• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak będą wyglądały latem płatne parkingi w pasie nadmorskim w Gdańsku

Maciej Korolczuk
26 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Latem 2016 r. pilotażowy program płatnych parkingów okazał się klapą m.in. z powodu działań prywatnych operatorów. Tym razem - jak zapowiadają miejscy urzędnicy - ma być inaczej. Latem 2016 r. pilotażowy program płatnych parkingów okazał się klapą m.in. z powodu działań prywatnych operatorów. Tym razem - jak zapowiadają miejscy urzędnicy - ma być inaczej.

Wiemy, jak mogą wyglądać w zbliżającym się sezonie letnim płatne parkingi w pasie nadmorskim. Strefy płatnego parkowania powstaną m.in. w Jelitkowie i Brzeźnie. Kierowcy będą parkować w wyznaczonych miejscach, na parkingach pojawią się szlabany i parkomaty. Na części parkingów pierwszy kwadrans ma być darmowy.



Jak oceniasz pomysł urzędników na zorganizowanie parkingów w pasie nadmorskim?

- Program zakłada utworzenie w okresie od 1 lipca do 31 sierpnia 2017 r. strefy płatnego parkowania, funkcjonującej w pasach drogowych dróg publicznych oraz płatnych parkingów wyznaczonych poza pasami drogowymi - napisał w piśmie skierowanym do radnych dzielnicy Maciej Radowicz, zastępca dyrektora ds. zarządzania.
Pismo ma charakter informacyjny, a ewentualne wątpliwości mają być wyjaśnione na spotkaniach z poszczególnymi radami dzielnic.

- Cykl spotkań z radami dzielnic pasa nadmorskiego, gdzie miasto Gdańsk zamierza wdrożyć program parkingów nadmorskich zakończy spotkanie z zastępcą prezydenta Piotrem Grzelakiem - dodaje Radowicz.
Parkowanie tylko w wyznaczonych miejscach

Jak parkingi będą wyglądały w praktyce? O tym, że kierowca wjeżdża do strefy płatnego parkowania będzie go informować znak D-44 (wyjazd ze strefy oznaczony będzie znakiem D-45).

W SPP funkcjonować będzie również pokrywająca się z nią strefa ograniczonego postoju (oznaczona znakiem B-39), co oznacza, że parkować będzie można tylko w miejscach do tego wyznaczonych. Oznakowanie to nie będzie dotyczyło osób niepełnosprawnych posiadających specjalną kartę parkingową, a także mieszkańców i przedsiębiorców posiadających abonamenty. Będą oni mogli parkować w każdym miejscu zgodnym z przepisami. Każdy postój w strefie będzie możliwy tylko po uiszczeniu opłaty w parkomacie lub w postaci abonamentu.

Miejsca postojowe w SPP będą oznakowane znakami pionowymi z dopiskiem "płatny" (D-18) oraz znakami poziomymi (P-18 i P-19). Zgodnie z zapowiedziami pracowników Zarządu Dróg i Zieleni pasy zostaną wymalowane wiosną.

  • Tak ma wyglądać latem strefa płatnego parkowania i strefa ograniczonego postoju w Brzeźnie.
  • W Jelitkowie znajdą się dodatkowe płatne dwa parkingi, gdzie pierwszy kwadrans po wjeździe będzie darmowy.
Poza pasem drogowym pierwszy kwadrans darmowy

Opłaty w strefach płatnego parkowania kierowcy będą musieli wnosić od poniedziałku do piątku (w dni powszednie) w godz. 9-17. Stawki za godzinę postoju określa ustawa i będą one identyczne, jak w pozostałych strefach, a więc 3 zł za pierwszą godzinę, 3,60 zł - za drugą godzinę, 4,30 - za trzecią i 3 zł - za każdą kolejną. Kierowcy będą mogli płacić za postój bilonem i kartami płatniczymi w parkomatach, a także telefonem komórkowym przez aplikację.

Co istotne - mieszkańcy strefy i prowadzący w niej działalność gospodarczą będą posiadać możliwość wykupienia abonamentu miesięcznego w cenie 20 zł.

Nieco inaczej będą wyglądały opłaty na parkingach zlokalizowanych poza pasem drogowym. Trzeba będzie na nich płacić we wszystkie dni tygodnia (w godz. 9-17), ale pierwszy kwadrans parkowania będzie bezpłatny. Ma to dać kierowcom możliwość podwiezienia czy odebrania np. osób korzystających z plaży. Kolejne godziny będą kosztować tyle samo, co w SPP. Na wjeździe na parking stać będzie szlaban, gdzie kierowca pobierze bilet parkingowy, a rozliczy rzeczywisty czas postoju w kasie parkingowej lub parkometrze. Zgubienie biletu parkingowego będzie skutkowało dodatkową opłatą w wysokości 30 zł.

Zwolnieni z opłat w SPP będą posiadacze niebieskich kart parkingowych dla osób niepełnosprawnych, posiadacze kart N+, kierowcy pojazdów elektrycznych i PHEV oraz posiadacze jednośladów.

Za brak wniesienia opłaty parkingowej lub za przekroczenie czasu parkowania wyznaczonego na bilecie pobierana będzie opłata dodatkowa w wysokości 50 zł. Opłata może być obniżona do 30 zł w przypadku dokonania wpłaty w ciągu 7 dni od dnia wystawienia mandatu.

Pisma ze wstępnymi założeniami otrzymali już radni z Jelitkowa i Brzeźna. Na przedstawienie pomysłu urzędników wciąż czekają rady dzielnic na Stogach i Sobieszewie. Na razie nieznane są koszty tegorocznego programu płatnych parkingów.

Póki co nasi rozmówcy nie chcieli komentować pomysłu urzędników. Z opiniami chcą się wstrzymać do czasu konstruktywnego spotkania w ZDiZ i dyskusji o tym, jak ma wyglądać parkowanie przy gdańskich plażach w nadchodzącym sezonie letnim.

Opinie (327) ponad 10 zablokowanych

  • Adamowicz, frajerze!

    Wyjedziesz z urzędu na rowerze!

    • 10 3

  • Parkingi poza pasem drogowym platne 7 dni w tygodniu!?!? Czyli w Jelitkowie wszystkie parkingi beda platne 7 dni????

    Przymorze, Brzezno tak samo.
    Czy to w ogole zgodne z prawem?

    Wladze Gdanska to zlodzieje - tylko z nas ciagle kase wyciagaja!!!!

    • 16 2

  • (1)

    Super, ze robia strefy platnego parkowania. Teraz turysci zamiast przy plazy parkuja 10 metrow dalej - pod moim blokiem :) Zyc nie umierac!

    • 13 1

    • Czyżby?

      U mnie pod oknem właśnie teraz tak jest.Przez cały sezon letni nie ma gdzie zaparkować na ulicy...Po wprowadzeniu proponowanej strefy moja ulica została by nią objęta, więc uważam,że właśnie teraz może będzie szansa na unormowanie sytuacji...

      • 1 0

  • Zaraz, zaraz (1)

    To znaczy, że ja jako mieszkaniec Brzeźna, który na dodatek tego mieszka w strefie płatnego parkowania mam obowiązek wykupić za 20 zł abonament? No to może powinienem obciązyć jego kosztami tych, którzy się podpiszą pod tym pomysłem. A dlaczego nie? A dlaczego niby nie?

    • 14 2

    • Dasz radę!

      Dwa piwa mniej i masz na miesiąc abonamentu!

      • 0 0

  • Jeszcze czego?

    Może niech Adamowicz i spółka wprowadzi opłatę za wjazd do Gdańska w celu zmniejszenia korków...

    • 7 2

  • Urzędnik powinien służyć społeczeństwu! (3)

    Urzędnicy powinni pamiętać,że zostali wybrani aby służyć i zarządzać wspólnym mieniem w interesie mieszkańców,a nie terroryzować ich zarządzeniami których prawie nikt nie akceptuje.Bo ktoś was panowie za to rozliczy!

    • 11 2

    • No mieszkańców. Ja jako mieszkaniec jestem ZA ograniczeniem ruchu prywatnych aut w miescie (2)

      • 0 3

      • Sorki, ale wypad na wies. (1)

        A nie ograniczasz innym wolnosc wyboru.

        • 4 0

        • przecież wolność wyboru masz.

          płacisz i parkujesz albo rower albo komunikacja miejska albo siedzisz w domu.
          Nikt ci nic nie ogranicza

          • 1 2

  • Fragment raportu NIK dotyczący również Gdańska (1)

    9. Spośród 20 skontrolowanych jednostek, które na podstawie art. 10 ust. 36 ustawy Prawo o ruchu drogowym powinny realizować zadania organu zarządzającego ruchem drogowym, cztery9 (20%) w sposób bezprawny przekazały obowiązki w tym zakresie do realizacji powołanym budżetowym jednostkom organizacyjnym (zarządom dróg). Przekazywanie z naruszeniem prawa zadań organów zarządzających ruchem do zarządów dróg utrudniało ustalenie odpowiedzialnych za prawidłowe zarządzanie ruchem, a tym samym za stan bezpieczeństwa uczestników tego ruchu, w tym pieszych i rowerzystów. W wyniku ww. decyzji w poważnym stopniu ograniczony został nadzór nad realizacją przez zarządy dróg zadań w zakresie inżynierii ruchu.
    Jednostki odpowiedzialne za zarządzanie drogami uzyskały dodatkowe uprawnienia do zatwierdzania własnych projektów, a także kontrolowania prawidłowości ich wdrażania i stosowania.
    Łączenie zadań zarządcy drogi i organu zarządzającego ruchem utrudniało eliminowanie nieprawidłowości w utrzymaniu oznakowania i urządzeń bezpieczeństwa ruchu, co obniżało poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego.

    • 3 1

    • Pan Radowicz nie powinien zabierać głosu w tej sprawie.

      Problem w tym, że w tym kraju niewielu reaguje na łamanie prawa. NIK stwierdza bezprawne przekazanie kompetencji, ale nic za tym nie idzie.

      • 0 1

  • Adamowicz i twoja świta patologiczna won!!!

    • 9 2

  • Żenada (1)

    Serio to takie duże zmiany w porównaniu do lata 2016?
    Chyba każdy mieszkaniec który porusza się samochodem osobowym powinien mieć prawo swobodnego parkowania !
    Naprawdę na wszystkim chcecie się wzbogacić ?
    Wcześniej nie trzebabylo płacić za żadne parkingi w pasie nadmorskim i jakaś ludzie normalnie żyli..
    Wstyd, ze żyjemy w kraju w którym zeruje się na wszystkim czym się da !
    Jedyn słowem porażka ..

    • 8 2

    • dokładnie tak

      • 0 0

  • %%%%

    I myślicie że sobie zostawicie te 24/7 płatne ? W sopocie też próbowano.

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane