• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak będziemy się poruszać po Targu Siennym i Rakowym

Krzysztof Koprowski
30 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Główną osią spacerową projektu zabudowy Targu Siennego i Rakowego ma być zadaszony Kanał Raduni. Główną osią spacerową projektu zabudowy Targu Siennego i Rakowego ma być zadaszony Kanał Raduni.

Poznaliśmy szczegóły budowy węzła przesiadkowego, który powstanie wraz z zabudową Targów Siennego i Rakowego. Ta inwestycja zmieni sposób poruszania się po śródmieściu Gdańska.



Nowy węzeł integracyjny, łączący ze sobą przystanek SKM Gdańsk Śródmieście oraz przystanki linii autobusowych i tramwajowych powstanie w rejonie istniejącego wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej nad torami kolejowymi zobacz na mapie Gdańska. Jego szczegóły zaprezentowano podczas ostatniego posiedzenia komisji rewitalizacji Rady Miasta Gdańska.

Poniżej wyliczamy najważniejsze zmiany, jakie odczują mieszkańcy po budowie tego węzła.

Z istniejącego dziś wiaduktu znikną samochody, pozostaną wyłącznie tramwaje i autobusy. Dlaczego? Bo jego konstrukcja jest w złym stanie technicznym i trzeba go odciążyć.

- Na wiadukcie pozostanie wyłącznie przystanek integracyjny. Inne pojazdy pojadą dwoma nowymi wiaduktami, które powstaną równolegle do tego istniejącego - tłumaczy Jan Kosiedowski, prezes Biura Projektów Budownictwa Komunalnego, które przygotowuje projekt komunikacyjny Targu Siennego i Rakowego.

Na wiadukt-węzeł integracyjny dostaniemy się poprzez istniejące przejście od strony Węzła Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska lub schodami prowadzącymi z tzw. pasareli, czyli nowego półpiętra, które powstanie pomiędzy poziomem peronu przystanku SKM Śródmieście a płytą wiaduktu.

Z kolei na przystanek SKM-ki będziemy mogli dostać się z przystanków na wiadukcie, przez wejścia ulokowane od strony Targu Siennego i Rakowego oraz przez tunel łączący peron SKM z okolicą Muzeum Narodowego zobacz na mapie Gdańska.

W układzie tym brakuje jedynie przejścia naziemnego po stronie Biskupiej Górki zobacz na mapie Gdańska. Jej mieszkańcy nadal będą musieli iść okrężną drogą przez Węzeł Unii Europejskiej lub przechodzić tunelem.

- Przejście od strony Węzła Groddecka wymagałoby połączenia nowego wiaduktu z już istniejącym. To możliwe, ale kosztowne. Ponadto takie połączenie byłoby niepożądane, gdy na tym przystanku będzie panował duży ruch pieszy - tłumaczy Kosiedowski.

Chodzi o to, że piesi prawdopodobnie przechodziliby przez jezdnię w miejscach niedozwolonych.

Zastrzeżenia do organizacji ruchu wokół węzła mają przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego.

- Z racji poszerzenia ul. 3 Maja i utworzenia na jej fragmencie dodatkowej jezdni, tramwaje będą musiały pokonywać w tym miejscu aż cztery sygnalizacje świetlne. Z tego powodu będziemy wnioskować o bezwzględny priorytet dla komunikacji miejskiej - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów. ZTM chciałby też dobudowania torów pomiędzy Nowymi Ogrodami i ul. 3 Maja, by tramwaje jadące od strony Siedlec (a wkrótce także z Moreny) mogły dojechać tędy do węzła integracyjnego.

Także Zarząd Dróg i Zieleni wniósł swoje uwagi do przedstawionego projektu.

- Zgłosiliśmy ich około dwudziestu. Dotyczyły one m.in. ul. Biskupiej zobacz na mapie Gdańska, która ma być połączona wyłącznie na prawoskręty, a nie wszystkie relacje - mówi Tomasz Wawrzonek, szef działu inżynierii ruchu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku.

ZDiZ również negatywnie ocenia brak przejścia naziemnego z przystanku integracyjnego po stronie Biskupiej Górki.

Przejścia naziemne być może powstałoby natomiast przy Bibliotece Wojewódzkiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie w projekcie zaplanowano tunel i połączenie tzw. Małego Podwala Grodzkiego zobacz na mapie Gdańskadojazdu do biblioteki zobacz na mapie Gdańska prawoskrętami.

To nie podoba się jednak inżynierom z ZDiZ-etu, ponieważ wymusza zawracanie na Hucisku. - Jeżeli byłaby możliwość utworzenia tutaj przejścia "w cieniu świateł", to nie widzę przeszkód - dodaje Wawrzonek.

W jaki sposób nowy węzeł zmieni komunikację w centrum Gdańska?

Nie ma natomiast szans na przejście naziemne między Dworcem Głównym PKP i przystankami tramwajowymi przed nim na wysokości dawnej przychodni kolejowej zobacz na mapie Gdańska. Powód - jego powstanie mogłoby spowolnić ruch tramwajów.

- Dla pieszych czas zielonego światła jest stały i przy takiej szerokości jezdni wynosi ok. 30 - 40 sekund, zaś dla aut można zmieniać zależnie od potrzeb. Z powodu problemów z koordynacja tych świateł niemożliwe byłoby jednoczesne uzyskanie odpowiedniego cyklu dla ruchu tramwajowego - objaśnia szef działu inżynierii ruchu w ZDiZ.

Piesi nie mają też co liczyć na utworzenie przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska.

Na szczęście zachowane zostanie przejście przy Urzędzie Wojewódzkim zobacz na mapie Gdańska z jednoczesnym wykonaniem wspomnianego już tunelu łączącego się z peronem SKM. Tu kończyć się będzie też Nowe Podwale Grodzkie, choć docelowo ma być przeprowadzone pod nowym wiaduktem przy Zaroślaku i dalej łączyć się z ul. Augustyńskiego zobacz na mapie Gdańska.

- Dostaliśmy już projekt tego tunelu dla pieszych do zaopiniowania i zgłosiliśmy szereg uwag. Nie spełnia on zapisów planów zagospodarowania przestrzennego, które wymagają wysokiej jakości formy i materiałów - mówi Michał Szymański, kierownik referatu ds. estetyzacji w wydziale urbanistyki, architektury i ochrony zabytków urzędu miejskiego.

Budowa projektu Forum Radunia ma rozpocząć się jeszcze w tym roku. W pierwszym etapie realizowany będzie układ komunikacyjny. W ramach całego kompleksu przewidziano 36,5 tys. m kw. powierzchni handlowej, 26 tys. m kw. powierzchni biurowej oraz aż 28 tys. m kw. przeznaczonej na parkingi (nie mniej niż 830 stanowisk na auta).

Opinie (142) 6 zablokowanych

  • Niestety, nie widzę tutaj przepustowości. Ciągle za mało pasów ruchu!!! Trzeba przebudować Długą, walnąć ekrany i przejścia pdoziemne!!!

    • 15 1

  • cuda wianki

    Wizualizacja wszystko pięknie, ALE chce to zobaczyć. Za mojego życia. I to jeszcze najlepiej w tym dziesięcioleciu.
    Przyczepię się do czegoś innego. Co z tą dziurą koło NOT-u???

    • 9 2

  • Polska to b. bogaty kraj

    mega szeroki wiadukt Armii Krajowej poszerzy się jeszcze dwukrotnie, zamiast zabudowywać działki w centrum lejemy hektary betonu pod samochody
    miasto rozlewa się już na kaszuby a po śródmieściu hula wiatr

    • 18 1

  • Wielki korek

    Wygląda na to, że w korkach będą stały tramwaje, autobusy, samochody. Piesi będą chodzili przez obskurne tunele lub naokoło, natomiast wszystkie ulice wokół będą zastawione bezładnie parkującymi samochodami.

    Brak w tym pomysłu na jakąś śródmiejską obwodnicę, parkingi buforowe z dojściem lub wygodnym dojazdem do centrum.

    • 13 1

  • Na szczęście zachowane zostanie przejście przy Urzędzie Wojewódzkim (2)

    Co za palant to pisze?

    przecież notorycznie zdarzają się tam przypadki wjeżdżania pojazdów w sytuacji, kiedy to piesi mają światło zielone. Nic, tylko czekać tam trupa...

    • 7 9

    • (1)

      No kto by się spodziewał w mieście pieszego w rejonie przejścia dla pieszych?! Może należy zdjąć nogę z gazu? A skoro nie potrafisz, to znaczy, że trzeba dostawić fotoradary i sygnalizację świetlną po drodze.

      • 7 0

      • K...wa, toż piszę jako pieszy!

        Ja potrafię rozróżniać kolory, to palanty wyjeżdżające od Struka są chyba daltonistami!

        • 0 0

  • wizja

    Budować to oni chcą ale żeby tak poprawić życie przeciętnemu człowiekowi to nie. Domy się sypią, Adamowicz każe płacić wielkie czynsze a tym co nie mają za co mówi won. A jak płacący za czynsz proszą o drobne naprawy to oni głowy do słońca ustawiają. Najgorsze, że nikt na serio nie protestuje przez to oni czują się bezkarnie i robią dalej co chcą.

    • 4 1

  • Czyli co , koniec tunelu przy Locie ?

    Po 20 latach skończą się KOKOSY ???

    Lisicki mordo ty nasza!

    • 5 1

  • :(

    juhuuu, za kilka lat wszystkie nowoczesne tunele zamienią się w śmierdzące, niebezpieczne miejsca, w których można dostać w łeb. świetnie:(

    • 9 1

  • kontrowersje (1)

    plusy
    -w końcu zabuduje się ten żałosny wygon w "centrum śródmieścia"
    -wreszcie nowa stacja skm - niezbędna! do porządnego skomunikowania południowej części centrum

    reszta to minusy
    -architektura - słaba
    -poszerzanie wszystkich dróg dookoła targów, stawianie na tunele, za rzadkie przejścia dla pieszych spowoduje przekształcenie tej części miasta w wyizolowaną wyspę, niezrośniętą z resztą miasta
    -priorytet dla komunikacji indywidualnej utrudnia życie komunikacji zbiorowej, rowerowej i pieszej które są esencją życia współczesnych metropolii
    -brak mieszkaniówki tworzy z tego miejsca troche lepszą galerię handlową - sklepy, biura, megaparking, wszystko puste nocą (współczesna metroplia jest wielofunkcyjna - praca, mieszkanie, rozrywka przemieszane na jednym obszarze)
    - największy ból to ostateczne odcięcie Biskupiej od
    miasta (brak przejścia do węzła!!!) i nic tu nie pomoże pseudorewitalizacja pod postacią pomalowania fasad, gdy do dzielnicy nie da się dojść pieszo od śródmieścia

    • 23 3

    • Wreszcie ktoś normalny . Mam nadzieje ze pracujesz w biurze rozwoju gdanska

      • 0 0

  • Panie Andrzeju, nie widzi pan jak to sie wszystko zakorkuje? Nie bedzie przepustowosci i wszyscy uciekna z miasta. Tu trzeba uderzyc piescia w stol i zburzyc Brame Wyzynna pod cztery pasy!

    • 7 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane