Fakty i opinie

TBM już po drugiej stronie Wisły. Wyzwanie: baza paliw w Nowym Porcie

Wnętrze południowej nitki tunelu pod Martwą Wisłą. Widok w stronę maszyny drążącej TBM - zachodniego brzegu rzeki.
Wnętrze południowej nitki tunelu pod Martwą Wisłą. Widok w stronę maszyny drążącej TBM - zachodniego brzegu rzeki. fot. GIK

Drążąca tunel pod Martwą Wisłą maszyna TBM pokonała już 830 metrów i minęła koryto rzeki. Teraz "kret" przesuwa się obok bazy paliw Orlenu. Wykonawca przygotowuje się do zakończenia budowy pierwszej nitki - maszynie pozostało tylko 250 metrów do wydrążenia.



Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine) należąca do firmy Obrascon Huarte Lain (OHL) wydrążyła już 830 metrów pierwszej - południowej - nitki tunelu. Maszyna znajduje się pod ziemią w okolicy bazy magazynowej paliw Orlenu. Jak zapewnia inwestor, z pokonaniem strategicznego dla spółki paliwowej terenu maszyna TBM nie powinna mieć trudności.

- W czasie drążenia w ogóle nie przechodzimy pod zbiornikami paliw, są one nawet poza strefą osiadań powstających w czasie pracy maszyny. Teraz drążymy jednak nitkę południową, natomiast przy budowie nitce północnej przejdziemy znacznie bliżej zbiornika z estrami. Najbliżej nas - ale nadal poza strefą osiadań i w oddaleniu od tunelu - jest zbiornik wody przeciwpożarowej, wiercenie nie ma jednak wpływu na stabilność tego obiektu - uspokaja Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki GIK, która jest inwestorem budowy tunelu.

Maszyna-kret minie wspomniany zbiornik z wodą w odległości ok. 20 metrów.

Drążenia w pobliżu bazy paliw nie obawia się też jej właściciel.

- Dla zapewnienia maksymalnego poziomu bezpieczeństwa podjęto odpowiednie kroki minimalizujące ewentualny wpływ prac drążeniowych na obiekty znajdujące się na powierzchni terminalu. Zgodnie z sugestią inwestora i wykonawcy zminimalizowane zostaną ilości zmagazynowanego w zbiornikach paliwa do ustalonych granic - poinformowano nas w biurze prasowym PKN Orlen.

Podczas drążenia, na terenie terminalu zainstalowany zostanie stały monitoring geodezyjny nadzorowany całą dobę przez wykonawcę. Również ze strony PKN Orlen zapewniony zostanie ciągły, całodobowy nadzór pracowników obsługujących instalacje technologiczne, gotowych na natychmiastową reakcję w razie potrzeby.

W ostatnich dniach praca maszyny TBM zwolniła do 4-5 metrów na dobę. Wynika to z rodzaju gruntów, przez jakie przedziera się kret: gliny i iły nie pozwalają na większe tempo prac.

Maszyna TBM pracuje pod ziemią, a na powierzchni intensywnie pracują robotnicy przygotowujący się do jej wyjścia na powierzchnię. Zakończenie drążenia nie będzie tak spektakularne i widoczne, jak choćby w przypadku wychodzenia maszyny ze skał. Wyjście tarczy do szybu końcowego będzie miało miejsce pod osłoną stalowej konstrukcji uszczelniającej, która została specjalnie zaprojektowana i obecnie wykonywana jest na zamówienie OHL w Dreźnie.

Zobacz wnętrze niegotowej pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą.

Zobacz wnętrze niegotowej pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą.

Przed drążeniem TBM przez ścianę szczelinową, system uszczelniający wypełniany jest wodą, której ciśnienie musi być równoważne ciśnieniu w komorze, w której pracuje tarcza. Po przewierceniu ściany czołowej zbrojonej prętami z włókna szklanego i osiągnięciu przez TBM odpowiedniego zagłębienia w konstrukcji uszczelniającej, urobek zostanie usunięty. Następnie wewnętrzne uszczelnienie dostosowane zostanie do pozycji tarczy, a tarcza przesunięta naprzód. Ciśnienie w komorze konstrukcji wyjściowej zostanie zredukowane poprzez spuszczenie wody.

Końcową fazą wyjścia TBM będzie demontaż pokrywy. Po przeprowadzeniu tych operacji tarcza będzie widoczna w komorze wyjściowej. Kolejną operacją będzie wyprowadzenie maszyny na konstrukcję stalową, tzw. kołyskę, ustawioną na płycie fundamentowej. Proces od zatrzymania TBM do momentu demontażu konstrukcji potrwa co najmniej kilkanaście dni i prawdopodobnie zakończy się w listopadzie.

Tunel pod Martwą Wisłą - nominacja w trzeciej edycji naszego plebiscytu Skrzydła Trójmiasta w kategorii Zielona Fala Trójmiasta za pierwszy w Polsce podwodny tunel drogowy.
Przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. W najgłębszym miejscu znajdą się one ok. 35 metrów pod lustrem wody. Inwestycja realizowana jest przez miejską spółkę Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą jest firma Obrascon Huarte Lain (OHL).

Jako pierwszy powstanie tunel południowy. Drążenie drugiego, północnego tunelu, rozpocznie się po zakończeniu przekopywania południowej nitki, wycofaniu maszyny TBM w rejon ul. Ku Ujściu i przetransportowaniu jej tarczy górą na miejsce startowe. Oba tunele zostaną połączone siedmioma przejściami, które mają pełnić rolę wyjść ewakuacyjnych.

Choć każdy tunel będzie mierzyć 1,4 km długości, maszyna wydrąży "jedynie" odcinek o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły. zobacz na mapie Gdańska Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstanie największe w Polsce rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł. Tunelem kierowcy mają pojechać w październiku 2014 r.

Opinie (109) 3 zablokowane

  • No i pięknie (6)

    niektórzy tu już wieścili że wiercenie nie dojdzie do skutku bo ich nie stac na prąd do TBMa...

    • 107 21

    • sławku nowaku to ty ?

      • 5 12

    • a budyń ile ci płaci ? (3)

      • 5 13

      • (2)

        Jakby budyń miał mi płacić to by musiał te mieszkania posprzedawać

        • 9 3

        • I po co dyskutujesz z debilami ?

          • 6 7

        • no właśnie, DArek, po co z tymi leszczami dyskutujesz?

          • 0 2

    • A nie

      do TBMu...

      • 2 2

  • No w końcu! (3)

    Stoję i stoję. Czekam i czekam, aż mi nogi już w d... wlazły. Ale jest! Oto tunel na miarę naszych możliwości.

    • 54 11

    • Ten tunel jest ponad nasze możliwości

      ale że mamy Tuska i Nowaka w Warszawie to kasa się znalazła.

      • 6 2

    • Teraz już cokolwiek by nie zrobili to ktoś napisze że to na miarę naszych możliwości. A jakby nie zrobili to by było że tylko kase biorą a nic nie robią

      • 6 2

    • Przecież ten tunel odpowieda na żywotne potrzeby społeczeństwa !!

      Tym tunelem otwieramy oczy niedowiarkom !! Patrzcie, mówimy ! To nasze, przez nas stworzone i nie jest to nasze ostatnie słowo !!!

      • 5 3

  • Do ataku mohery. (20)

    Tunel to też wina Adamowicza.

    • 108 80

    • jeszcze zapłaczecie za budyniem (1)

      Ja Wam to mówię - wszyscy którzy z prędkością karabinu maszynowego na niego plujecie
      Przyjdzie bajkopisarz, który Wam dużo obieca i obudzicie się z ręką w nocniku
      Jak dla mnie jedyną alternatywą dla obecnego prezia jest b.wojewoda J.R.Kurylczyk. Każde inne nazwisko na giełdzie kandydatów to niesmaczny żart

      • 38 23

      • Najbardziej niesmaczny jest niejaki Jaworski.

        Ze stocznią sobie poradził to i z Gdańskiem sobie poradzi:)

        • 54 5

    • To jest właśnie strategia POwców (13)

      Ponieważ coś wybudował to może robić przewały i nie wolno go krytykować. Dlatego tak ważne było aby rządzić w okresie kasy z UE.
      Otóż POwcy - przy takiej kasie byłoby dziwne gdyby nic nie budował i chwała mu za to że buduje - za te sensowne inwestycje (na nie ECS i MIIWŚ, stadion itd.). Ale to nie czyni go świętym i nie pozbawia krytyki.

      Żenujące są te wpisy walczących POwców po powstaniu jakiejkolwiek inwestycji: I co PIsowcy?
      Jesteście zupełnie ślepi na to że Budyń goli gdańszczan za śmieci, za ciepło, wodę, za fanaberię stadion, że zaorał browar!!!
      Gość "sprywatyzował" GPEC miejskiej spółce z Lipska, ceny dla mieszkańców wzrosły i należą do najdroższych w Polsce, a Pawełek jest w radzie nadzorczej. Fajnie?
      No, ale wybuduje tunel i będzie cacy. Ta ciamciarmcia zapomniała ile ma mieszkań w deklaracji majątkowej i nie wie jak sprawdzić wartość udziałów w funduszach inwestycyjnych na dzień 31.12.
      Aha - z wielu inwestycji jestem zadowolony!

      • 32 30

      • Stadion ci się nie podoba? (2)

        Gdyby go teraz nie wybudowano to by nie powstał nigdy.

        • 31 8

        • Nie podobają mi się wydatki na stadion w odniesieniu do korzyści dla mieszkańców (1)

          • 19 22

          • Mi się podoba, więc się cieszę i często odwiedzam ten obiekt.

            • 22 7

      • Trochę sie zapedziłeś (3)

        Muzeum II WŚ buduje rząd a nie miasto. Browaru tez nie zaoral, bo właśnie BROWAR przeżywa drugą mlodość. Przypomnę tylko, że akcje browaru sprzedał jego poprzednik w 1998 roku.

        • 26 3

        • Browar przeżywa drugą młodość??? (2)

          • 9 5

          • tak tak (1)

            Kompleksowa rewitalizacja

            • 7 4

            • Browaru czy terenu pozostalego po browarze?

              Za jakiś czas napiszesz, że Stocznia przeżywa drugą młodość?

              • 9 4

      • to jest właśnie u nich dziwne (2)

        ta wiara w brak alternatywy. a ktoś inny za te pieniądze którymi dysponuje adamowich mógłby być jeszcze bardziej skuteczny. np. jaworski. tak tak pełowcy, po za adamowiczem też istnieje zycie. i to bogatsze.

        • 6 15

        • mógłby też być mniej skuteczny

          Cofnijmy się do czasu sprzed środków UE. Czego się spodziewaliśmy, jakich inwestycji? czy liczyliśmy na więcej? Myślę, że wielu nie spodziewało się tego co jest i jeszcze ma być więc automatycznie działa to na plus PA. A myślenie co by było gdyby był Jaworski, cóż nie było spektakularnych wtop w inwestycjach więc nikt się nie zastanawia nad J. bo to za duże ryzyko. Ale z czasem przychodzi przesyt i to szansa dla innych.

          • 1 2

        • a dlaczego sadzisz, że Jaworski mógłby być bardziej skuteczny skoro zapowiedział na wstępie że zrobi wszystko byle nie dopuścić do władzy nikogo z PO? To ma być jego propozycja dla miasta? To jest wypowiedź poważnego człowieka? Bo ja komuś takiego bym nie dał nawet kiosku do zarządzania

          • 4 1

      • Brzozę w Smoleńsku posadził podobno ktoś z PO. (2)

        • 9 7

        • (1)

          Ktoś z PO POsadził Laska do "wyjaśniania" raportu ruskiej generalissimy Anodiny. Kto?

          • 3 11

          • Za chwilę wszystko wyjaśni zuch Antoni i jego ekipa ekspertów.

            Już kończą budowę modelu z tektury,wkrótce symulacja katastrofy.

            • 4 2

    • no brawo asystencie Agi Podpaskiej

      no brawo asystencie Agi Podpaskiej

      • 3 2

    • ten tunel potrzebny jest mi jak dziura w moście (2)

      To jest interes dla firm handlowych (coraz częściej zagranicznych, które podatki płacą w poza naszym krajem, a rachunek za tunel zapłacimy my - mieszkańcy miasta w ciągu kolejny kilkudziesięciu lat.
      Sądzę że korki w kierunku na Osowę Sopot i Gdynię ani o jotę się nie zmniejszą, a sądzę, że nawet urosną.

      • 3 22

      • (1)

        Rozumiem, że kondycja portu też jest dla ciebie bez znaczenia? Oraz kondycja dróg po których do tej pory jeżdżą ciężarówki z portu też jest bez znaczenia?

        • 1 1

        • Z takim "gdańszczaninem" szkoda wdawać się w dyskusje.

          Do niego nie dociera, że jest coś takiego jak droga alternatywna w przypadku mega katastrofy. Na przykład wypadek drogowy cysterny z chemikaliami w centrum miasta.

          • 1 1

  • Jestem dumny z mojego kochanego Gdańska (5)

    tak trzymać!

    • 136 19

    • Pamiętam jak przed wyborami w 2010r niejaki Jaworski wieszczył, że inwestycje drogowe w Gdańsku w tym tunel - to pic na wodę (2)

      i po wyborach okaże się, że nic nie powstanie.
      Gdzie jesteś teraz Jaworski? Schowałeś się za Guzikiem? I nie pisz, że tunel to inwestycja krajowa, bo inwestorem jest miasto i spółka GIK.
      Przypomnę tylko, że per capita Gdańsk pozyskał najwięcej pieniedzy z UE na inwestycję i najwięcej inwestuje w całym kraju!

      • 39 6

      • to chyba normalne (1)

        skoro mamy prezesa z gdanska w rzadzie a unia trzesa niemcy ktorzy do gdanska maja dosc spory ze tak sie wyraze sentyment...wiec po prostu sobie buduja.

        • 5 10

        • Pozdrawiam zawistnych ch i.

          • 1 1

    • polecam

      biznes.onet.pl/miasta-przyszlosci-ranking-inwestycyjny-miast-woje,18496,5581514,1,fotoreportaze-detal-galeria

      • 3 5

    • za kieszeń

      • 2 2

  • Paweł Adamowicz- Wielki budowniczy. (3)

    A może nie mohery ?

    • 44 82

    • chciałem zauważyć...

      ...że to raczej Rychu Trykosko jest wielkim budowniczym, a nie Adams. Jego plusem w tej inwestycji jest to, że załatwił kasę, oddał robotę fachowcom i nie ptrzeszkadza

      • 13 6

    • Wielki.. (1)

      A co, nie jest wielki ? Ma ze 2 metry ! :-)

      • 3 4

      • I sądząc po buzi - jakieś 1,5 kwintala wagi.

        • 5 1

  • Tunel (6)

    Na pohybel PIS-iorom. :-)

    • 106 66

    • na pohybel to mogliby być uczciwi, ale już za późno

      • 4 5

    • lelum polelum

      • 0 1

    • ja tylko sie pomyliłem w PIT

      • 4 3

    • wal się zboczeńcu

      • 1 2

    • jak bardzo masz zlasowany mózg

      aby w temacie budowy tunelu hate'ować PIS
      Co z tobą?

      • 4 8

    • z nudów

      a na Słowackiego korki, pałączenia Słowackiego z tunelem to nawet jaszcze nie narysoali.

      • 1 0

  • (1)

    Lemingi szybko kopią tunele, nie ma w tym nic dziwnego.

    • 44 43

    • lepiej być lemingiem

      niż pisowcem z ciemnego ludu co wszystko kupi, z moherowym pozdrowieniem

      • 11 6

  • To nie jest Nowy Port. (2)

    Panie Naskręt to jest nadal Letnica, a nie Nowy Port. Czemu trojmiasto.pl uparło się tego stwierdzenia?

    • 89 3

    • CPN (1)

      Może maszyna skręciła pod kanałem do Niu Port.... Koło Promu Wisłoujście przez wiele lat była baza paliw CPN. I tym sposobem tunel nie będzie maił 1 km , a 3. Ha, ha. Pozdrawiam redaktorka.

      • 5 0

      • znasz Gdansk obserwator?

        baza CPN w Nowym Porcie to jedno, ale jest jeszcze baza tzw CPN 4 pomiedzy Wielopole a Wislna. I o te baze chodzi

        • 0 1

  • (8)

    dla oponiarzy najwazniejsze sa 3 literowki z oswiadczeniu majatkowym i brzoza oczywiscie.

    • 40 32

    • zrób "literówkę" w PIT (6)

      i zobaczysz jak ci się oponiarze z US dobiorą do kupra

      • 25 1

      • (4)

        nie pomylil sie w skarbowce tylko w oswiadczenie bez znaczenia dla zawistnych polakow.

        • 7 14

        • I zgubił laptop, biedactwo...

          • 8 3

        • (2)

          To jest jego zakichany obowiązek wypełnić zgodnie ze stanem faktycznym oświadczenie majątkowe.
          Budyń na swojej stronie pisze
          1984-1989 Studia prawnicze na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego
          1993-1996 Aplikacja radcowska w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Gdańsku zakończona zdanym egzaminem radcowskim

          Czyli jest prawnikiem, był nawet radcą prawnym.
          I taki facet przy najwyższej możliwej świadomości prawnej narzeka, że nie wiedział na kiedy ma podać kasę z funduszy albo że nie rozumie że ma podać właściwą liczbę mieszkań które posiada? I że płacze na temat zmiany ustawy wtedy kiedy sam dał ciała? To z kogo on robi głupa (oprócz tego, że sam z siebie). Tak - z nas robi! Ale niektórym to nie przeszkadza.

          • 14 3

          • Hmmm Prawnicy (1)

            Heh, a ja zawsze myślałem, że najlepiej na wypełnianiu zeznań majątkowych znają się księgowi. Ale chyba byłem w błędzie bo to chyba domena prawników ;).

            To że ktoś zna prawo to nie znaczy, że wie jak należy wypełnić zeznanie majątkowe, bo od tego są księgowi i osoby w tym się specjalizujące. Z tego co widać w życiorysie to on nie był specem od prawa gospodarczego, a raczej od historii i teorii prawa. Czyli ....

            Ty zapewne zaś jak każdy "Polak" jesteś specjalistą od wszystkiego, czyli ....

            • 0 4

            • Chcesz mi wmówić że PREZYDENT Miasta GDańska nie ma księgowych, albo go nie stać na wynajęcie ? Ilu on ma UM doradców. No bez jaj.

              • 2 0

      • Pomyliłem się nie raz.

        Dostałem wezwanie, wcześniej zadzwoniłem, pani grzecznie powiedziała o co chodzi. Pojechałem, poprawiłem. Raz do zeznania zapomniałem doliczyć jednego PITa i zrobiłem korektę dopiero na przyszły rok. Bez konsekwencji oczywiście gdyż sam to wykryłem. Mniej filmów dziecko. Tam też pracują ludzie

        • 0 1

    • Budyń wyleci na zbity pyska ty za nim.

      • 2 2

  • Bardzo sie cieszę

    i jetem dumny

    • 51 13

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.