• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak będzie wyglądać zelektryfikowana PKM i nowy przystanek

Michał Brancewicz
18 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Tak będzie wyglądał nowy przystanek na trasie PKM - Gdańsk Firoga.
  • Gdańsk Firoga będzie miał nr 6@, co nawiązuje do bliskości firm z branży IT.

Jeszcze w tym roku rozpoczną się poszukiwania wykonawcy elektryfikacji linii PKM i nowego przystanku Gdańsk Firoga. Sama budowa przewidywana jest na lata 2021-2023. Prace muszą być skoordynowane z elektryfikacją i rozbudową linii 201, za którą odpowiadają Polskie Linie Kolejowe.



Korzystasz z linii PKM?

Prace nad projektem budowlanym i wykonawczym elektryfikacji i nowego przystanku, który powstanie między Matarnią a lotniskiem, trwały od początku 2019 roku i kosztowały ok. 2,5 mln zł.

- Obecnie trwają odbiory projektów i procedowane jest pozwolenie na budowę, którego wydanie spodziewane jest w drugiej połowie 2020 roku - zapowiada Tomasz Konopacki, rzecznik PKM.
Jeszcze w tym roku PKM zamierza ogłosić przetarg na wykonawcę prac budowlanych, których realizacja przewidywana jest w latach 2021-2023. Termin ten jest uzależniony od ostatecznego ustalenia z PKP PLK finalnego zakresu obu projektów.

Chodzi bowiem o to, że linie kolejowe nr 248 i 253, po których kursują pociągi PKM łączą się w Rębiechowie z linią nr 201 zarządzaną przez PKP PLK. Ta linia również ma zostać zelektryfikowana i rozbudowana do dwóch torów w kierunku Kaszub. Dwa tory istnieją na tej trasie w kierunku Gdyni.

- Jesteśmy w stałym kontakcie z partnerami z PKP PLK i na bieżąco wspólnie uzgadniamy wszystkie szczegóły projektów na styku obu inwestycji. Tak m.in. zrodził się pomysł, który PKP PLK obiecały przeanalizować, aby w pierwszej kolejności w ich części projektu na linii 201 zrealizować dwukilometrowy odcinek od Gdańska Osowej do Rębiechowa i połączyć go z linią PKM - wyjawia Konopacki. - Dzięki temu już w 2023 r. pociągi elektryczne mogłyby jeździć na całym odcinku pomiędzy Gdańskiem Wrzeszczem i Gdańskiem Osową, która zyskałaby wówczas status ważnego węzła przesiadkowego. Kończące bieg pociągi elektryczne mogłyby się tam zatrzymywać przy tym samym peronie, przy którym czekałyby na pasażerów spalinowe szynobusy jadące dalej do Gdyni.
  • Tak po elektryfikacji będzie wyglądał przystanek Gdańsk Jasień.
  • Tak po elektryfikacji będzie wyglądał przystanek Gdańsk Jasień.
Równolegle obie spółki (PKM i PLK) przygotowują także projekt tzw. "bajpasu kartuskiego", który ma być kolejową trasą objazdową z Gdańska na Kaszuby podczas elektryfikacji linii PKM i 201.

- Tu także prace dokumentacyjne zbliżają się do finału i w najbliższych miesiącach planowane jest ogłoszenie przetargów, które wyłonią wykonawców, którzy będą mieli do końca 2022 r. wybudować kolejowy objazd z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz - zapowiada rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Pierwszy przetarg na budowę bajpasu został przez kolejarzy z warszawy unieważniony. W lutym zapowiadali, że kolejny będzie rozpisany w kwietniu, ale tak się nie stało i do tej pory nie został on ponowiony.

Warto również przypomnieć, że planowana w ramach bajpasu, budowa przystanku PKM Karczemki, na razie została odłożona w czasie. W projekcie znajdzie się jednak rezerwa terenowa pod ten peron.

Natomiast jak najbardziej aktualna jest budowa przystanku Gdańsk Firoga w pobliżu dużego skupiska firm z branży IT - m.in. siedziby Intela. Peron powstanie w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM - czyli charakterystycznej tzw. "czerwonej wstążki" zaprojektowanej wcześniej przez gdańskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej,

- W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja od 1 - Gdańsk Strzyża do 8 - Gdańsk Rębiechowo, a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ - dzięki czemu idealnie wkomponuje się on w gdańską "dolinę krzemową", jak nazywana jest ta okolica - wyjaśnia Tomasz Konopacki.

Opinie (174)

  • (3)

    Nie wiem kto to projektował ale był de... Żeby odrazu tego nie uwzględnić w projekcie, żeby linie za
    1 zamachem zrelektryfikacjować.

    • 8 4

    • (1)

      W projekcie zawsze było uwzględnione i obiekty są dostosowane. Sensu od razu wykonywać nie było przy bierności PKP PiS względem odcinka 201.
      A teraz idź na balkon i się wykrzycz jak ci źle.

      • 6 3

      • leming sensu to niema twoja egzystencja bo poza pchwaleniem sie głupota nic nie robisz

        Niema to leming nic wspólnego z PiSem PKM od razu mogła być elektryczna ,ale wtedy by zamało kasy trafiło do prywatnej kieszeni.

        • 1 2

    • kasa misiu...

      Trzeba było nasypy sypać a potem osunąć i znowu sypać. Na druty nie stalo.
      Nie od razy Kraków zbudowano...
      A poza tym, to tam miał być tramwaj.

      • 0 1

  • Pewnie wykrakałem .

    Przed elektryfikacją PKMki należałoby nadać jej imię , takie samo , jak przed oddaniem Nowej Bulońskiej . Nieprawdaż Magistrat ?

    • 6 1

  • Kiedy

    Przystanek na Kielnieńskiej, dzięki niemu była by mozliwosc ominięcie korków dla Co najmniej setek mieszkańców (jak nie kilku tysięcy) może gdyby w pobliżu była duża firma z zachodnim kapitałem było by szybciej......

    • 7 1

  • PKP nie zrobi żadnego przetargu, nie będzie żadnej elektryfikacji linii 201. (1)

    Teraz w okresie kryzysu gospodarczego takie zamierzenia można włożyć między bajki. Temat jest podbijany przed wyborami jako tzw. kiełbasa wyborcza. Po wyborach wszyscy szybko zapomną o czym mówili i co obiecali.

    • 7 6

    • w okolicach Bydgoszczy

      coś jedak powstało.

      • 1 0

  • Niesłychane!!!Kolejarze z pkp plk współpracują z PKM. Żeby tylko ktoś w Warszawie ich za to nie skarcił!!

    Aż się boję, że komuś to zacznie przeszkadzać i w pkp plk pojawi się jakiś Strzok i się skończy ta idylla...

    • 4 4

  • a kraje zachodnie odstępują od elektryfikacji na rzecz zespołów trakcyjnych z akumulatorami (2)

    Zarówno Austria, Niemcy jak i Holandia kupują zasobnikowe zespoły trakcyjne, które do 80 km mogą jeździć bez sieci trakcyjnej. Tak Jak trolejbusy w Gdyni, pojazdy na wybranych niezelektryfikowanych odcinkach linii PKM mogły by jeździć na akumulatorach: a) Gdańsk Śródmieście - Wrzeszcz przy zasilaniu i ładowaniu akumulatorów z sieci, b) Wrzeszcz - Osowa na akumulatorach, c) Osowa - Gdynia Chylonia przy zasilaniu i ładowaniu akumulatorów z sieci, d) Chylonia - Port Oksywie na akumulatorach. W drugą stronę analogicznie. Wszystko zostało przeliczone.

    • 8 5

    • Akumulatory (1)

      W naszych warunkach klimatu syberyjskiego, są niewydolne.
      Przypomnij sobie historię MEVO

      • 2 0

      • Mevo nie miało dostępu do sieci trakcyjnej

        To obsługa mevo była niewydolna. Samochody elektryczne są niewydolne, w Skandynawii przybywa kilkaset dziennie.

        • 0 1

  • fajna ta nasza PKMka, taka nieużywana (1)

    wydano ponad miliard, żeby sobie co godzinę lub rzadziej spalinowy szynobusik przejechał. W dodatku zawodny, bo jak się jeden zepsuje to poczeka się kolejną.
    W dodatku nieskomunikowany z niczym.
    Gdy ok północy do Rębiechowa przylatywały samoloty to pkm juz nieczynna.
    Więc bawcie się dalej synkowie prominetów na posadkach beztrosko wydający publiczne pieniądze.

    • 19 7

    • byle do okresu trwałości

      projektu UE.
      Zaliczone, zamknięte.

      • 0 1

  • Firoga priorytet (1)

    A wlaczenie PKM pod istniejace juz przystanki jak Zaspa albo Wzgorze Sw Maksymiliana?

    • 4 0

    • jest przewidziane w roku 2739

      w 2945 kupimy 3 nowe składy do skm, co pozwoli zwiększyć częstotliwosc. Będzie kursowała w każdą niedzielę do kościoła, przy wejsciu należy pokazac kartkę od spowiedzi.

      • 3 0

  • więcej przystanków!!!!

    niech jedzie jeszcze dłużej niż to robi do tej pory

    • 7 0

  • A kiedy PKM na Pogórze (3)

    • 8 1

    • 8 kadencji Pana Szczurka (1)

      • 3 0

      • ale najpierw

        gondole!

        • 0 0

    • nigdy

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane