• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szybsze przejazdy dzięki buspasom w Gdyni

Patryk Szczerba
19 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Buspasy na Morskiej to inwestycja współfinansowana z Unii Europejskiej. Buspasy na Morskiej to inwestycja współfinansowana z Unii Europejskiej.

Buspasy na ul. Morskiej w Gdyni przyczyniły się do tego, że czasy przejazdów pojazdów komunikacji miejskiej w godzinach szczytu zmniejszyły się o około 5 minut - wynika z wyrywkowych obserwacji pracowników ZKM Gdynia. Dzięki nim udało się zachować niezmienioną liczbę kursów przy tej samej liczbie pojazdów komunikacji miejskiej w ruchu.



Czy powinno przybywać buspasów?

Przypomnijmy:

  1. Budowa buspasów na Morskiej rozpoczęła się w kwietniu zeszłego roku.
  2. Wykonawcą wartych 21 mln zł prac była firma Eurovia.
  3. Prace miały skończyć się na przełomie roku, ale trwały do kwietnia, zaś odbiory zakończyły się w połowie maja.
  4. Powstało pięć odcinków buspasów - trzy w kierunku Gdyni i dwa w kierunku Rumi.


Buspasy na Morskiej gotowe


Kompleksową, systemową analizę zmian czasów jazdy autobusów i trolejbusów po uruchomieniu buspasów Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni zamierza przeprowadzić dwuetapowo - do końca roku.

Już teraz wiadomo jednak, że czas przejazdu trolejbusów i autobusów skrócił się, a buspasy na ul. Morskiej spełniają swoją rolę.

Buspasy na Morskiej: przejazd krótszy o 5 minut



- Z wyrywkowych obserwacji wynika, że czasy przejazdów pojazdów komunikacji miejskiej w porach największych zatorów drogowych zmniejszyły się o około 5 minut w stosunku do stanu sprzed budowy buspasów. To bardzo znacząca korzyść - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Rozkład jazdy Gdynia



Przedstawiciele ZKM wskazują też na inną korzyść. Uruchomienie buspasów umożliwiło zachowanie niezmienionej liczby kursów przy tej samej liczbie pojazdów komunikacji miejskiej w ruchu.

Kto może korzystać z buspasów?


- Zbliżaliśmy się bowiem do sytuacji, w której zaplanowane blisko 20-minutowe postoje wyrównawcze na pętlach w północnej części Gdyni, zaczęły być już niewystarczające - nie zapewniały kierowcom minimum przerw socjalnych i nie gwarantowały punktualnego odjazdu z pętli w przeciwnym kierunku w kolejnym kursie - opowiada Marcin Gromadzki.

ZKM: dzięki buspasom potrzeba mniej autobusów



Gdyby nie nowe buspasy, to do obsługi linii trolejbusowych: 22, 25, 26, 27 i 30 oraz autobusowych: S, 109 i 141, konieczne byłoby skierowanie po jednym pojeździe więcej dla zapewnienia wymaganej długości postojów i punktualności.

- Nastąpiłby więc wymierny wzrost kosztów, który nie wiązałby się z poprawą oferty dla pasażerów, czyli np. wzrostem liczby wykonywanych kursów - wskazuje Gromadzki.
Na razie nie było wniosków do służb związanych z kontrolą tego, kto jeździ po buspasie.

- Zarówno ZDiZ, jak i ZKM nie zwracały się do policji z prośbą o wzmożone kontrole wykorzystania buspasów na ul. Morskiej przez pojazdy nieuprawnione. Natomiast jeszcze przed formalnym uruchomieniem buspasów ZKM poprosił przedstawicieli policji i straży miejskiej o zwrócenie uwagi na samochody ciężarowe (lawety) parkujące na nich w celu załadunku/rozładunku - informuje Wojciech Folejewski zastępca Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Miejsca

Opinie (236) ponad 20 zablokowanych

  • Wyrywkowe obserwacje to pole do manipulacji.

    Ja tamtędy jeżdżę parę razy w tygodniu i zdarza mi się wpuszczać na pas 3 razy ten sam trajtek. Czyli przez to, że buspas jest poszatkowany trolejbus jedzie najwyżej tak samo szybko jak samochody. Owszem, to na pewno poprawa, ale jaka korzyść by była gdyby nie było np. zwężenia na wysokości Biedronki? Czy ze względu na buspasy skrócone zostały rozkładowe czasy przejazdów? Czy z systemu Tristar nie da się uzyskać pełnych, rzetelnych danych o ile minut skróciło to czasy przejazdów w różnych porach dnia? (w szczycie zysk powinien być wyższy). Czy do bilansu nie należałoby ująć opóźnień z czasu trwania budowy buspasów? Rację maja też współkomentujący, że w kierunku centrum można było zrobić ciągły buspas od estakady aż do dworca. Miejsca postojowe można było wykonać z nawierzchni przepuszczalnej (biologicznie czynnej, odbierającej wodę opadową) w miejscu tych lichych i zaniedbanych trawników.

    • 14 2

  • Nie tak do końca prawda

    Najpierw proponuje zapoznać się z definicja bus pasów a później pisać artykuł typu propaganda. Bo jeśli to wg urzędników jest bus pas to życzę powodzenia w dalszych remontach i przy okazji wyjaśnia to stan dróg w Gdyni. To co powstało na ul. Morskiej nazwałbym przedłużeniem zatoczek dla autobusów. No ale remont który był wydarzeniem i biała farba na standarcie to i tak wyczyn dla tego miasta.

    • 22 0

  • O ile

    wydłużył się czas przejazdu aut osobowych?
    Więcej osób jeździ osobówkami niż komunikacją zbiorową.
    Rządy mniejszości??

    • 12 4

  • propaganda rodem z tvpis

    ale wiemy przecie na czyjej smyczy jest szczurek

    • 15 4

  • bus pasy

    Ciekawe jak się ma oznakowanie poziome na tych pasach , które wskazuje nakaz skrętu w prawo w boczne ulice a autobusy jadą prosto To samo jest na skrzyżowaniu z Redłowską autobusy i trajtki zjeżdżają na pas kierunkowy na Redłowską i czekają na czerwonym z paląca sie strzłka w prawo bo jadą prosto a z tyłu czekają samochody ktore mogłyby jechać nie mogą bo zablokowane co na to policja

    • 9 2

  • Z.K.M - bujda na resorach

    Nic nie przyspiesza wiem co mówię a jak ktoś chce to nie niech się popyta kierowców wszystkich przewoźników w Gdyni czy udaje im się dojechać zgodnie z rozkładem i bez odejmowania sobie przerw.

    • 12 1

  • (1)

    Jak zaoszczędzić 5 minut wydając 21 mln...

    • 11 3

    • To przypomnij sobie ile przyspieszyła s7 dojazd do Elbląga

      I zobacz ile kosztowała. I dolicz jeszcze, że autobus miejski kosztuje kupę kasy, dzięki temu ze nie stoi może częściej jeździć i potrzeba ich mniej

      • 0 5

  • To nie są BusPasy tylko PseudoBusPasy

    Zrobienie w prswoskretu buspasa to lekka przesada i za taką kasę! Przy Stryjskiej i Redłowskiej też jest taki PseudoBusPas, ale wystarczyło postawić tylko znak, a tutaj usunięcie kilku krawężników i trawnika pochłonęło kilka milionów. Gratuluję, a wszystko dla kilku minut. Trudno to w ogóle odczuć :/

    • 13 2

  • Sukces godny szczura

    5 minut to autobus zyska na buspasie. A kolejne 20 straci w korku jak reszta pojazdów. Propaganda i tyle. Ale możemy mieć nadzieję że ta informacja będzie inspiracją dla gryzonia aby kupić więcej farby.

    • 16 5

  • buspasy tylko jak są po 3 pasy ruchu

    inaczej nie ma sensu-cała reszta jednym pasem?jak się jakiś zepsuje to od razu korek na kilometry

    • 9 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane