• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak będziemy się poruszać po Targu Siennym i Rakowym

Krzysztof Koprowski
30 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Główną osią spacerową projektu zabudowy Targu Siennego i Rakowego ma być zadaszony Kanał Raduni. Główną osią spacerową projektu zabudowy Targu Siennego i Rakowego ma być zadaszony Kanał Raduni.

Poznaliśmy szczegóły budowy węzła przesiadkowego, który powstanie wraz z zabudową Targów Siennego i Rakowego. Ta inwestycja zmieni sposób poruszania się po śródmieściu Gdańska.



Nowy węzeł integracyjny, łączący ze sobą przystanek SKM Gdańsk Śródmieście oraz przystanki linii autobusowych i tramwajowych powstanie w rejonie istniejącego wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej nad torami kolejowymi zobacz na mapie Gdańska. Jego szczegóły zaprezentowano podczas ostatniego posiedzenia komisji rewitalizacji Rady Miasta Gdańska.

Poniżej wyliczamy najważniejsze zmiany, jakie odczują mieszkańcy po budowie tego węzła.

Z istniejącego dziś wiaduktu znikną samochody, pozostaną wyłącznie tramwaje i autobusy. Dlaczego? Bo jego konstrukcja jest w złym stanie technicznym i trzeba go odciążyć.

- Na wiadukcie pozostanie wyłącznie przystanek integracyjny. Inne pojazdy pojadą dwoma nowymi wiaduktami, które powstaną równolegle do tego istniejącego - tłumaczy Jan Kosiedowski, prezes Biura Projektów Budownictwa Komunalnego, które przygotowuje projekt komunikacyjny Targu Siennego i Rakowego.

Na wiadukt-węzeł integracyjny dostaniemy się poprzez istniejące przejście od strony Węzła Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska lub schodami prowadzącymi z tzw. pasareli, czyli nowego półpiętra, które powstanie pomiędzy poziomem peronu przystanku SKM Śródmieście a płytą wiaduktu.

Z kolei na przystanek SKM-ki będziemy mogli dostać się z przystanków na wiadukcie, przez wejścia ulokowane od strony Targu Siennego i Rakowego oraz przez tunel łączący peron SKM z okolicą Muzeum Narodowego zobacz na mapie Gdańska.

W układzie tym brakuje jedynie przejścia naziemnego po stronie Biskupiej Górki zobacz na mapie Gdańska. Jej mieszkańcy nadal będą musieli iść okrężną drogą przez Węzeł Unii Europejskiej lub przechodzić tunelem.

- Przejście od strony Węzła Groddecka wymagałoby połączenia nowego wiaduktu z już istniejącym. To możliwe, ale kosztowne. Ponadto takie połączenie byłoby niepożądane, gdy na tym przystanku będzie panował duży ruch pieszy - tłumaczy Kosiedowski.

Chodzi o to, że piesi prawdopodobnie przechodziliby przez jezdnię w miejscach niedozwolonych.

Zastrzeżenia do organizacji ruchu wokół węzła mają przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego.

- Z racji poszerzenia ul. 3 Maja i utworzenia na jej fragmencie dodatkowej jezdni, tramwaje będą musiały pokonywać w tym miejscu aż cztery sygnalizacje świetlne. Z tego powodu będziemy wnioskować o bezwzględny priorytet dla komunikacji miejskiej - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów. ZTM chciałby też dobudowania torów pomiędzy Nowymi Ogrodami i ul. 3 Maja, by tramwaje jadące od strony Siedlec (a wkrótce także z Moreny) mogły dojechać tędy do węzła integracyjnego.

Także Zarząd Dróg i Zieleni wniósł swoje uwagi do przedstawionego projektu.

- Zgłosiliśmy ich około dwudziestu. Dotyczyły one m.in. ul. Biskupiej zobacz na mapie Gdańska, która ma być połączona wyłącznie na prawoskręty, a nie wszystkie relacje - mówi Tomasz Wawrzonek, szef działu inżynierii ruchu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku.

ZDiZ również negatywnie ocenia brak przejścia naziemnego z przystanku integracyjnego po stronie Biskupiej Górki.

Przejścia naziemne być może powstałoby natomiast przy Bibliotece Wojewódzkiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie w projekcie zaplanowano tunel i połączenie tzw. Małego Podwala Grodzkiego zobacz na mapie Gdańskadojazdu do biblioteki zobacz na mapie Gdańska prawoskrętami.

To nie podoba się jednak inżynierom z ZDiZ-etu, ponieważ wymusza zawracanie na Hucisku. - Jeżeli byłaby możliwość utworzenia tutaj przejścia "w cieniu świateł", to nie widzę przeszkód - dodaje Wawrzonek.

W jaki sposób nowy węzeł zmieni komunikację w centrum Gdańska?

Nie ma natomiast szans na przejście naziemne między Dworcem Głównym PKP i przystankami tramwajowymi przed nim na wysokości dawnej przychodni kolejowej zobacz na mapie Gdańska. Powód - jego powstanie mogłoby spowolnić ruch tramwajów.

- Dla pieszych czas zielonego światła jest stały i przy takiej szerokości jezdni wynosi ok. 30 - 40 sekund, zaś dla aut można zmieniać zależnie od potrzeb. Z powodu problemów z koordynacja tych świateł niemożliwe byłoby jednoczesne uzyskanie odpowiedniego cyklu dla ruchu tramwajowego - objaśnia szef działu inżynierii ruchu w ZDiZ.

Piesi nie mają też co liczyć na utworzenie przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska.

Na szczęście zachowane zostanie przejście przy Urzędzie Wojewódzkim zobacz na mapie Gdańska z jednoczesnym wykonaniem wspomnianego już tunelu łączącego się z peronem SKM. Tu kończyć się będzie też Nowe Podwale Grodzkie, choć docelowo ma być przeprowadzone pod nowym wiaduktem przy Zaroślaku i dalej łączyć się z ul. Augustyńskiego zobacz na mapie Gdańska.

- Dostaliśmy już projekt tego tunelu dla pieszych do zaopiniowania i zgłosiliśmy szereg uwag. Nie spełnia on zapisów planów zagospodarowania przestrzennego, które wymagają wysokiej jakości formy i materiałów - mówi Michał Szymański, kierownik referatu ds. estetyzacji w wydziale urbanistyki, architektury i ochrony zabytków urzędu miejskiego.

Budowa projektu Forum Radunia ma rozpocząć się jeszcze w tym roku. W pierwszym etapie realizowany będzie układ komunikacyjny. W ramach całego kompleksu przewidziano 36,5 tys. m kw. powierzchni handlowej, 26 tys. m kw. powierzchni biurowej oraz aż 28 tys. m kw. przeznaczonej na parkingi (nie mniej niż 830 stanowisk na auta).

Opinie (142) 6 zablokowanych

  • Po co rozwalali Gidię 1? (3)

    Żeby wybudować Gildię 2

    • 39 5

    • dobre hehe

      tyle, ze to juz Gildia 3, 2ka była obok jedynki, dobudowana jakis czas po tym jak sie okazalo ze 1 to sukces. Oczywiscie byly to takie same pawilony, tyle ze kilka lat mlodsze.

      • 4 1

    • idzmy tym tropem (1)

      Czyli znalazl sie kolega który zaproponował waaaadzy żeby zrobić deal. Wywalicie kupcow a ja zbuduje w tym miejscu nowa gildie by potem sprzedac miejsca handlowe. Waaaadza dostala kase, kolega zarobil a kupcy dostali kopa w d...

      • 6 1

      • ps

        Ten sam deal scenariusz byl w Warszawie

        • 2 1

  • Pięknie będzie

    wykupię sobie tam apartaqment

    • 5 3

  • (2)

    Tunele, tunele, tunele i tunele... Czy projektanci w tym mieście mają ludzi za szczury?

    • 40 15

    • Nazywamy to "kompromisem". (1)

      Moralna postawa, w przeciwieństwie do postawy samolubnie roszczeniowej wiecznego gwiazdorzenia z gwizdaniem na to, że komuś może wadzić.

      Gdyby pieniactwo było przestępstwem... Powiedz następnym razem "surykatki", aby nie zanudzać na śmierć.

      • 2 8

      • Ale jaki to kompromis skoro priorytetem jest ruch samochodowy?

        • 12 4

  • znowu wizualizacja, tu taka niespodzianka (1)

    ł

    Jeden z unijnych urzędników powiedział, że jeśli śledztwo potwierdzi złamanie przepisów o przetargach publicznych, będzie to świadczyć o słabym systemie zarządzania i kontroli.

    • 14 0

    • mówią o zmowach cenowych, ale czego? firm, które budowały drogi czy jak?

      • 0 0

  • Zakorkujecie całe centrum, powiedział wam to ostatnio jeden z ekspertów, ale nie chcecie go słuchać. (1)

    • 15 4

    • To powiedział ekspert na temat Nowej Wałowej - a nie Targu Siennego.

      • 1 1

  • uwielbiam Budyniowe wizulizacje,ile to juz tego bylo... (1)

    • 19 2

    • i bydyń Radunią popłynie

      • 0 0

  • "Z powodu problemów z koordynacja tych świateł niemożliwe byłoby jednoczesne uzyskanie odpowiedniego cyklu dla ruchu

    O jakim spowolnieniu tramwajów jest mowa? Przecież ruch tramwajów na odcinku węzeł Groddecka-Zieleniak via Hucisko sterowany jest przez chaos, czekanie na 2 cykle zmiany świateł, zajęte przez inny tramwaj przystanki, skrzyżowania i wysepki zatamowane przez samochody itp.
    Efekt jest taki, że telepią się one na tej trasie tempem pieszego. Średnia prędkość przejazdu z pętli Łostowice-Świętokrszyska do dworca PKP to jakieś 15 km na godzinę. W tej sytuacji jedno przejście dla pieszych więcej nie czyni już żadnej różnicy.

    • 16 0

  • A co z ul. 3go Maja ?

    Według rysunków nie będzie jezdni od A. Krajowej do Nowych Ogrodów? Znika ona na wysokości Rogaczewskiego... Będzie jednokierunkowa?

    • 10 0

  • Nadal nie do końca rozumiem, po co ten przystanek "Śródmieście" (6)

    ... skoro raptem kilkaset metrów dalej jest Gd. Główny. Ludziom trudno przejść się 10 minut?
    Nie podoba mi się też fakt, że jak zwykle samochody na pierwszym miejscu, a ludzie dopiero na drugim :( Dlaczego korzystający z komunikacji miejskiej są jak zwykle poszkodowani? Niedługo będziemy jeździć z Chełmu do Centrum 20 minut :(

    • 21 23

    • (2)

      Przystanek jest bardzo potrzebny. Stacje kolejki są za rzadko. Powinny być co kilkaset metrów, to więcej ludzi jeździłoby kolejką, bo wszedzie byłoby bliżej.

      • 8 5

      • (1)

        Rację miałbyś tylko wówczas, gdyby nasze kolejki były przystosowane do ruchu miejskiego. Tak niestety nie jest. Poza tym - zanim się przebijesz przez te wszystkie kładki, schody, przejścia i tunele z nowego przystanku na starówkę, to w tym samym czasie dojdziesz z dworca głównego.

        • 15 3

        • Ale

          na Dolne Miasto czy do Urzędu Miasta będzie szybciej. Na Orunię także.

          • 0 1

    • samochody na pierwszym, a ludzie na drugim...a w samochodach to kto jeździ? żyrafy? (1)

      zauważyłeś cierpiętniku, że tam w układzie drogowym i kolejowym planowane jest centrum komunikacyjne?? rozpaczaj dalej.

      • 2 2

      • W samochodach na tzw.prowincji zwykle jeżdżą ludzie, dla których samochód to konieczność. W Gdańsku ogromna większość kierowców to lenie, którym nie chce się tłustych zadów o 200 m ruszyć. Planowane centrum komunikacyjne jest zaprojektowane chyba specjalnie po to, żeby zniechęcić do odwiedzania śródmieścia - ale na pewno nie z korzyścią dla użytkowników komunikacji publicznej.

        • 7 2

    • Przystanek bardzo potrzebny . Szkoda ze nie ma wejścia od zaroslaka / toruńskiej .juz teraz łatwiej można sie przesiadać tam z gdanska południe na skm niz przy dworcu głównym plus bliżej na starówkę . Oczywiście fajnie by było jakby tam były przejścia naziemne . A samochodziarze won za obwodnice ...

      • 0 0

  • niezly sajgon:-] (3)

    ja bym w ogole zabronil ruchu pieszych w srodmiesciu. generuja korki, powoduja wypadki i robia tlok w komunikacji miejskiej. wtedy moznaby zlikwidowac tramwaje i autobusy a drogi poszerzyc przy okazji wyburzajac stare budynki niepasujace do wizji rodem z kaliningradu!

    • 27 5

    • To za mało (2)

      Należy też wprowadzić specjalne zniżki w sklepach dla poruszających się samochodami. Poza tym warto pomyśleć, czy chodniki są w ogóle potrzebne? Przecież taki chodnik to jak pas ruchu!

      • 14 0

      • chodniki przerobić na parkingi (1)

        • 6 0

        • W wielu miejscach chodniki już są parkingami

          • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane