• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szynobusy na linii PKM zużywają więcej paliwa niż zakładano

Maciej Naskręt
17 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej obsługują pociągi z bydgoskiej Pesy. Linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej obsługują pociągi z bydgoskiej Pesy.

Górzysta linia, częste przystanki i brak doświadczenia maszynistów mają potęgować zużycie paliwa szynobusów kursujących po linii PKM. Przewoźnik - SKM - wciąż analizuje kwestię spalania, ale nie wyklucza, że m.in. wspomniane czynniki mają na to istotny wpływ. Producent szynobusów zarzeka się, że ich obliczenia zużycia paliwa pokrywają się z realiami linii.



Jak oceniasz jakość przewozów na linii PKM?

Szynobusy kursujące po linii PKM, zgodnie ze specyfikacją zamówienia, powinny spalać od 40 do 60 litrów na każde 100 kilometrów. Dotarliśmy jednak do informacji, że szynobusy znacznie przekraczają te założenia, kursując po linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

- Obserwuję przebieg tankowania szynobusów w Gdyni. Z moich obserwacji wynika, że pojazdy palą więcej, niż zakładano - zasygnalizował nam jeden z pracowników firmy, współpracującej ze spółką PKP SKM w Trójmieście.
Przypomnijmy, że 18-kilometrowa linia PKM, która łączy Osowę z Wrzeszczem, jest de facto linią górską - na tym odcinku pociąg pokonuje 131 m różnicę wysokości. Ponadto w tym czasie szynobusy zatrzymują się na dziewięciu przystankach i stacjach.


SKM analizuje zużycie paliwa

Władze spółki SKM w Trójmieście, która jest operatorem linii, przekonują, że ilości spalanego paliwa są wciąż przez nich analizowane.

- O ich ostatecznej wielkości będziemy mogli powiedzieć wtedy, gdy przetestujemy tabor zarówno w porze zimowej, jak i letniej, bowiem temperatura otoczenia ma istotny wpływ na te wartości. Również ważnym czynnikiem mającym wpływ na jego zużycie są umiejętności maszynistów, które są cały czas doskonalone pod kątem jazdy tym taborem - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o.
Co na to producent - firma Pesa?

- Na zużycie paliwa ma wpływ bardzo wiele czynników, które mogły być nieznane przewoźnikowi obsługującemu dotąd wyłącznie tabor elektryczny - wyjaśnia ostrożnie Michał Żurowski, rzecznik prasowy bydgoskiej Pesy.
- Nasze obliczenia zużycia paliwa w ofercie pokrywają się z realiami na linii PKM, a zużycie w eksploatacji jest zgodne z przedstawioną przez nas w przetargu ofertą - dodaje.

SKM jest zabezpieczona przed wyższymi kosztami

Co jeśli nie uda się wyeliminować czynnika odpowiedzialnego za wyższe spalanie?

Umowa między samorządem województwa, a spółką SKM na operatora, przewiduje rekompensaty w sytuacji gdyby zyski z wpłat za bilety nie pokrywały części kosztów. To oznacza, że z budżetu województwa będzie trzeba dołożyć do funkcjonowania linii PKM.

Przypomnijmy, że pociągi po linii PKM kursują od 1 września. Na razie składy kursują między Wrzeszczem a Osową, poza pojedynczymi kursami do Gdyni Głównej i Gdańska Głównego. Od 1 października pociągi mają dotrzeć do Kartuz.

Miejsca

Opinie (308) 1 zablokowana

  • brak organizacji i oznakowania pod nowym lotniskiem im bolka elektryka

    teraz wiem dlaczego parkowanie na tzw. chwile jest tak zlodziejsko drogie!!! pod lotniskiem/10 złotych za 10 minut!!!/znaczy trzeba zarobic/BARDZO SZYBKO/ na nowe lotnisko i paliwo do pkm!!!.Uważajcie na tą piekielnie wysoką opłatę pod lotniskiem.bo niemiło zostaniecie zaskoczeni przy wyjeżdżie pod szlabanem!!!

    • 2 1

  • ,,,, (2)

    powiem tak ta cała kolej metropolitarana to jeden wielki niewypał takiego g*wna to sie niespodziewałem dalej se taksówko jade z gdyni na lotnisko nic sie niezmieniło zbudowaliscie cos tylko dla betonów i sie chwalicie ale kara musi niech pali nawet 100litrów na 100km ta kolej nawet niewim czy kiedys z tego z korzystam dla mnie to jest niepotrzebne jeden wielki niewypal tak ze niech betony beda dumni z g*wna ....

    • 1 3

    • Używając przecinków jedynie - łatwiej dało by się to przeczytać...

      • 0 0

    • no widzi pani

      Ja z przyszłości mówię pani że ta kolej to był strzał w dziesiątkę xD

      • 0 0

  • Właśnie wróciłem z wycieczki tym nowym przybytkiem na lotnisko.

    Opiszę obiektywnie.
    Nie wiem czy to przypadek, ale jak na niedzielę, to niezła synchronizacja z ZTM.
    Pętla Siedlce - Klonowa tramwaj 12 => Wrzeszcz PKP => Port Lotniczy - PKM, Port Lotniczy => Brętowo / Brętowo - Belgradzka dalej zakupy w Lidlu i piechotą na pętlę Siedlce w 2h i 10 minut. Chyba nieźle. Jak wysiadłem na Brętowie, to od razu podjechał czekający tam tramwaj - bardzo wygodna szybka przesiadka drzwi w drzwi.

    Ładniutkie to, ładne widoczki na trasie i chyba niedrogie - z Wrzeszcza do Osowy za 3,50.
    Wady: KUR***SKO hałaśliwe, powolne. We Wrzeszczu słaba informacja z którego peronu to-to jeździ, a na lotnisku niemożność nabycia biletów (sic!)
    Ciasno w środku. Bardzo ciasno. Odnoszę ponadto wrażenie, że wiele przystanków jest w polu jak Brętowo, Jasień, Kiełpinek, Matarnia, ale podejrzewam że przystanki staną się czynnikiem centrotwórczym w swoich rejonach i się szybciutko wokół nich pobuduje.

    Wciąż spore obłożenie jak na 3 tygodnie od otwarcia, więc chyba ludzie będą tym jeździć jednak.

    • 1 0

  • ciekawe, ze jak trzeba bylo utrzymac linie skm do brzezna i nowego portu

    to nikt nie chcial jej dofinasowywac

    "Umowa między samorządem województwa, a spółką SKM na operatora, przewiduje rekompensaty w sytuacji gdyby zyski z wpłat za bilety nie pokrywały części kosztów. To oznacza, że z budżetu województwa będzie trzeba dołożyć do funkcjonowania linii PKM."

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane