• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szynobusy na linii PKM zużywają więcej paliwa niż zakładano

Maciej Naskręt
17 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej obsługują pociągi z bydgoskiej Pesy. Linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej obsługują pociągi z bydgoskiej Pesy.

Górzysta linia, częste przystanki i brak doświadczenia maszynistów mają potęgować zużycie paliwa szynobusów kursujących po linii PKM. Przewoźnik - SKM - wciąż analizuje kwestię spalania, ale nie wyklucza, że m.in. wspomniane czynniki mają na to istotny wpływ. Producent szynobusów zarzeka się, że ich obliczenia zużycia paliwa pokrywają się z realiami linii.



Jak oceniasz jakość przewozów na linii PKM?

Szynobusy kursujące po linii PKM, zgodnie ze specyfikacją zamówienia, powinny spalać od 40 do 60 litrów na każde 100 kilometrów. Dotarliśmy jednak do informacji, że szynobusy znacznie przekraczają te założenia, kursując po linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

- Obserwuję przebieg tankowania szynobusów w Gdyni. Z moich obserwacji wynika, że pojazdy palą więcej, niż zakładano - zasygnalizował nam jeden z pracowników firmy, współpracującej ze spółką PKP SKM w Trójmieście.
Przypomnijmy, że 18-kilometrowa linia PKM, która łączy Osowę z Wrzeszczem, jest de facto linią górską - na tym odcinku pociąg pokonuje 131 m różnicę wysokości. Ponadto w tym czasie szynobusy zatrzymują się na dziewięciu przystankach i stacjach.


SKM analizuje zużycie paliwa

Władze spółki SKM w Trójmieście, która jest operatorem linii, przekonują, że ilości spalanego paliwa są wciąż przez nich analizowane.

- O ich ostatecznej wielkości będziemy mogli powiedzieć wtedy, gdy przetestujemy tabor zarówno w porze zimowej, jak i letniej, bowiem temperatura otoczenia ma istotny wpływ na te wartości. Również ważnym czynnikiem mającym wpływ na jego zużycie są umiejętności maszynistów, które są cały czas doskonalone pod kątem jazdy tym taborem - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o.
Co na to producent - firma Pesa?

- Na zużycie paliwa ma wpływ bardzo wiele czynników, które mogły być nieznane przewoźnikowi obsługującemu dotąd wyłącznie tabor elektryczny - wyjaśnia ostrożnie Michał Żurowski, rzecznik prasowy bydgoskiej Pesy.
- Nasze obliczenia zużycia paliwa w ofercie pokrywają się z realiami na linii PKM, a zużycie w eksploatacji jest zgodne z przedstawioną przez nas w przetargu ofertą - dodaje.

SKM jest zabezpieczona przed wyższymi kosztami

Co jeśli nie uda się wyeliminować czynnika odpowiedzialnego za wyższe spalanie?

Umowa między samorządem województwa, a spółką SKM na operatora, przewiduje rekompensaty w sytuacji gdyby zyski z wpłat za bilety nie pokrywały części kosztów. To oznacza, że z budżetu województwa będzie trzeba dołożyć do funkcjonowania linii PKM.

Przypomnijmy, że pociągi po linii PKM kursują od 1 września. Na razie składy kursują między Wrzeszczem a Osową, poza pojedynczymi kursami do Gdyni Głównej i Gdańska Głównego. Od 1 października pociągi mają dotrzeć do Kartuz.

Miejsca

Opinie (308) 1 zablokowana

  • czteroetylek (1)

    Sprawdził bym odmierzacze na stacji tankowania szynobusów w asyście obwodowego urzędu miar w Gdańsku ul.Polanki naczelnik Horała, Założył plomby na wlewach paliwa szynobusów. Przeszkolił obsługę z eco drivingu bo to też pojazd z silnikiem spaliwowym.Załozył monitoring na stacji paliw.... dalsze konsultacje płatne :D

    • 22 4

    • Pojęcie nie masz o czym piszesz

      Zużycie paliwa chwilowe, średnie, i wiele innych parametrów jak obciążenia silników, prędkość itd są na bieżąco zapisywane a także wysyłane przez system telemetryczny w czasie rzeczywistym....Pomyliły Ci się epoki...albo czteroetylek ołowiu Ci zaszkodził.

      • 0 0

  • Wstawić lpg!!!

    • 13 1

  • Trzeba jeździć jeszcze wolniej niż dotychczas! Tak 30 km/h pod górę myślę, że wystarczy;) (1)

    • 14 1

    • Najważniejsze to powoli przyspieszać, wtedy spalanie jest największe.

      • 1 0

  • Korupcja!!! (1)

    Jak NEWAG oferował w przetargu 2 mln więcej, ale spalanie mniejsze o połowę to było źle. A teraz płaczecie...

    • 40 2

    • PESA wpisywała często koszty utrzymania rzędu 1 grosz/km

      i inne nierealne rzeczy.

      • 1 0

  • (4)

    Z powrotem mają za to z górki i spalają mniej paliwa niż zakładano

    • 22 2

    • (1)

      Z lotniska do wrzeszcza to na luzie powinny się toczyć, będzie oszczędnie.

      • 3 0

      • Na luzie wiecej pali. Na biegu bez dodawania gazu ;)

        • 1 0

    • A co z czasem przejazdu, tzn. staczania? (1)

      • 0 0

      • rozpędzic potem na luzik i dojedzie gdzie trzeba prawie za free

        • 0 0

  • (1)

    Hmmm trzeba lepiej zrobić rozkład, większość pociągów jeżdzi puste....

    • 13 2

    • Zmienić godzinę odjazdu PKM z Wrzeszcza z 16:20 na 16:22!!!

      Zmienić godzinę odjazdu PKM z Wrzeszcza z 16:20 na 16:22!!!, to nie będzie jeździć pusta. Obecny rozkład jest tragiczny.

      • 1 1

  • Może się muszą dotrzeć ;D

    • 6 1

  • Znowu tytuł ciekawy, a nic z niego nie wynika konkretnego :-/

    Chociaż w artykule mogli napisać ile spalają ponad normę. Ile to jest 53 l czy może 70 litrów, tyle można było informacji skądś zaczerpnąć. chyba nie jest to żadna tajemnica rządową :D

    • 17 2

  • Co będzie jak ludzie zaczną nią jeździć :D wtedy ile wzrośnie

    • 31 1

  • I znow Pesa winna!

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane