• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ta ustawa da Pomorzu dodatkowe 200 mln zł rocznie

Michał Stąporek
5 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 200 mln zł rocznie dla Pomorza bardziej realne
Oficjalna inauguracja połączenia kolejowego Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pomiędzy Gdańskiem a Kartuzami w 2015 r. Po pięciu latach funkcjonowania tej linii wiadomo, że najbardziej korzystają na niej mieszkańcy Kaszub, którzy dojeżdżają do pracy w Trójmieście. Oficjalna inauguracja połączenia kolejowego Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pomiędzy Gdańskiem a Kartuzami w 2015 r. Po pięciu latach funkcjonowania tej linii wiadomo, że najbardziej korzystają na niej mieszkańcy Kaszub, którzy dojeżdżają do pracy w Trójmieście.

Około 200 dodatkowych mln zł rocznie trafi do ponad 50 pomorskich samorządów, jeśli Sejm przegłosuje ustawę metropolitalną dla Pomorza. By tak się stało, za ustawą muszą zagłosować nie tylko pomorscy posłowie. Czy to się uda?



Założenie jest takie: 5 proc. podatku PIT płaconego przez mieszkańców tych gmin, które wejdą w skład pomorskiej metropolii, zostanie na miejscu. Razem może być tego nawet 200 mln zł rocznie.

Ustawa o związku metropolitalnym w województwie pomorskim (projekt) (PDF)


Czy Pomorze powinno mieć swoją ustawę metropolitalną?

Na co pójdą? Na to, na co od 2,5 roku swoje środki wydaje Górnośląska Zagłębiowska Metropolia (jej ustawa metropolitalna działa od stycznia 2018). Ślązacy i Zagłębiacy sami dzielą pieniądze na transport zbiorowy, drogi, planowanie przestrzenne, tworzenie i realizowanie strategii rozwoju metropolii oraz promocję.

Metropolia zagłębiowsko-śląska miała w 2018 r. do podziału 361 mln zł. Jak ich dzielenie wygląda na co dzień? Opowie o tym przewodniczący Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Kazimierz Karolczak podczas seminarium, które odbędzie się w poniedziałek o godz. 12 (można obserwować jego przebieg online na stronie gdansk.pl oraz profilu MetropoliaGGS).

Wspólna infrastruktura i wspólne planowanie



Na Pomorzu te środki miałby pójść na kupno dodatkowych autobusów, tramwajów, trolejbusów i pociągów, a także na stworzenie nowych połączeń i koordynację budowy priorytetowych dla metropolii dróg.

Co ważne, nie chodzi tylko o Trójmiasto, które pieniądze na te zadania pozyskuje z programów unijnych i rządowych, ale przede wszystkim o mniejsze gminy, w których transport publiczny jest słabo zorganizowany lub nie ma go wcale.

Ustawa dla Pomorza (oficjalnie: Ustawa o związku metropolitalnym w województwie pomorskim) zakłada jedno dodatkowe zadanie: ochronę środowiska i adaptację do zmian klimatu.

- Te efekt skutków nawałnicy, która w sierpniu 2017 r. przeszła przez województwo pomorskie. Po doświadczeniach związanych z usuwaniem jej skutków pomorscy samorządowcy uznali, że także takie działania lepiej jest koordynować na wyższym szczeblu niż powiaty - uważają twórcy Ustawy dla Pomorza.
Twórcy ustawy metropolitalnej dla Pomorza uważają, że wspólnie będzie łatwiej reagować na zmiany klimatyczne i bronić się przed ich wpływem na nasze życie. Nz. żołnierze usuwają drzewa leżące na rzece Brdzie w okolicy miejscowości Konigort po nawałnicy, która w sierpniu 2017 roku przetoczyła się nad Polską. Twórcy ustawy metropolitalnej dla Pomorza uważają, że wspólnie będzie łatwiej reagować na zmiany klimatyczne i bronić się przed ich wpływem na nasze życie. Nz. żołnierze usuwają drzewa leżące na rzece Brdzie w okolicy miejscowości Konigort po nawałnicy, która w sierpniu 2017 roku przetoczyła się nad Polską.
Metropolia pomorska ma się też różnić od śląskiej tym, że w związku metropolitalnym będą uczestniczyły powiaty. Co ciekawe, stwarza też furtkę, by dołączyły do niej - na zasadzie dobrowolności - niektóre samorządy spoza Pomorza, np. silnie związany z Trójmiastem Elbląg.

Równowaga między dużymi i małymi samorządami



Władzami związku metropolitalnego byłyby zgromadzenie (po jednym przedstawicielu każdej gminy i każdego powiatu) i zarząd (pięciu członków, wybieranych przez zgromadzenie).

Charakterystyczną cechą rozwiązania szykowanego dla Pomorza jest wprowadzenie mechanizmu zabezpieczającego interesy wszystkich samorządów wchodzących w skład planowanej metropolii.

- Chcąc przeforsować jakieś rozwiązanie, trzeba będzie znaleźć tzw. podwójną większość - tłumaczy jeden ze współtwórców ustawy, senator Ryszard Świlski (KO). - Nie wystarczy zwykła większość w gronie wszystkich członków, czyli 28 z 54 samorządów współtworzących metropolię. Niezbędne będzie także zebranie głosów samorządowców reprezentujących ponad połowę mieszkańców metropolii. To rozwiązanie ma nie dopuścić do dominacji Trójmiasta nad samorządami z pomorskiego interioru, mogącymi mieć inny punkt widzenia na konkretną sprawę.
Zdaniem Świlskiego to właśnie gminy i powiaty oddalone od Trójmiasta będą głównym beneficjentem tej ustawy. Dlaczego?

- Proszę spojrzeć na Pomorską Kolej Metropolitalną. Gdy ją planowano, była postrzegana jako wewnętrzna kolej Gdańska. Dziś widać, jak bardzo poprawiła ona sytuację samorządów kaszubskich, przez które przebiega.

Senat był "za", w Sejmie trzeba lobbować



Ustawa metropolitalna dla Pomorza (oficjalnie Ustawa o związku metropolitalnym w województwie pomorskim), gładko przeszła na początku września przez Senat (86 senatorów "za", przeciwko było dwóch, a jedna osoba się wstrzymała).

Teraz ustawa musi jeszcze znaleźć poparcie w Sejmie. Sęk w tym, że marszałek sejmu nie jest w żaden sposób zobligowany do wyznaczenia konkretnego terminu, w jakim posłowie muszą się tym projektem zająć.

Senator Ryszard Świlski nie ukrywa, że zaplanowane na poniedziałek seminarium jest krokiem do zbudowania sejmowej większości dla jej uchwalenia.

- Ta ustawa jest tak potrzebna nam wszystkim, że trudno mi sobie wyobrazić, by pomorscy posłowie wszystkich ugrupowań politycznych w Sejmie nie poparli jej - przekonuje.

Politycy z Pomorza jednoczą siły



I faktycznie, w spotkaniu, które miało się odbyć w ECS-ie, ale które z racji obostrzeń związanych z pandemią odbędzie się jedynie wirtualnie, udział zadeklarowali pomorscy posłowie różnych ugrupowań: wicemarszałek Senatu Bogdan Borusewicz, senatorowie: Ryszard Świlski, Leszek Czarnobaj, Sławomir Rybicki, Kazimierz Kleina, Stanisław Lamczyk, posłowie: Małgorzata Chmiel, Barbara Nowacka, Agnieszka Pomaska, Henryka Krzywonos-Strycharska, Jerzy Borowczak, Piotr Adamowicz, Sławomir Neumann (wszyscy KO), Marek Biernacki (Koalicja Polska-PSL-Kukiz'15) i Marek Rutka (Wiosna).

Gdański poseł Kacper Płażyński (PIS) nie wie jeszcze, czy weźmie udział w poniedziałkowym seminarium. Deklaruje natomiast poparcie dla ustawy metropolitalnej dla Pomorza, choć zastrzega, że działania lokalnych władz, a szczególnie Gdańska, ocenia krytycznie.

- Popieram systemowe rozwiązanie polegające na tym, że Trójmiasto uzyska dodatkowe środki z budżetu państwa, dlatego zagłosuję za tą ustawą. Uważam jednak, że dawanie jeszcze większych środków ludziom, którzy źle zarządzają samorządowymi pieniędzmi, to błąd.
Pomorski poseł PiS i wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego Jarosław Sellin poinformował, że nie będzie mógł wziąć udziału w spotkaniu z powodu obowiązków zawodowych w ministerstwie oraz zaplanowanej wcześniej wizyty w Poznaniu.

Udział w poniedziałkowym spotkaniu oraz poparcie dla ustawy zadeklarował gdyński poseł Artur Dziambor (Konfederacja).

- Mamy swoje spory na poziomie centralnym, co jest oczywiste, ale - co równie oczywiste - jesteśmy lokalnymi patriotami, którzy rozumieją, że ta ustawa jest bardzo ważna dla rozwoju Pomorza. Będę robił wszystko, by ona została uchwalona, i będę przekonywał kolegów z Konfederacji, by poparli ten projekt.

Wydarzenia

Seminarium dotyczące ustawy metropolitalnej dla Pomorza

konferencja

Opinie (111) ponad 10 zablokowanych

  • Większość przejedzą urzędnicy... (4)

    • 94 27

    • noooo - te 200 dodatkowych mln / 50 samorządów (2)

      kropla w morzu potrzeb i śmiech na sali

      • 1 3

      • Inni będą wiedzieć (1)

        Oddaj do budżetu centralnego, jak nie wiesz, co z tym zrobić.

        • 2 0

        • tjaaa ... na te Nagrody co im się po prostu należały

          i na makulaturę co se Sasin może bezkarnie drukować

          • 3 1

    • Możesz podać ile teraz dopłacamy do komunikacji

      miejskiej czy kolejowej i porównać to z tym co uważasz za przejadanie przez urzędników.

      • 1 2

  • (11)

    PiS daje,gdyby nie oni byłby zastój i marazm.

    • 75 92

    • daje z naszych podatków (4)

      ew od niedobrej Unii Europejskiej

      • 28 4

      • Brać kasę z UE pisory jakoś mogą, ale praworządność to już dla nich feee, unia zaś gdy na coś zwróci uwagę to też już jest zła xD

        • 25 11

      • TuskoNowaki jakoś nie dawali (2)

        • 2 6

        • Vatuszki kłamczuszki kaczuszki tez nie dają

          Najpierw rozdali rezerwy na rozdmuchany socjal, a jak przyszedł kryzys na który były przygotowane rezerwy to zaciągnęli 400 miliardów kredytu w 2 miesiące.

          • 5 1

        • Bo nie docenili rozmiaru uposledzenia intelektualnego narodu polskiego.

          • 1 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Daje ?? (1)

      Rząd nie ma swoich pieniędzy.

      • 22 1

      • trzydziestu ministrów zrzuciło się do czapki ... każdy po miliardzie czy dwóch

        i dali na 500+ ;))))

        • 4 0

    • PiS dał ulgę PIT z kieszeni samorządów, za 6 mld rocznie (1)

      A teraz chce dać ulgę CIT z kieszeni samorządów za 1 mld rocznie.

      Fajnie tak dawać z czyjejś kieszeni

      • 5 0

      • to co powiesz o całych gronach pis-aków uczepionych w tzw "gabinetach politycznych"

        w samym ministerstwie sprawiedliwości na wynagrodzenia i premie 34 "eks-pertów" wydaje się ponad 1 mln zł. Nagrody są zaś stałym dodatkiem do pensji, przyznawanym zazwyczaj bez jakiegokolwiek uzasadnienia. Rekordzista zaś otrzymywał przez dłuższy czas dodatek specjalny w wysokości ponad 500% zwyczajnego wynagrodzenia.

        • 3 0

    • Gdyby nie MY nie miałby z czego dawać.

      • 0 0

  • I co z tego jak Dulkiewicz połowę wyda na murale? (17)

    To nie brak kasy jest problemem tylko wydawanie jej na bzdury typu murale, gadżety, festyny

    • 143 63

    • (3)

      7:00 i jak w zegarku trolling rozpoczety

      • 27 22

      • (2)

        a ty 21 minut pozniej, piszesz komentarz nic nie wnoszacy do sprawy. Moze wyprowadz nas z bledu w takim razie?

        • 18 14

        • dlaczego nic nie wnoszący, stwierdził fakt (1)

          a np. mnie uświadomił, że są tu dyżurni

          Antoni

          • 4 7

          • A ja was próbuję uświadomić

            Że duża część tych pieniędzy będzie zmarnowana

            • 12 6

    • Zajmij się swoim życie (3)

      Nie jesteś ani śmieszny ani ciekawy. Twój fanpej to suchar roku. Nie pozdrawiam

      • 16 11

      • Zajmij się swoim życiem? (2)

        A czyje podatki wydają na bzdury urzędnicy z Dulkobis na czele? Moje!

        • 11 7

        • (1)

          Wynocha na Podkarpacie.

          • 5 9

          • Z treści wpisu wnoszę, że jesteś jednym z tych, nowoczesnych, tolerancyjnych walczących z ciemnogrodem?

            • 7 1

    • jak widać po Twoich wpisach (1)

      lepiej dotację na kancelarię prawną przeznaczyć na biernych, miernych ale wiernych trolli

      • 14 10

      • To wciaz kropla w morzu gdy porowna sie armie trolli - urzednikow z UM Gdansk, ktorzy masowo pisza jakies bzdury tutaj :DI cyk 13 wpada.

        • 12 9

    • Janusz ze strefy prestiżu przemówił:) (1)

      • 6 9

      • Nie mam z nimi niemal nic wspólnego

        Kawka w urzędzie już spita?

        • 6 7

    • Na murale, albo na reaktywację..

      ...germańskich pomników kultury.

      • 9 8

    • (3)

      PiS tylko martyrologia, pomniki, wyklęci i kościół. Żenada.

      • 13 11

      • (2)

        To dlatego w Bialymstoku nazwali ulice czy plac im. Adamowicza :D ? Kult jednostki, kiedy beatyfikacja?

        • 8 8

        • Św. Paweł (1)

          Patron deweloperów

          • 9 5

          • Świętych nie ma, chyba, że w filmie.

            • 0 4

  • Może chociaż wyrównamy tym część strat po zabraniu nam w najbardziej strategicznych koncernów, czyli lotosu wraz z energą....

    Ps- pampers mnie rozwalił...:)

    • 43 43

  • (3)

    Za dużo ideologii a za mało twardej ekonomicznej walki o dobrobyt miasta i okolicy. To się dzieje w całym Trójmieście.

    • 83 9

    • Wiece ważniejsze (2)

      Dziury w drogach mogą poczekać

      • 3 3

      • (1)

        Z czego maja budowac drogi?

        • 2 1

        • Generalnie z asfaltu.

          • 6 0

  • 200 milionów na 28 gmin (2)

    no to dla gdańska wyrwą kilka milionów. gpec saur suez razem pewnie ze 100 milionów rocznie wywożą zysków.

    • 75 11

    • GPEC niestety kolega Kaczyńskiego sprzedał (1)

      Niemcom w latach 90-tych

      • 7 12

      • kłamiesz adamowicz nie był z PIS I wyleciał z PO

        W 2004 roku sprzedano 43 734 udziałów, czyli 74,999 proc. kapitału zakładowego, na rzecz Stadtwerke Leipzig GmbH z siedzibą w Lipsku. Cena za udziały wyniosła 184 mln zł.

        Czytaj więcej na:
        https://biznes.trojmiasto.pl/GPEC-nie-na-sprzedaz-Oferty-PGE-zbyt-niskie-n125459.html#tri

        • 6 2

  • (2)

    Przegłosują tylko wtedy jeśli 20% będzie mogło iść na konto partii rządzącej. Przecież coś muszą z tego mieć. 40mln to niewiele dla nich ale może się skuszą.

    • 16 41

    • Na waciki

      Jednak trzeba pamiętać że grosz do grosza i uzbiera się pół kosza.

      • 2 1

    • nic bym nie dała , niech Dulkiewicz Niemcy dadzą

      • 1 1

  • Tak tak... na transport zbiorowy

    Na Śląsku już się kłócą o finansowanie linii między miastami, bo Katowice wymyśliły, żeczecswojego budżetu przerzucą koszty na metropolię. Małe miasta oczywiście nie chcą się na to zgodzić.

    • 29 3

  • dodatkowy zastrzyk kasy do roztrwonienia (1)

    na to "czekamy"
    póżniej " pożalimy się sąsiadom" jak to u nas jest żle!

    • 59 19

    • lepiej żeby roztrwonili nasi niż "nienasi" :)

      • 2 4

  • ... (1)

    Poseł Dziambor równy gość. Ponad podziałami dla Pomorza.

    • 41 13

    • Jest logiczny i merytoryczny do bólu.

      Takich nam trzeba, a nie socjalistycznych populistów.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane