• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szybciej koleją do Wrocławia, Warszawy i Krakowa

Krzysztof Koprowski
30 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Nowy rozkład pozwoli na szybsze dotarcie z Trójmiasta m.in. do Warszawy, Krakowa oraz Wrocławia (przez Bydgoszcz, Poznań). Nowy rozkład pozwoli na szybsze dotarcie z Trójmiasta m.in. do Warszawy, Krakowa oraz Wrocławia (przez Bydgoszcz, Poznań).

Od grudnia podróż do Wrocławia pociągiem zajmie tylko pięć godzin. 19 minut szybciej dotrzemy do Warszawy. O kilka minut skróci się przejazd do Krakowa. Jednocześnie o klienta walczy też Polski Bus, który nie konkuruje czasem, ale cenami przejazdów.



Jakim środkiem transportu podróżujesz najczęściej po Polsce?

Na razie znany jest jedynie zarys nowego rozkładu jazdy kolei, który będzie obowiązywał od 13 grudnia przez kolejne 12 miesięcy. Grupa PKP przedstawiła go jako ten, który w pełni pozwoli pasażerom poczuć zmiany realizacji programu inwestycyjnego wartego 30 mld zł.

- Inwestycje Polskich Linii Kolejowych za miliardy złotych to spójna sieć kolejowa, lepsza obsługa pasażera na stacjach i przystankach oraz coraz bardziej atrakcyjne czasy przejazdów. Kolejną poprawę m.in. dzięki podniesieniu prędkości na ponad 2400 km linii odczują pasażerowie pociągów dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych. Doskonalimy zarządzanie rozkładem jazdy, by zapewnić najbardziej atrakcyjne przejazdy i kontynuowanie największych w historii inwestycji - mówi Andrzej Filip Wojciechowski, prezes PKP PLK.
Dla naszego regionu największą zmianą będzie skrócenie przejazdu z Trójmiasta do Wrocławia (przez Bydgoszcz-Poznań). Pociągi te trasę przemierzać będą w zaledwie pięć godzin (licząc od Gdańska Głównego), czyli o ponad godzinę krócej niż obecnie. Ma być uruchomionych także więcej połączeń do stolicy Dolnego Śląska.

Kolejna zmiana to skrócenie przejazdu do Warszawy o 19 minut. Pociągi trasę między Gdańskiem a stolicą pokonają nawet w 2 godz. 39 min. Na trasie do stolicy pojawić się mają też dwa nowe przystanki pośrednie - Ciechanów oraz Działdowo.

Dotychczas rozkład kolejowy pozwalał na zaledwie sześciogodzinny jednodniowy pobyt w Krakowie, czyli tyle, ile zajmuje podróż w jedną stronę do stolicy Małopolski. Dotychczas rozkład kolejowy pozwalał na zaledwie sześciogodzinny jednodniowy pobyt w Krakowie, czyli tyle, ile zajmuje podróż w jedną stronę do stolicy Małopolski.
Nowy rozkład ma umożliwić wygodniejszy jednodniowy pobyt w Krakowie (obecnie pierwszy bezpośredni pociąg do stolicy Małopolski dociera dopiero o godz. 11, ostatni odjeżdża po godz. 18). Pociągi odcinek Warszawa - Kraków pokonają w czasie 2 godz. 19 min, czyli szybciej o 9 minut względem obecnego rozkładu.

Na trasie Warszawa - Kraków pojawi się też tańsze, okrężne połączenie, które wiedzie przez Kielce z czasem przejazdu 4 godz. 11 min.

Z Warszawy do Trójmiasta, jak i Krakowa zostanie wprowadzony regularny odstęp odjazdów pociągów, dzięki czemu łatwiej będzie można zapamiętać rozkład jazdy.

Łącznie na terenie całej Polski uruchomionych zostanie o 63 więcej połączeń pociągami Intercity (wzrost z 302 do 365). Na nowych trasach pojawią się też składy Pendolino - m.in. do Rzeszowa, Bielska Białej i Gliwic. Jeżeli uzyskana zostanie zgoda organów Unii Europejskiej, pociągi te dotrą także do Kołobrzegu. Bez zmian pozostaje obsługa dotychczasowych tras pociągami Pendolino.


Lepszy czas przejazdu będzie też m.in. między Warszawą a Łodzią, Wrocławiem i Rawiczem czy stolicą i Białymstokiem. Do użytku w tym roku oddane zostaną odnowione dworce w Gliwicach i Szczecinie oraz nowy gmach w Bydgoszczy.

Czytaj też: W grudniu pojedziemy PKM-ką z Gdyni do Gdańska co 15-20 minut

Ale o pasażerów chce walczyć także Polski Bus. Przewoźnikowi trudno będzie dorównać czasom przejazdu, ale nadrabia on atrakcyjną ofertą cenową.

Na linii P1 Warszawa - Gdańsk (czas przejazdu 4 godz. 35 min) każdy bilet kupiony z minimum 28-dniowym wyprzedzeniem kosztuje 9 zł + 1 zł opłaty rezerwacyjnej. Cena biletu dla tej samej trasy kupiona z wyprzedzeniem 14-27 dni wynosi natomiast 14 zł + 1 zł opłaty rezerwacyjnej.

Oferta Polskiego Busa to alternatywa dla osób, którym bardziej od czasu podróży, zależy na jej niskiej cenie. Oferta Polskiego Busa to alternatywa dla osób, którym bardziej od czasu podróży, zależy na jej niskiej cenie.
Cały czas funkcjonują też połączenia w konkurencyjnych względem kolei cenach na pozostałych trasach z Trójmiasta, w tym z Gdańska do Krakowa (ok. 10 godzin jazdy) oraz Wrocławia (8,5 godziny jazdy).

Warto zwrócić uwagę, że Polski Bus niedawno uruchomił także nową markę "Polski Bus Gold", na którą składają się autokary o podwyższonym komforcie podróży (m.in. wygodniejsze fotele, więcej miejsca na nogi, bardziej przestronne wnętrze, wzbogacona oferta cateringowa). Obsługują one połączenia na trasach Warszawa - Wrocław oraz Warszawa - Kraków.

Przejazdy "Gold" są tylko kilka złotych droższe od pozostałych połączeń oraz zapewniają nieco krótszy czas przejazdu (ok. 35-40 minut).

Opinie (127) 1 zablokowana

  • Najbrdzej się cieszę z szybszych połączeń do Wrocławia przez Poznań!!! Tu można uruchomićPendolino.

    • 7 0

  • A co ma UE do Kołobrzegu, że ich trzeba pytać??? (1)

    • 12 3

    • kolobrzeg

      ofensywa...

      • 0 0

  • Po jaki ch.. pendolino ma zatrzymywać się w Ciechanowie i Działdowie? (5)

    Przecież Iława wystarczy!!! Ja bym jeszcze zlikwidował postoje we Wrzeszczu, Oliwie i Malborku! Dzięki temu dało by się zmieścić w 2h!!!

    • 15 8

    • W ogóle bez postojów (1)

      Pomyśl, jak szybko by jechał w ogóle bez pasażerów ;)

      Postoje handlowe są po to, żeby ktoś wsiadł. Iława = przesiadka na Olsztyn. Malbork = przesiadka na Elbląg. Tczew = przesiadka na Starogard/Chojnice.
      Ciechanów, Działdowo - zaczyna się po prostu duże Mazowsze.

      • 9 2

      • EIP ma być konkurencją dla samolotów i samochodów/busów!

        Więc powinien zatrzymywać się tylko na największych/najważniejszych stacjach!
        Na stacjach które wymieniłeś to się mogą zatrzymywać TLK i PR oraz aglomeracyjne!!!
        Pendolino musi oferować atrakcyjne czasy przejazdu żeby było atrakcyjne dla nowego potencjalnego klienta który obecnie jeździ autem albo lata samolotem!

        • 5 2

    • brakuje podpisu Jacek K

      bo przeca te miliony wyrzucone na klocki dworcowe powinny mnieć jakies uzasadnienie

      • 0 2

    • sloiki

      beda jechac nad morze. Zobacz ilu ich tutaj masz :) A poza tym z wiosek pod warszawa latwiej dojechac na obrzeza niz do centrum wawy.

      • 4 0

    • odpowiedź

      Załoga Pendolino wyjaśniła mi ten problem.

      Polska dostała pieniądze na przewozy wewnątrzkrajowe i MUSI zaoferować przejazdy z postojami na stacjach regionalnych.
      Inaczej... musielibyśmy oddać Brukseli gigantyczną dotację.
      Wiem, że to jest chore, ale UE=ZSRR.

      • 5 2

  • Pendolino jechalem 2tyg temu do Krakowa (4)

    No i powiem po 5h bylem wypoczety. 5:20 wyjazd z Sopotu i w Krakowie 11:20. Do Warszawy pociag nie byl mocno zapelniony ale w wawie juz sporo osob wsiadlo.

    Do Warszawy pociag jechal z prdkoscia ok 160-170km/h. Za to juz od Warszawy do Krakowa lecial 180-205km/h. Calkiem ladnie, komfort spoko. Niektorzy narzekaja, ze niby malo miejsca.. hmm Maly nie jestem ale zmiescilem sie, nogi odpowczywaly :D

    Dla ciekawskich Sopot>Krakow - pendolino 5h, Krakow>Zakopane - Polskibus 2h. Przesiadka w Krakowie 1h - i oczywiscie spacer po Glaerii Krakowskiej. Duzo lepsza alternatywa niz tluc sie autem 10-12h.

    • 16 5

    • (3)

      Gdańsk - Zakopane autem to obecnie 8 h, po wybudowaniu obwodnicy Łodzi i Częstochowy (A1, w budowie), będzie jeszcze szybciej.

      Przetargi na Zakopiankę S7 również rozpisane

      • 1 4

      • 8h? przepisowo? (2)

        Na sama zakopianke tracisz 2-2:30h. Koszt paliwa na przejazd autem to ok 500-600zl w 2strony + autostrada a1 +a4

        A1 - 29,90zl x 2
        A4 - 10zl x 2

        • 4 0

        • A4 to chyba policzyłeś już tylko w jedną stronę..10zl przy wjeździe i drugie tyle przy wyjeździe z A4(no,chyba,że coś się zmieniło od wakacji)..a co do trasy Trójmiasto-Zakopane to wyjdzie 8-9h autem(przepisowo) oczywiście z uwzglednieniem autostrad..co do kosztu podróży to już zależy ile osób jedzie na taka eskapadę.. Przy dwóch osobach koszt jest porównywalny do przejazdu PKP,przy czterech znacznie taniej..

          • 2 0

        • trzeba wiedzieć kiedy jechać. Ja na Zakopiance nie stałem

          • 0 0

  • do Gdyni ale nie zastepowac skm (3)

    pociągi dalekobieżne nie powinny zatrzymywać się na trasie Gdańsk - Gdynia na przystankach pośrednich zastępując SKM. To jest sensowne i skraca przejazd

    • 12 5

    • (1)

      to sobie zasuwaj z walizkami i z dziecmi z Oliwy do gdanska glownego lub gdyni na pociag dalekobiezny mondralo

      • 3 3

      • a z Wejherowa z walizkami i z 4 dzieci ?

        • 1 0

    • To nie Poznań

      • 1 1

  • Jak redaktor pisze o roznych opcjach dojazdu to warto napisac o samolocie

    Obecnie Rynair do wawy modlin kosztuje 19zl. Przed odprawa 2h + 1h lot + dojazd z modlina do centrum 1h. Dojazd modlin>centrum 15zl w 1strone.

    Do krakowa ryanair kosztuje 49-59zl z tym, ze trzeba miec wiecej wolnych dni(wyloty w srodku tygodnia i dnia).

    Mi najbardziej podoba sie to, ze o 16:00 mozna wyjsc z biura a wieczorem kolacje zjesc na koncu Polski(albo isc na spacer ;) ).

    • 5 0

  • pseudokibiców minimum 59 zł do wawy busem 10 zl

    bardziej opłaca się busem bo koszt 5 razy niższy!! Nawet samolot teraz tańszy 19 zł niż pseudonim lotnisko pkm 3.5zl na lotnisko Krajowe wystarczy być godzine wcześniej ,,godzina lotu.i godzina jazdy do centrum 15 zł. plus taki ze niesidzisz 3 godziny na ciasnym fotelu tylko godzinę i dodatkowo przyjemność latania.Pendolino oferuje gorszy standard i miejsca dla pasażera niż zwykły express który jest dodatkowo tańszy a czas przejazdu taki sam

    • 1 2

  • (1)

    "Jeżeli uzyskana zostanie zgoda organów Unii Europejskiej,"

    bez komentarza...

    • 6 1

    • refleksja

      UE=ZSRR

      • 3 1

  • Tylko debil na to da się nabrać !!!! powinno się ukarać ludzi którzy to Pendolino sprowadzili do kraju !!!!!!!!!! z Gdańska do Warszawy jest 320 km czas podróży 3 h wiec jaka to predkość wychodzi przejazdu ? żenada 21 wiek korupcja i tyle

    • 8 2

  • rok 1995 (1)

    ekspresem PKP z Gdyni Wawy jeździłem o godz 6 a o 9:40 byłem na Centralnym (czas 3:40) - to na temat "Kolejna zmiana to skrócenie przejazdu do Warszawy o 19 minut".
    Jeśli demontaż PKP i tworzenie stołków dla dyrektorów IC, TLK i innych spółek, całe lata wydatków, afer z importowanymi pociągami na literkę P dało 19 minut lepiej niż w 1995 - to ja dziękuję za takie rządy.

    • 6 3

    • Jesteś idiotą czy tylko liczyć nie potrafisz?
      2:39, które będzie od grudnia, a 3:40 z 1995 r. to jest wg. ciebie 19 min. różnicy?

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane