• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szybsze przejazdy dzięki buspasom w Gdyni

Patryk Szczerba
19 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Buspasy na Morskiej to inwestycja współfinansowana z Unii Europejskiej. Buspasy na Morskiej to inwestycja współfinansowana z Unii Europejskiej.

Buspasy na ul. Morskiej w Gdyni przyczyniły się do tego, że czasy przejazdów pojazdów komunikacji miejskiej w godzinach szczytu zmniejszyły się o około 5 minut - wynika z wyrywkowych obserwacji pracowników ZKM Gdynia. Dzięki nim udało się zachować niezmienioną liczbę kursów przy tej samej liczbie pojazdów komunikacji miejskiej w ruchu.



Czy powinno przybywać buspasów?

Przypomnijmy:

  1. Budowa buspasów na Morskiej rozpoczęła się w kwietniu zeszłego roku.
  2. Wykonawcą wartych 21 mln zł prac była firma Eurovia.
  3. Prace miały skończyć się na przełomie roku, ale trwały do kwietnia, zaś odbiory zakończyły się w połowie maja.
  4. Powstało pięć odcinków buspasów - trzy w kierunku Gdyni i dwa w kierunku Rumi.


Buspasy na Morskiej gotowe


Kompleksową, systemową analizę zmian czasów jazdy autobusów i trolejbusów po uruchomieniu buspasów Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni zamierza przeprowadzić dwuetapowo - do końca roku.

Już teraz wiadomo jednak, że czas przejazdu trolejbusów i autobusów skrócił się, a buspasy na ul. Morskiej spełniają swoją rolę.

Buspasy na Morskiej: przejazd krótszy o 5 minut



- Z wyrywkowych obserwacji wynika, że czasy przejazdów pojazdów komunikacji miejskiej w porach największych zatorów drogowych zmniejszyły się o około 5 minut w stosunku do stanu sprzed budowy buspasów. To bardzo znacząca korzyść - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Rozkład jazdy Gdynia



Przedstawiciele ZKM wskazują też na inną korzyść. Uruchomienie buspasów umożliwiło zachowanie niezmienionej liczby kursów przy tej samej liczbie pojazdów komunikacji miejskiej w ruchu.

Kto może korzystać z buspasów?


- Zbliżaliśmy się bowiem do sytuacji, w której zaplanowane blisko 20-minutowe postoje wyrównawcze na pętlach w północnej części Gdyni, zaczęły być już niewystarczające - nie zapewniały kierowcom minimum przerw socjalnych i nie gwarantowały punktualnego odjazdu z pętli w przeciwnym kierunku w kolejnym kursie - opowiada Marcin Gromadzki.

ZKM: dzięki buspasom potrzeba mniej autobusów



Gdyby nie nowe buspasy, to do obsługi linii trolejbusowych: 22, 25, 26, 27 i 30 oraz autobusowych: S, 109 i 141, konieczne byłoby skierowanie po jednym pojeździe więcej dla zapewnienia wymaganej długości postojów i punktualności.

- Nastąpiłby więc wymierny wzrost kosztów, który nie wiązałby się z poprawą oferty dla pasażerów, czyli np. wzrostem liczby wykonywanych kursów - wskazuje Gromadzki.
Na razie nie było wniosków do służb związanych z kontrolą tego, kto jeździ po buspasie.

- Zarówno ZDiZ, jak i ZKM nie zwracały się do policji z prośbą o wzmożone kontrole wykorzystania buspasów na ul. Morskiej przez pojazdy nieuprawnione. Natomiast jeszcze przed formalnym uruchomieniem buspasów ZKM poprosił przedstawicieli policji i straży miejskiej o zwrócenie uwagi na samochody ciężarowe (lawety) parkujące na nich w celu załadunku/rozładunku - informuje Wojciech Folejewski zastępca Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Miejsca

Opinie (236) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Szybsze dla motocyklistow tez? (5)

    • 22 36

    • jasne (1)

      pod warunkiem, że tak jak autobus przewieziesz 100 osób

      • 12 7

      • Albo jął TAXI tylko kierowcę?

        • 0 0

    • motocyklista ma stac w korku i go wydluzac jak wszyscy

      • 6 8

    • Załóż najpierw tłumik i zwolnij

      • 11 5

    • NIE! bo nie mam motocykla i jestem polakiem.

      • 4 4

  • Przecież to nieprawda. Jeżdżę codziennie i jadę tyle samo albo dłużej (14)

    Na dowód proszę zerknąć w rozkład jazdy, nie uległ zmianie.

    • 131 31

    • Męczyli odcinek od Kauflandu do Szkoły Morskiej (1)

      tylko po to, żeby studzienki już się zapadły i jazda jest znów wyzwaniem, byle tylko prosto i spokojnie nie jechać

      • 27 8

      • mózg ci się zapadł * - a nie studzienki

        ---

        • 6 12

    • (2)

      Ale wczesniej autobusy jezdzily na opoznieniu. Teraz trxymaja sie rozkladu

      • 22 8

      • nie trzymają, widać że nie jeździsz. (1)

        • 11 16

        • trzymają i to jeszcze jak

          zawodowo odwiedzam inne miasta ... i tylko w Gdyni niezmiernie rzadko zdarzają się kilkunasto min. opóźnienia, ... gdzie indziej w szczycie to miejski standard

          • 8 6

    • dlaczego kilka tygodni po remoncie już są zapadnięte studzienki? (2)

      kiedy remont pozostałego odcinka ulicy Morskiej?

      • 27 5

      • prędzej sam masz zapadnięty mózg z oczami - a nie studzienki (1)

        • 5 12

        • To co, jezdnia się podniosła?

          • 0 0

    • (1)

      Przecież to zwyczajna propaganda UM w Gdyni. Portal pisze o tym, co wymyślą gdyńscy urzędnicy bez żadnej weryfikacji rzeczywistego stanu rzeczy. Następnie powstaje złudne wrażenie, że w Gdyni naprawdę jest super, co następnie przekłada się na wyniki wyborcze rządzącej kliki.

      • 22 11

      • rządzącą klikę to masz na nowogrodzkiej

        po 65tysi na króliczka NBP+ i te premie nam się po prostu należały

        • 9 12

    • nie sądzę.

      te buspasy są tak krótkie i tak poszatkowane, że osiągnięcie na nich oszczędności rzędu 5 min jest mało prawdopodobne. zresztą sama wypowiedź zkm: wyrywkowe obserwacje świadczy, że te 5 min jest wzięte z sufitu. owszem, w końcu przestali tam kopać więc nie ma korków. mioże te oszczędności mają na mysli

      • 25 8

    • ale czytałeś artykuł? (2)

      bo wydaje się, ze jest jasno napisane - srednio 5 minut (to jest niezauwazalne), ale jednocześnie powiedział ten z ZKM, ze dzięki temu zachowano taką samą ilość kursów - czyli nie musza dokładać dlatego, ze autobusy/trolejbusy stoja w korkach

      • 16 5

      • nie ma sensu próbować opierać się na faktach i logice (1)

        forum trójmiasta jest pełne troli nieznoszących Gdyni tak po prostu, z nudów.

        • 10 9

        • bo trudno być pozytywnie nastawionym mieszkańcem trójmiasta trollujac za nieoPiSane diengi z podlaskiego

          :)))

          • 4 5

  • Bus pas jest logiczny (3)

    Jeśli jest na długim kilkukilometrowym odcinku ulicy.
    Gorzej jak ktoś wymyślił bus pas na płk Dąbka przez 300 metrów, bezsensowna decyzja a pół roku gechenny w korkach

    • 118 13

    • wbrew pozorom przejechanie 300 metrów w korku może zająć sporo czasu

      • 20 2

    • nie zgodzę się z Tobą....

      nie pół roku tylko rok gehenny w korkach :/

      • 9 7

    • na morskiej tez takie sa bardzo krotkie

      te 5 minut to z ksiezyca

      • 1 1

  • No niesamowite całe 5 min. (6)

    Głowę urywa. Przypomnę że to kawałki buspasów. A inwestycja wydawała się nie mieć końca czy warto?

    • 127 42

    • (3)

      dzięki buspasom była kasa z unii na to, ale najważniejszy był remont tego odcinka

      • 8 4

      • budżet Gdyni to ruina, muszą oszukiwać Unię. (2)

        • 21 9

        • (1)

          Twój mózg to ruina. Od rana codziennie od kilku lat gadasz to samo. Weź zmień płytę bo jesteś nudny

          • 11 17

          • Jak się jest nieudacznikiem to co się dziwisz? W życiu mu nie wyszło to wylewa swoje żale tutaj.

            • 9 14

    • 5 minut na odcinku 3km to bardzo dużo ;)

      • 17 5

    • oczywiście że warto

      5minut to jeden dodatkowy autobus, kilkadziesiąt osób dostarczonych z A do B

      jazda po mieście to nie tranzyt przez pół europy

      • 21 7

  • przy wsparciu uni można dużo zrobić tylko trzeba z tych środków korzystać. (17)

    Gdynia jeżeli chodzi o pozyskanie środków ma akurat jeden z najgorszych wskaźników w kraju, jest na 32 miejscu.

    • 80 8

    • jakieś źródło czy takie tylko farmazony (5)

      • 9 14

      • strona wspolnota. org tam są wszystkie rankingi. (2)

        • 22 3

        • Albo bo.gdynia

          • 7 1

        • strona GUS, Gdynia jedno z najwyższych miejsc w Polsce w pozyskiwaniu dotacji i inwestycjach

          i tak stale od lat, bez względu czy rządziło PO czy PiS, a ty jakąś stronkę z Internetu podajesz, ktoś tu kłamie, pytanie tyko czy za darmo czy za ruble

          • 1 0

      • (1)

        Wiesz w ogóle co to jest farmazon?

        • 9 2

        • Gdynia w pierwszej dziesiątce w Polsce a nie na 40 miast kłamco

          • 1 0

    • lol (4)

      tak jakby w kraju było tylko 30 miast... ;D

      • 3 5

      • masz problem ze zrozumieniem prostego rankingu? (3)

        • 3 5

        • a ty masz problem ze zrozumieniem (2)

          że 30 pozycja na ponad 900 miast to nie jest "jeden z najgorszych wskaźników w kraju"?

          • 3 5

          • trollu ranking obejmuje tylko 40 miast. (1)

            Gdynię wyprzedza Radom Sosnowiec Ostrołęka Białystok Olsztyn itd.

            • 4 2

            • trolu, Gdynia jest na szczycie rankingu od lat a Radom dopiero po ogromnej dotacji na podnoszenie z upadku miast Polski wschodni

              więc z czym do ludu kapusto, za rok Radom wróci na ostatnią pozycję a Gdynia nadal będzie na szczycie, manipulujesz na zlecenie Moskwy czy Kaczyńskiego? w sumie na jedno wychodzi

              • 1 0

    • wspacie można pozyskać pod warunkiem posiadania wkładu własnego (2)

      Ale w nieskończoność zadłużać miasta się nie da...
      Jednak z dochodami krucho, oj krucho... Stare długi wołają... do protestu.

      • 5 2

      • brawo, ekonomia z 1776 roku opanowana (1)

        teraz się doucz i doszusuj do czasów współczesnych.

        Zadanie domowe: zastanów się dlaczego jak ktoś bierze ogrooomnyyy kredyt na mieszkanie to mu od razu nie wyprawiają pogrzebu?

        • 4 7

        • z braku świadomości skutków?

          bo to faktyczny pogrzeb...

          • 4 3

    • Tak się składa... (2)

      Że nasza wplata do Unii jest większa, niż to, co z niej dostajemy (a będzie jeszcze gorzej, bo trzeba będzie ładować kasę w kolejne przyłączane później kraje) - unie nie ma żadnej własnej kasy, która nam "daje", po prostu przydziela nam łaskawie kawałek naszej wpłaty. Czyli gdyby nie było Unii, kasy by było u nas więcej. Z tej różnicy utrzymywani są unijni urzędnicy, który dostają niewyobrażalnie wysokie pensje. Jak to w końcu zrozumiesz, to przestanie cie ta Unia tak cieszyć.

      • 2 5

      • witamy agenta kgb z jego stałą brednią i kłamstwami

        Polska dostaje 10 razy więcej niż wpłaca i tak jest od 2004 roku. Dane są dostępne dla każdego w Internecie na stronach rządu polskiego.

        • 0 0

      • Brednie wypisujesz.

        Sprawdż swoje informacje ponownie, bo jesteś w wielkim błędzie.

        • 0 0

  • Ale to za mało... (2)

    Morska jest znacznie dłuższa i wymaga więcej buspasów, szczególnie w chyloni i cisowej.

    • 87 8

    • Ciekawe kiedy na skrzyżowaniu Płk. Dąbka i Kwiatkowskiego pojawią się jacyś robotnicy, bo dziś rano naliczylem dwóch, a termin końca remontu mocno się zbliża.

      • 12 2

    • Nie zgadzam się. Wzdłuż morskiej biegnie skm. Można zrobić bus pas na Wiśniewskiego, tam przynajmniej jest miejsce, a nie jak na morskiej nie ma ciągłości bo miejsca nie ma

      • 2 2

  • tylko transport prywatny (3)

    zmotoryzowany

    • 32 75

    • witamy przybysza z 19 wieku :D (2)

      może już niedługo odkryjecie tranzystor!

      • 24 3

      • (1)

        Ty juz odkryles, ze kapiel z ojcem jest dziwna?

        • 2 11

        • udaj się po pomoc

          • 8 1

  • Mistrzowie obiecywali 10 minut (3)

    To była metoda naukowa czy na tak zwane oko?

    • 69 8

    • (2)

      Jak to jaka? Prezydent spojrzał i powiedział że ma być 10 minut szybciej

      • 14 3

      • (1)

        Nawet 5 minut to dużo. W skali miesiąca przez 21 dni roboczych w obie strony daje to 210 minut czyli 3.5h. trolom zawsze będzie źle

        • 11 9

        • na jakim odcinku te 5 min??

          • 3 2

  • gdynia (13)

    wszedzie bus-pasy tylko kto płlaci podatek w beznynie pytam sie

    • 32 66

    • (8)

      Drogi w mieście budowane są i utrzymywane z podatków lokalnych - czyli płacą na nie wszyscy mieszkańcy. W tym rowerzyści i piesi.
      Opłaty w paliwie idą do budżetu centralnego na drogi krajowe (i 500+ oczywiście)
      Więc jeśli ci się wydaje, że to ty sponsorujesz miejskie ulice i z powodu jeżdżenia samochodem należy ci się jakieś uprzywilejowane traktowanie - to rzeczywiście tylko ci się wydaje.
      Jeśli nie lubisz buspasów to zabierz z miasta swoje cztery kółka i idź pojeździć po A1.

      • 41 5

      • (5)

        Buspasy to marnotrawstwo przestrzeni i pieniedzy, autobusy jeżdżą raz na kilka minut a pozostały czas pas jest niewykorzystany.

        • 12 36

        • (1)

          Czyli wszystkie tory kolejowe też do likwidacji?

          • 21 0

          • Tory jak najbardziej.

            • 1 7

        • Korki w mieście są też tylko przez kilka godzin dziennie. Po co 2-3 pasmowe jezdnie.Wystarczyłby jeden pas,a drugi dla komunikacji i pojazdów uprzywilejowanych.

          • 27 2

        • przelicz na liczbę przewiezionych osób (1)

          100 samochodów tylko z kierowcą vs 1 autobus ze 100 pasażerami

          • 10 1

          • Smród, ścisk, duchota - doliczyłem do trzech.

            • 6 9

      • W punkt!

        • 8 0

      • gdynia

        a widze trafil mi sie "mądrala " z pisu na rowerze i w dodatku z dzieciakami -mam nadzieje ze zrobimy z wami porzadek

        • 3 5

    • (2)

      to sprzedaj samochód i korzystaj z komunikacji . proste !!!!!!!

      • 12 2

      • (1)

        Nie i co mi zrobisz?

        • 3 4

        • zatrzymam cię w korku

          a sam śmignę buspasem

          • 8 2

    • Każdy!!! W cenie transportu dóbr i żywności.

      Podatek drogowy nie starcza nawet w połowie na utrzymanie dróg. Poczytaj sobie raporty. A to tylko utrzymanie, budowa i usuwanie wypadków jest ze wspólnej kieszeni wszystkich podatników.

      • 2 1

  • (2)

    Sukces goni sukces!!!

    • 29 5

    • tobie wszystko jedno bo i tak tu nie mieszkasz

      ale dla mieszkańców jeżdżących codziennie do pracy to ma znaczenie

      • 7 6

    • i tak od lat, brawo Gdynia i jej mieszkańcy

      niektórych od lat zadość i sukcesy Gdyni zżera

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane