• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

TBM już po drugiej stronie Wisły. Wyzwanie: baza paliw w Nowym Porcie

Maciej Naskręt
12 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Wnętrze południowej nitki tunelu pod Martwą Wisłą. Widok w stronę maszyny drążącej TBM - zachodniego brzegu rzeki. Wnętrze południowej nitki tunelu pod Martwą Wisłą. Widok w stronę maszyny drążącej TBM - zachodniego brzegu rzeki.

Drążąca tunel pod Martwą Wisłą maszyna TBM pokonała już 830 metrów i minęła koryto rzeki. Teraz "kret" przesuwa się obok bazy paliw Orlenu. Wykonawca przygotowuje się do zakończenia budowy pierwszej nitki - maszynie pozostało tylko 250 metrów do wydrążenia.



Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine) należąca do firmy Obrascon Huarte Lain (OHL) wydrążyła już 830 metrów pierwszej - południowej - nitki tunelu. Maszyna znajduje się pod ziemią w okolicy bazy magazynowej paliw Orlenu. Jak zapewnia inwestor, z pokonaniem strategicznego dla spółki paliwowej terenu maszyna TBM nie powinna mieć trudności.

- W czasie drążenia w ogóle nie przechodzimy pod zbiornikami paliw, są one nawet poza strefą osiadań powstających w czasie pracy maszyny. Teraz drążymy jednak nitkę południową, natomiast przy budowie nitce północnej przejdziemy znacznie bliżej zbiornika z estrami. Najbliżej nas - ale nadal poza strefą osiadań i w oddaleniu od tunelu - jest zbiornik wody przeciwpożarowej, wiercenie nie ma jednak wpływu na stabilność tego obiektu - uspokaja Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki GIK, która jest inwestorem budowy tunelu.

Maszyna-kret minie wspomniany zbiornik z wodą w odległości ok. 20 metrów.

Drążenia w pobliżu bazy paliw nie obawia się też jej właściciel.

- Dla zapewnienia maksymalnego poziomu bezpieczeństwa podjęto odpowiednie kroki minimalizujące ewentualny wpływ prac drążeniowych na obiekty znajdujące się na powierzchni terminalu. Zgodnie z sugestią inwestora i wykonawcy zminimalizowane zostaną ilości zmagazynowanego w zbiornikach paliwa do ustalonych granic - poinformowano nas w biurze prasowym PKN Orlen.

Podczas drążenia, na terenie terminalu zainstalowany zostanie stały monitoring geodezyjny nadzorowany całą dobę przez wykonawcę. Również ze strony PKN Orlen zapewniony zostanie ciągły, całodobowy nadzór pracowników obsługujących instalacje technologiczne, gotowych na natychmiastową reakcję w razie potrzeby.

W ostatnich dniach praca maszyny TBM zwolniła do 4-5 metrów na dobę. Wynika to z rodzaju gruntów, przez jakie przedziera się kret: gliny i iły nie pozwalają na większe tempo prac.

Maszyna TBM pracuje pod ziemią, a na powierzchni intensywnie pracują robotnicy przygotowujący się do jej wyjścia na powierzchnię. Zakończenie drążenia nie będzie tak spektakularne i widoczne, jak choćby w przypadku wychodzenia maszyny ze skał. Wyjście tarczy do szybu końcowego będzie miało miejsce pod osłoną stalowej konstrukcji uszczelniającej, która została specjalnie zaprojektowana i obecnie wykonywana jest na zamówienie OHL w Dreźnie.

Zobacz wnętrze niegotowej pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą.

Przed drążeniem TBM przez ścianę szczelinową, system uszczelniający wypełniany jest wodą, której ciśnienie musi być równoważne ciśnieniu w komorze, w której pracuje tarcza. Po przewierceniu ściany czołowej zbrojonej prętami z włókna szklanego i osiągnięciu przez TBM odpowiedniego zagłębienia w konstrukcji uszczelniającej, urobek zostanie usunięty. Następnie wewnętrzne uszczelnienie dostosowane zostanie do pozycji tarczy, a tarcza przesunięta naprzód. Ciśnienie w komorze konstrukcji wyjściowej zostanie zredukowane poprzez spuszczenie wody.

Końcową fazą wyjścia TBM będzie demontaż pokrywy. Po przeprowadzeniu tych operacji tarcza będzie widoczna w komorze wyjściowej. Kolejną operacją będzie wyprowadzenie maszyny na konstrukcję stalową, tzw. kołyskę, ustawioną na płycie fundamentowej. Proces od zatrzymania TBM do momentu demontażu konstrukcji potrwa co najmniej kilkanaście dni i prawdopodobnie zakończy się w listopadzie.

Przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. W najgłębszym miejscu znajdą się one ok. 35 metrów pod lustrem wody. Inwestycja realizowana jest przez miejską spółkę Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą jest firma Obrascon Huarte Lain (OHL).

Jako pierwszy powstanie tunel południowy. Drążenie drugiego, północnego tunelu, rozpocznie się po zakończeniu przekopywania południowej nitki, wycofaniu maszyny TBM w rejon ul. Ku Ujściu i przetransportowaniu jej tarczy górą na miejsce startowe. Oba tunele zostaną połączone siedmioma przejściami, które mają pełnić rolę wyjść ewakuacyjnych.

Choć każdy tunel będzie mierzyć 1,4 km długości, maszyna wydrąży "jedynie" odcinek o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły. zobacz na mapie Gdańska Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstanie największe w Polsce rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł. Tunelem kierowcy mają pojechać w październiku 2014 r.

Miejsca

Opinie (109) 3 zablokowane

  • benuś

    Adamowicz wielki budowniczy,wybudował to za swoje,przepracował
    wiele godzin społecznie.Tunel jest jego wielką zasługą.
    Włożony wkład pracy jest olbrzymi.Trwaj nam wiecznie ukochany Prezydencie,wszyscy jesteśmy z Tobą.Jesteś czysty jak łza,nie przejmuj się kontrolami masz prawo nie wiedzieć ile posiadasz mieszkań i w jakich radach nadzorczych zasiadasz.Trzymaj się
    mocno stary.

    • 7 5

  • Odcięte od Polski...

    ...Świnoujście, z zazdrością patrzy na tą inwestycję.

    • 12 2

  • TUNEL (1)

    Jena z nielicznych inwestycji na miarę naszego miasta. Cieszę się bardzo, że chodź kosztowna to ułatwi nam poruszanie się i chyba jest w miarę dobrze przygotowana przyszłościowo.

    • 5 3

    • z budżetu na promocję

      mogli wydać choć trochę na słowniki ortograficzne dla klakierów.

      • 0 2

  • A gdzie rowery? (3)

    Tylko szkoda, że tunel gdański będzie bez drogi dla rowerów i innych mięśniochodów, bo to jest komunikacyjna przyszłość miast.

    • 5 10

    • A mnie się marzy miasto bez rowerów.

      Co to za przyszłość, skoro cofać chcesz do XIX wieku? Kiedy akcyzami i innymi haraczami zmusisz nas do lamp naftowych, aparatów na szklane płytki i zabronisz chirurgom ręce myć?

      • 3 3

    • a co dla pieszych (1)

      a co dla pieszych, pod Tamizą sa tunele dla pieszych wie i tutaj może chodnik by sie dało wygospodarować

      • 3 0

      • ciekawostka: w projekcie zatapianego tunelu był wariant z ciągami pieszo-rowerowymi

        oraz pasem awaryjnym

        • 0 0

  • Trzymam kciuki i podziwiam.

    Pozdrawiam, świadomy i jeszcze samodzielnie myślący ...

    • 2 4

  • Pieniądze wyrzucone w błoto (1)

    Te pieniądze powinny pójść na tramwaje, szczególnie na południu Gdańska (szybsza droga na pętlę Łostowice-Świętokrzyska przez Orunię Górną i rozbudowa linii dalej ku obwodnicy), na ścieżki rowerowe, ew. remonty istniejących dróg (patrz liczbe wpisy na tym forum zaczynające się od słów zapraszam na).

    • 2 14

    • gluuuuuuupi jestes....

      • 4 1

  • To nie jest żaden kret!! To jest dżdżownica. Otwórzcie oczy. Wynalazca wzorował się na dżdżownicy.

    Kret rozdrapuje pazurami i przepycha obok ciała urobek za siebie.

    Dżdżownica połyka ziemię buzią, przepuszcza przez bebechy i wypuszcza pupą. Tak samo działa TBM.

    • 8 0

  • ZAPEWNE BĘDZIE PŁATNY PRZEJAZD .

    i pewnie płatny przejazd znając naszych urzędasów aby zarobić

    • 1 7

  • Tunel pod m. Wisłą

    Brak cotygodniowej informacji o postępach w budowie.Ostatnie informacje z początku października.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane