• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szybciej koleją do Wrocławia, Warszawy i Krakowa

Krzysztof Koprowski
30 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tunel pod Morską po remoncie zyska windę
Nowy rozkład pozwoli na szybsze dotarcie z Trójmiasta m.in. do Warszawy, Krakowa oraz Wrocławia (przez Bydgoszcz, Poznań). Nowy rozkład pozwoli na szybsze dotarcie z Trójmiasta m.in. do Warszawy, Krakowa oraz Wrocławia (przez Bydgoszcz, Poznań).

Od grudnia podróż do Wrocławia pociągiem zajmie tylko pięć godzin. 19 minut szybciej dotrzemy do Warszawy. O kilka minut skróci się przejazd do Krakowa. Jednocześnie o klienta walczy też Polski Bus, który nie konkuruje czasem, ale cenami przejazdów.



Jakim środkiem transportu podróżujesz najczęściej po Polsce?

Na razie znany jest jedynie zarys nowego rozkładu jazdy kolei, który będzie obowiązywał od 13 grudnia przez kolejne 12 miesięcy. Grupa PKP przedstawiła go jako ten, który w pełni pozwoli pasażerom poczuć zmiany realizacji programu inwestycyjnego wartego 30 mld zł.

- Inwestycje Polskich Linii Kolejowych za miliardy złotych to spójna sieć kolejowa, lepsza obsługa pasażera na stacjach i przystankach oraz coraz bardziej atrakcyjne czasy przejazdów. Kolejną poprawę m.in. dzięki podniesieniu prędkości na ponad 2400 km linii odczują pasażerowie pociągów dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych. Doskonalimy zarządzanie rozkładem jazdy, by zapewnić najbardziej atrakcyjne przejazdy i kontynuowanie największych w historii inwestycji - mówi Andrzej Filip Wojciechowski, prezes PKP PLK.
Dla naszego regionu największą zmianą będzie skrócenie przejazdu z Trójmiasta do Wrocławia (przez Bydgoszcz-Poznań). Pociągi te trasę przemierzać będą w zaledwie pięć godzin (licząc od Gdańska Głównego), czyli o ponad godzinę krócej niż obecnie. Ma być uruchomionych także więcej połączeń do stolicy Dolnego Śląska.

Kolejna zmiana to skrócenie przejazdu do Warszawy o 19 minut. Pociągi trasę między Gdańskiem a stolicą pokonają nawet w 2 godz. 39 min. Na trasie do stolicy pojawić się mają też dwa nowe przystanki pośrednie - Ciechanów oraz Działdowo.

Dotychczas rozkład kolejowy pozwalał na zaledwie sześciogodzinny jednodniowy pobyt w Krakowie, czyli tyle, ile zajmuje podróż w jedną stronę do stolicy Małopolski. Dotychczas rozkład kolejowy pozwalał na zaledwie sześciogodzinny jednodniowy pobyt w Krakowie, czyli tyle, ile zajmuje podróż w jedną stronę do stolicy Małopolski.
Nowy rozkład ma umożliwić wygodniejszy jednodniowy pobyt w Krakowie (obecnie pierwszy bezpośredni pociąg do stolicy Małopolski dociera dopiero o godz. 11, ostatni odjeżdża po godz. 18). Pociągi odcinek Warszawa - Kraków pokonają w czasie 2 godz. 19 min, czyli szybciej o 9 minut względem obecnego rozkładu.

Na trasie Warszawa - Kraków pojawi się też tańsze, okrężne połączenie, które wiedzie przez Kielce z czasem przejazdu 4 godz. 11 min.

Z Warszawy do Trójmiasta, jak i Krakowa zostanie wprowadzony regularny odstęp odjazdów pociągów, dzięki czemu łatwiej będzie można zapamiętać rozkład jazdy.

Łącznie na terenie całej Polski uruchomionych zostanie o 63 więcej połączeń pociągami Intercity (wzrost z 302 do 365). Na nowych trasach pojawią się też składy Pendolino - m.in. do Rzeszowa, Bielska Białej i Gliwic. Jeżeli uzyskana zostanie zgoda organów Unii Europejskiej, pociągi te dotrą także do Kołobrzegu. Bez zmian pozostaje obsługa dotychczasowych tras pociągami Pendolino.


Lepszy czas przejazdu będzie też m.in. między Warszawą a Łodzią, Wrocławiem i Rawiczem czy stolicą i Białymstokiem. Do użytku w tym roku oddane zostaną odnowione dworce w Gliwicach i Szczecinie oraz nowy gmach w Bydgoszczy.

Czytaj też: W grudniu pojedziemy PKM-ką z Gdyni do Gdańska co 15-20 minut

Ale o pasażerów chce walczyć także Polski Bus. Przewoźnikowi trudno będzie dorównać czasom przejazdu, ale nadrabia on atrakcyjną ofertą cenową.

Na linii P1 Warszawa - Gdańsk (czas przejazdu 4 godz. 35 min) każdy bilet kupiony z minimum 28-dniowym wyprzedzeniem kosztuje 9 zł + 1 zł opłaty rezerwacyjnej. Cena biletu dla tej samej trasy kupiona z wyprzedzeniem 14-27 dni wynosi natomiast 14 zł + 1 zł opłaty rezerwacyjnej.

Oferta Polskiego Busa to alternatywa dla osób, którym bardziej od czasu podróży, zależy na jej niskiej cenie. Oferta Polskiego Busa to alternatywa dla osób, którym bardziej od czasu podróży, zależy na jej niskiej cenie.
Cały czas funkcjonują też połączenia w konkurencyjnych względem kolei cenach na pozostałych trasach z Trójmiasta, w tym z Gdańska do Krakowa (ok. 10 godzin jazdy) oraz Wrocławia (8,5 godziny jazdy).

Warto zwrócić uwagę, że Polski Bus niedawno uruchomił także nową markę "Polski Bus Gold", na którą składają się autokary o podwyższonym komforcie podróży (m.in. wygodniejsze fotele, więcej miejsca na nogi, bardziej przestronne wnętrze, wzbogacona oferta cateringowa). Obsługują one połączenia na trasach Warszawa - Wrocław oraz Warszawa - Kraków.

Przejazdy "Gold" są tylko kilka złotych droższe od pozostałych połączeń oraz zapewniają nieco krótszy czas przejazdu (ok. 35-40 minut).

Opinie (127) 1 zablokowana

  • jak ja mam bulić za pindolino 150 zł i to wolę jechać tlk, nigdzie mi się nie śpieszy ;)

    • 6 5

  • ZS - GD

    Przydałoby się poprawienie czasu przejazdu do Szczecina bo ponad 5h to troche dużo...

    • 9 0

  • w roku 1938 pociagi gdynia - poznan , gdansk -warszawa (1)

    jechaly nieznacznie wolniej lub szybciej ( fakt bylo kilka stacji mniej ) ale za to pociag stal od 10 do 15 min -bo trzeba bylo sprawdzic wszystkie jednostki -zaciski itp......... SORRY ale WASZ klimat juz minął, na bajki i oszustwa nikt sie juz nie nabiera.

    • 8 10

    • Ale wtedy rzadzila endecja a nie wasze dmowskie pisiory:) Pilsudski by was szabla pogonil oszolomy:)

      • 2 3

  • Dlugi postoj Pendolino w Ilawie (1)

    Dlaczego Pendolino, jadacy na trasie Warszawa - Trojmiasto traci 15 minut na postoj w Ilawie? Podczas ostatniej podrozy obserwowalem ludzi, ktorzy wysiadali sobie z pociagu w Ilawie na papieroska. Szkoda tych 15 minut, tym bardziej, ze mamy jechac coraz szybciej - prosze o rozwazenie mojej uwagi.

    • 19 1

    • Jechałem kilkanaście razy w ostatnim czasie i zawsze był to postój ok. 3-minutowy. Może byliście przed czasem? Jakieś komunikaty?

      • 1 0

  • Pan Redaktor trochę przesadził (1)

    gdyby te pociągi jeździły "ponad 2400/godz" byłyby ponad dwa razy szybsze od samolotów

    • 5 6

    • czytaj ze zrozumieniem

      napisane bowiem jest : "podniesienie prędkości na ponad 2400 km linii" czyli chodzi nie o zwiększenie prędkości pociągu do 2400 km/h tylko o zwiększeniu prędkości na liniach o łączej długości 2400 km.

      • 5 0

  • Szkoda tylko, że PKP nie panuje nad sprzedażą biletów na Pendolino. Kupuje człowiek dla rodziny miejsca przy jednym stoliku ale w wagonie okazuje się, że numeracja zmusza rodzinę do rozdzielenia się.

    • 12 2

  • (6)

    Tylko kiedy Gdańsk Gł. Przestanie być stacją przelotową a będzie końcową bo już tu nie idzie wsiąść bo gdyńska wiocha większość miejsc zajmuje

    • 3 26

    • Jak Danzig odłączy się od Polski i znów będzie Niemiecki! (1)

      Wioche to masz u siebie pod blokiem na Oruni dolnej!

      • 9 3

      • Nie ma czegoś takiego jak Orunia dolna.

        Ale co Ty możesz o tym wiedzieć.

        • 0 0

    • A w innych postach marudzicie

      że po co do Gdyni dojeżdża skoro powietrze wozi?

      • 1 1

    • Kiedy Polski Bus będzie dojeżdżał do Gdyni ? bo mi również nie chce się telepać SKM do Gdańska a tym bardziej zostawiać tam, auto na tydzień

      • 7 1

    • Spokojna twoja rozczochrana

      Pendolino to nie regio do ciebie do Człuchowa, masz bilet to usiądziesz...

      • 3 1

    • Jak zajmują miejsca

      jak wszystkie pociągi PKP IC mają obowiązkową rezerwację miejsc?

      • 0 0

  • Nie no jaki Polski BUS? (3)

    Jak można jechać autobusem do Warszawy, albo Krakowa? Niewygoda, a po drugie to angielska firma, nie płacę im.

    • 13 5

    • BUS kontra PKP (1)

      za podróż do Warszawy z Gda i powrót zapłacę razem 28 zł+1 zł za rezerwację. PKP na tej samej trasie w jedną stronę kosztuje 47 zł. Dla mnie rachunek prosty.

      • 1 4

      • Jak siedzisz na bezrobociu, to może i prosty. Jak ktoś pracuje i ceni swój czas oraz komfort, to będzie miał wywalone na autobus.

        • 7 0

    • Nie angielska, lecz szkocka.

      • 1 0

  • w Gdańsku wsiada niewiele więcej

    • 4 2

  • (4)

    Kaszubi z gdyni powinni dojeżdzać skmkami do gdańska Gdańsk powinien być główna stacja!

    • 1 22

    • Goń się tempaku betonowy!

      • 2 0

    • najpierw wyrzucić Budynia

      najlepiej w kosmos. macie tam przeca znajomosci

      • 2 0

    • to niemce z Gdańska niech jeżdżą eskaemką do Polskiej Gdyni. Dlatego Gdynia jest Główną Stacją

      • 4 0

    • debil

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane