• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak wygląda modernizacja tramwaju

Krzysztof Koprowski
16 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

Miejska spółka GAiT ponownie modernizuje tramwaje sprowadzone z Niemiec. Tym razem największe zmiany dotyczą systemu napędowego i elektrycznego, dzięki czemu tramwaje mają być bardziej niezawodne. Sprawdziliśmy, jak przebiegają prace prowadzone nad trzema pojazdami typu N8Czajezdni Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska.



Jak oceniasz pomysł kolejnej modernizacji tramwajów z Niemiec?

Tramwaje N8C, które sprowadzono w ostatnich latach z niemieckiego Dortmundu i Kassel (łącznie 62 pojazdy) były dotychczas poddawane przebudowie przede wszystkim pod kątem wyglądu i dostępności dla pasażerów.

Prace, wykonywane przez wielkopolski Modertrans, dotyczyły m.in. wstawienia niskopodłogowego członu, wymiany ścian czołowych oraz montażu klimatyzacji w części pasażerskiej (tylko w tramwajach z Kassel).

- Dotychczasowa modernizacja tramwajów nie obejmowała układu napędowego, który ma już swoje lata i powoduje dużą awaryjność tych pojazdów - przyznaje Leszek Krawczyk, dyrektor ds. technicznych w spółce Gdańskie Autobusy i Tramwaje - Ponadto wymianie ulegają wszystkie urządzenia elektryczne, sterowanie oraz pulpit motorniczego.

Wszystkie tramwaje z Niemiec przejdą modernizację



GAiT planuje do końca bieżącego roku zmodernizować łącznie 12 tramwajów typu N8C, zaś w ciągu najbliższych czterech całą flotę pojazdów sprowadzonych z Niemiec.

Obecnie w zajezdni Wrzeszcz trwają prace przy trzech pojazdach tego typu. Jak tłumaczą pracownicy GAiT, teoretycznie do jednoczesnej przebudowy można skierować więcej tramwajów, ale wymagane jest zachowanie niezbędnej rezerwy dla realizacji codziennych zadań przewozowych.

- Stan zaawansowania prac nad tymi tramwajami można ocenić na 70-90 proc. Na ulice wyruszą ponownie za kilka tygodni - dodaje Krawczyk.
  • Przebudowa tramwajów odbywa się na terenie zajezdni Wrzeszcz.
  • Tramwaje otrzymają również zupełnie nowe lusterka z podgrzewaniem.
  • Tramwaje po modernizacji zyskają nowe oznaczenie N8C-AC1. Tabliczka ze zdjęcia wkrótce zostanie zamontowana we wnętrzu pojazdu.
  • Pracownicy korzystają z kopii oryginalnej niemieckiej dokumentacji tramwajów sprzed ponad 35 lat. Muszą jednak na bieżąco weryfikować faktyczne ułożenie instalacji, ponieważ tramwaje przechodziły na przestrzeni lat liczne naprawy.
  • Wózki tramwaju przed i po regeneracji.
  • Zregenerowane wózki po montażu.

14 kilometrów nowych kabli w jednym tramwaju



Za przebudowę odpowiada firma 4iB z Gdańska, która złożyła jedyną ofertę w przetargu.

- Z całego tramwaju właściwie zostaje tylko szkielet i szyby. Niemal wszystkie inne elementy są wymieniane lub modernizowane i z powrotem zakładane. Najbardziej pracochłonna jest wymiana instalacji. Tylko w jednym tramwaju układamy ok. 14 kilometrów nowych kabli. Trzeba to wszystko połączyć, zaprogramować i przetestować, by móc wypuścić tramwaj na trasę - mówi Zbigniew Riegel, dyrektor techniczny spółki 4iB.
Nowością w zakresie instalacji będzie łączenie poszczególnych segmentów tramwajów specjalnymi gniazdami. Dzięki temu demontaż tramwaju na mniejsze sekcje np. na potrzeby transportu czy naprawy i ponowne jego scalenie będzie znacznie mniej pracochłonne.

Lepsza przyczepność kół do szyn



W tramwaju montowane są też nowe piasecznice, czyli urządzenia sypiące piasek pod koła tramwaju, aby zwiększyć przyczepność kół do szyny przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych. Ich działanie będzie wspomagać elektroniczny system antypoślizgowy, którego w pojazdach N8C dotychczas nie było.

Dla pasażerów w niemieckich pojazdach nowością będą gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. Wnętrze będzie lepiej doświetlone lampami LED oraz, dzięki nowej izolacji pojazdu, ogrzewane zimą. Każdy pojazd zostanie także wyposażony w automatyczny defibrylator.

Czytaj też: Automatyczne defibrylatory: jest ich sporo, ale czy umiałbyś ich użyć?

  • Zupełnie nowy panel motorniczego z dotykowym wyświetlaczem.
  • Kabina motorniczego w trakcie przebudowy.
  • Wnętrze tramwaju w trakcie przebudowy.
  • Szafa techniczna z nowymi instalacjami przy kabinie motorniczego.
  • Główny sterownik tramwaju, znajdujący się pod fotelami.
  • W obrębie kół montowane są nowe piasecznice, które będą wspomagane systemem antypoślizgowym.

Większy komfort pracy motorniczego



Kabina motorniczego jest budowana praktycznie od podstaw. Nowy, dotykowy wyświetlacz prezentuje informacje o pracy wszystkich podzespołów pojazdu, a w razie awarii podpowiada motorniczemu, gdzie szukać przyczyny usterki.

Motorniczowie będą mogli również lepiej obserwować przestrzeń wokół tramwaju. Reflektory zostaną wymienione na LED-owe, a nowe, znacznie większe od dotychczasowych, lusterka będą podgrzewane i sterowane w całości z kabiny prowadzącego pojazd.

Modernizacja jednego tramwaju trwa ok. 45 dni, a jej koszt to ok. 1 mln zł. Remont prowadzony jest na dwie zmiany przez 10 osób na każdej ze zmian.

Materiał archiwalny z 2015 r.

Rozładunek pierwszego tramwaju z Kassel, który przed dotarciem do Gdańska przeszedł modernizację w wielkopolskim Modertransie.

Miejsca

Opinie (133) 3 zablokowane

  • (4)

    Tramwaje mają być bardziej niezawodne :) Dobry ubaw.
    Tramwaj jak nowe auto czy lodówka, ma dobrze podziałać podczas okresu gwarancji/serwisowania w ASO a później ma się psuć, rynek by padł gdyby było inaczej :)

    • 67 57

    • nie masz bladego pojęcia o technice elektromechanicznej

      Dawno takich bzdur nie czytałem.Od razu widać że nie naprawiałeś,,starych"i ,,nowych"przemysłowych urządzeń elektromechanicznych

      • 11 1

    • Kłupiś jezd

      • 3 1

    • A mi serwisant od lodówek

      powiedział, że jak działała latami dobrze i dopiero się zepsuła, to nie ma co kupować nowej, bo to nigdy nie wiadomo, a tak to 80zl naprawa i działa dalej już kolejny rok.

      • 13 0

    • Powinny, bo większość ich awarii to nic innego jak rezultat wcześniejszej "modernizacji"

      Która nie objęła jak sami przyznali najważniejszych rzeczy czyli instalacji elektrycznej i zespołu napędowego.

      • 2 0

  • Czyli jednak umiemy. (2)

    Brawo, nasi górą!

    • 48 18

    • Tak, umiemy remontować niemiecki szrot i ładować w niego kasę (1)

      Ale czy to powód do braw?

      • 12 8

      • hau hau hau

        • 3 0

  • (3)

    Psuje się to niczym te nowoczesne auta.Ja Tyco od 25 lat,zero awarii ale czeba dbać mili moi.

    • 16 26

    • 25 lat jeździsz Tico ? Czyli miałem rację.... jesteś sfrustrowanym nieudacznikiem!

      • 9 8

    • Ty to jesteś debeściak

      Na wszystkim się znasz....
      Jakikolwiek artykuł na trojmiaato.pl Ty od razu piszesz i pokazujeszz jaki mądry jesteś

      Szok ........

      • 7 0

    • Jestem bardzo gupi.

      Tak.

      • 1 1

  • No i super oby było lepiej (2)

    • 19 19

    • Brawo dla Gdanska (1)

      • 6 13

      • Za co brawo? Że sprowadza trupy z Niemiec i przerabia je w Polsce do stanu uzywalnosci zamiast kupić nowe? Przecież podobno tutaj tyle inwestycji a najważniejsza dziedzina jaką jest komunikacja miejska kuleje pod każdym względem. Nie ma pieniędzy na kierowców, ucinane są kursy a na dodatek zamiast kupić nowe tramwaje to sprowadzają szrot z Niemiec.

        • 8 2

  • (4)

    Żadna naprawa nie uratuje już Adamowicza i Lisickiego.

    • 112 52

    • ciebie przed obłędem też

      • 17 16

    • No i właśnie nawet tylko z tego powodu na nią nie zagłosuję. Nie chcę prezydentki...

      • 15 7

    • nie chcę prezy-dętki

      • 14 1

    • i zarobiłes 1,50PLN za wpis , a ze wbrew sobie? Zadowolony??

      jeszcze jeden i na piwo bedzie

      • 0 0

  • tramwaj zwany pożądaniem (1)

    • 35 1

    • Tennessee Williams

      • 1 0

  • Jestem ciekawy jaki jest koszt tych modernizacji... (16)

    Czy łączny koszt zakupu i tych dwóch modernizacji, jest niższy od zakupu nowego tramwaju?

    • 90 10

    • to sobie sprawdź pisało o tym na tym portalu wystarczy uźyć szukarki (5)

      • 17 2

      • dla zwykłej wiarygodności artykułu można było o tym wspomnieć

        wolę zmywarkę :)

        • 14 2

      • Siedziało i pisało....

        • 11 2

      • sęk w tym, że koszty zakupu dość łatwo określić a koszt modernizacji można ładnie "rozpisać" (2)

        więc bez problemu można też zmanipulować tak żeby pokazać wszystkim że modernizacja to "złoty interes". Resze kosztów potem już się nie podaje do publicznej wiadomości a jaki jest stan floty tramwajowej to przecież wiadomo,. Na zodernizowane to wygląda tylko logo GAiT ale na pewno nie tramwaje i autobusy.
        Ja tam mam wątpilowści czy zakup tych niemieckich złomów to nie jest fragment niepisanej umowy do jakiej doszło przy sprzedaży GPEC-u Niemcom.

        • 11 10

        • Zmodernizuj sobie rozumrn

          bo szwankuje

          • 7 6

        • modernizacja to złoty interes

          Ponieważ wycena pracy pracownika warsztatu GAiT jest polska a nie niemiecka. Robią za grosze i bez ochrony najgorsze syfy

          • 1 0

    • (7)

      Dla nieumiejących szukać podstawowych informacji. Modernizacja w Gait i w Poznaniu po 1 milion. Razem 2 a jedna pessa ponad 10 milionów. Czyli 5 zmodernizowanych całkowicie n8c to wartość 1 pessy.

      • 20 2

      • a Helmuty te złomy oddały za darmo???!!! (6)

        • 7 3

        • (5)

          Dla znowu nie umiejących szukać za 14 tramwajów n8c z Kassel gait zapłacił 500 tys euro czyli jakieś 150 tysięcy za sztukę plus 2 miliony za całkowita modernizację czyli około 2.2 miliona za sztukę gdzie pessa dalej ponad 10 milionów za sztukę więc 5 n8c to jedna pessa

          • 15 0

          • (1)

            To jak już wszystko przybliżasz, to mógłbym prosić o streszczenie Potopu? Bo czytać się nie chciało, a jutro sprawdzian i kolejna lufa grozi.

            • 5 5

            • Kretyn

              • 0 0

          • Koszta (2)

            Jeszcze trzeba doliczyc koszt transportu ;)

            • 1 8

            • Nowy też trzeba przywieźć (1)

              • 10 0

              • sam przyjedzie

                • 1 0

    • No właśnie...

      Zawsze mnie zastanawia, jak to jest możliwe, że remont i modernizacja są dużo tańsze od zakupu nowego? Dotyczy to zarówno tramwajów jak i taboru skm. no bo tak na logikę - skoro ze starego pojazdu pozostaje tylko "szkielet i szyby" , to trzeba wstawić nowe wózki napędowe, silniki, siedzenia, drzwi, okablowanie, sterowanie, wyposażenie wnętrza itp. A te elementy kosztują raczej tyle samo co w egzemplarzu nowym. Do tego trzeba doliczyć koszt demontażu i utylizacji starych elementów oraz regeneracji i zabezpieczenia antykorozyjnego szkieletu. A zatem koszty powinny być raczej zbliżone. Chyba, że istotnie "koszty zakupu dość łatwo określić a koszt modernizacji można ładnie "rozpisać"". Albo też są jakieś zawiłości związane z opodatkowaniem - remontowany nie jest opodatkowany, a nowy owszem.

      • 6 0

    • Nowy kosztuje 7,5 mln

      • 0 0

  • Dortmundy jeździły w Niemczech 30 lat,kolejne będą jeździć w Polsce....a później jeszcze 30 lat w Mongolii..... (2)

    A tymczasem bydgoskie PESy psują się zaraz po wyjeździe z fabryki.

    • 82 37

    • Leming POlska a Niemcy to lata swietlne Tobiejuz dawno mózg zmodernizowali :)

      • 3 7

    • hałas w Dortmundach nie do przecenienia

      Takie dobre ,że Niemiec płakał jak sprzedawał . Trochę jeszcze włożymy w te Dortmundy aż do kilku-krotności ich wartości . Jak w życiu, chcesz remontujesz aż do bólu ale ...przecież to zmartwienie właściciela

      • 9 6

  • milion za to modernizację na tramwaj to jednak sporo kasy (4)

    a podwozia tylko umyte i czarną farbką pomazane, silniki może i nowe ale to i tak kasa jak cholera a 14 km kabli za kilka wtyczek usb to niezły wkręt, jak zużyli połowę to i tak za dużo

    • 23 49

    • Kolejny znaFca się odezwał.

      Januszu cebulaczku zajmij się tym na czym może się znasz.
      Jak to jest że większość moich rodaków zna się na wszystkim? Każdy jest ekspertem w dziedzinie motoryzacji i przepisów ruchu, oprócz tego ma dogłębną wiedzę medyczną, ma doskonałe pomysły jak by rządził państwem.

      • 20 1

    • Dużo? 20 ludzi opłać za dwa miechy to już będzie ponad 300 tysia... (1)

      14000 metrów kabli... niech po 2 zł/m, napędy, komputery, klima....

      • 3 0

      • Klima??

        Tam nie ma

        • 0 1

    • Idioto!

      Łeb sobie wysmaruj czarną farbką i idź na Długą pieniądze do kapelusza zbierać. Znawcy sami na tym portalu. By miał połączyć pare przewodów albo usterkę znaleźć to by się z******. Siedzi taka pała przed komputerem i obwinia wszystko i wszystkich za swoje życiowe niepowodzenia. A dla Twojej wiadomości ta "czarna farbka" nazywa się Bitex i jest najpopularniejszym środkiem konserwującym podwozie. Poszukaj sobie na internecie to będziesz mądrzejszy i będziesz mógł wiecej kretyńskich komentarzy wrzucać do internetu.

      • 2 0

  • a za ile je kupiliśmy ? (2)

    czy ta modernizacja ma sens, skoro prawie wszystko poza budą jest wymieniane i remontowane ?
    myślałem, że te trawmaje modernizują pracownicy, to oszczędność jakaś by była, ale widocznie sami już niczego nie naprawiają.
    bo może się okazać, że kupno i sprowadzenie takiego grata jest droższe niż kupno nowego i to na gwarancji. ale tego w artykule nie ma, a jest to ważne.
    bo może trzeba było poczekać aż je zezłomują i wtedy kupić

    • 51 18

    • Czym ci pracownicy mieliby naprawiać ? Przecież w GAiT nawet nie mają porządnego komplety kluczy. Cokolwiek w tramwaju rozkręcą to od razu to widać. Zwróć uwagę że cokolwiek fabrycznie skręconego ruszą to przy skręcaniu już każda śruba jest z innej parafii.

      • 2 0

    • Tu...

      ...akurat nie błysnąłeś yntelygencją! Klasyka obecnych wypowiedzi polega na olewaniu materiałów dostępnych i kłamaniu czytających! A tak niewiele wysiłku kosztuje przeczytanie dostępnych źródeł w każdym z tematów. Zrobisz w PiSie karierę! Chyba, żeś bootem touchPAD-a!

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane