Fakty i opinie

stat

TBM pod Martwą Wisłą: dekompresja i wielkie zużycie prądu

Najnowszy artukuł na ten temat

Stara Słowackiego będzie jak nowa

Komora dekompresyjna przy maszynie TBM, która ma umożliwiać w czasie drążenia dojście do czoła maszyny.
Komora dekompresyjna przy maszynie TBM, która ma umożliwiać w czasie drążenia dojście do czoła maszyny. fot. GIK

Budowlańcy pracujący przy drążeniu tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku będą - niczym płetwonurkowie - przechodzić dekompresję. Maszyna TBM co godzinę będzie zużywać tyle prądu, co cała Kościerzyna.



Wykonawca - spółka OHL - przygotowuje się do przyjazdu maszyny TBM, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą w ramach budowy Trasy Słowackiego. Urządzenie powstaje właśnie w fabryce firmy Herrenknecht w niemieckim Schwanau.

Maszyna-kret, która dotrze do gdańskiego portu jesienią, ma na koniec roku zacząć drążyć po wschodniej stronie brzegu Martwej Wisły dwa otwory o średnicy 12,5 metra i o długości nieco ponad kilometra. Tunel w najgłębszym miejscu będzie znajdował się ok. 35 metrów poniżej lustra wody. 91-metrowy TBM ma poruszać się w gruncie z prędkością do sześciu metrów dziennie.

Proces drążenia jest żmudny. Budowlańcy będą musieli kontrolować wiele parametrów: moment skręcający głowicy tarczy, siłę naporu, szybkość przesuwania się TBM, ciśnienie w komorze roboczej (w czole maszyny), objętość bentonitu (używany do wydobywania gruntu z wyrobku) w komorze roboczej czy objętość zaprawy cementowej stanowiącej przyszły szkielet tunelu.

Największym jednak utrudnieniem dla budowlańców jest podwyższone ciśnienie powietrza panujące w części roboczej maszyny TBM. Zagęszczenie powietrza wywołane będzie m.in. przez 35-metrowy słup wody nad maszyną. W razie kontroli, bądź awarii jednego z urządzeń w czole maszyny trzeba będzie korzystać z komór dekompresyjnych. Każda maszyna TBM jest wyposażona w dwa tego rodzaju urządzenia. Wszystko po to, by mogły z nich jednocześnie korzystać ekipy wchodzące i wychodzące z czoła kreta.

Dekompresja jest niezbędna, aby usunąć nadmiar nagromadzonych w tkankach gazów, głównie azotu, które przy nagłej zmianie ciśnienia mogą uwolnić się w postaci pęcherzyków. Pojawienie się pęcherzyków może spowodować zatory w naczyniach włosowatych, które objawiać się mogą przeróżnie - od świądu przez bóle stawów, aż do paraliżu i w ostateczności śmierci.

Na koniec ciekawostki związane z samym wierceniem tunelu. Maszyna TBM, która będzie drążyć dwa równoległe wyrobki pod Martwą Wisłą, będzie pobierać 3,5 MW przez godzinę. Tyle energii potrzebuje miasto wielkości Kościerzyny (23 tys. mieszkańców). Pracę maszyny TBM zazwyczaj nadzoruje ok. 13 osób. Stanowiska opisaliśmy w poniższej ramce.

Lipcowe prace na terenie tunelowego odcinka Trasy Słowackiego.


Zespół pracowników tunelowych, który zazwyczaj pracuje na trzy zmiany:

- inżynier główny,
- operator TBM (osoba kierująca tarczą TBM, sterująca układem prowadzącym oraz wszystkimi operacjami, kontrolująca przy tym parametry drążenia),
- operator podłoża (odpowiedzialny za uzupełnianie i stabilizację pierścieni poprzez wypełnianie 15 cm odcinka substancjami wiążąco-uszczelniającymi oraz za nawadnianie podłoża u czoła tarczy),
- monter obudowy pierścieniowej (odpowiedzialny za układanie i dostarczanie gotowych elementów do złożenia pierścienia),
- operator zarabiania betonu,
- elektryk (odpowiedzialny za oświetlenie tunelu i maszyny wewnątrz),
- główny mechanik TBM,
- dwóch górników do czyszczenia, konserwacji i przedłużania rurociągów, instalacji oświetleniowej, szyn, kanału wentylacyjnego, etc.,
- osoba na tyle tarczy (odpowiedzialna za transport na tyły maszyny oraz wywóz urobku),
operator przenośnika ślimakowego
- dwóch operatorów kierujących kolejkami transportowymi.

Prace przy rozbudowie Trasy Słowackiego Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,8 km. Termin oddania: koniec października 2011 r. Zakończenie prac: grudzień 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: OHL. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Opinie (172) ponad 20 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.