• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szybsze przejazdy dzięki buspasom w Gdyni

Patryk Szczerba
19 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Buspasy na Morskiej to inwestycja współfinansowana z Unii Europejskiej. Buspasy na Morskiej to inwestycja współfinansowana z Unii Europejskiej.

Buspasy na ul. Morskiej w Gdyni przyczyniły się do tego, że czasy przejazdów pojazdów komunikacji miejskiej w godzinach szczytu zmniejszyły się o około 5 minut - wynika z wyrywkowych obserwacji pracowników ZKM Gdynia. Dzięki nim udało się zachować niezmienioną liczbę kursów przy tej samej liczbie pojazdów komunikacji miejskiej w ruchu.



Czy powinno przybywać buspasów?

Przypomnijmy:

  1. Budowa buspasów na Morskiej rozpoczęła się w kwietniu zeszłego roku.
  2. Wykonawcą wartych 21 mln zł prac była firma Eurovia.
  3. Prace miały skończyć się na przełomie roku, ale trwały do kwietnia, zaś odbiory zakończyły się w połowie maja.
  4. Powstało pięć odcinków buspasów - trzy w kierunku Gdyni i dwa w kierunku Rumi.


Buspasy na Morskiej gotowe


Kompleksową, systemową analizę zmian czasów jazdy autobusów i trolejbusów po uruchomieniu buspasów Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni zamierza przeprowadzić dwuetapowo - do końca roku.

Już teraz wiadomo jednak, że czas przejazdu trolejbusów i autobusów skrócił się, a buspasy na ul. Morskiej spełniają swoją rolę.

Buspasy na Morskiej: przejazd krótszy o 5 minut



- Z wyrywkowych obserwacji wynika, że czasy przejazdów pojazdów komunikacji miejskiej w porach największych zatorów drogowych zmniejszyły się o około 5 minut w stosunku do stanu sprzed budowy buspasów. To bardzo znacząca korzyść - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Rozkład jazdy Gdynia



Przedstawiciele ZKM wskazują też na inną korzyść. Uruchomienie buspasów umożliwiło zachowanie niezmienionej liczby kursów przy tej samej liczbie pojazdów komunikacji miejskiej w ruchu.

Kto może korzystać z buspasów?


- Zbliżaliśmy się bowiem do sytuacji, w której zaplanowane blisko 20-minutowe postoje wyrównawcze na pętlach w północnej części Gdyni, zaczęły być już niewystarczające - nie zapewniały kierowcom minimum przerw socjalnych i nie gwarantowały punktualnego odjazdu z pętli w przeciwnym kierunku w kolejnym kursie - opowiada Marcin Gromadzki.

ZKM: dzięki buspasom potrzeba mniej autobusów



Gdyby nie nowe buspasy, to do obsługi linii trolejbusowych: 22, 25, 26, 27 i 30 oraz autobusowych: S, 109 i 141, konieczne byłoby skierowanie po jednym pojeździe więcej dla zapewnienia wymaganej długości postojów i punktualności.

- Nastąpiłby więc wymierny wzrost kosztów, który nie wiązałby się z poprawą oferty dla pasażerów, czyli np. wzrostem liczby wykonywanych kursów - wskazuje Gromadzki.
Na razie nie było wniosków do służb związanych z kontrolą tego, kto jeździ po buspasie.

- Zarówno ZDiZ, jak i ZKM nie zwracały się do policji z prośbą o wzmożone kontrole wykorzystania buspasów na ul. Morskiej przez pojazdy nieuprawnione. Natomiast jeszcze przed formalnym uruchomieniem buspasów ZKM poprosił przedstawicieli policji i straży miejskiej o zwrócenie uwagi na samochody ciężarowe (lawety) parkujące na nich w celu załadunku/rozładunku - informuje Wojciech Folejewski zastępca Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Miejsca

Opinie (236) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (5)

    Ja bym tylko miał prośbę do kierowców ZKM Gdynia, żeby te #$%^ wyjeżdżały z przystanku Stocznia SKM - Morska (kierunek Rumia) po Bożemu, z przystanku, a nie przez powierzchnie wyłączoną z ruchu oraz przez prawoskręt na stację benzynową. Dziękuję.

    • 9 7

    • Jak byś wypuszczal z przystanku

      Po Bożemu,tak jak każe kodeks,to byś nie miał bólu pustej głowy. I tak dziwne że cię boli.

      • 0 0

    • (3)

      Jak będziesz postępować zgodnie z przepisami to napewno tak zrobi.

      • 4 2

      • (2)

        Postępuję zgodnie z przepisami. jak mam możliwość to wpuszczę, jak nie to nie. A z prawoskrętu czy powierzchni wyłączonej na pewno nie wpuszczę.

        • 2 4

        • (1)

          To zatarasuj ruch, bus jest wiekszy, glabie...

          • 1 2

          • O czym Ty do mnie rozmawiasz? Autobus stoi na przystanku (ba, dwa się zmieszczą) i musi jechać do przodu, żeby wjechać na "normalny" pas? Czy może skręcić kierownicą w lewo i nie wjeżdżać na powierzchnie wyłączoną z ruchu oraz prawoskręt?

            • 2 0

  • dlaczego nikt nie napisze (1)

    o pomyłce z bus pasem na Władysława IV ?

    • 8 1

    • Tam kasują za mandaty - to cisza ttoli z um

      • 0 0

  • Kiedy buspas na Wielkopolskiej? (3)

    Miejsce jest - aż się prosi.

    • 18 9

    • Zabiorą jeden z 2 pasów to się zdziwisz!!!

      Nikt tu nie buduje tylko maluje farba

      • 0 0

    • nigdy, chyba cie pogięło (1)

      • 3 4

      • czemu pogieło , ważna droga dla 45 tyś mieszkańców + słoiki którę jadą przez Chwaszczyno i obwodnice

        • 2 0

  • Szybsze dla motocyklistow tez? (5)

    • 22 36

    • jasne (1)

      pod warunkiem, że tak jak autobus przewieziesz 100 osób

      • 12 7

      • Albo jął TAXI tylko kierowcę?

        • 0 0

    • NIE! bo nie mam motocykla i jestem polakiem.

      • 4 4

    • Załóż najpierw tłumik i zwolnij

      • 11 5

    • motocyklista ma stac w korku i go wydluzac jak wszyscy

      • 6 8

  • w tym roku 153 metry nowej drogi rowerowej, 300 metrów buspasa raz na kilka lat (1)

    w tym tempie szczurek rozwiąże problemy komunikacyjne za 30 lat.

    • 38 3

    • J na to liczy! Żeby być przy korycie przez kolejne lata

      • 0 0

  • (2)

    Czyli moje ciężko wypracowane pieniądze idą na to,żeby autobusy jeździły oficjalnie 5 minut szybciej? Z tego co slyszalszem wielu pasażerów nie widzi w ogóle różnicy w czasie . Może czas zadbać ogólnie o drogi i poprawić infrastrukturę ? Samochodów przybywa a nie ubywa ,Panie Szczureczku!! Miejsc parkingowych zaraz nie będzie ,a korki są prawie w każdym możliwym miejscu . Na Abrahama remont ,a po remoncie wpierniczyliscie koperty dla zaopatrzenia i zostanie z 6 miejsc do parkowania. To jest normalne ? Naprawdę trzeba wyjeżdżać z tego kraju. Z moich podatków są jakieś durne inwestycje ,jakieś 500+ a ja od tego państwa nie dostaje nic + jeszcze wszystko drożeje i muszę płacić więcej . To jest normalne? Ile ja wydaje na drogie paliwo które powinno kosztować chociaż 40% mniej przy obecnych płacach . I co? I nawet nie mam dobrych dróg,darmowej autostrady czy miejsca żeby zaparkować pod domem .

    • 10 8

    • mniej parkingów

      Oczywiście, że to jest normalne, że redukuje się miejsca parkingowe na chodnikach, ulicach...to jest właśnie poprawa infrastruktury i przede wszystkim estetyki miasta.

      • 0 0

    • To niech przestanie przybywać, a po to właśnie się robi takie inwestycje, żeby zmusić do myślenia takiego roszczeniowego tłuka jak Ty. Może widząc gdy stoisz w korku (a tak naprawdę go tworząc) mijające Cię buspasem kolejne trajtki - zrozumiesz, że w cywilizowanym mieście się jeździ komunikacją, a nie wozi d*pę samochodem.

      • 2 0

  • szczurek co z węzłem Karwiny i z przebudową skrzyżowania na Witominie. przecież obiecałeś to! (1)

    radni Gdyni zdjęli z tegorocznego budżetu dziesiątki milionów złotych, przeznaczone na utworzenie węzła integracyjnego przy stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Karwinach i wydatki towarzyszące. Warto bowiem przypomnieć, że przy okazji tej inwestycji powstać mają również buspasy wzdłuż ul. Wielkopolskiej i Chwaszczyńskiej. Na te właśnie zadania zdjęta została łącznie kwota aż 33,6 miliona złotych. Oznacza to, że planowana w tym roku budowa węzła się nie rozpocznie.
    Z budżetu gminy zdjęte zostało ponadto 27 mln zł przeznaczone na rozpoczęcie w tym roku rozbudowy ul. Chwarznieńskiej, najważniejszej drogi, prowadzącej do Gdyni Zachód

    • 29 1

    • przyjeżdżam pobiegać samochodem.

      Niestety zabrakło hajsu, bo trzeba było dać na redbulle, openery, i inne biegi uprzykrzające życie mieszkańcom, coby jak najwięcej w sferze morza i marzeń pozostało - wszak to taki urok naszego pięknego miasta.

      • 0 0

  • Buspasy nie dla TAXI (1)

    Wiem, że to kontrowersyjne, ale dla mnie dziwolągiem jest wykorzystywanie buspasów przez Taxi. Taksówki najczęściej wiozą 1 pasażera, a stan techniczny pod względem ochrony środowiska wola o pomstę do nieba (najczęściej diesle z wyciętym filtrem DPF), a samochody spełniające najwyższe normy emisji spalin (elektryczne, hybrydy) stoją w korkach nawet gdy jedzie nimi 5 osób, bo nie są taksówkami. Dlatego miasta powinny stawiać wymagania ekologiczne dla taksówek, a niestety nikt tego nie robi. Ponadto powinna być możliwość poruszania się buspasami samochodów którymi jedzie więcej niż 4 osoby (podobne rozwiązania są w USA), ale zarządcy miast powinni zacząć myśleć.

    • 1 0

    • Elektryki mogą jeździć buspasami w całej Polsce.

      • 0 0

  • W Gdyni jest stan katastrofy komunkacyjnej

    Ulice są kompletnie zakorkowane przynajmniej dla szarych właścicieli samochodów nie dość tego większość dróg tak dziurawych że można zgubić zawieszenie. Korzystając z komunikacji miejskiej nie dość że jest jedną z najdroższych w Polsce to na dodatek stale zmieniją rozkłady jazdy i tak rano jadąc do pracy na przystanku człowiek dowiaduje się ze najbliższy autobus za godz wieć trzeba brać taryfę żeby zpracy nie wylali .Takie zmiany są najczęściej zokazji dni przedświątecznych kiedy wg normy powinny jeździć jak wdni powszednie ale Szczurek ma to gdzieś i puszcza już rozkład świateczzny.To powód że niestety w Gdyni tylko można polegać na swoim samochodzie mimo wszystko ZKM na O.

    • 1 0

  • Gdynia mistrzem Polski w malowaniu różnych pasów na ulicach ,tony farby zamiast budowy nowych ulic

    Farba nie zastapi rozbudowy infrastruktury miasta ,panowie z magistratu nie potraficie wybrać porządnej firmy do remontu ulic tylko ciagle ten sam wykonawca czy to przypadek?

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane