• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak będzie wyglądać zelektryfikowana PKM i nowy przystanek

Michał Brancewicz
18 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Tak będzie wyglądał nowy przystanek na trasie PKM - Gdańsk Firoga.
  • Gdańsk Firoga będzie miał nr 6@, co nawiązuje do bliskości firm z branży IT.

Jeszcze w tym roku rozpoczną się poszukiwania wykonawcy elektryfikacji linii PKM i nowego przystanku Gdańsk Firoga. Sama budowa przewidywana jest na lata 2021-2023. Prace muszą być skoordynowane z elektryfikacją i rozbudową linii 201, za którą odpowiadają Polskie Linie Kolejowe.



Korzystasz z linii PKM?

Prace nad projektem budowlanym i wykonawczym elektryfikacji i nowego przystanku, który powstanie między Matarnią a lotniskiem, trwały od początku 2019 roku i kosztowały ok. 2,5 mln zł.

- Obecnie trwają odbiory projektów i procedowane jest pozwolenie na budowę, którego wydanie spodziewane jest w drugiej połowie 2020 roku - zapowiada Tomasz Konopacki, rzecznik PKM.
Jeszcze w tym roku PKM zamierza ogłosić przetarg na wykonawcę prac budowlanych, których realizacja przewidywana jest w latach 2021-2023. Termin ten jest uzależniony od ostatecznego ustalenia z PKP PLK finalnego zakresu obu projektów.

Chodzi bowiem o to, że linie kolejowe nr 248 i 253, po których kursują pociągi PKM łączą się w Rębiechowie z linią nr 201 zarządzaną przez PKP PLK. Ta linia również ma zostać zelektryfikowana i rozbudowana do dwóch torów w kierunku Kaszub. Dwa tory istnieją na tej trasie w kierunku Gdyni.

- Jesteśmy w stałym kontakcie z partnerami z PKP PLK i na bieżąco wspólnie uzgadniamy wszystkie szczegóły projektów na styku obu inwestycji. Tak m.in. zrodził się pomysł, który PKP PLK obiecały przeanalizować, aby w pierwszej kolejności w ich części projektu na linii 201 zrealizować dwukilometrowy odcinek od Gdańska Osowej do Rębiechowa i połączyć go z linią PKM - wyjawia Konopacki. - Dzięki temu już w 2023 r. pociągi elektryczne mogłyby jeździć na całym odcinku pomiędzy Gdańskiem Wrzeszczem i Gdańskiem Osową, która zyskałaby wówczas status ważnego węzła przesiadkowego. Kończące bieg pociągi elektryczne mogłyby się tam zatrzymywać przy tym samym peronie, przy którym czekałyby na pasażerów spalinowe szynobusy jadące dalej do Gdyni.
  • Tak po elektryfikacji będzie wyglądał przystanek Gdańsk Jasień.
  • Tak po elektryfikacji będzie wyglądał przystanek Gdańsk Jasień.
Równolegle obie spółki (PKM i PLK) przygotowują także projekt tzw. "bajpasu kartuskiego", który ma być kolejową trasą objazdową z Gdańska na Kaszuby podczas elektryfikacji linii PKM i 201.

- Tu także prace dokumentacyjne zbliżają się do finału i w najbliższych miesiącach planowane jest ogłoszenie przetargów, które wyłonią wykonawców, którzy będą mieli do końca 2022 r. wybudować kolejowy objazd z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz - zapowiada rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Pierwszy przetarg na budowę bajpasu został przez kolejarzy z warszawy unieważniony. W lutym zapowiadali, że kolejny będzie rozpisany w kwietniu, ale tak się nie stało i do tej pory nie został on ponowiony.

Warto również przypomnieć, że planowana w ramach bajpasu, budowa przystanku PKM Karczemki, na razie została odłożona w czasie. W projekcie znajdzie się jednak rezerwa terenowa pod ten peron.

Natomiast jak najbardziej aktualna jest budowa przystanku Gdańsk Firoga w pobliżu dużego skupiska firm z branży IT - m.in. siedziby Intela. Peron powstanie w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM - czyli charakterystycznej tzw. "czerwonej wstążki" zaprojektowanej wcześniej przez gdańskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej,

- W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja od 1 - Gdańsk Strzyża do 8 - Gdańsk Rębiechowo, a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ - dzięki czemu idealnie wkomponuje się on w gdańską "dolinę krzemową", jak nazywana jest ta okolica - wyjaśnia Tomasz Konopacki.

Opinie (174)

  • Gdansk, tutaj sie zyje. Dziekujemy.

    Leszek

    • 9 11

  • podpowiedź

    Podpowiedź z przymrużeniem oka dla planistów. przenieście konstrukcje bezużytecznych przystanków Niedźwiednik i Brętowo zamiast budować od podstaw nowe. świetnie zaplanowane lokalizacje, jeden jest nawet węzłem do którego dojeżdża tramwaj (równie bezsensowna estakada), z którego nikt nie wysiada a tym bardziej nie wsiada. a tyle badań było robionych, analiz, estymacji itp.....

    • 47 15

  • A skąd na to wszystko prąd? (1)

    A z elektrowni węglowych. Średniowiecze.

    • 18 10

    • To już w średniowieczu mieli elektryczność??

      Czy ja o czymś nie wiem? ! :O

      • 4 0

  • Lepiej przywrócili by połączenia SKM z Nowym Portem, Pruszczem Gdańskim, Tczewem, Malborkiem i Laskowicami Pomorskimi

    Ponadto należy poddać rewitalizacji linie kolejową 229 z Pruszcza Gdańskiego przez Juszkowo, Straszyn na Kaszuby

    • 46 6

  • PKM ale z Gdańska (1)

    Przez dzielnice Gdańsk południe! To ma sens.

    • 23 8

    • SKM z Gdańska na Południe to ma sens. Tam osiedla się budują i ludzie stoją w korkach bo brak nowych ulic. Problem w tym że niewiele miejsca zostało na takie inwestycje. Tam gdzie miała być kolej sprzedano deweloperom. Problem w Gdańsku jest z zagospodarowaniem przestrzennym i urzędnikami co planują drogi i komunikację. W dawnych planach Gdańska była kolej na południe Gdańska i też przygotowane wszystko pod wiadukt i tramwaj Armii Krajowej. Kiedyś tramwaj jeździł na Orunię a kolej do Pruszcza. A teraz ... Nie ma nic tylko nowe plany z innymi pomysłami, które nie zawsze są trafione. A na nowe inwestycje będziemy czekać latami. Tylko wtedy będzie za późno bo wszystko będzie zabudowane i nie będzie gdzie budować....

      • 9 1

  • (2)

    w tych korpo obok przyszłego przystanku pracuje kilka tysięcy ludzi, nieżle się tam zarabia, ludzie ciężko pracują ,przyczyniają się do wzrostu gospodarczego, nie oczekują na jałmużnę ani żadne 500+, więc są niebezpieczni dla obecnej władzy państwowej, są finansowo niezależni, lepiej ich izolować gdzieś na marginesie jak powiedział wczoraj Wojciech Mann, samorząd stara się o nich dbać bo doskonale rozumie, że są oni motorem napędowym polskiej gospodarki.

    • 23 30

    • W mann

      Beneficjent komuny, resortowy chce aby było tak jak było.
      Intel jest na razie, ale co sie dzieje w USA...

      • 4 6

    • Zjedz snickersa

      • 4 1

  • (1)

    korzystalam z PKM codziennie przed tym cyrkiem z wirusem. Obecnie nie da sie jezdzic, bo wycieli polowe kursow.

    • 32 4

    • łżesz obłudniku

      wycieli ale na eskamce przez Sopot, na pkmie nie ma dwóch czy trzech.
      coś słyszałeś , ale uszy maszbrudne to i kiepsko słyszysz.

      • 1 4

  • PKM - Gdańsk Główny?? (1)

    Czemu PKM nie dojeżdża do stacji Gdańsk Główny?? Jak ktoś wsiada na lotnisku to chce zazwyczaj dojechać bez przesiadki na starówkę.

    Na całym świecie lotnisko jest połączone ze stacją główną.

    • 55 2

    • Gdańsk Wrzeszcz będzie niedługo stacją Główną ; Gdańsk Wrzeszcz Główny

      Przystanek Gdańsk Stocznia stanie się przystankiem Gdańsk Stocznia Uniwersytet Medyczny, i w ten sposób rozwiąże się problemy braku sensownego dojazdu do budynków GUM.

      • 3 0

  • Coś charakterystycznego dla PKM (5)

    Może by na PKM zastosować konstrukcje wsporcze sieci trakcyjnej w postaci bramek np. takich jak w czeskiej Pradze. Te toporne bramki na PKP nie nadają uroku liniom przebiegającym na nasypach - ta konstrukcja ma 80 lat z małymi zmianami. Nowoczesny design uatrakcyjnia krajobraz i cieszy oko wyglądem dalekim od toporności.

    • 13 3

    • a co jest w Pradze? (1)

      • 3 0

      • metro, tramwaje i autobusy oraz konstrukcje wsporcze sieci trakcyjnej w postaci bramek.

        • 6 0

    • Popieram!

      Tak nie wiele trzeba, te produkcje bramkowe PKP wyglądają ochydnie

      • 3 0

    • Czy mozna wrzucic jakies zdjecia tych bramek w Pradze?

      Nie do konca rozumiem jak mialoby to wygladac

      • 3 0

    • Nasze są toporne, bo muszą udźwignąć ciężar grubych przewodów trakcyjnych na napięcie 3kV DC, czyli dla dużego amperaża prądów.

      W sieciach trakcyjnych o napięciu 25kV AC jak np. w Niemczech prądy są małe, stąd przekroje przewodów też i waga zdecydowanie mniejsza. Wtedy można się pokusić o filigranowe, nawet aluminiowe bramownice. Polecam specjalistyczną literaturę.

      • 2 0

  • Mmmmm... (3)

    Już widzę oczyma wyobraźni nasze ukochane, żółto-niebieskie składy, pędzące przez lotnisko...

    • 14 1

    • (2)

      Przepiękne dźwięki można usłyszeć jadąc w przedsionku środkowego członu pod którym znajduje się wózek silnikowy. Niesamowita gra dźwięków. ;)

      • 3 0

      • Na linię PKM kible będą miały zakaz wjazdu. (1)

        Tylko Newag bądź PESA. Składy z zamkniętym obiegiem WC krótko mówiąc.

        • 2 0

        • przecież mają

          niektóre...

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane