• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

TBM czeka na tunel pod Pachołkiem?

Maciej Naskręt
8 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Zobacz części maszyny TBM pod plandekami w porcie


Przy ul. Wielopole zobacz na mapie Gdańskaul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska - na terenach portowych - pod plandekami składowane są niemal od dwóch lat części maszyny TBM "Damroka", która drążyła tunel pod Martwą Wisłą. Możliwe, że kret będzie też drążyć tunel pod Pachołkiem.



Czy Gdańsk powinien dalej korzystać z technologii TBM przy budowie kolejnych tuneli?

Przypomnijmy, że maszyna TBM (z ang. Tunnel Boring Machine) przypłynęła do Gdańska w 2013 r. z Niemiec na zamówienie generalnego wykonawcy tunelu pod Martwą Wisłą - hiszpańskiej firmy OHL (Obrascón Huarte Lain). Zakup urządzenia o wadze 2,2 tys. ton, 91 m długości i 12,5 m średnicy pochłonął nieco ponad 80 mln zł.

Zasadą jest, że niemiecki producent maszyn drążących tunele - firma Herrenknecht - odbiera je po zakończeniu pracy. Podzespoły wykorzystywane są przy konstrukcjach innych "kretów". Tak też miało być w przypadku gdańskiego TBM. Firmy budowlane takie jak OHL nie mają wiedzy i technologii, by przebudować kreta i wykorzystać go na innej budowie w Polsce czy Europie.

Jednak po zakończeniu prac pod Martwą Wisłą - w czerwcu 2014 r. - maszyna nie trafiła z powrotem do niemieckiego producenta. Właściciel zmagazynował części TBM-a na terenach stoczniowych przy ul. Wielopole i ul. Ku Ujściu i przykrył je plandekami. Dlaczego?

- Maszyna będzie teraz czekać na drążenie tunelu pod Pachołkiem w Oliwie - powiedział nam jeden z pracowników wyższego szczebla z firmy OHL, który chce pozostać anonimowy.
Wspomniany obiekt ma powstać do 2020 r. razem z Drogą Zieloną i ul. Nową Spacerową w Gdańsku.

  • Elementy maszyny TBM "Damroka" zmagazynowane przy ul. Wielopole.
  • Elementy maszyny TBM "Damroka" zmagazynowane przy ul. Wielopole.
  • Elementy maszyny TBM "Damroka" zmagazynowane przy ul. Wielopole.
"Damroka" pasowałaby do nowego tunelu

Przypomnijmy, że tunel pod Pachołkiem ma mieć dwie jezdnie po dwa pasy w każdą stronę, czyli podobne parametry, co tunel pod Martwą Wisłą. Dlatego wydaje się, że 12,5-metrowa średnica "Damroki" idealnie pasowałaby do stworzenia przejścia pod oliwskim wzniesieniem.

Ponadto badania geologiczne prowadzone w ostatnich latach w obrębie Pachołka przekonują o wysokim stanie wód gruntowych, które spływają tam w kierunku zatoki. Oczywiście siły działające na maszynę TBM byłyby dużo mniejsze niż pod Martwą Wisłą, dlatego częściowo należałoby maszynę zmodernizować.

Kolorem brązowym został oznaczony odcinek tunelowy na Drodze Zielonej - tzw. tunel pod Pachołkiem. Kolorem brązowym został oznaczony odcinek tunelowy na Drodze Zielonej - tzw. tunel pod Pachołkiem.
Gdańsk jednak wydrąży tunel pod Pachołkiem

Gdy rodził się pomysł budowy tunelu pod Pachołkiem urzędnicy nie przesądzali, jaka technologia zostanie tam wykorzystana. Teraz te założenia zaczynają się krystalizować.

- Tunel pod Pachołkiem będziemy na pewno drążyć maszyną TBM. To nowoczesna i tania technologia budowy takich obiektów. Będziemy mieli większe pole manewru niż w przypadku innych technologii, bowiem zaczynamy z powierzchni ziemi, a nie - jak w przypadku tuneli pod Martwą Wisłą - z kilkunastu metrów pod ziemią - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Urzędnicy jednak nie chcą powiedzieć, czy "Damrokę" będzie można wykorzystać do budowy tunelu pod Pachołkiem. Na użycie tej konkretnej maszyny ma wpływ wiele czynników i zalecają poczekać do chwili zakończenia prac projektowych. Wtedy ich wiedza będzie dużo większa.

w czerwcu 2014 r. maszyna TBM zakończyła oficjalnie pracę pod Martwą Wisłą


Co może zrobić OHL?

Jeśli generalny wykonawca tunelu pod Martwą Wisłą nie zwróci maszyny do producenta, bądź w najbliższym czasie jej nie odsprzeda, z pewnością stanie do przetargu na budowę tunelu pod Pachołkiem. Wtedy składowany w Gdańsku TBM może okazać się asem w rękawie OHL-u.

Gdyby jednak nie udało mu się wygrać, maszynę może sprzedać zwycięzcy. Firma może także pracować na budowie przyszłego generalnego wykonawcy jako podwykonawca posiadający zaawansowaną technologię.

Nieoficjalnie ustaliśmy, że dokończenie inwestycji pod Martwą Wisłą już kosztowało Hiszpanów dodatkowe 100 mln zł, ale po podliczeniu wszystkich kosztów na koniec budowy ta kwota może wzrosnąć nawet do 200 mln zł. Utrzymanie maszyny w Gdańsku może być sposobem hiszpańskiej firmy na rekompensatę strat powstałych na budowie tunelu między brzegami Martwej Wisły.

Uroczyste uruchomienie maszyny TBM w maju 2013 r.

Miejsca

Opinie (259) 5 zablokowanych

  • niech OHL rozliczy się pierw z podwykonawcami !

    • 0 0

  • Damroka przykryta...

    Pańskie uwagi uważam za słuszne .Myślę,że wiele problemów może sprawić szczególnie południowo zachodni stok, gdzie robiono już kilka lat temu odwierty. Wyników publicznych brak. Myślę ,że tunel pod Pachołkiem jest bardziej potrzebny niż istniejący pod Martwą. Tam komasuje się oboczny ruch , tu śródmiejski .To tyle.

    • 0 0

  • Życzę powodzenia ! Specyfika tamtego terenu jest znacząco inna martwa Wisła to głównie osady gliny,piaski,iły zwiry. Pod tym kątem była zamówiona maszyna TBM a znając niemiaszkow specjalizacja, i dokładne założenia do jakiego rodzaju gruntu ma być przeznaczona uwzględniono to właśnie. Problem w tym że pachołek to wzgórza moreny czołowej to głównie piaski i żwiry (i tu pojawia się problem) z wtraceniami ogromnych kamieni i głazów narzutowych których waga może przekraczać tysiąc ton Obawiam się że TBM trafiając na taki głaz zakonczy swoją pracę i konieczne będzie wycofanie i odstrzelenie co przy materiale luźnym dookoła głazu, będzie ciężkie do przewidzenia. Jedynie porządna ekspertyza wyznaczenie trasy optymalnej poprzez wcześniejsze odwierty pionowe może pomóc, co ciekawe, jeżeli się uda to warto było by urobek przesiać bo może zawierać złoto

    • 0 0

  • Bardzo potrzebny dla dobrego funkcjonowania ruchu i dojazdu do obwodnicy i dzielnic za obwodnica .

    • 0 0

  • Jaki brak planowania wielkie biurowce dyskonty centra handlowe niszczenie trómiejskiego parku krajobrazowego nic dla zwykłego kowalskiego burdel i łapówkarstwo cała prawda.

    • 0 0

  • Łapówom jak widac w Gdansku nie ma końca (1)

    kompletny brak planowania przestrzennego, władza w rekach a raczej kieszeniach deweloperow i niemieckich wlodarzy biznesowych.

    • 77 40

    • Jaki brak planowania wielkie biurowce dyskonty centra handlowe niszczenie trómiejskiego parku krajobrazowego nic dla zwykłego kowalskiego burdel i łapówkarstwo cała prawda.

      • 2 0

  • Budować! (11)

    Budować jak najszybciej! To odblokuje wiecznie zatkaną Oliwę i uratuje jej zabytkową substancję! Dzięki Bogu Pan Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz jest pierwszym naszym prezydentem, który tak naprawdę rozpoczął modernizacje gdańskiej infrastruktury drogowej i rozpoczął modernizacje naszego miasta. Zaniedbania z poprzednich lat są GIGANTYCZNE! Nec temere nec timide - Bez strachu lecz z rozwagą motto z herbu Gdańska, rodzinnego miasta Pana Prezydenta idealnie pasuje do Jego postępowania. Pan Prezydent jest politykiem Platformy Obywatelskiej, to widać po Jego słowach i czynach. Jaka uderzająca różnica z bandytyzmem ekonomicznym i nieodpowiedzialnością ekipy PiS-u! Pan Prezydent nie obawia podejmować decyzji kontrowersyjnych i to takich które nie zawsze podobają się opinii publicznej. Efekty Jego pracy to m.in. Nowa Słowackiego, Trasa Zielona, Ergo Arena, Park Reagana Tunel pod Martwą Wisłą, Obwodnica Pd, rozbudowa Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy( drogi kołowania, płyta, GZD, stanowiska odladzania i In.) i Terminal II tegoż lotniska, Kolej Metropolitalna, Stadion na Euro i Euro w Gdańsku, ul. Havla, Nowa Wałowa, Tramwaj na Orunię, Chełm i Morenę, kompleksowa modernizacja sieci tramwajowej, remont mostu na Wyspę Sobieszewską, Trasa AK, Terminal kontenerowy w Porcie PN, marina i nowe nabrzeża Wyspy Spichrzów, Trasa Sucharskiego, czy jedna z najnowocześniejszych flot tramwajowych i autobusowych w Polsce! Działalność władz Gdańska to kwestia odpowiedzialności za miasto ale i za kraj, za Polskę i Polaków i Gdańszczanie, Polacy tą odpowiedzialność doceniają.

    • 47 68

    • po 7 rano z komentarzami ruszaja pracownicy UM (5)

      • 14 5

      • (4)

        Urząd pracuje od 8

        • 2 2

        • lizusy od 7 (3)

          • 12 1

          • (2)

            trolle od 6

            • 5 3

            • (1)

              albo całą noc

              • 3 0

              • trolle są bezrobotne albo na rencie
                dlatego mają czas

                • 0 0

    • zenada albo prowokacja

      chyba ze to ty Pawełku

      • 0 0

    • A wy ,towarzyszu ,pracujecie w Urzedzie Miejski lub dla Urzedu, ze tak chwalicie krola Budynia, ktory nie moze sie doliczyc swoich mieszkan,ktorych ma coraz wiecej.Co mi z drog, jak mlodzi Polacy musza za chlebem wyjezdzac i byc parobkami ,tania sila robocza dla Niemcow czy Anglikow,bo we wlasnej Ojczyznie nie ma dla nich godziwej pracy.W Polsce dobrze maja tylko ludzie z Ukladu zawiazanego przy tzw Okraglym Stole(a raczej korycie) po ktorym komuchy chlaly wodke z tzw.opozycjonistami (wybranymi),swietujac,ze udalo im sie zbudowac przestepczy,mafijny "Uklad" za co placimy do dzis nedza, w ktore zyje wiekszosc Polakow.

      • 4 3

    • Podwale Przedmiejskie (2)

      Idealny przykład, że wyliczenia, założenia i wielkie nadzieje, nijak się mają do rzeczywistości.
      Otwarcie S-7 spowodowało, że ruch na tym odcinku zmalał do minimum ale tylko przez ok. pół roku, gdy okazało się, że "starą" trasą jedzie się szybciej niż "nową", to ruch na d. Leningradzką wrócił z impetem.
      Choćby nie wiem ile tuneli było omijających Oliwę, to po chwilowym zachłyśnięciu uspokojeniem ruchu, kierowcy po czasie wróca i tak na utarte ścieżki.

      P.S. Nie jest tak, że jestem oszołomskim przeciwnikiem tunelu ale kiedy czytam że ma to rzekomo uzdrowić totalnie obecny paraliż, to wiem że jest to kłamstwo i wciskanie ludziom nieprawdy.

      • 14 3

      • (1)

        Podwale Przedmiejskie zostanie w tym roku przebudowane i będzie tam zakaz wjazdu samochodów ciężarowych. To samo dotyczy ul. o. Jacka Rybińskiego. Zostanie ona przekształcona w deptak.

        • 1 6

        • Sorry ale to nie jest remedium na tworzenie miasta, z jednej strony wydzielanie stref pieszych i ogólnie zamkniętych a z drugiej budowa osiedli jak klatek w Zoo połaczonych szerokimi trasami dojazdowymi.
          K..wa to nie Ameryka gdzie wyłącznie rządzi samochód a przeginanie w drugą stronę, świadczy o słabości urbanistów i władz miasta.

          • 7 2

  • nie trzeba zadnych drog (1)

    wystarczy podatek drogowy i zakaz wjazdu diesli > 2 lat do miasta.

    Podatek drogowy roczny - LPG=0zł, hybrydy, elektryczne=0zl, benzyna 100zł, diesel 1500-5000zł na rok.

    To sa uczciwe stawki za niszczenie zdrowia innym, skazywanie mieszkancow miast na alergie, astme, nowotwory itp.

    • 3 3

    • ok, a jak mam cng/diesel
      to co mi zrobisz?

      • 0 1

  • Za taka kase to mogli by zbudowac wiadukt tramwajowy nad lostowicka laczaca Chelm z Morena..

    Nie bylo by uciazliwych przesiadek a ludzie z dzielnic za Chelmem mogli by szybko przemiescic sie w strone Oliwy....

    • 4 3

  • tunel pod Pacholkiem (6)

    Panstwo ,ktorzy hejtuja wszystkich i wszystko jesli nie mieszkacie w Osowej to bardzo prosze nie wypowiadajcie sie tylko po to zeby bzdury pisac ! Tunel naprawde jest potrzebny sprobujcie rano lub w godzinach popoludniowych przejechac ulica Spacerowa.nie rozumiem dlaczego tyle zla i nienawisci wylewacie z siebie ,mysle,ze to chyba jakies kompleksy bo zeby zabierac glos to trzeba znac temat.

    • 11 12

    • Te Jadwiga ogol wasa.

      Jeśli myslisz,ze ruch przez Oliwe sie zmniejszy to tylko mowisz ,ze myslisz....Ruch dramatycznie wzrosnie...i gdzie myslisz babo beda jechaly auta jadace przez Pacholek w strone Oliwy/?Wtedy to dopiero sie zacznie....ale coz ta maszyna i to zamowienie....zostalo juz przyrzeczone....Czyz nie?cZY TAKA MASZYNA nie wiercila by gdzies indziej w europie gdyby spolka nia zawiadujaca nie wiedziala ,ze zdobeda to zlecenie/?

      • 6 0

    • Jadwiniu (1)

      posłuchaj Tatusia. Przestań słuchać propagandy, bo Tatuś Ci mówi: Tunel nie rozwiąże korków na Spacerowej, bo zlikwidować je może tylko dokończenie węzła Osowa - bezkolizyjny zjazd w kierunku Łodzi plus bezpośrednie połączenie Spacerowej z Grunwaldzką u zbiegu z Czyżewskiego na granicy Sopotu.

      • 7 1

      • jak Jadwinia ma takie pieniadze, to niech sobie kopie tunel

        • 0 1

    • Poczytaj sobie może zmądrzejesz

      http://osowa.com/index.cgi?action=01show&idn=6417

      • 0 0

    • (1)

      Jadwiga to po ojcu?

      • 1 1

      • Jadwiniu natychmiast rozwiaz tatusia!

        Za pozno panie Paradys ...;)

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane