Fakty i opinie

TBM czeka na tunel pod Pachołkiem?

Zobacz części maszyny TBM pod plandekami w porcie


Przy ul. Wielopole zobacz na mapie Gdańskaul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska - na terenach portowych - pod plandekami składowane są niemal od dwóch lat części maszyny TBM "Damroka", która drążyła tunel pod Martwą Wisłą. Możliwe, że kret będzie też drążyć tunel pod Pachołkiem.



Czy Gdańsk powinien dalej korzystać z technologii TBM przy budowie kolejnych tuneli?

zdecydowanie, bo to najskuteczniejszy i najbezpieczny sposób 71%
tak, ale tylko przy najtrudniejszych projektach, jakim jest np. Pachołek 18%
nie, bo koszty są zbyt wysokie (m.in. ze względu na zakup maszyny TBM) 6%
nie, bo wciąż za mało firm specjalizuje się w tej dziedzinie, więc wybór jest niewielki 5%
zakończona Łącznie głosów: 1104
Przypomnijmy, że maszyna TBM (z ang. Tunnel Boring Machine) przypłynęła do Gdańska w 2013 r. z Niemiec na zamówienie generalnego wykonawcy tunelu pod Martwą Wisłą - hiszpańskiej firmy OHL (Obrascón Huarte Lain). Zakup urządzenia o wadze 2,2 tys. ton, 91 m długości i 12,5 m średnicy pochłonął nieco ponad 80 mln zł.

Zasadą jest, że niemiecki producent maszyn drążących tunele - firma Herrenknecht - odbiera je po zakończeniu pracy. Podzespoły wykorzystywane są przy konstrukcjach innych "kretów". Tak też miało być w przypadku gdańskiego TBM. Firmy budowlane takie jak OHL nie mają wiedzy i technologii, by przebudować kreta i wykorzystać go na innej budowie w Polsce czy Europie.

Jednak po zakończeniu prac pod Martwą Wisłą - w czerwcu 2014 r. - maszyna nie trafiła z powrotem do niemieckiego producenta. Właściciel zmagazynował części TBM-a na terenach stoczniowych przy ul. Wielopole i ul. Ku Ujściu i przykrył je plandekami. Dlaczego?

- Maszyna będzie teraz czekać na drążenie tunelu pod Pachołkiem w Oliwie - powiedział nam jeden z pracowników wyższego szczebla z firmy OHL, który chce pozostać anonimowy.
Wspomniany obiekt ma powstać do 2020 r. razem z Drogą Zieloną i ul. Nową Spacerową w Gdańsku.

"Damroka" pasowałaby do nowego tunelu

Przypomnijmy, że tunel pod Pachołkiem ma mieć dwie jezdnie po dwa pasy w każdą stronę, czyli podobne parametry, co tunel pod Martwą Wisłą. Dlatego wydaje się, że 12,5-metrowa średnica "Damroki" idealnie pasowałaby do stworzenia przejścia pod oliwskim wzniesieniem.

Ponadto badania geologiczne prowadzone w ostatnich latach w obrębie Pachołka przekonują o wysokim stanie wód gruntowych, które spływają tam w kierunku zatoki. Oczywiście siły działające na maszynę TBM byłyby dużo mniejsze niż pod Martwą Wisłą, dlatego częściowo należałoby maszynę zmodernizować.

Kolorem brązowym został oznaczony odcinek tunelowy na Drodze Zielonej - tzw. tunel pod Pachołkiem.
Kolorem brązowym został oznaczony odcinek tunelowy na Drodze Zielonej - tzw. tunel pod Pachołkiem. graf. Trojmiasto.pl
Gdańsk jednak wydrąży tunel pod Pachołkiem

Gdy rodził się pomysł budowy tunelu pod Pachołkiem urzędnicy nie przesądzali, jaka technologia zostanie tam wykorzystana. Teraz te założenia zaczynają się krystalizować.

- Tunel pod Pachołkiem będziemy na pewno drążyć maszyną TBM. To nowoczesna i tania technologia budowy takich obiektów. Będziemy mieli większe pole manewru niż w przypadku innych technologii, bowiem zaczynamy z powierzchni ziemi, a nie - jak w przypadku tuneli pod Martwą Wisłą - z kilkunastu metrów pod ziemią - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Urzędnicy jednak nie chcą powiedzieć, czy "Damrokę" będzie można wykorzystać do budowy tunelu pod Pachołkiem. Na użycie tej konkretnej maszyny ma wpływ wiele czynników i zalecają poczekać do chwili zakończenia prac projektowych. Wtedy ich wiedza będzie dużo większa.

w czerwcu 2014 r. maszyna TBM zakończyła oficjalnie pracę pod Martwą Wisłą


Co może zrobić OHL?

Jeśli generalny wykonawca tunelu pod Martwą Wisłą nie zwróci maszyny do producenta, bądź w najbliższym czasie jej nie odsprzeda, z pewnością stanie do przetargu na budowę tunelu pod Pachołkiem. Wtedy składowany w Gdańsku TBM może okazać się asem w rękawie OHL-u.

Gdyby jednak nie udało mu się wygrać, maszynę może sprzedać zwycięzcy. Firma może także pracować na budowie przyszłego generalnego wykonawcy jako podwykonawca posiadający zaawansowaną technologię.

Nieoficjalnie ustaliśmy, że dokończenie inwestycji pod Martwą Wisłą już kosztowało Hiszpanów dodatkowe 100 mln zł, ale po podliczeniu wszystkich kosztów na koniec budowy ta kwota może wzrosnąć nawet do 200 mln zł. Utrzymanie maszyny w Gdańsku może być sposobem hiszpańskiej firmy na rekompensatę strat powstałych na budowie tunelu między brzegami Martwej Wisły.

Uroczyste uruchomienie maszyny TBM w maju 2013 r.

Opinie (259) 5 zablokowanych

  • Ten tunel jest niepotrzebny, lepiej tramwaj /kolejkę a do tego (29)

    ścieżkę rowerową.

    • 170 325

    • Ścieżka rowerowa częściowo już jest, a i tak jeżdżą po ulicy. (2)

      • 53 26

      • no właśnie, częściowo (1)

        kończy się - trzeba jechać ulicą

        • 40 10

        • A tymczasem pod Pachołkiem na tunel czeka TBM

          • 0 0

    • Chrzanić tramwaje (4)

      Gdańsk kompletnie nie myśli przy planowaniu tramwajów!
      G.wno, nie alternatywa dla auta - 1h, żeby przejechać tramwajem z Jelitkowa na Łostowice (poza szczytem, rozkładowy czas - 0h58).
      A snują plany puścić tramwaj na Szadółki i dalej.
      Tramwaje może będą pełne.. meneli i bezdomnych, którzy będą grzać zas.rane portki w nowiutkich tramwajach.

      • 57 32

      • no bo w korku na spacerowej to sie zasuwa ze ho! (2)

        • 14 1

        • stojąc w korku i tak dojeżdżam szybciej, więc tramwaj to żadna alternatywa...

          o smrodzie, wilgocie, ukropie i zimnie nie wspomnę...

          • 6 4

        • zatem nie ma potrzeby poszerzania tej drogi

          Tramwaj jechalby nie dluzej niz 30 minut.

          O czym ten artykul? Po co wydawac na tunel 2mld, skoro jest dobrze?

          • 2 3

      • W Gdańsku brakuje szybkiego obwodowego rozwiązania masowego transportu.
        Miasto jest już na tyle rozrośnięte że budowa szybkiego tramwaju powinna być priorytetem. Powinni wykorzystać nową trasę przez politechniczną w kierunku do szadułek i pętli łostowice do budowy szybkiego tramwaju z małą ilością przystanków i dużymi odległościami między nimi tak żeby przejazd z dzielnic przy obwodnicy do centrum Wrzeszcza zajmował nie więcej jak 15 minut. Dodatkowo polikwidować część przystanków w centrum wrzeszcza (klonowa? 100m dalej jest galeria, 200m wcześniej jest manhatan).
        Cały problem z tramwajami w gdańsku jest taki że zamiast jeździć one głównie stją, jak nie na przystankach co 300metrów to na światłach.
        Ani to szybkie ani ekonomiczne.

        • 26 3

    • Szaleju się najadłeś

      jak skończysz gimnazjum zrozumiesz że to ważna inwestycja.

      • 27 24

    • Zostawili kreta dla Wojtka by w końcu zrobił tunel na Puckiej w Gdyni (1)

      • 26 1

      • Szkoda maszyny, żeby 30 lat stała i podziwiała, z jakim rozmachem w Gdyni planują.

        • 13 1

    • Ścieżka rowerowa (2)

      Najlepiej tylko ścieżkę rowerową. Wzorem Vietkongu rowerami można będzie wywieźć i dowieźć ładunki portowe, stoczniowe, a ruch osobowy to przy tym drobiazg. Przedsmak tego odczujemy po otwarciu tunelu. Czy widzi ktoś rezerwy na AK czy Słowackiego?

      • 13 9

      • A skad nagle tyle nowych samochodow ma sie pojawic? (1)

        I nie przesadzaj - nikt nie mowi o rozladunku portu na rowery. Jednak jesli ktos mieszka we Wrzeszczu, a pracuje w Srodmiesciu to nie musi jechac samochodem.

        Wiem, bo nie jezdze. Samochod stoi w garazu. Zdrowiej, taniej i - szybciej.

        • 10 5

        • szybciej- nie wierzę

          dojeżdżam ze strzyży na aniołki. samochodem jest dwa razy szybciej. gdy stoję w korku na grunwaldzkiej (rzadko)- czas jest podobny.

          • 0 1

    • ksiądz arcybiskup jest ZA (1)

      to przesądza sprawę

      • 25 12

      • odpitol się od arcybiskupa

        • 9 16

    • tramwaje i parkingi Park&Ride (7)

      miasto powinno zainwestowac w rozbudowe (wiecej linii tramwajowych i lepsze polaczenia) i modernizacje (czybsze i jezdzace co 5 min) sieci tramwajowej a takze zbudowac wielopoziomowe parkingi na obrzezach miasta dla dojezdzajacych z oddalonych dzielnic.

      a ludzie musza zmienic troche swoje podejscie i myslec nie tylko o swoich 4literach ale takze o srodowisku!

      • 13 3

      • (6)

        Przede wszystkim trzeba uatrakcyjnić transport publiczny. Co z tego że tramwajem jedzie się z łostowic do centrum 20minut, samochodem poza porannym szczytem jedzie się max 15minut. Tramwaje mają tak gęsto przystanki że praktycznie ciągle stoją. Każdy przystanek to dodatkowe 2 minuty do czasu jazdy. Likwidując zagęszczone przystanki można by skrócić czas przejazdu z jelitkowa do łostowic z 58minut do 40 minut. 18minut różnicy to bardzo dużo. Wszystko dlatego że przystanki co 100m-200m to bezsens, przejść 100m na piechotę to chyba żaden wyczyn, to raptem 2-3 minuty marszu. Przystanki powinny być co najmniej w odległościach 500m miedzy sobą, co daje 250m na dojście do punktu pomiędzy przystankami, czyli max 5 minut marszu jednostki. Jednak cały przejazd też odbywa się szybciej ze względu na mniejsza ilość przystanków.

        • 16 3

        • 15 min vs 20 minut to akurat nie jest wielka przewaga samcohodu (3)

          nie mowiac o tym, ze liczenie czasu przejazdu poza szczytem jest jak liczenie dlugosci penisa wliczajac kregoslup. Wychodzi wynik zadowalajacy, ale nie ma nic do rzeczywistosci.

          • 3 1

          • (2)

            5minut to ogromna przewaga, na tramwaj i tak zawsze musisz czekać, postać na przystanku, potem postać w tramwaju a na koniec dojść z przystanku, a koszt samego przejazdu jest zbliżony nawet jadąc samemu samochodem. Dorosła osoba płaci w 2 strony 7zł, czyli mniej więcej 2l paliwa, tyle starczy na pokonanie ok 20-30km samochodem.
            Czyli jedyna przewaga jest tylko permanentny korek... no to słaba przewaga.
            Czaso-koszt przejazdu samochodem z łostowic do jelitkowa tramwajem w jedną stronę: 3,60/60minut, samochodem 4,40(15km)/30minut.
            Dlatego, póki czas przejazdu bedzie tak wysoki to nie ma co liczyc ze kierowcy dobrowolnie przesiada sie na komunikacje miejska.

            • 3 2

            • 5 minut to nie jest przewaga znaczaca (1)

              W tramwaju mozesz chocby poczytac.

              Co do ceny... Ile razy trzeba wyliczyc wam, ze samochod nie jest tanszy. Chyba, ze zakladasz, ze samochod MUSISZ miec i juz i tak go naprawisz, oplacisz, a jeden przejazd rzeczywiscie oznacza tylko koszt paliwa.

              Szkoda, ze nie liczysz czasu przeznaczonego na dojazd na myjnie, koszt myjni i dojazdy do stacji paliw, tankowanie itp.

              Co do czekania na tramwaje. No tu prawda. Tramwaj jezdzacy rzadziej niz co 5-8 minut nie ma sensu.

              • 0 1

              • Oczywiście ze samochód musze mieć. Tramwajem nie dojadę do pracy 350km wiec np dla mnie skoro i tak utrzymuje środek transportu to nie korzystam praktycznie z k.m. bo czasokoszt mi się nie kalkuluje. Jeśli chodzi o transport w mieście to dla mnie nie ma dodatkowych kosztów. Jeśli ktoś pracuje i mieszka w dobrze skomunikowanej dzielnicy to posiadanie samochodu dla sztuki, do jazdy w mieście to jest bogaty bo wychodzi ponad 2x drożej niż bilet miesięczny.
                Jeśli chodzi o kursy jednej linii, kurs co 10minut jest optymalny. W gdańsku i tak jest masa linii które dublują swoje trasy z innymi końcówkami. Problem pojawia się dopiero poza szczytem gdy kursy są co 20minut.
                Ale, szybszy przejazd pozwolil by zagęścić kursy z użyciem tych samych zasobów.
                Jedyny koszt to większe odleglosci miedzy przystankami, czyli likwidacja niektórych przystanków. Juz widzę to oburzenie spoleczne, jak by zabrać dziecku cukierki. Polak mogl by i 1,5h jechać, narzekać ze dlugo ale jak wysiądzie pod wlasciwymi drzwiami to będzie zadowolony.
                Zmiany w komunikacji musza byc drastyczne żeby jeździć szybciej. Z aktualnych tras, lepszych czasow rozkladowych juz sie nie wyciśnie a i tak w szczycie wozi sie kartofle kioskiem w ruchu.

                • 0 1

        • (1)

          To dla takich jak ty są tak gęsto przystanki.
          Pewnie do spożywczaka 200m też autem "idziesz".

          • 0 0

          • Jeśli piszesz do mnie to nie trafiles. Przystanki co 200m są po to żeby bylo wygodnie ludziom. Ale zrobili się tak wygodnie ze praktycznie bez sensu naciapano przystanków i swiatel. Koronny przyklad to klonowa i galeria baltycka, na chelmie milskiego i willanowska, okopowa i żabi kruk. Przykladow jest masa gdzie przystanki są bezsensownie gęsto tylko po to żeby bylo wygodnie za to wpadnie rozklady są jakie są.

            A co do jeżdżenia samochodem 200m do sporzywczaka. Jak ktoś robi zakupy 1raz w tygodniu to w brew pozorom sie nie dziwie ze ludzie tak robią bo po co sie szarpać z siatami skoro w samochodzie można je przewieźć w 2minuty bez szarpania.

            • 4 0

    • kolej juz jest, ale przeciez nie po to ktos ma "wille" pod miastem, aby do miasta jezdzic pociagiem

      Bo pociag wilno jedzie. W przeciwienstwie do korka,w ktorym sie stoi godzine w obie strony.

      I pociag drogi jest, w przeciwienstwie do samochodu, bo przeciez stanie w korku jest darmowe.

      Ale niech tylko gdzies beda chcieli postawic swiatla dla pieszych! Zbrodniarze. Przeciez przepustowosc dla Janusza jest najwazniejsza.

      • 9 9

    • masz zupełną rację. tunel pod Pachołkiem to jakiś chory pomysł.

      mam nadzieję, że tę maszynę sprzedadzą zanim zgnije.

      • 10 16

    • tunel za 2 mld; chyba się w d... poprzewracało (1)

      kto to będzie spłacał?
      może emeryci z Sopotu. czy Jacuś już ich przekonał do tego pomysłu?

      • 7 8

      • Ue

        • 1 1

    • twój głos jest niepotrzebny...

      • 0 2

  • czyli dewastacja pasa nadmorskiego jest już pewna (45)

    nie wiedzą tylko jak powiedzieć o tym mieszkańcom Dolnego Tarasu, że miasto bardziej martwi się o szybki dojazd do plaży dla mieszkańców Chwaszczyna niż o komfort życia Gdańszczan

    a może poszły już łapówki od lobby drogowego i urzędnicy nie mogą się już z tego poronionego pomysłu wycofać?

    • 250 210

    • albo sprawa jest jeszcze prostsza, firma ma zarobić kosztem mieszkańców (2)

      "

      Nieoficjalnie ustaliśmy, że dokończenie inwestycji pod Martwą Wisłą już kosztowało Hiszpanów dodatkowe 100 mln zł, ale po podliczeniu wszystkich kosztów na koniec budowy ta kwota może wzrosnąć nawet do 200 mln zł. Utrzymanie maszyny w Gdańsku może być sposobem hiszpańskiej firmy na rekompensatę strat powstałych na budowie tunelu między brzegami Martwej Wisły.

      • 40 13

      • i wszystko jasne

        • 2 3

      • Czyli mieszkancy zaplaca.....?

        • 0 0

    • (23)

      A jak wytłumaczysz mieszkańcom Oliwy, że codziennie rano i popołudniu muszą stać w niebotycznych korkach bo każda dojazd do i z Osowy jest zapchany samochodami? Jak wytłumaczysz, że najatrakcyjniejsza ulica (opata J. Rybińskiego) zamiast miejscem z knajpkami jest przeoraną przez samochody miejską autostradą?
      Co do realizacji Drogi w pasie nadmorskim zgoda to głupota ale budowa nowej Spacerowej i Tunelu już nie bo w znacznym stopniu odciąży starą część Oliwy.

      • 59 32

      • jaka k.. miejska autostrada? (8)

        i gdzie mieszkańcy Oliwy stoją w korkach? w zoo mieszkają? Oliwa to na Opata się kończy i większość mieszkańców ma taki sam dojazd popołudniu jak mieszkańcy Wrzeszcza też są korki, mieszkańcy Moreny też są korki itd

        Tunel to będzie paraliż Grunwaldzkiej i wtedy mieszkańcy Oliwy będą stali już w korku w okolicach Galerii Bałtyckiej

        • 49 28

        • bzdura

          • 11 9

        • Zapraszam do Oliwy codziennie od 16:00, korek na Grunwaldzkiej prawie przez całą Oliwę, drogi boczne jak np Polanki zapchane. A szczególnie zapraszam w piątki bo tego dnia następuje jakaś kumulacja.

          • 16 4

        • (5)

          Tunel musiałby sie zaczynać na drodze zielonej, na wysokości torów kolejowych. W ten sposób nie byłoby utrudnien na Grunwaldzkiej

          • 6 4

          • (2)

            Ludzie litości... idę o zakład, że znaczna większość ruchu na nowym odcinku Spacerowa+Tunel będzie się kierowała na Grunwaldzka/Niepodległości + Gospody i tego nie unikniemy pytanie tylko czy zostawiamy jak jest i mamy dzielnicę rozjeżdżaną przez "tranzyt" czy wyprowadzamy to poza nią. Dobrym rozwiązaniem było by dołożenie możliwości zjazdu do Sopotu w okolice ulicy Reja.

            • 10 4

            • (1)

              co najwyżej autobusy na gaz ul. Reja. Stanowcze nie dla innych kroków, z tych samych powodów, dla których nie puszcza się ruchu samochodowego Doliną Radości.

              • 1 1

              • lol

                zabawne porównanie.
                naprawdę myślisz, ze Twoja reja jest taka och ach? zwykła uliczka, w samej oliwie jest takich kilkanaście.

                • 1 0

          • (1)

            W poprzednim artykule było napisane, że połączenie tej trasy z Grunwaldzką jest planowane jako dwupoziomowe.

            • 1 1

            • niee

              Znowu mega skrzyzowanie jak na obwodnicy....tylko w srodku miasta.
              Te wszystkie lacznice itp

              • 7 0

      • mieszkańcy Oliwy mają pod nosem SKM, pętlę tramwajową i stado autobusów (2)

        rowerem też mogą łatwo dojechać gdzie chcą bo Oliwa to geograficzny środek Trójmiasta

        • 43 7

        • sadze, ze to jednak nie mieszkancy Oliwy, a ludzie spoza Oliwy rozjezdzaja ja.

          Wlasnie dlatego, ze to srodek Trojmiasta.

          To tez powinno raczej skladaniac miasto do zamykania ruchu samochodowego i wydawania takich pieniedzy na porzadna siatke kolejowa - miejska i dojazdowa.

          2mld zlotych. Ludzie, przeciez za to mozna zbudowac zupelnie nowa dzielnice i przeniesc tam wszystkich mieszkancow Osowej!

          • 20 4

        • rozjezdzaja Oliwe a beda rozjezdzac Pas Nadmorski

          Zamienil stryjek....

          • 14 0

      • (3)

        Czyli co, sposobem na odkorkowanie jednej dzielnicy ma byc zakorkowanie i zdewastowanie drugiej dzielnicy?

        To tak jakbys w swoim domu przenosil worki ze smieciami z jednego pokoju do drugiego. A w domu i tak dalej smierdzi.

        • 35 8

        • (2)

          Nie do końca wiem o jaką dzielnicę Ci chodzi?! Ale domyślam się, że o drogę w pasie nadmorski, tyle że z mi zależy na budowie Nowej Spacerowej i Tunelu bo to da odetchnąć Oliwie. A budowa wspomnianych inwestycji z tego co wiem raczej będzie w lesie, a nie w jakiejś dzielnicy.

          • 3 10

          • i Grunwaldzka z Niepodległości stanie w całodziennym korku

            to będzie paraliż Oliwy która na 5 minut odetchnie

            • 9 1

          • nie da odetchnąć

            Zrobisz ekspresówke przez las, to jeszcze więcej osób będzie tą drogą jeździło niż obecnie Spacerową. Do Sopotu, do sporej części Gdańska będzie to preferowana trasa dojazdu z obwodnicy. Także zamiast mniejszego, będziesz miał jeszcze większy ruch tylko przecznice dalej.

            • 1 0

      • pomyśl co będzie jak będzie taki zjazd na Słowackiego

        Może Rybińskiego zamkną ale na pozostałych ulicach ruch się bardzo zwiękrzy..

        • 2 3

      • Powiem - zapraszam do Gdanska, skoro i tak spedzacie tu polowe zycia

        a w mieszkaniu pod obwodnica tylko spicie.

        Tada! Mozna. Jesli ktos z jakichs powodow chce / musi mieszkac na koncu swiata, to niech sie liczy z tym, ze bedzie stal w korku. Na Al. ZW tez sie tworza juz korki.

        Z Osowej jezdzi PKM. Jesli ktos codziennie stois godzine w korku na spacerowej, to na pewno PKM + pieszo / rower / tramwaj bedzie szybsze.

        Dla 40% ludzi, ktorzy z jakichs powodow nie moga tego zrobic - spacerowa wystarczy.

        • 19 2

      • Rozwiązanie (4)

        Rozwiązaniem tej sytuacji jest budowa szybkiego tramwaju Osowa-Oliwa, docelowo aż z Chwaszczyna, budowa trzech Węzłów przesiadkowych P&R w Osowej przy obwodnicy (koło CH Osowa) w Osowej (miejsce gdzie ma powstać przystanek na kielnieńskiej oraz w Chwaszczynie. Po wjechaniu do Oliwy tramwaj jechał by ulicą Rybińskiego. Ostatnie rozwiązanie to przeniesienie pętli na oliwie w rejon dworca kolejowego umożliwiając przesiadkę na SKM do Sopotu. Budowa tunelu ok ale tylko w postaci trzech pasów, z czego środkowy o zmiennym kierunku jazdy (rano do miasta, po południu z miasta) i przede wszystkim zakaz wjazdu na tą trasę dla aut powyżej 10 t. Wiadomo razem z budową takiego tunelu należy przebudować węzeł z obwodnicą i skrzyżowanie z grunwaldzką, bo poszerzenie nawet do 10 pasów nie da efektu żadnego. Korki są tworzone przez skrzyżowania, co świetnie już pokazała przebudowa słowackiego, należy przebudować skrzyżowania w taki sposób aby były jak najmniej kolizyjne z innymi trasami (zejście na kilka metrów w dół z jezdniami, które nie będą się przecinać w jednym poziomie, coś podobnego jak na autostradach tylko, że pod ziemią. Natomiast na powierzchni tylko i wyłącznie tramwaje chodniki i ścieżki rowerowe)

        • 4 8

        • wszystko pod ziemia

          Fantasta...

          • 1 1

        • korki tworzy zbyt duza liczba samochodow (1)

          nie jedziesz po to, aby sie przejechac, ale aby dokads dojechac.

          I w tych miejscach koncowych zaczynaja sie problemy. Mozemy nabudowac wokol Gdanska milion kilometrow drog, ale ludzie chca przyjechac do centrum, gdzie juz nie ma wiecej miejsca na samochody.

          • 7 1

          • ale są miejsca na nowe mieszkania w dobrze skomunikowanych lokalizacjach

            Brzeźno, Nowy Port, Dolne Miasto czy Stogi ... wszystko trochę zapomniane dzielnice a maja już dobrą komunikacje i infrastrukturę. Zamiast tam zachęcać deweloperów do nowych inwestycji to lepiej zabudowywać ziemie rolną za obwodnicą i później płakać, że korki na dojazdach. Logiki zero.

            • 3 0

        • tramwaj z Chwaszczyna, to slonce juz tak przygrzalo w glowe?

          • 3 2

    • na Czarnym Dworze i Dąbrowszczaków (14)

      nie bardzo jest co dewastować. jest na to miejsce ale oczywiście nie może to być autostrada z przejściami podziemnymi dla pieszych tylko normalna droga, tak coś jak ma wyglądać Podwale Przedmiejskie po zwężeniu pasów. Oczywiście mieszkańcy zawsze będą protestować, bo każdy patrzy na czubek swojego nosa. Drogi owszem ale nie pod moim domem.

      • 31 12

      • Czarny Dwór i Dąbroszczaków można zmienić bez budowania miejskiej autostrady. (13)

        Dwie jezdnie po dwa pasy, klasyczne przejścia dla pieszych, posadzić/wykorzystać istniejące drzewa i krzewy, stworzyć zwykłą miejską aleję. Żadnych barierek, standardowy wysadzany zielenią pas oddzielający jezdnie, szerokie chodniki w tym jeden ze ścieżką rowerową.

        Dopiero w momencie wjazdu w istniejącą drogę zieloną (koło hali sportowej) rasa zyskiwałaby charakter przelotówki, ale przecież niemal natychmiast wchodziłaby pod ziemię (tj po skrzyżowaniu z Grunwaldzką).

        Wszystko da się zrobić.

        • 20 4

        • 2 jezdnie x 2 pasy (12)

          Wzdluz parku reagana na przymorzu to ciagly halas. Ekranow akustycznych ma nie byc, bo to juz passe i normy halasu sa lagodniejsze.
          tak wiec swietlana przyszlosc czeka osiedla mieszkaniowe wejhera, przymorze, zaspa - bo ruch tranzytowy bedzie tam na pewno (przyjezdni z kaszub nad morze), a o parkowaniu przy parku mozna bedzie zapomniec.

          • 14 12

          • (2)

            Nie no oczywiście Przy Parku Reagana żadnego tranzytu za to przed Parkiem Oliwskim codziennie może smrodzić sznur samochodów... Pokrętna logika...

            • 8 7

            • Czyli dlatego, ze w jednym miejscu jest halas (1)

              to nalezy dazyc do tego, aby byl tez i tu?

              To dopiero pokretna logika. Bo przeciez po zbudowaniu tej drogi halas z Oliwy wcale nie zniknie.

              Ludzie nie chca sie dostac z Osowej do Oliwy tylko do Wrzeszcza, Sopotu, na Przymorze czy Zaspe.

              Osowa ma 15 tys. mieszkancow. Taniej jest kupic kazdemu mieszkanie w Gdansku niz budowac ten szkodliwy tunel.

              Jesli chodzi o tranzyt z portu to zakladam, ze nawet w najglupszych zalozeniach nie ma on prawa jechac tedy? Po co budowano tunel, sucharskiego i POG?

              • 13 1

              • prędzej jednak do oliwy niż na przymorze.

                na przymorzu nic nie ma, na zaspie- tylko szpital. w oliwie jest choćby masa biurowców.
                nie chodzi o to, by hałas był wszędzie, tylko, żeby obniżyć jak się da, zwłaszcza w jednej z bardziej reprezentacyjnych dzielnic w okolicach parku.
                a zresztą łączysz ze sobą dwie rzeczy- wyprowdzenie ruchu z oliwy przez tunel pod pachołkiemi i drogę zieloną na przymorzu- to są dwie rózne rzeczy, choć oczywiscie połączone. natomiast trzeba być fantastą, by wierzyć, że cały ten ruch zza obwodnicy z oliwy przeniesie się na pas nadmorski. przecież 80% z tych samochodów chce się dostać na grunwaldzką. kolejne 15% na chłopską. dokąd Twoim zdaniem będą chcieli jeździć ci ludzie przy parku regana? część na zaspę do szpitala. a reszta? do lotosu? prościej i szybciej przez obwodnicę. tam nic więcej nie ma- to są sypialnie. w wakacje będzie ruch plażowiczów, ale ten jest zawsze, a poza tym droga będzie służyć głównie mieszkańcom dolnego tarasu (mi to w sumie zwisa- wystarczy mi to, co już jest, ale widzę potrzebę z punktu widzenia miasta na coś, co stworzy ramę drogową w tej okolicy)
                a rezerwa terenowa jest od zawsze, więc nie ma co biedować, ze wartość mieszkanka w ekskluzywnym osiedlu spadnie, treba było to przewidzieć:P

                • 0 0

          • (7)

            Zobaczymy co sie stanie jak otworzą tunel.
            Na skrzyżowaniu Czarny Dwór i JP2 juz sie robią korki w kierunku przymorza, a co dopiero będzie jak ludzie zaczną jeździć tunelem ?
            Zaraz sie okaże że nawet bez poszerzenia drogi koło parku regana będzie hałas. Plus smród od stojących samochodów w korkach.

            • 11 3

            • sam widzisz że tunele tylko zwiększają korki

              • 10 3

            • P&R przy stadionie i dalej SKM do srodmiescia, albo nowym tramwajem w swiat (3)

              i bedzie szybciej, ciszej, taniej.

              Ale zapomnialem - golf prawem, nie towarem.

              • 8 2

              • (2)

                cyt.
                P&R przy stadionie i dalej SKM do srodmiescia, albo nowym tramwajem w swiat
                i bedzie ciszej, taniej... tylko na pewno nie szybciej.

                • 2 0

              • ponoc takie straszne korki, ze stoi sie w nich godzinami (1)

                i dlatego mamy budowac drogi za 2mld zlotych.

                Skoro jednak samochodem szybciej, to widocznie nie trzeba nowych inwestycji.

                Czy jednak nie szybciej?

                A moze wierzycie, ze w miescie, w ktorym mieszka 10 tys mieszkacow bedzie sie poruszac tak samo szybko jak w 400k, a potem w milionowej aglomeracji?

                Niestety - to sie tak nie skaluje. Na pewno nie za pomoca szerszych drog. Tylko dobrze zorganizowana komunikacja oparta o transport torowy z odpowiednim uzupelnieniem o wlasciwa siatke tramwajow i autobusow ze wsparciem "ostatniego kilometra" roweru publicznego.

                Mozna oczywiscie tez wydac teraz 2mld zlotych (a pamietajmy, ze to urzednicze oczekiwanie - wg ich kosztorysow tunel pod MW mial kosztowac ~500 milionow. A kosztowal niemal 900). Potem bedzie trzeba jeszcze zbudowac Droge Czerwona i Nowa Abrahama. Nowa Walowa tez sie nagle poszerzy do 2x2, bo przeciez nie ma to jak "domykac" ramy, jakby w miescie to bylo najwazniejsze.

                Nadal nie bedzie odpowiedniej przepustowosci, wiec bedzie parcie na budowe Nowej Kosciuszki i kilku innych "nowych".

                W koncu wszyscy majacy odpowiednia ilosc gotowki wyprowadzi sie poza gmine Miasto Gdansk, bo tu sie juz nie da zyc wsrod samych autostrad, bo oczywiscie planisci nie wiedza, ze mozna zbudowac wzglednie szeroka droge miejska, przyjazna otoczeniu.

                Ciekawe, kto wtedy utrzyma te drogi. Aha, dzisiejsze drogi sa w dobrym satnie? Nie? :( Oj, jaka szkoda. Zatem nie stac nas na tyle drogich drog, ale mimo to mamy ich budowac wiecej. To logiczne.

                W koncu jakosc zycia liczona jest w liczbie kilometrow przejechanych swoim golfem. Nic wiecej nie oznacza tak bardzo, czy miasto jest dobrym miejscem do zycia, jak przepustowosc...

                • 5 1

              • zawsze zadziwia mnie,

                jak wy społecznicy i ekologiczni inżynierowie od wszystkiego potraficie patrzeć na rozwiązania komunikacyjne z zachodu, nie widząc, ze zachód już od dawna ma rozwiniętą infrastrukturę drogową, że może sobie nawet pozwolić na zamykanie części ulic. ludzie tacy jak Ty chcieliby wzorując sie na zachodzie zamykać też ulice u nas, mimo, że tak naprawdę nie mamy z czego. nie da sie przeskoczyć kilku etapów rozwoju, jeśli nie mamy ich efektów. tak jak w (nomen omen) samochodzie nie da sie zamówić pamięci lusterek bez pamięci foteli.
                nie zwróciłeś nigdy uwagi, że większość dużych miast na zachodzie rożni się od gdańska?
                1) mają masę dróg, nie jedną wyśmiewaną przez Ciebie ramę, a 3-4. my nie mamy nawet jednej. tam między dzielnicami można się poruszać szybko i sprawnie, dopiero ruch wewnątrz jest uspokajany- u nas uspokojenie oznaczałoby całkowity zator. patrz berlin- autostrady między dzielnicami, na zbiorczych drogach 50, na kązdej bocznej- 30- to działa.
                2) nie kojarzę drugiego miasta o tak specyficznej budowie- z jednej strony morze, z drugiej park krajobrazowy- inni mogą wyprowadzić ruch tranzytowy częściowo poza granice miasta- my nie- bo nawet wyjazd na obwodnicę jest ograniczony w gdańsku do trzech głównych punktów (tak, jest ich więcej, ale pozostałe nie mają znaczenia)- to się musi korkować.
                3)większość dużych miast ma dużą liczbę dwupasmówek. o ile kolejne pasy nie zmniejszają korków, to ten pierwszy dodatkowy + pasy do skrętów- tak i to bardzo. rozumiem, ze zapomniałeś już, jak się stało lub nigdy nie stałeś w korku na starej słowackiego. bo teraz jest pełen luksus, nawet w godzinach szczytu, przed powstaniem galerii bałtyckiej na starym słowaku stało się od niedźwiednika do grunwaldzkiej 40 minut minimum od 7 do 10 i od 14-18 w drugą stronę. wiem, bo mieszkałem wtedy na niedźwiedniku ( a przed rondem de la salle wyjazd z niedźwiednika to dodatkowy kwadrans był:) )
                4) u nas komunikacja miejska jest po prostu niewydolna. mało kursów w godzinach szczytu,brak biletu na wszystko w normalnej cenie, trasy nie odzwierciedlają najczęstszych punktów docelowych, a trasy autobusowe są tak samo zależne od dróg jak samochody. no i duży odsetek pojazdów bez klimy, co w połaczeniu z menelstwem i ściskiem (znów: mało kursów- w godzinach szczytu nie można wejsc do tramwaju, jak chcesz tam wsadzić kolejnych ludzi?) powoduje, że ludzie nie traktują tego poważnie. resztą nawet wzdłuż grunwaldzkiej samochód jest szybszy (brak priorytetu dla komunikacji)

                i moim zdaniem Twoje ironizowanie o nowych trasach jest śmieszne, bo choćby nowa kościuszki, czyli połączenie słowackiego z zieloną miało być gotowe razem z reszta słowackiego. nowa abrahama- pewnie nikomu niepotrzebna, bo Ty nie przemieszczasz się z górnego tarasu w kierunku oliwy? bardzo społeczne z Twojej strony. a drogę czerwoną zaprojektowano już lata temu. i ciągle ma sens- choćby odciążenie grunwaldzkiej. i tak, domykanie ram ma sens, wtedy można podróżować sprawnie po mieście, zwłaszcza jeśli wzdłuż wszystkich tych nowych ulic pociągnie się linie tramwajowe i trasy rowerowe.
                idea zrównoważonego transportu polega na wykorzystywaniu wszystkich środków komunikacji, nie na zamykaniu dróg. i nikt tu nie proponuje 8 pasmowych autostrad w centrum miasta, tylko kilka dwupasmówek (powinny zresztą mieć charakter ulic lokalnych, z licznymi przejściami, a ideałem byłoby wsadzić je ile się da pod ziemię), które pomogą sie poruszać po mieście. również komunikacją miejską.

                • 2 0

            • Dlatego, aby nie stały, trzeba poszerzyć żeby jak najszybciej wypchnąć je w stronę Grunwaldzkiej gdzie się rozejdą (1)

              Ale nie na poziomie zero, a zrobić odkryty wykop i zrobić tą D.Z. na poziomie -1.
              A nad nią kładki w stronę parku Reagana dla ludzi.
              W ten sposób przepustowość drogi będzie a dostęp osiedla do morza też.

              • 2 1

              • ile razy i za ile pieniedzy trzeba zrobic ten sam blad, aby ludzie zrozumieli, ze poszerzanie drog nie rozwiazuje problemow

                Grunwaldzka jest z gumy? Gdzie te samochody zaparkuja? Jesli wiecej samochod i szybciej wyjedzie z miasta w strone obwodnicy, jakie drogi odbiora tamten ruch?

                Obwodnica ma jeszcze jakas przepustowosc?

                • 3 1

          • Myśle, że znacząco nie zwiększyłoby to ruchu.

            Teraz tam jest non stop sznur samochodów, 2x2 nic by w tej sprawie nie zmieniło, ani na gorsze ani na lepsze. No może troszeczkę sprawniej by się odbywał ruch i skrócił czas przejazdu odcinka.

            • 0 1

    • (2)

      Sam przenies się do Chwaszczyna tam się lepiej mieszka na pewno niż na jakieś zaspie w bloczku, kto może to tam zmyka, sam popatrz działki i domy tam wcale nie są tanie

      • 9 13

      • kogo nie stać to tam zmyka

        • 11 4

      • Jakos jak mialoby sie puscic obwodnice tamtedy to bedzies strajkowal, ze pogarsza ci sie zycie

        Ale jak maja rozorac miasto (sorry, dzielnice przyobwodnicowe to namiastki miasta, a nie miasto) dla 15 tys. Mieszkancow osowy to bijesz brawo.

        zapraszamy do zycia w miescie, skoro codziennie chcesz do niego przyjezdzac.
        jesli nie, masz trzy opcje:
        1. Nie przyjezdzaj
        2. Stoj w korku
        3. Przesiadz sie na pociag

        • 10 4

  • (1)

    Co oni piją ?

    • 63 43

    • Kompot od babci z dzialki.

      Teraz czekamy na trase kaszubska S6 - dziwie sie ze wybor wykonnawcy potrwa ponad rok.

      • 1 0

  • skoro maszyna jest, to nie wykopia ten tunel, przeciez to nic nie kosztuje (9)

    Generalnie gdansk mógłby kopać tą maszyną komercyjnie, gdyby ktos inny chcial se cos wykopać czy coś

    • 44 73

    • No raczej firma skasuje kolejne 80 mln. za rzekomą budowę nowego kreta - dostosowanie do nowych warunków geologicznych!

      • 11 4

    • skoro masz juz betoniarke to wybuduj drugi dom - przeciez to nic nie kosztuje (5)

      albo troll albo skonczony gamon.

      • 26 1

      • Jedno drugiego nie wyklucza :-)

        • 3 1

      • (3)

        Żart polega na tym ze miasto nie kupiło tej TBM tylko wynajęło na budowę tunelu pod m.W. Za 90mln. Teraz właścicielowi nie opłaca się jej zabierać bo miastu znowu wynajmie ją za kolejne 90mln...

        • 6 0

        • jesli miasto ma zamiar zbudowac Droge czerwona lub droge zielona z tunelem (2)

          Jako trase szybkiego ruchu to nie planuje wiecej placic podatkow w gdansku. Jest opcja, aby w picie wskazac gdzie podatek ma pojsc.

          zielony bulwar (ale jako rzeczywiscie bulwar) to nie jest zly pomysl. Jednak droga zielona, a juz na pewno z wielopoziomowymi skrzyzowaniami, jako trasa szybkiego ruchu jest glupota. Bardzo. Droga. Glupota.

          • 6 4

          • trzeba isc do przodu i sie rozwijac (1)

            gdansk gnije w korkach

            • 1 7

            • i naprawde wierzysz, ze szersza droga wjazdowa pomoze?

              Nie mowiac o tym, ze Gdansk ma najmniejsze korki w Polsce w miastach > 500 tys mieszkancow (licze rzeczywista liczbe mieszkancow, nie oficjalna).

              Chyba jednak nie wiesz, czym sa korki w innych miastach. Taka dawna Slowackiego na kilku glownych drogach.

              Budowanie kolejnych drog w perspektywie 10 lat niczego nie poprawi.

              Ciekawe, ze jak buduje sie tramwaj czy kolej to wszyscy krzycza, ze tyle kosztuje. Ale jak ma byc zbudowana droga za 2mld zlotych (co najmniej!) to nikt nawet sie nie zajaknie o cenie?

              To nie jest tak, ze te pieniadze beda przeznaczone na DZ, albo nie trafia na Pomorze / do Polski. za 2mld zlotych mozna zrobic bardzo wiele madrzejszych rzeczy niz szkodliwa droge.

              • 2 2

    • niech Sopot kupi od Gdańska tego kreta i kopie sobie tunel do obwodnicy, jak tak potrzebny

      • 8 1

    • Jakbyś umiał czytać ze zrozumieniem

      to byś wiedział, że maszyna nie należy do Gdańska tylko do hiszpańskiej firmy OHL więc jej komercyjne wykorzystanie przez miasto raczej nie wchodzi w rachubę.

      • 5 1

  • Czyli budowa tunelu pod Pacholkiem juz w konsorcach budowlanych postanowiona... (3)

    Tylko bidaki z wladz miasta jeszcze o tym nie wiedza...

    Spoko, wielka reka businnesu juz dziala...;)

    Naciski finansowe, polityczne i spoleczne zaplanowane i realizowane...

    Niemcy to metodyczni i pragmatyczni zawodowcy...

    • 164 40

    • kredyt w niemieckim banku na budowę już przyznany (1)

      nie wiedzą tylko któremu urzędnikowi wypłacić prowizję

      • 39 7

      • w radach dzielnic

        ścigają sie o napwiki
        (torba z logo ECSu) :)

        • 6 2

    • ksiądz arcybiskup jest ZA

      sprawa została przesądzona, a ty tu nie mędrkuj mały człowieczku

      • 7 8

  • (13)

    I dobrze niech drąźą ten tunel.Bez nowych dróg Trójmiasto zakorkuje się na Amen.

    • 175 109

    • Trójmiasto korkuje się właśnie przez nowe drogi (4)

      • 34 28

      • W takim razie nie róbmy Ścieżek rowerowych (1)

        Bo zakorkujemy sie na amen, przekonałeś mnie ,że budowa nowych dróg a Ścieszka jest drogą rowerową spowoduje korki!!!

        • 7 9

        • wzdłuż drogi dla rowerów przejedzie dużo więcej osób niż wzdłuż tej samej drogi

          przeznaczonej głównie dla samochodów.

          Wzrost skłonności do korzystania z rowerów nie powoduje jakichkolwiek korków,
          budowa dróg powoduje wzrost skłonności do korzystania z samochodów i miasto się dusi- dosłownie i w przenośni.

          Tak nie musi być.

          • 6 2

      • bzdura (1)

        zbudowanie w ostatnich latach wielu tras jak dokończenie wzetki, trasy Słowackiego, trasy Sucharskiego, południowej obwodnicy , ulicy Havla w sposób istotny zmniejszyło korki w Gdańsku Jeździ się teraz o wiele sprawniej i przyjemniej, co nie oznacza, że korki zostały wyeliminowane w całości. Gdańsk jest obecnie najmniej zakorkowanym miastem w Polsce. Potiwerdzam to , gdyż jestem zarówno kierowcą samochodu jak i rowerzystą. Okazjonalnie także korzystam z komunikacji miejskiej. Tak więc wybudowanie tunelu pod pachołkiem i wpięcie nowej drogi pod ergo arenę jest konieczne i doprowadzi do odciążenia ulicy Opata Rybińskiego . Będzie ją można zmienić w ulice uspokojonego ruchu z 30 km/h i progami. Jestem natomiast przeciwny budowaniu drogi zielonej od ergo areny do Brzeźna , gdyż w ten sposób robimy coś w rodzaju obwodnicy miejskiej wciągającej ruch tranzytowy. Poza tym konieczne jest poszerzenie Czarnego Dworu na odcinku od Jana Pawła II do Hallera pod warunkiem , że będzie to zwykła , dwupasmowa droga miejska. Zresztą na tym odcinku i tak żadnego skrzyżowania nie ma. Odcinek ten liczy sobie tylko ok. 400 m. Jest on konieczny dla dojazdu mieszkańcom Zaspy, Przymorza i Sopotu do tunelu pod Martwą Wisłą i na Elbląg i Warszawę. Dobry jest też pomysł poprowadzenia tramwaju od Chłopskiej przez Obrońców Wybrzeża do Hallera, co usprawni dojazd tramwajem do Brzeźna i Nowego Portu z Przymorza Jelitkowa i Oliwy. W ten sposób uzyskujemy maksymalne rozproszenie ruchu miejskiego. Dojazd do Gdańska jest rozproszony miedzy Podwale Przedmiejskie., tunel , Czarny Dwór, Zachodnia obwodnicę Gdańska. Tranzyt jest kierowany - Kierunek Północ Południe zachodnią obwodnicą. wschód zachód południowa obwodnica i metropolitalną w przyszłości. Z kolei w ten sposób nie budując odcinka trasy Słowackiego ETC -Hallera - trasa Sucharskiego i odcinka drogi zielonej Ergo -Arena - Czarny Dwór- Jana Pawła II unikamy pokusy używania tych ciągów komunikacyjnych jako swoistej autostrady przez miasto dla tranzytu.

        • 6 9

        • A moze za 2mld zlotych

          - SKM do co najmniej Pruszcza (jesli nie po wlasnych torach do Tczewa)
          - Nowa odnoga SKM na zachod (skret na zachod za Stacja Gdansk Orunia, przez petle Swietokrzyska, Jabloniowa do okolic PKM Jasien
          - tramwaj wzdluz Kolobrzeskiej i Bazynskiego
          - przebudowa wezla Kliniczna (jego likwidacja w formie, jaka teraz ma)
          -- puszczenie tramwaju obok SKM Zaspa zamiast w sladzie Hallera
          - buspas w strone Oliwy z Osowej i puszczenie autobusu co 5-10 minut w gofzinach szczytu
          - budowa PKM "Kielnienska" na Osowej jako wielkiego P&R dla "Koszub"
          - budowa tramwaju od Marynarki Polskiej, wzdluz Drogi Zielonej do JP2, wzdluz JP2 do SKM, przebicie pod/nad SKM (tu wielki wezel komunikacyjny autobusy/SKM/tramwaje/rowery) do Wojska Polskiego

          Myslenie szerzej o miescie niz tylko o jednej drodze i jednym korku. Skoro na innych drogach sa korki to zbudowanie nowego dojazdu te korki tylko pogorszy. Czy drogi sa utrzymane w dobrym stanie? Jesli nie, to czy budowa kolejnej drogi poprawi ten stan? Nie. Nie stac nas na tyle drog. Chyba, ze naszym zyciowym celem jest stanie w korku i placenie polowy budzetu na utrzymanie tychze drog.

          Czy naprawde tak bardzo jeszcze nie rozumiecie, ze samochod indywidualny nie rozwiaze problemow komunikacyjnych w miescie. Nigdzie sie to nie udalo. Dlaczego mialoby sie udac w Gdansku?

          • 9 4

    • (6)

      Od kiedy Chwaszczyno to Trójmiasto? Niech wójt się dorzuci z pół miliarda.

      • 29 6

      • Sopot to Trójmiasto a oni potrzebują tunelu sto razy bardziej niż Gdańsk. (3)

        • 10 6

        • tak, a gdzie tam ostatnio zrobi parking na nastepnych 30 tys samochodow? (1)

          jakas nowa droge wybudowali w Sopocie? Gdzie te samochody sie tam zmieszcza?

          Ktos o tym pomysal?

          2MLD zlotych dla Sopotu, ktore ma wydac Gdansk... To ciekawe. Wszystkie dzieci ludzi placacych podatki w Gdnsku maja juz bezplatne zlobki i przedszkola, ze tak bardzo troszczymy sie o sasiadow?

          • 6 2

          • widze sa minusy, wiec ktos powie mi jakie to drogi, lub gdzie parkingi dla zakorkowanego Sopotu zrobiono

            • 2 2

        • to niech sobie Sopot buduje ten tunel, ale bez Gdańska.

          kudłaty razem ze swoimi kochanymi emerytami, jak to podkreśla, na pewno da radę.

          • 5 1

      • (1)

        Po drugiej stronie obwodnicy jest tez Osowa...

        • 13 6

        • Osowa dostała PKM za miliard i niech przestanie sapać albo zmieni pracę, weźmie kredyt i kupi mieszkanie na Dolnym Tarasie

          skoro i tak codziennie dojeżdża

          • 33 8

    • korkuje

      Sie przez tych wiesniakow z gda gka nil ne itd

      • 5 2

  • (13)

    Wspaniały Pomysł! TIRy jadące z Warszawy do Gdyni nie będą musiały nadkładać drogi Obwodnicą Południową, tylko pojadą normalnie, przez miasto!!

    Cześć i Chwała Włodarzom Naszym!

    • 119 119

    • nie znasz się na interesach, co włodarzy interesuje patologia mieszkająca na Zaspie i Żabiance? (2)

      • 17 12

      • Chyba musisz zweryfikować swój pogląd na patologię :-))))

        • 10 2

      • super gosciu, zenada

        • 1 0

    • wystarczy zakazać tranzytu przez miasto (6)

      • 36 5

      • (2)

        Zakazano jazdy po pijaku i przekraczania prędkości.

        I cos to pomogło?

        • 22 17

        • (1)

          a nie ? zajrzyj do statystyk policji :D

          • 8 7

          • Nigdy ilość wypadków po pijaku czy przed zakazem czy po, nie przekraczała 10%.
            Spokojnie więc uznać można że zakaz niczego nie wniósł oprócz możliwości karania.

            • 3 0

      • Tylko miasto nie dostanie wtedy funduszy na drogę tranzytową a o taki fundusz z ue chce się zapewne starać!

        • 10 7

      • tak jak

        zrobił to Sopot

        • 3 2

      • ten po otwarciu Tunelu powinien i tak zostac wprowadzony

        niezaleznie od istnienia lub nie Drogi Zielonej.

        • 2 0

    • mylisz się (2)

      nikt zdrowy na umyśle nie pozwoli tam jeździć TIRom w kierunku Gyni. Od tego mają trasę Kwiatkowskiego

      • 12 9

      • nie w kierunku Gdyni tylko na zachód DK6

        • 5 0

      • nikt zdrowy nie budowalby takich drog w miescie, jakie aktualnie sie tu buduje.

        • 8 3

  • Won z tunelem pod Pachołkiem (1)

    i dewastacją pasa nadmorskiego. Nie dla "autostrady" przy Parku Reagana. Dodam, że nie cierpię komunikacji miejskiej i gdzie się da jeżdżę samochodem.

    • 147 143

    • Masz rację

      "Autostrada" przyciągnie imigrantów, bo będzie im super wygodnie dojechać na nasze białe plaże. Będą tam ćpali i zaczepiali prawdziwych Polaków.

      • 12 5

  • Rozumiem, że zadłużony po uszy Sopot też ma się dołożyć do budowy? (8)

    • 127 11

    • no jasne

      Sopot ciśnie do tej inwestycji, bo nie ma dobrego dojazdu z obwodnicy

      • 18 3

    • w Sopocie odbędzie się referendum i mieszkańcy łaskawie wyrażą zgodę na korzystanie z tunelu

      tylko Gdańszczanie muszą być mili bo Sopocianie obraża się i mogą przestać korzystać z tunelu

      • 12 5

    • Powolać oddziały samoobrony w Gdańsku

      w celu zaatakowania Sopotu na wypadek chęci budowania tunelu. Przecież drążąc tunel zniszczy się siedliska dżdżownic, żab , turkuciów podjadków, a także innych zwierząt podziemno-leśnych.Zniszczy się też krajobraz - nagle w górze pojawi się dziura, którą będą jechały samochody. W ogóle, to te wszystkie samochody to jakaś głupota. Kiedyś konik ciągnął wóz , przy okazji dostarczył naturalnego nawozu , a teraz paniskom zechciało się jeździć samochodami i w dodatku przez tunel. Jak otworzą tunel pod Martwą Wisłą , to ignorujmy tę bzdurę.Nie będziemy jeździć w tunelu. I to by było na tyle.

      • 12 9

    • (4)

      Sopot jest za, Oliwa jest za, Osowa jest za , Chwaszczyno pewnie też chociaż nikt nie pytał.
      Na co czekać ?

      • 6 9

      • na nic tylko musicie wyłożyć 2 mld (1)

        bo ja się nie godzę na to żeby Gdańsk fundował prezenty mieszkańcom Sopotu i Chwaszczyna

        • 16 4

        • jeśli nawet Burkina Faso jest za tunelem to musowo budować

          • 6 4

      • Osowa - 15tys. mieszkancow

        Oliwa ile? 50tys?

        a masz zaspe, wrzeszcz, przymorze, zabianke. I tam juz nie jest tak za.

        poza tym, to jest marnowanie pieniedzy! Za 2mld zlotych mozna naprawde poprawic jakosc zycia w gdansku, a nie tylko zrobic kolejna pseudo atostrade!

        miasto to cos wiecej niz drogi przelotowe

        • 13 1

      • Na lapowe....

        • 0 0

  • Łapówom jak widac w Gdansku nie ma końca (1)

    kompletny brak planowania przestrzennego, władza w rekach a raczej kieszeniach deweloperow i niemieckich wlodarzy biznesowych.

    • 77 40

    • Jaki brak planowania wielkie biurowce dyskonty centra handlowe niszczenie trómiejskiego parku krajobrazowego nic dla zwykłego kowalskiego burdel i łapówkarstwo cała prawda.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.