• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak będziemy się poruszać po Targu Siennym i Rakowym

Krzysztof Koprowski
30 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Główną osią spacerową projektu zabudowy Targu Siennego i Rakowego ma być zadaszony Kanał Raduni. Główną osią spacerową projektu zabudowy Targu Siennego i Rakowego ma być zadaszony Kanał Raduni.

Poznaliśmy szczegóły budowy węzła przesiadkowego, który powstanie wraz z zabudową Targów Siennego i Rakowego. Ta inwestycja zmieni sposób poruszania się po śródmieściu Gdańska.



Nowy węzeł integracyjny, łączący ze sobą przystanek SKM Gdańsk Śródmieście oraz przystanki linii autobusowych i tramwajowych powstanie w rejonie istniejącego wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej nad torami kolejowymi zobacz na mapie Gdańska. Jego szczegóły zaprezentowano podczas ostatniego posiedzenia komisji rewitalizacji Rady Miasta Gdańska.

Poniżej wyliczamy najważniejsze zmiany, jakie odczują mieszkańcy po budowie tego węzła.

Z istniejącego dziś wiaduktu znikną samochody, pozostaną wyłącznie tramwaje i autobusy. Dlaczego? Bo jego konstrukcja jest w złym stanie technicznym i trzeba go odciążyć.

- Na wiadukcie pozostanie wyłącznie przystanek integracyjny. Inne pojazdy pojadą dwoma nowymi wiaduktami, które powstaną równolegle do tego istniejącego - tłumaczy Jan Kosiedowski, prezes Biura Projektów Budownictwa Komunalnego, które przygotowuje projekt komunikacyjny Targu Siennego i Rakowego.

Na wiadukt-węzeł integracyjny dostaniemy się poprzez istniejące przejście od strony Węzła Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska lub schodami prowadzącymi z tzw. pasareli, czyli nowego półpiętra, które powstanie pomiędzy poziomem peronu przystanku SKM Śródmieście a płytą wiaduktu.

Z kolei na przystanek SKM-ki będziemy mogli dostać się z przystanków na wiadukcie, przez wejścia ulokowane od strony Targu Siennego i Rakowego oraz przez tunel łączący peron SKM z okolicą Muzeum Narodowego zobacz na mapie Gdańska.

W układzie tym brakuje jedynie przejścia naziemnego po stronie Biskupiej Górki zobacz na mapie Gdańska. Jej mieszkańcy nadal będą musieli iść okrężną drogą przez Węzeł Unii Europejskiej lub przechodzić tunelem.

- Przejście od strony Węzła Groddecka wymagałoby połączenia nowego wiaduktu z już istniejącym. To możliwe, ale kosztowne. Ponadto takie połączenie byłoby niepożądane, gdy na tym przystanku będzie panował duży ruch pieszy - tłumaczy Kosiedowski.

Chodzi o to, że piesi prawdopodobnie przechodziliby przez jezdnię w miejscach niedozwolonych.

Zastrzeżenia do organizacji ruchu wokół węzła mają przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego.

- Z racji poszerzenia ul. 3 Maja i utworzenia na jej fragmencie dodatkowej jezdni, tramwaje będą musiały pokonywać w tym miejscu aż cztery sygnalizacje świetlne. Z tego powodu będziemy wnioskować o bezwzględny priorytet dla komunikacji miejskiej - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów. ZTM chciałby też dobudowania torów pomiędzy Nowymi Ogrodami i ul. 3 Maja, by tramwaje jadące od strony Siedlec (a wkrótce także z Moreny) mogły dojechać tędy do węzła integracyjnego.

Także Zarząd Dróg i Zieleni wniósł swoje uwagi do przedstawionego projektu.

- Zgłosiliśmy ich około dwudziestu. Dotyczyły one m.in. ul. Biskupiej zobacz na mapie Gdańska, która ma być połączona wyłącznie na prawoskręty, a nie wszystkie relacje - mówi Tomasz Wawrzonek, szef działu inżynierii ruchu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku.

ZDiZ również negatywnie ocenia brak przejścia naziemnego z przystanku integracyjnego po stronie Biskupiej Górki.

Przejścia naziemne być może powstałoby natomiast przy Bibliotece Wojewódzkiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie w projekcie zaplanowano tunel i połączenie tzw. Małego Podwala Grodzkiego zobacz na mapie Gdańskadojazdu do biblioteki zobacz na mapie Gdańska prawoskrętami.

To nie podoba się jednak inżynierom z ZDiZ-etu, ponieważ wymusza zawracanie na Hucisku. - Jeżeli byłaby możliwość utworzenia tutaj przejścia "w cieniu świateł", to nie widzę przeszkód - dodaje Wawrzonek.

W jaki sposób nowy węzeł zmieni komunikację w centrum Gdańska?

Nie ma natomiast szans na przejście naziemne między Dworcem Głównym PKP i przystankami tramwajowymi przed nim na wysokości dawnej przychodni kolejowej zobacz na mapie Gdańska. Powód - jego powstanie mogłoby spowolnić ruch tramwajów.

- Dla pieszych czas zielonego światła jest stały i przy takiej szerokości jezdni wynosi ok. 30 - 40 sekund, zaś dla aut można zmieniać zależnie od potrzeb. Z powodu problemów z koordynacja tych świateł niemożliwe byłoby jednoczesne uzyskanie odpowiedniego cyklu dla ruchu tramwajowego - objaśnia szef działu inżynierii ruchu w ZDiZ.

Piesi nie mają też co liczyć na utworzenie przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska.

Na szczęście zachowane zostanie przejście przy Urzędzie Wojewódzkim zobacz na mapie Gdańska z jednoczesnym wykonaniem wspomnianego już tunelu łączącego się z peronem SKM. Tu kończyć się będzie też Nowe Podwale Grodzkie, choć docelowo ma być przeprowadzone pod nowym wiaduktem przy Zaroślaku i dalej łączyć się z ul. Augustyńskiego zobacz na mapie Gdańska.

- Dostaliśmy już projekt tego tunelu dla pieszych do zaopiniowania i zgłosiliśmy szereg uwag. Nie spełnia on zapisów planów zagospodarowania przestrzennego, które wymagają wysokiej jakości formy i materiałów - mówi Michał Szymański, kierownik referatu ds. estetyzacji w wydziale urbanistyki, architektury i ochrony zabytków urzędu miejskiego.

Budowa projektu Forum Radunia ma rozpocząć się jeszcze w tym roku. W pierwszym etapie realizowany będzie układ komunikacyjny. W ramach całego kompleksu przewidziano 36,5 tys. m kw. powierzchni handlowej, 26 tys. m kw. powierzchni biurowej oraz aż 28 tys. m kw. przeznaczonej na parkingi (nie mniej niż 830 stanowisk na auta).

Opinie (142) 6 zablokowanych

  • przejście naziemne przy dworcu PKP (3)

    samo rozpatrywanie tego pomysłu to cofanie się do lat przedwojennych .

    • 13 12

    • lepiej do lat przedwojennych

      niż do lat 50.-tych, jak teraz

      • 7 3

    • lepiej do króla ćwieczka

      zakaz dla samochodów przy dworcu tylko furmanki

      • 3 0

    • I bardzo dobrze przedwojenny gdansk był pięknym miastem . A tak w ogóle przejedz sie po podobnych do gdanska miastach . Sugeruje Kopenhagę , Hamburg , Lubeke , Amsterdam , Antwerpię i zobacz jak tam jest ruch zorganizowany w centrum .

      • 0 0

  • Bierona (1)

    Wszystko pięknie brakuje mi tylko miejsca na Biedronkę

    • 17 0

    • Spokojnie ... będzie

      sie założe

      • 3 0

  • Masakra

    Kolejna Galeria Handlowa, wyrozniajaca sie jedynie otwartym sciekiem w srodku

    • 29 2

  • zróbcie coś z huciskiem... (4)

    Jadąc w kierunki Pruszcza, ludzie skręcający na hucisku w kartuską nie mogą zrozumieć, że jak ja mam zielone światło (w kierunku Pruszcza), to oni czerwone. Tam nie ma powtórzonej sygnalizacji i walą na oślep prosto pod koła prawidłowo jadących samochodów.

    • 15 2

    • tam największy problem to za mała wyspa centralna (2)

      nie mogąca pomieścić tramwaju. Światła są w porządku, nikt Ci nie karze posuwać 80km/h przez środek miasta

      • 4 1

      • Tak, zróbmy jedną wielką wyspę centralną! Tak dużą, że zajmie cały targ sienny i rakowy!!!!!!

        • 8 2

      • największy problem

        to pseudoautostrada przez centrum

        • 7 0

    • ja cię nie rozumiem

      Hucisko i Kartuska nie biegną w stronę Pruszcza. Przecinają jak już Grunwaldzką w poprzek a Grunwaldzką jedzie się do Pruszcza

      • 1 6

  • A kiedy budowa największego centrum handlowego na Szadółkach?

    • 10 0

  • a macie na to kasę???? (1)

    a macie na to kasę???? kolejne super projekty za kasę z EU, której już nie będzie...

    • 12 3

    • wprowadzi sie nowy podatek

      Od zużycia tlenu i od amortyzacji chodnika, to w ramach jednego indywidualnego licznika. Jest też pomysł opodatkowania emisji metanu, ale mniejszości seksualne protestuja przeciwko instalacji licznika

      • 2 1

  • KOSZMAR

    • 7 2

  • Doszły mnie słuchy o projekcie pod kryptonimem "Nowa Piwna"

    Estakada zacznie się na wysokości targu węglowego gdzie łukiem nad zbrojownią wyprowadzi ruch...

    • 19 2

  • Takie modernizacje prosimy gdzie indziej

    Przymorze, Żabianka, Zaspa i inne "nowoczesne" dzielnice czekają na takie projekty. Ale zanieczyścić zabytkową zabudowę takimi pomysłami? No ludzie, litości. Zniszczyć wyjątkowość Gdańska? O to wam chodzi? Od niemal 68 lat Wyspa Spichrzów błaga o odbudowę. Nieważne, czy w formie hotelu, czy innej. Ale ważne jest, żeby ta zabudowa była w klasycznym stylu. Nie ze szkła i stali. Po wojnie mocno zastanawiano się nad stylem, w jakim odbudować Gdańsk. Podjęto decyzję (dziś widać, że słuszną, bo w innym wypadku Gdańsk Główny wyglądałby teraz jak Przymorze) o zachowaniu zabytkowej formy. Obniżcie podatki, bo jak widać, jest w budżecie za dużo pieniędzy, skoro już sami nie wiecie, co by tu jeszcze głupszego wymyśleć.

    • 26 4

  • (3)

    Tunele są złe, ale stosunkowo łatwo jest je zlikwidować, bardziej mnie martwi gigantyczna wyspa centralna, która tam będzie przez następne kilkadziesiąt lat. Ciekawe, jakby wyglądały centra miast, gdyby od początku projektowali je ludzie obecnie, tym się zajmujący. Wydaje mi się, że póki co wszystko co najlepsze dostaliśmy w spadku.

    • 26 2

    • tunele są dobre

      tylko ludzie ze wsi co wolą chodzić po deszczu i śniegu

      • 2 2

    • co złego jest w tunelach (1)

      jakoś cały cywilizowany świat korzysta z tuneli, a u nas banda nieudaczników (o przepraszam "uczonych" z Politechniki - nic nie potrafią w życiu tylko podlizywać się profesorom którzy to samo robili ich poprzednikom) zlikwidować. Jasne najlepiej jak bym stał czekając na zmianę świateł po wyjściu z kolejki (przejście pomiędzy torami) następnie przejście etapu (może światła przed "ścieżką rowerową" przy dworcu) następnie etap jezdni, następne światła przed torami tramwajowymi, następne światła przed jezdnią i następne światła przed "ścieżką rowerową" po stronie city forum. No a na deser światła przez rajską (które są bardzo potrzebne - zwłaszcza wieczorami i w nocy.
      Powiem tak - jak czytam i widzę jakie geniusze intelektu mają głos w mediach, ośrodkach opiniotwórczych i we władzach to bardzo się zastanawiam czy nie zwiać z tego miasta.
      Choć uważam że tunele są potrzebne to czemu w tych planach nie ma sprowadzenia np. ruchu tramwajowego do tunelu ( i może częściowo samochodowego) w okolicach żaka co pozwoliłoby nie wprowadzać ruchu pieszego w tunele.
      ps. kurcze, a co z bezpieczeństwem na chodnikach - tu też można dostać bo pysku ( i nie tylko) - chyba dla bezpieczeństwa pieszych też bym zlikwidował chodniki...

      • 5 4

      • Podaj miasto do którego chcesz uciec i zobaczymy ...jak tam jest ruch zorganizowany

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane