• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

TBM czeka na tunel pod Pachołkiem?

Maciej Naskręt
8 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Zobacz części maszyny TBM pod plandekami w porcie


Przy ul. Wielopole zobacz na mapie Gdańskaul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska - na terenach portowych - pod plandekami składowane są niemal od dwóch lat części maszyny TBM "Damroka", która drążyła tunel pod Martwą Wisłą. Możliwe, że kret będzie też drążyć tunel pod Pachołkiem.



Czy Gdańsk powinien dalej korzystać z technologii TBM przy budowie kolejnych tuneli?

Przypomnijmy, że maszyna TBM (z ang. Tunnel Boring Machine) przypłynęła do Gdańska w 2013 r. z Niemiec na zamówienie generalnego wykonawcy tunelu pod Martwą Wisłą - hiszpańskiej firmy OHL (Obrascón Huarte Lain). Zakup urządzenia o wadze 2,2 tys. ton, 91 m długości i 12,5 m średnicy pochłonął nieco ponad 80 mln zł.

Zasadą jest, że niemiecki producent maszyn drążących tunele - firma Herrenknecht - odbiera je po zakończeniu pracy. Podzespoły wykorzystywane są przy konstrukcjach innych "kretów". Tak też miało być w przypadku gdańskiego TBM. Firmy budowlane takie jak OHL nie mają wiedzy i technologii, by przebudować kreta i wykorzystać go na innej budowie w Polsce czy Europie.

Jednak po zakończeniu prac pod Martwą Wisłą - w czerwcu 2014 r. - maszyna nie trafiła z powrotem do niemieckiego producenta. Właściciel zmagazynował części TBM-a na terenach stoczniowych przy ul. Wielopole i ul. Ku Ujściu i przykrył je plandekami. Dlaczego?

- Maszyna będzie teraz czekać na drążenie tunelu pod Pachołkiem w Oliwie - powiedział nam jeden z pracowników wyższego szczebla z firmy OHL, który chce pozostać anonimowy.
Wspomniany obiekt ma powstać do 2020 r. razem z Drogą Zieloną i ul. Nową Spacerową w Gdańsku.

  • Elementy maszyny TBM "Damroka" zmagazynowane przy ul. Wielopole.
  • Elementy maszyny TBM "Damroka" zmagazynowane przy ul. Wielopole.
  • Elementy maszyny TBM "Damroka" zmagazynowane przy ul. Wielopole.
"Damroka" pasowałaby do nowego tunelu

Przypomnijmy, że tunel pod Pachołkiem ma mieć dwie jezdnie po dwa pasy w każdą stronę, czyli podobne parametry, co tunel pod Martwą Wisłą. Dlatego wydaje się, że 12,5-metrowa średnica "Damroki" idealnie pasowałaby do stworzenia przejścia pod oliwskim wzniesieniem.

Ponadto badania geologiczne prowadzone w ostatnich latach w obrębie Pachołka przekonują o wysokim stanie wód gruntowych, które spływają tam w kierunku zatoki. Oczywiście siły działające na maszynę TBM byłyby dużo mniejsze niż pod Martwą Wisłą, dlatego częściowo należałoby maszynę zmodernizować.

Kolorem brązowym został oznaczony odcinek tunelowy na Drodze Zielonej - tzw. tunel pod Pachołkiem. Kolorem brązowym został oznaczony odcinek tunelowy na Drodze Zielonej - tzw. tunel pod Pachołkiem.
Gdańsk jednak wydrąży tunel pod Pachołkiem

Gdy rodził się pomysł budowy tunelu pod Pachołkiem urzędnicy nie przesądzali, jaka technologia zostanie tam wykorzystana. Teraz te założenia zaczynają się krystalizować.

- Tunel pod Pachołkiem będziemy na pewno drążyć maszyną TBM. To nowoczesna i tania technologia budowy takich obiektów. Będziemy mieli większe pole manewru niż w przypadku innych technologii, bowiem zaczynamy z powierzchni ziemi, a nie - jak w przypadku tuneli pod Martwą Wisłą - z kilkunastu metrów pod ziemią - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Urzędnicy jednak nie chcą powiedzieć, czy "Damrokę" będzie można wykorzystać do budowy tunelu pod Pachołkiem. Na użycie tej konkretnej maszyny ma wpływ wiele czynników i zalecają poczekać do chwili zakończenia prac projektowych. Wtedy ich wiedza będzie dużo większa.

w czerwcu 2014 r. maszyna TBM zakończyła oficjalnie pracę pod Martwą Wisłą


Co może zrobić OHL?

Jeśli generalny wykonawca tunelu pod Martwą Wisłą nie zwróci maszyny do producenta, bądź w najbliższym czasie jej nie odsprzeda, z pewnością stanie do przetargu na budowę tunelu pod Pachołkiem. Wtedy składowany w Gdańsku TBM może okazać się asem w rękawie OHL-u.

Gdyby jednak nie udało mu się wygrać, maszynę może sprzedać zwycięzcy. Firma może także pracować na budowie przyszłego generalnego wykonawcy jako podwykonawca posiadający zaawansowaną technologię.

Nieoficjalnie ustaliśmy, że dokończenie inwestycji pod Martwą Wisłą już kosztowało Hiszpanów dodatkowe 100 mln zł, ale po podliczeniu wszystkich kosztów na koniec budowy ta kwota może wzrosnąć nawet do 200 mln zł. Utrzymanie maszyny w Gdańsku może być sposobem hiszpańskiej firmy na rekompensatę strat powstałych na budowie tunelu między brzegami Martwej Wisły.

Uroczyste uruchomienie maszyny TBM w maju 2013 r.

Miejsca

Opinie (259) 5 zablokowanych

  • NIE ! (1)

    Dla Zielonej Drogi wzdluz Parku Reagana.
    Przeraza mnie ten pomysl, ktory spowoduje potezny, ciagly HALAS na Przymorzu (ekrany sa passe)....
    NIE DLA RUCHU TRANZYTOWEGO przez najwieksze dzielnice mieszkaniowe!

    • 34 20

    • patologia z falowców nie ma głosu

      • 1 13

  • Temat jest na tyle kontrowersyjny, że bez referendum się nie obędzie...

    ...proponuję, aby Radni przed wyborami zadeklarowali swój stosunek, i aby wyborcy nie byli zdziwieni, jeśli się okaże, że ich prawnuki będą spłacać kredyty na fanaberie typu tunel pod pachołkiem...

    • 27 13

  • Mam nadzieję... (3)

    że Projekt nie będzie opracowywany "pod" parametry TBM OHL'a? Byłby to jaskrawy przykład nieuczciwej konkurencji i ustawiania przetargów.

    • 21 9

    • Jeśli tak by było taniej (2)

      to lepiej żeby projektowali pod maszynę jaką już mają,

      • 7 2

      • Za preferowanie Wykonawcy jest prokurator... (1)

        • 4 0

        • Za niegospodarność, w normalnym kraju - też.

          Niegospodarnością byłoby niewykorzystanie urządzenia już istniejącego. Tym bardziej, że nawet uwzględniając jego wyprodukowanie, technologia jest najtańsza.
          Z taką mentalnością, podszytą nieufnością i krótkowzrocznością, to my kraje cywilizowane, nigdy nie dogonimy.

          • 4 2

  • Wojtkowi pożyczyć

    mógłby machnąć tunel pod Pucką

    no ale wiadomo - megalomańska duma i uprzedzenie

    • 15 4

  • tunel to pełowcy niech za swoje drążą pod swoimi chałupami (1)

    A od Polskiej ziemii niech pełowskie zaprzańce łapska brudne zabierają

    • 16 29

    • czy mógłbyś przetłumaczyć na język polski?

      • 10 3

  • Ważniejszy jest przeot przez Trójmiasto (1)

    Ważniejsza jest trasa przelotowa przez Sopot,niż tunel pod Pachołkiem.O to powinna iść bitwa w zdobywaniu finansów,a nie o mało znaczący tunel.Chytrość niektórych tzw."lokalnych patriotów" podpowiada im,że teraz wywalczyć kasę na tunel,a potem w obliczu klęski komunikacyjnej rząd i tak będzie musiał rozwiązać problem zakorkowanego Trójmiasta,bo nie ma drożności w Sopocie.Oby nie trzeba było nazywać dzisiejszych miejscowych decydentów nazwą wzgórza,pod którym chcą przeprowadzić tunel.

    • 8 20

    • trasa przelotowa przez Sopot już jest od kilkudziesięciu lat

      Nazywa się SKM.

      W latach 60-tych jeździła w takcie 6 minutowym.

      Teraz mogłaby jeździć jeszcze częściej i szybciej (dzięki lepszym napędom impulsowym).

      • 0 0

  • A może byt tak w Gdyni zrobić w końcu jakiś tunel?

    • 15 10

  • Czyli zdewastuja jedna dzielnice, zeby z innej mogli przepustowo i plynnie przyjechac swoimi puszkami i jeszcze bardziej zdewastowac.

    Genialne!!

    • 20 11

  • Dlaczego Niemcy jeszcze nie odebrali sprzętu? (4)

    Zapłacą za magazynowanie ?
    Pewnie czekają na kolejne zamówienie a u siebie oszczędzają miejsce lub kasę za plac u kogoś.

    • 29 7

    • Fabryka Herenknecht

      To jest firma wielkości wyspy Ostrów i to jeszcze w szczerym polu. Nie mają miejsca? Hmmm ciekawe

      • 3 3

    • zapłacą mniej niż za transport (2)

      Heh ludziska jak widać nie którzy są ślepi i tracą pamięć.
      Ta maszyna jest cholernie wielka więc i transport jest drogi.
      Taniej wychodzi wynająć obecny teren pod magazynowanie i czekać na zlecenie niż ją teraz transportować.

      • 7 4

      • ciekawe w czyim imieniu się wypowiadasz?

        • 2 2

      • Zapłacą jednak??

        Skąd wiesz?
        Oczywiście, że lepiej dla nich będzie jeśli w kolejne miejsce pojedzie od nas, ominą trasę do siebie, ale niech płacą nam za to.

        I kolejna sprawa: Maszyna przed nową robotą nie powinna wrócić do firmy? Przecież jej podzespoły wykorzystują do budowy NOWEJ maszyny...Podobno.

        • 0 0

  • Tylko

    Jak rozwalicie moja gorke i wieze przez tez cholerny tunel to sam osobiscie nakopie wam do d*py

    • 9 18

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane