdowie i Ciechanowie. Wzrasta też ilość połączeń do Stolicy, w tym pociągów TLK znacznie tańszych od Pendolino. Natomiast sukcesem są kończące się prace remontowe w kierunku Wrocławia umożliwiające znaczne skrócenie czasu przejazdu.

    • 86 4

    • (3)

      Te dwa kursy będą w najbardziej "biznesowych" godzinach i mimo, że będą najdroższe, mogą jeździć pełne, podobnie jak na trasie Kraków-Warszawa. Biznes spokojnie zapłaci 150 zł czy 190 zł za 1 klasę. Ale pozostałe kursy, np. okołopołudniowe, powinny być tańsze, tak jak tańsze są pociągi po 19 i w weekendy.

      • 19 0

      • To po co było w ogóle chwalić się tymi szybszymi połączeniami,

        skoro po pierwsze ekstremalnie rzadkie, po drogie ekstremalnie drogie, a po trzecie mało dostępne?
        Następny strzał w kolano.

        Liczyłem na to, że w końcu pojadę do Warszawy w czasie zbliżonym do 3 godzin, a tutaj pomimo wypompowania następnych setek milionówzłotych nic się dla mnie nie zmieni.

        • 0 0

      • 150zł to i tak taniej niż samolotem za 199zł (1)

        I nie tylko biznes będzie tym jeździł. Niektórzy po prostu cenią sobie swój czas.

        • 14 1

        • Biznes ceni swój czas i po załatwieniu sprawy w Wawie

          będzie specjalnie czekał na ten jeden pociąg co jedzie szybciej o 15 min?
          A poza tym, nawet jesli wcześniej kupi bilet na ten pociąg, a potem okaże się że może jechać 2 godziny wczesniejszym to musi wymienić bilet. To jest rozwiązanie do bani. Kiedyś wsiadałeś do takiego Ex, czekałeś aż konduktor przyjdzie I kupowałeś bilet lub sama miejscówkę. Teraz tak nie da się zrobić.

          • 1 6

    • Zatrzymanie

      na stacjach Tczew, Malbork, Iława "kosztuje" 7 minut. Pozostałe 12 min to efekt podniesienia dopuszczalnych prędkości na łukach. Bo jak wiadomo w tym roku ETCS nie zostanie wdrożony na linii nr 9 i jazda z prędkością 200 km/h nie będzie możliwa.

      • 5 0

  • do Gdyni ale nie zastepowac skm (3)

    pociągi dalekobieżne nie powinny zatrzymywać się na trasie Gdańsk - Gdynia na przystankach pośrednich zastępując SKM. To jest sensowne i skraca przejazd

    • 12 5

    • (1)

      to sobie zasuwaj z walizkami i z dziecmi z Oliwy do gdanska glownego lub gdyni na pociag dalekobiezny mondralo

      • 3 3

      • a z Wejherowa z walizkami i z 4 dzieci ?

        • 1 0

    • To nie Poznań

      • 1 1

  • tylko Polski Bus

    korzystam i sobie chwalę

    • 1 4

  • Pytanie do kursujących na trasie Gdańsk - Warszawa (3)

    A czy ktoś regularnie kursuje PKP na lini Gdańsk - Warszawa pierwszym rannym pociągiem? Bo nie wiem czy jeździ bez opóźnień czy jednak bezpieczniej jechać dzień wcześniej ostatnim pociągiem aby się do Wawy na 9 nie spóźnić.

    • 1 0

    • Mnie się zdarza, że muszę być w Warszawie na 9-tą rano

      to wyjeżdżam dzień wcześniej i nocuję w stolicy.

      Nocleg drogi jak diabli ale nie mogę się spóźnić.

      Dopóki linię będzie obsługiwała PKP nie odważę się zaryzykować wyjazdu w tym samym dniu co spotkanie - nie ma głupich.

      • 2 0

    • (1)

      znając PKP - jedź dzień wcześniej,przy dobrych wiatrach zdążysz na 0900 następnego dnia :).

      • 3 1

      • dokładnie

        wsiądziesz do pociągu o 5 rano, masz być w Wawie zgodnie z rozkładem o 8 a okaże się jak zwykle na Oruni - nie wiedzą, że pociągi jeżdżą po torach.

        I będziesz stać do przyjazdu proroka, a twoje spotkanie w Wawie o 9 diabli wezmą.

        • 2 0

  • szybciej, ale tylko do Oruni

    bo tam zawsze znajdzie się jakiś naprany baran co nie umie przechodzić przez tory i stoisz na środku pastwiska przez 4 godziny, aż zapracowany jaśnie pan prokurator raczy zaszczycić swoją obecnością miejsce wypadku....

    • 2 0

  • Nie no jaki Polski BUS? (3)

    Jak można jechać autobusem do Warszawy, albo Krakowa? Niewygoda, a po drugie to angielska firma, nie płacę im.

    • 13 5

    • Nie angielska, lecz szkocka.

      • 1 0

    • BUS kontra PKP (1)

      za podróż do Warszawy z Gda i powrót zapłacę razem 28 zł+1 zł za rezerwację. PKP na tej samej trasie w jedną stronę kosztuje 47 zł. Dla mnie rachunek prosty.

      • 1 4

      • Jak siedzisz na bezrobociu, to może i prosty. Jak ktoś pracuje i ceni swój czas oraz komfort, to będzie miał wywalone na autobus.

        • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane