• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

TBM minął półmetek drugiej nitki tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
22 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Wnętrze gotowej (południowej) nitki tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Plac budowy tunelu pod Martwą Wisłą od strony stadionu PGE Arena.
  • W gotowej nitce tunelu pod Martwą Wisłą trwa wykonywanie drenażu.
  • Wnętrze gotowej nitki tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Wnętrze gotowej nitki tunelu pod Martwą Wisłą.

Ale tempo! Drążenie drugiej rury tunelu przekroczyło półmetek. W przedświąteczny czwartek maszyna dotarła na 546. metr i znalazła się pod dnem Martwej Wisły w Gdańsku.



Od początku marca trwa drążenie drugiej nitki tunelu pod Martwą Wisłą. Inwestycja, oprócz budowy podwodnej przeprawy, obejmuje też wykonanie dojazdów we wcześniej wykonanych wannach betonowych. Cała inwestycja - odcinek od Węzła Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska - ma ok. 2,5 km długości. Natomiast Maszyna TBM (Tunel Boring Machine) ma do pokonania w sumie 1074 metry pod dnem Martwej Wisły.

W przedświąteczny czwartek drążenie drugiej nitki tunelu przekroczyło półmetek i osiągnęło 546 m. Maszyna kret drąży obecnie pod dnem Martwej Wisły. Średnie prędkości uzyskiwane w tych warunkach gruntowych wynoszą 16 m/dobę. Maszyna pracuje w trybie ciągłym, przez 7 dni w tygodniu. I w okresie świąt wielkanocnych także nie miała wolnego.

Prace toczą się równolegle w drugiej rurze tunelu. Na dnie już gotowego tunelu południowego ułożono 982 metrów bieżących drenu oraz zamontowano 702 metry bieżące prefabrykatów dennych. Różnica w długości ułożonego drenu oraz ilości zmontowanych prefabrykatów wynika z tego, iż w miejscach, gdzie wybudowane zostaną przejścia poprzeczne prefabrykaty czasowo nie są układane.

Zakończono także pierwszy etap prac związanych z wykonywaniem pierwszego przejścia poprzecznego między obiema nitkami - wmontowano lance do mrożenia gruntu.

W jaki sposób powstaną przejścia łączące obie tuby? Wykorzystywana do tego jest technologia mrożenia gruntu.

By móc wykonać przejścia poprzeczne należy użyć dwóch wysokowydajnych agregatów mrożących. Rurami z urządzeń będzie krążyć solanka o temperaturze -35 stopni Celsjusza. Przewody ze zmrożonym płynem zostaną wsunięte do 63 otworów w ziemi, tworzących okrąg o średnicy 1,8 metra. Wtedy rozpocznie się drążenie przejścia przy jednoczesnym mrożeniu. Przewidywany czas wykonania jednego przejścia wynosi ok. 12 tygodni.

By proces był skuteczny, muszą być spełnione dwa warunki. Po pierwsze, poziom nawodnienia gruntów musi wynieść ok. 70 proc. Po drugie, prędkość przepływu wody nie może być większa niż 2 metry na dzień. Grunt pod Martwą Wisłą spełnia oba te warunki.

Tunel ma być gotowy w październiku 2014 r., ale pierwsze samochody pojadą nim w połowie 2015 r. Kilka miesięcy zajmą procedury odbiorowe obiektu. Inwestorem jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain, która za realizację projektu otrzyma 885 mln zł.

Spacer pierwszą nitką tunelu pod Martwą Wisłą.

Miejsca

Opinie (122) 6 zablokowanych

  • A to Polska właśnie (9)

    Tutaj kilkaset metrów tunelu drąży się miesiącami. W Niemczech - taka operacja trwa góra tydzień. No ale każdy musi swoje zarobić.

    • 17 103

    • Łatwowierny.

      Mam pytanie wierzysz w to co napisałeś? Jedż tam jak najprędzej tam się przydasz.

      • 0 0

    • (1)

      Na co czekasz , spadaj !

      • 2 0

      • to nie byla wulgarn a opinia tylko prawdziwa

        • 0 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Prace wydluza lukowaty ksztalt tunelu pod korytem rzeki. (1)

      Gdy mowisz o prostym to masz racje. Ale tu tubingi musza byc indywidualnie spasowywane zeby osiagnac luk i nie powstaly naprezenia.

      Tempo maja niezle, nie ma co narzekac.

      • 10 0

      • racja

        technicznie dodam tylko, ze TBM "zapiera sie" o istniejaca sciane - patrz schemat. na luku sily nie przenosza sie dobrze wzdluz tej sciany i nacisk tez nie moze byc duzy zeby poszczegolne kregi nie przesunely sie wzgledem siebie.

        • 0 0

    • nie masz racji

      tunel nie drążą sami Polacy. Wykonawcą jest firma hiszpańska OHL. Tarcza jest niemiecka obsługiwana również przez Niemców. Tunel zaczęto efektywnie wiercić w czerwcu zeszłego roku. Obliczając tempo to do połowy czerwca zrobia całość. zatem wiercenei dwóch nitek tunelu zajęło rok. Moim zdaniem to tempo bardzo dobre i nigdzie na świecie nie będzie znacznie szybciej może miesiąc. Wykonanie całego kontraktu obejmował trzy lata i to też jest normalne europejskie tempo.

      • 12 0

    • oby jak najszybciej

      Nieprawda w Niemczech drązy się 3 dni zaden tydzień. Dziwne ze jeszcze tam nie jesteś. Jakie tam wszystko wspaniałe i wszystko dają za darmo.

      • 14 0

    • pojechałeś po bandzie

      np. we Włoszech w skałach tunel powstaje z prędkością ok 10m na dobę,
      tu zajęłoby to około 50 dni, a że jest pół roku to już nasza "specyfika"

      • 6 10

  • Ale tempo!!! (1)

    CO to za tempo szanowny autorze skoro tunel był w planach od lat a dopiero teraz wzięli się za jego drążenie za unijne srebrniki!!!!, a co z odcinkiem od Huciska do węzła Unii Europejskiej???!!! Centrum miasta...a dziura na dziurze, Nazwałbym kawałek tej drogi wizytówką Budynia....
    Są pieniądze na nic nie wnoszące zardzewiałe muzeum Solidarności a nie ma na porządne wyremontowanie 200m drogi w Centrum miasta....Dno Dna!!!!!!!!!
    Moje pytanie brzmi...Czym Wy się wszyscy podniecacie??? Tunel będzie miał zaledwie 2km....proponuję wycieczkę samochodem do Norwegii..to taki 4-ro milionowy kraj na Płn. Europy....a zobaczycie jakie tam mają tunele.....sam przejazd pod Oslo da Wam drodzy czytelnicy do myślenia......
    38-mio milionowy kraj a taki głupi i naiwny.....
    Czemu młodzi wyjeżdżają z kraju??? Należy spytać starszych tych co urodzili się po wojnie tych co sprzedali ten kraj za srebrniki...tych co go rozgrabili...
    Stoczniowców również należy spytać czemu w Polsce nie opłaca się produkować statków a w takiej Norwegii stoczni jest w pip...a zarobki rzędu 20-30tys. dla spawacza....ale jak pójdzie się na działkę starego stoczniowca wnet znajduje się odpowiedź na me pytanie....skoro na działce pół stoczni pochowane😃😃😃😃😄😄😄

    • 0 0

    • pierwsz koty

      za płoty!

      Dobrze, że coś się rusza. Przynajmniej będzie co krytykować :)

      • 0 0

  • Do Mikuś (1)

    Zgadzam się z przedmówcą....ale problem w naszym kraju to nie tylko aparat rządzący i urzędnicy, problem tkwi w mentalności Polaków chęci szybkiego zarobku kosztem innych, braku myślenia długofalowego, braku podejścia w skali makro...
    Podróżowałem trochę po Europie i zauważyłem pewną prawidłowość...
    Anglia ma Tesco, Francja ma Auchan Carrefour, Real, Szwecja ma swoją Ikeę, Norwegia Rema100, Niemcy mają Lidla, Netto.......a My mamy wszystkie te sieci.....i to jest przykład tylko marketów....a gdzie stacje benzynowe, firmy farmaceutyczne, firmy handlowe, producenci papierosów itd., itd.
    Wina leży po naszej stronie.....to że u nas zarabia się tyle ile zarabia, że nie ma pracy a niedługo nie będzie nawet emerytur.....
    Gdyby nasi ojcowie i matki myśleli długofalowo i inwestowali w przedsiębiorstwa produkcyjne które funkcjonowały kiedyś w tym kraju nie byłoby takiego bezrobocia a i zarobki byłyby na wyższym poziomie niż są.
    Jeżeli nie będziemy tworzyć własnych narodowych marek i jeżeli pozwolimy na transfer wygenerowanych zysków poza granice naszego kraju będziemy skazani na bycie skansenem Europy z tanią siłą roboczą....

    • 1 0

    • mentalność Polaków nie jest problemem

      Moim zdaniem, tak jak to napisałem, zwykły obywatel nie jest sobie w stanie poradzić z urzednikami i aparatem rządzącym. To, że się pojawiły wszystkie możliwe sieci marketów, to nie jest wina mentalności zwykłych Polaków, bo nie oni wydają pozwolenia i nie oni pobieraja opłaty. To samo z własnymi markami - budowa marki to wielki wysiłek i koszt. Jeśli do polskiej firmy budującej markę przyczepi się "aparat", to ja zajedzie kontrolami, zakazami, opłatami, opieszałością w wydawaniu pozwoleń itp.

      Nasi ojcowie i matki mogli sobie myśleć długofalowo, ale nie mogli działać, bo żyli w PRL, gdzie długofalowość polegała na tworzeniu przez PZPR planów pięcioletnich i ciągłej budowie przestarzałych zakładów, które nie miały rynków zbytu na swoje produkty, ale zajmowały czas ludziom, żeby nie jątrzyli.

      Do zmian w Polsce doszło dlatego, że ludzie się w tym połapali. W końcu strajki Solidarności wywołały długofalowe efekty.

      • 0 0

  • gdynianin (5)

    Zazdroszczę wam, urzędasy gdyńskie tak nie potrafią robić dróg.

    • 91 21

    • (1)

      Przepłacona technologia. Gdynia będzie miała lotnisko za 1/6 ceny tego tunelu.

      • 3 13

      • A może policzymy ruch w tunelu i na lotnisku?

        • 0 0

    • A estakada Kwiatkowskiego odcinek leśny? Szacunek. (2)

      • 11 23

      • z tymi wywracającymi się ciężarówkami na za ostrym zakręcie? (1)

        dzięki...

        • 17 2

        • Ciężarówki to wywracająs ię na estakadzie, a nie na zakręcie. Jak miszczowi kierownicy zdawało się, że jest schumacherem to i

          Nie trolluj

          • 3 1

  • ewakuacja

    Pomijając rozwiazanie codziennych problemów komunikacyjnych, ten tunel powinien w znacznej mierze przyczynić się do poprawy szybkości ewakuacji mieszkańców Trójmiasta, wciśniętego między morenę i morze, w razie zagrożenia. Problemem pozostaje przepustowość sieci dróg wokół Trójmiasta.

    • 1 0

  • Pytanie: w jaki sposób tunel pomoże rozwiązać prawdziwe problemy Młodych Polaków? (18)

    Bezrobocie w Pomorskim wynosi 14,3% (styczeń 2013 serwisy.forsal.pl/galerie/691086,duze-zdjecie,17,gus-bezrobocie-w-wojewodztwach-styczen-2013-mapa.html). Ja rozumiem, że infrastruktura drogowa to rzecz konieczna, ale nie rozumiem tego zachłystywania się tunelem, który większości Gdańszczan potrzebny jest tak jak pypeć na nosie Maryni.
    Piszę jak jest.

    • 24 114

    • g@lluxowa prowokacja

      Co do potrzeby istnienia przeprawy w tym miejscu, raczej nie ma co dyskutować. Od lat przymierzano się do tej inwestycji. Domyślam się, że uderzasz w kierunku optymalizacji wydatków budżetowych. Pytanie zatem brzmi: "co by było, gdyby przeznaczyć te pieniądze na walkę z bezrobociem?". No i tu sie zaczyna temat rzeka, bo lokalne bezrobocie jest efektem braku zapotrzebowania na lokalną siłę roboczą, co wynika albo z zaniku przedsiębiorczości, albo ze wzrostu efektywności pracy, albo z używania zewnętrznej siły roboczej. W zasadzie nie ma gdzie przyłożyć kasy, żeby powstała wartość dodana.

      Problemy Polaków wynikają ze złej organizacji państwa, drogiego aparatu urzędniczo-podatkowego, przepisów hamujących przedsiębiorczość, braku ochrony prawnej lokalnych przedsiębiorców, wobec konkurencji zagranicznej. Te zmiany nie wymagają wkładu pieniędzy, tylko optymalizacji obecnych środków przeznaczonych na sprawowanie władzy. Optymalizacji brakuje od lat, z powodu korupcji. Niezależnie, kto wygra wybory, pewne postacie w cieniu się nie zmieniają, jak oligarchowie na Ukrainie. Demokracja i gospodarka rynkowa w Posce jest w zbyt dużej części iluzją. Zwykły obywatel sobie z tym nie poradzi bez wsparcia z zewnątrz, a "zewnetrzu" na nas nie zależy.

      • 1 0

    • Falszywie postawiona teza powoduje ze twoje dalsze dywagacje to jedynie chore

      bajdurzenie

      • 0 0

    • ok, fajna statystyka.

      jak sie ma do tego sytuacja Gdanska?

      Wiesz, ze pomorze to takze Chojnice, Bytow i Ustka? ...

      Zaprzeczysz, ze dobra infrastruktura pomaga w rozwoju?
      Zaprzeczysz, ze rozwoj pomaga w zwalczaniu bezrobocia?

      Czy nadal widzisz problem, maruderze?

      • 1 0

    • (4)

      chociazby po to zeby nie bylo korka w centrum

      • 20 5

      • Chcesz się założyć, że korki będą? (2)

        Korki to stały element metropolii, czy ci się to podoba czy nie. Poza tym podaj mi choć jeden jedyny przykład, jak to tunelik pod rzeczką rozwiązał problem bezrobocia? Sugerujesz, że tym tunelem bezrobotni Młodzi Polacy szybciej dotrą na Wyspy Brytyjskie?

        • 8 16

        • a co ty gadasz, po otwarcio OP, korki zmalały kilkuktotnie na Przedwalu.

          Teraz może ich nie będzie wcale.przynajmniej od strony Wa-wy.

          • 4 0

        • A postawmy pytanie odwrotnie

          Udowodnij, że ten tunel nie spowoduje zmniejszenie bezrobocia i utworzenia miejsc pracy.

          Ogólnie jeżeli uważasz, że nic się nie dzieje to przejedź się w okolice OP i zobacz ile nowych magazynów i firm tam właśnie powstaje. Jak myślisz kto będzie tam pracował.
          Jak myślisz czy sama budowa OP bez połączenia z całym portem miała by większy sens.

          • 16 0

      • aha, odkorkują

        • 5 1

    • Wbrew pozorom to pomorze wielu młodym Polakom (1)

      Tunel ten wreszcie umożliwi szybki wyjazd z tej części portu i firmom na obwodnicę, a to spowoduje ich rozwój.
      Idąc dalej więcej firm postawi magazyny i sortownie w okolicach obwodnicy południowej (co już się dzieje), bo będą miały dobry dojazd do portu.

      Ludzie młodzi, często mieszkają nie tylko w samym Gdańsku, ale i poza nim czyli Pruszcz, Rotmanka i wiele pobliskich miejscowości uzyskają wreszcie szybki dojazd do Pracy z pominięciem korków w Gdańsku.

      Ta inwestycja akurat ma dużo wspólnego z rozwojem firm i większą możliwością znalezienie pracy przez ludzi młodych, bo w tych firmach będą potrzebowali ich właśnie.

      • 18 0

      • Te - pomóż se sam - w ortografii

        • 1 1

    • jadąc

      poza Gdańsk w kierunku na Warszawę nie muszę stać pół godziny do godziny w centrum Gdańsk jadąc ze strzyży:P mnie to wystarczy:)

      • 2 0

    • (3)

      Co ma piernik do wiatraka? Nie widzę, żeby ktoś się"zachłystywał" tunelem. Po prostu, jest to duża inwestycja, zasługująca na wzmiankę.

      • 27 3

      • Z faktu, że czegoś nie kumasz, nic nie wynika (2)

        No, może jeden prosty wniosek, że po prostu jesteś niekumaty:-P

        • 3 26

        • (1)

          Cóż, twoja logika nie narzuca się zbytnio odbiorcy. Proponuję jeszcze kilka tematów wypracowań: jak Kościół Mariacki / molo sopockie / Słowiński Park Narodowy pomogą rozwiązać prawdziwe problemy Młodych Polaków.

          • 9 1

          • co sie czepiasz portalowego dziadka na kacu ;)

            • 6 0

    • fałsz

      Poczytaj gdzie wyrasta pypeć i co to jest.

      • 1 0

    • A w Gdańsku 4%

      Przy takim poziomie trudno powiedzieć, że nie można znaleźć pracy. Ja szukam do swojej firmy dwóch osób - gościa do obsługi maszyny lakierniczej, jedyne czego oczekuję to uczciwości i bezwzględnej trzeźwości (alkomat) co dzień rano. Zaczynam płacić od 1800 netto, po 3 miesiącach 2400 netto. Umowa o pracę. Na razie 3 było i wszyscy mieli problem z trzeźwością, do tego jeden "wyniósł" kilka fantów, sprawa na policji
      - asystentki do obsługi kontrahentów, jedyne czego wymagam to matura, MS Office (Excel, ale na serio, a nie wpisywanie liczb w komórki) i angielskiego w stopniu komunikatywnym. Warunki finansowe jak u Pana wyżej. Osoby zgłaszające się do pracy nie są w stanie wysłowić się porządnie by opisać swoje umiejętności, a co dopiero rozmawiać z partnerami biznesowymi firmy. Zakład po sąsiedzku szuka kilkudziesięciu osób do obsługi produkcji gdzie na dzień dobry jest ponad 2K/miesiąc - i co? I pupa. Naprawdę, te 14,3% to jedyna nadzieja, że ta chmara niby "szukających pracy" z regionu przyjedzie to Trójmiasta i weźmie te proponowane zajęcia. A jak nie - Ukraińcy, sorry.

      • 11 0

    • tunel nie jest od rozwiazywania problemow bezrobocia

      tylko problemow komunikacyjnych.
      pewnie spodobalby ci sie ten tunel gdyby dostał imie niezywej kaczki, ale tak sie nie stanie, wiec twoje zrzędzenie w tym i innych tematach bedzie trzeba wziac na klatę (czytaj: olać ;) )

      • 15 2

  • HEHEHE (1)

    W Szwecji i Norwegi tak wolne tepo budowy jest nie do pomyślenia....

    • 1 1

    • edek, weź paczke kredek

      i se obrazki maluj

      • 0 0

  • Tak się robi ważne dla miasta inwestycje panie Szczurek (1)

    choć oczywiście można sobie budować lotniska

    • 11 2

    • Pełna zgoda!

      • 0 0

  • Będą większe korki (1)

    bo więcej samochodów bez trudu dotrze do środka miasta zamiast jechać obwodnicą. I dalej będą się przez to miasto (i sąsiednie) pchać. Za te olbrzymie pieniądze można było pozbyć się złomu i kupić tramwaje. Ale nie, władze miasta zdecydowały o dokupieniu złomu z Niemiec. Jeśli te pieniądze musiały koniecznie pójść na drogi, to mogły chociaż pójść na remont istniejących. Dziura na dziurze nawet na Grunwaldzkiej, a są takie miejsca, gdzie jadąc powyżej 30 km/h można sobie zawieszenie urwać.

    • 2 8

    • nie będzie korków

      Ty przyjacielu wiesz jak dalej idzie droga z tunelu??? No właśnie ten tunel połaczy odcięty Martwą Wisłą Nowy Port,Brzeźno z wylotem Na W-wę drogą nr7 i obwodnicą połuniową....Całe centrum objedziesz bokiem....

      • 0 0

  • piękna sprawa, musza pisać o tym, bo niewiele widać (28)

    już jesteśmy prawdziwą potęgą ;)

    w Wa-wie za rok będzie już 2 linia metra, co z tego że np. w takim Budapeszcie właśnie oddano do użytku czwartą linię, w Barcelonie 9 tą (przy porównywalnej liczbie mieszkańców)

    Za to Gdańsk będzie mieć tunel, co z tego że ludzie budują tunele pod morzem (między Francją a UK) tunele po 60 km,

    My jesteśmy potęgą.... propagandy jak za prl

    • 61 130

    • Trauma po propagandzie sukcesu? (5)

      Czy w artykule podają, że jesteśmy potęgą? Jeżeli gdzieś jest n-ta linia metra, to my mamy nie budować drugiej? Na niektórych informacja o pozytywnym wydźwięku działa jak płachta na byka... Może wprowadzić zakaz informacji pozytywnych, bo to drażni płaczki i marudy?

      • 13 4

      • Propaganda nie pozwala wam myśleć ? (4)

        Nie ma się co chwalić, niestety władza robi z ludzi durni, w normalnym państwie takich linii, autostrad, tuneli powstałoby znacznie więcej w tym samym czasie.
        Nieudolna i korupcyjna władza nie pozwala się rozwijać państwu w normalnym tempie.
        Jak byś nie wiedział nic korupcji to sprawdź na ile set mln zł były wałki robione przy informatyzacji MSW (to jeden z nielicznych przykładów ujawnionych tylko dzięki wykryciu afery przez amerykanów)

        • 3 12

        • Zejdz na ziemie. Piszesz jakies bzdury o normalnym panstwie , ze wiecej , szybciej

          W każdym państwie , w każdym jest lepiej lub gorzej .A jak potrzebujesz przykladow to otworz szerzej oczy i przyjmuj rzeczywistość ze zrozumieniem .

          • 0 0

        • tak, np. na Ukrainie czy w Rosji.

          Pokaz prosze przyklady tych panstw.

          No dawaj - lista.

          Jesli nie umiesz, to moze poczytaj, poucz sie, zobacz kawalek swiata... Byle narzekac

          • 1 0

        • Płachta na byka (1)

          Powyżej mamy przykład takiego alergika na sukces. Sensu w jego wypowiedzi niewiele, za to są emocje, silne emocje, bo ktoś śmiał napisać coś o pozytywnym wydźwięku. Wiadomo, wolno tylko pisać, że w Polsce jest czarna rozpacz i korupcja, albo choć, że produkujemy najmniej sedesów w UE. Oczywiście za granicą jest lepiej, mniej korupcji, więcej sedesów itd. bo ci cudzoziemcy to jakiś inny gatunek.

          • 10 1

          • brawo :D

            • 1 0

    • (7)

      Gdzie tutaj piszą o potędze? To Ty masz chore wyobrażenie o potędze Polski na świecie. Nadajesz się do Rosji, tam mają takie zapędy. Może warto, żebyś skorzystał z okazji. Wiza w jedną stronę i zobacz jak w Rosji jest fajnie.

      • 37 8

      • Jak to a premier nie mowi o potedze 20 gospodarka swiata (6)

        • 8 18

        • (5)

          znajdź 19 państw, ktòre mają dużo lepiej rozwiniętą gospodarkę od Polski... ciągle ludzie mòwią Anglia, Niemcy, Holandia... nie mòwię, że jest dobrze ale do diaska ludzie narzekają jakbyśmy co najmniej żyli w wiosce w Kongo...

          • 30 4

          • (4)

            wystarczy sprawdzić na Eurostacie - większość wskaźników rozwoju cywilizacyjnego stawia nas na końcu w Europie - np. dostępność komunikacyjna, ochrona zdrowia, długość życia w zdrowiu, liczba mieszkań na tys. mieszkańców, liczba śmiertelnych wypadków na tys. mieszkańców - czasem zdołamy wyprzedzić Bułgarię, poza ym to jesteśmy na szarym końcu

            człowieku ogarnij się bo europejskie statystyki są druzgocące dla Polski,
            weź się oderwij od TVN i GW

            W takiej Botswanie buduje się więcej autostrad niż w Polsce i będzie mi tu wyjeżdżał z Kongo, trzmiel

            • 19 23

            • (2)

              wymień 19 krajòw, w ktòrych wolałbyś mieszkać - jak tak bardzo Bostwana Ci sie podoba to się przeprowadź (podobno ładna tam pogoda o tej porze roku). Ja lubię swòj kraj, mieszkam tu, za granicą zarabiałbym więcej ale wolę tu zostać bo mimo wszystko to mòj kraj. Nie chodzi o to czy jest dobrze w Polsce czy źle - chodzi, że bezsensownym narzekaniem nic się nie osiągnie...

              • 30 8

              • Twój kraj? (1)

                To nie jest Twój kraj, tylko tych, którzy go sobie przywłaszczyli.

                • 2 8

              • no coz, widocznie Ty nie masz tu nic wlasnego.

                Twoj problem

                • 2 0

            • Skoro jest tak źle to może idź i się powieś z rozpaczy

              Jednego idioty będzie mniej....

              • 22 15

    • tunel 60 km (2)

      To by była dopiero propaganda bo by trzeba go było wzdłuż Wisły puścić a nie w poprzek.

      • 4 2

      • już jeden tunel wzdłuż wisły jest w warszawie dzieło po (1)

        • 1 3

        • Warszawę to ty widziałeś ale na postoju taksówek przed Baltoną

          Kiedy zapadła decyzja o budowie tunelu PO jeszcze nie było na świecie. Kto się do kogo później zapisał to już inna sprawa.

          Jedno z najcenniejszych miejsc Wwy zostało odzyskane przez schowanie pseudoautostrady - teraz masz tam piękną przestrzeń miejską, Centrum Kopernika a przy Wybrzeżu Kościuszkowskim stoją jedne z najdroższych apartamentowców. Bez tego tunelu most Świętokrzyski zatkałby się na amen a tak działa i powoli wpływa na cywilizowanie Pragi.

          • 2 1

    • Taki Budapest był drugą stolicą CK austrowegierskiego (8)

      i miał pierwszą linię metra na kontynencie (druga po Londynie). Dla nich porównanie z Warszawą to żadne porównanie. Ale teraz są oni na naszym poziomie zamozności i jest to dla nich powód do zmartwień. Ostatnio były tytuły w Węgierskiej prasie "Pierwszy raz w historii jestesmy biedniejsi od Polaków"

      • 24 3

      • Owszemi mieli pierwsze metro ale co do reszty bzdury piszecie towrzyszu (7)

        koszty życia spadły średnio o 20% (prąd, usługi bankowe, telekomunikacyjne itd) , bezrobocie się zmniejszyło o kilka %, Węgry spłacają zadłużenie a nie biorą nowe pożyczki jak polski rząd, w ostatnich latach mieli znacznie więcej inewstycji zagranicznych niż Polska

        • 5 19

        • tylko szkoda... (1)

          że jak się przejdziesz po Budapeszcie 10 minut od Dunaju to same pozamykane sklepy straszą pustkami. A okolice Keleti wyglądają jak Detroit.

          Na campingu w Bogacs kilka lat temu było może 10% polskich samochodów. Teraz jak zliczysz węgrów do 10ciu to sukces - tak im się "poprawiło".

          • 8 2

          • Ale Orban to idol Kartofla

            A jak w styczniu do Putina pojechał o lojalności zapewniać.
            O tym PiS już milczy.

            • 9 1

        • a 10 mld? (4)

          a kredyt od rosjan na elektrownie? 10 mld euro. Byleś ostatnio na węgrzech, widziales? czy tylko powtarzasz prawicową propagandę. Radze pojechać, zobaczy ceny, ulice, infrastrukturę i wtedy komentować

          • 18 4

          • hahaha (3)

            widziałeś wyniki wyborów do węgierskiego parlamentu ?

            tefałenowski propagandysto

            • 7 14

            • Ależ oczywiście

              Tylko powiedz dlaczego ich prawicowy rząd zadłuża się u Rosjan.

              Narodowi ogłasza, że walczy z UE, a robi to kosztem zadłużania się w Rosji.
              Ciekawe co byś powiedział jakby nasz rząd poszedł do Rosjan po pożyczkę i zaczął z nimi się dogadywać. Pewnie znów byś stał z protestem pod Rosyjską ambasadą.

              Ale nie ma to jak propaganda pro Węgierska bez głębszego zapoznania się tematem.

              • 5 2

            • Papryka i Salami

              A dzięki Orbanowi - Madziary muszą się ustawiać po worek dotowanych ziemniaków i chleb przynajmniej o 3 nad ranem.
              Jedź na Węgry.
              Jest Budapeszt i trochę Balatonu.
              Reszta kraju to totalne zadupie i bryndza ze śliwką.

              • 10 3

            • widziałem

              stracil 9% wyborcow a PO 3% . Takie sa fakty. Pisowcom fakty nie pasują? Nic nowego.Anonimie.

              • 12 6

    • A po co nam tunel 60km? (1)

      • 9 2

      • Do Szwecji ! Będzie łatwiej do roboty jeździć bezrobotnym z Polski

        • 10 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane