• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak będzie wyglądać zelektryfikowana PKM i nowy przystanek

Michał Brancewicz
18 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Tak będzie wyglądał nowy przystanek na trasie PKM - Gdańsk Firoga.
  • Gdańsk Firoga będzie miał nr 6@, co nawiązuje do bliskości firm z branży IT.

Jeszcze w tym roku rozpoczną się poszukiwania wykonawcy elektryfikacji linii PKM i nowego przystanku Gdańsk Firoga. Sama budowa przewidywana jest na lata 2021-2023. Prace muszą być skoordynowane z elektryfikacją i rozbudową linii 201, za którą odpowiadają Polskie Linie Kolejowe.



Korzystasz z linii PKM?

Prace nad projektem budowlanym i wykonawczym elektryfikacji i nowego przystanku, który powstanie między Matarnią a lotniskiem, trwały od początku 2019 roku i kosztowały ok. 2,5 mln zł.

- Obecnie trwają odbiory projektów i procedowane jest pozwolenie na budowę, którego wydanie spodziewane jest w drugiej połowie 2020 roku - zapowiada Tomasz Konopacki, rzecznik PKM.
Jeszcze w tym roku PKM zamierza ogłosić przetarg na wykonawcę prac budowlanych, których realizacja przewidywana jest w latach 2021-2023. Termin ten jest uzależniony od ostatecznego ustalenia z PKP PLK finalnego zakresu obu projektów.

Chodzi bowiem o to, że linie kolejowe nr 248 i 253, po których kursują pociągi PKM łączą się w Rębiechowie z linią nr 201 zarządzaną przez PKP PLK. Ta linia również ma zostać zelektryfikowana i rozbudowana do dwóch torów w kierunku Kaszub. Dwa tory istnieją na tej trasie w kierunku Gdyni.

- Jesteśmy w stałym kontakcie z partnerami z PKP PLK i na bieżąco wspólnie uzgadniamy wszystkie szczegóły projektów na styku obu inwestycji. Tak m.in. zrodził się pomysł, który PKP PLK obiecały przeanalizować, aby w pierwszej kolejności w ich części projektu na linii 201 zrealizować dwukilometrowy odcinek od Gdańska Osowej do Rębiechowa i połączyć go z linią PKM - wyjawia Konopacki. - Dzięki temu już w 2023 r. pociągi elektryczne mogłyby jeździć na całym odcinku pomiędzy Gdańskiem Wrzeszczem i Gdańskiem Osową, która zyskałaby wówczas status ważnego węzła przesiadkowego. Kończące bieg pociągi elektryczne mogłyby się tam zatrzymywać przy tym samym peronie, przy którym czekałyby na pasażerów spalinowe szynobusy jadące dalej do Gdyni.
  • Tak po elektryfikacji będzie wyglądał przystanek Gdańsk Jasień.
  • Tak po elektryfikacji będzie wyglądał przystanek Gdańsk Jasień.
Równolegle obie spółki (PKM i PLK) przygotowują także projekt tzw. "bajpasu kartuskiego", który ma być kolejową trasą objazdową z Gdańska na Kaszuby podczas elektryfikacji linii PKM i 201.

- Tu także prace dokumentacyjne zbliżają się do finału i w najbliższych miesiącach planowane jest ogłoszenie przetargów, które wyłonią wykonawców, którzy będą mieli do końca 2022 r. wybudować kolejowy objazd z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz - zapowiada rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Pierwszy przetarg na budowę bajpasu został przez kolejarzy z warszawy unieważniony. W lutym zapowiadali, że kolejny będzie rozpisany w kwietniu, ale tak się nie stało i do tej pory nie został on ponowiony.

Warto również przypomnieć, że planowana w ramach bajpasu, budowa przystanku PKM Karczemki, na razie została odłożona w czasie. W projekcie znajdzie się jednak rezerwa terenowa pod ten peron.

Natomiast jak najbardziej aktualna jest budowa przystanku Gdańsk Firoga w pobliżu dużego skupiska firm z branży IT - m.in. siedziby Intela. Peron powstanie w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM - czyli charakterystycznej tzw. "czerwonej wstążki" zaprojektowanej wcześniej przez gdańskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej,

- W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja od 1 - Gdańsk Strzyża do 8 - Gdańsk Rębiechowo, a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ - dzięki czemu idealnie wkomponuje się on w gdańską "dolinę krzemową", jak nazywana jest ta okolica - wyjaśnia Tomasz Konopacki.

Opinie (174)

  • (2)

    Przepaskudne te kratowane słupy, czy w naszym kraju wszystko musi być takie toporne, przemysłowe jak za Gomułki?!

    • 15 2

    • Toporne jak z Gomułki

      Tak te bramownice sa okropne.
      A podobno Butka jest wnukiem Gomułki, serio :)

      • 1 1

    • Daj spokój

      Zadałem pytanie na profilu PKM, czy ten koszmarny paździerzowy logotyp rodem z 1986 roku to jakiś żart i tak naprawdę PKM wypuści zgrabny i spójny system identyfikacji, to usłyszałem, że im się bardzo podoba i tu cytat: znak się broni sam. Czym k**** szabelką i tarczą?

      • 3 2

  • Czepiacie się

    elita miejska wie lepiej gdzie,komu i za ile, a wy tylko tłok byście robili w komunikacji.

    • 9 1

  • Jest sie czym chwalic to ze jestesmy w ogonie europy i na dodatek bardzo bogaci bo marnujemy własną kase 5 razy wszystko

    Od początku można było zrobić elektryczna PKm ale nie oni musieli jak zawsze wszystko robić odwrotnie by koszty były większe kilka razy .To się nazywa niegospodarność ,ale u nas to norma na co dzień.

    • 13 1

  • brakujące PKM (1)

    Zaspa, Karczemki, Kokoszki, Kukawka, Wzgórze, Pogórze, Obłuże, Kosakowo/Babie Doły

    • 23 3

    • tak jest

      • 3 0

  • Dolne dzielnice Gdańska mają skm. A górne dzielnice Gdańska nie mają nic . Dlatego skm na południe jest potrzebne od strony Oruni lub pkm od Rębiechowa w stronę Pruszcza !!! także na Osową czy Karczemki. Szybka kolej wzdłuż całej obwodnicy do Gdyni.

    • 18 0

  • osowa kielnieńska plus zakaz wjazdu gwe, gka albo opłaty.

    • 7 4

  • Chcesz jechać Wrzeszcz - Osowa - Gdynia i każą ci się przesiadać

    Albo z Gdyni na lotnisko. No super pomysły macie w tej PKMCe

    • 10 1

  • trochę kosztowna impreza i spowalnia ruch. lepiej zadbać o dojazdy lokalne do przystanków

    to sieć regionalna nie da się ogarnąć dojazdu dla wszystkich. Mam nadzieję, że choć kursy weekendowe nie będą się zatrzymywać.

    • 4 1

  • Teraz będzie elektryfikowana.

    Nie można było tak od razu budować? Chodziło o to, żeby dwa razy szarfę przecinać?

    • 6 4

  • Bez elektryfikacji wyglada dużo ładniej (3)

    Wiem, elektryfikacja to praktycznie wymóg wbdzisiejszych czasach, ale niestety linia kolejowa bez elektryfikacji wyglada dużo ładniej.

    • 12 1

    • jeszcze mozna by przemysleć elektryfikację za pomocą 3 szyny (2)

      • 1 1

      • poza metrem to jest stosowane?

        bo raczej byłby to sposób na... dziki.

        • 1 0

      • Nie, nie mozna. To nie metro, to nie estakada, po trzeciej szynie laziliby ludzie i zwierzeta.

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane