Fakty i opinie

stat

Tak powstaje linia kolejowa do portu za ponad 300 mln zł


Sprawdziliśmy postęp prac przy przebudowie linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do Portu Północnego. Gotowy jest most nad Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska, a także jedna z dwóch przepraw nad Motławą zobacz na mapie Gdańska. Ułożone zostały fragmenty nowego torowiska. Inwestycja za 312 mln zł ma być gotowa latem przyszłego roku.



Czy otwarcie linii do portu zmniejszy ruch ciężarówek?

tak, na pewno towary częściej będą podróżowały koleją

34%

tak, ale jeszcze upłynie wiele lat

20%

nie, ale zwiększy się liczba towarów dowożona do portu

30%

nie, ruch drogowy ma i będzie miał się dobrze

16%
Hiszpańskie konsorcjum, na czele którego stoi firma Dragados, za kwotę 312 mln zł modernizuje linię kolejową nr 226 pomiędzy Pruszczem Gdańskim i stacją Gdańsk Port Północny. W Gdańsku wspomniana linia przebiega przez dzielnice: Lipce, Olszynka, Rudniki i Przeróbka.

Modernizacja linii kolejowej jest uzupełnieniem planów inwestycyjnych Portu Gdańsk, zakładających rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i powstanie nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego. 

Dzięki modernizacji przepustowość linii nr 226 wzrośnie trzykrotnie.

- Prace na linii kolejowej nr 226 toczą się zgodnie z przyjętym harmonogramem. Inwestycja powinna być gotowa w sierpniu 2016 r. - mówi Ewa Symonowicz-Ginter, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.
Jak jest naprawdę? Postanowiliśmy to sprawdzić. Ostatni raz na placu budowy byliśmy w czerwcu tego roku.

Fragment torowiska na nasypie przy ul. Lenartowicza.
Fragment torowiska na nasypie przy ul. Lenartowicza. fot. Maciej Naskręt/Trojmiasto.pl
Budowa wiaduktów na Przeróbce

Na terenie Przeróbki powstają w sumie trzy wiadukty kolejowe. Konstrukcja pierwszego - nad ul. Sienną zobacz na mapie Gdańska - jest już gotowa. Zakończyło się tam zagęszczanie gruntów przy przyczółkach. Niebawem ruszy jego wykańczanie.

Drugi obiekt - nad ul. Lenartowicza zobacz na mapie Gdańska - jest gotowy w połowie. Druga jego część powstanie po przełożeniu ruchu na częściowy obiekt i demontażu starego wiaduktu. Trzeci wiadukt również położony jest nad ul. Lenartowicza zobacz na mapie Gdańska, ale w ciągu torów do m.in. dawnego zakładu ZNTK. Obiekt przejdzie metamorfozę dopiero po przełożeniu ruchu na nowe tory.

Nowy most kolejowy nad Martwą Wisłą.
Nowy most kolejowy nad Martwą Wisłą. fot. Maciej Naskręt/Trojmiasto.pl
Gotowy most nad Martwą Wisłą

Kończą się prace na moście kolejowym nad Martwą Wisłą. Trwa tam nanoszenie farby antykorozyjnej i okładzin tłumiących drgania i hałas. Obiekt jest już podwieszony. Wykonawcy pozostało usypanie tam tłucznia i ułożenie torowiska.

Nowy most ma 120 m długości i ok. 21 metrów wysokości, nad wodą jest zawieszony na poziomie 8 metrów. Przypomnijmy, że dotychczasowy obiekt umożliwiał swobodne przepłynięcie jednostkom nie wyższym niż 5,6 m. Ponadto poprawiła się szerokość toru wodnego, która przy dotychczasowym moście wynosiła 11 metrów, a ma teraz 50.

Zlikwidowano dwa tory kolejowe na Olszynce. Niebawem w tym miejscu pojawi się torowisko z nową nawierzchnią. W oddali znajduje się lokalne centrum sterowania.
Zlikwidowano dwa tory kolejowe na Olszynce. Niebawem w tym miejscu pojawi się torowisko z nową nawierzchnią. W oddali znajduje się lokalne centrum sterowania. fot. Maciej Naskręt/Trojmiasto.pl
Olszynka wielkim placem budowy

Duże zmiany zachodzą także na Olszynce. Tam między ul. Zawodzie zobacz na mapie Gdańskaul. Łanową zobacz na mapie Gdańska rozebrano dwa tory. W ich miejscu niebawem zostanie wykonane nowe torowisko. Póki co wykonawca ustawił tam jedynie słupy sieci trakcyjnej.

Przy dotychczasowej nastawni zobacz na mapie Gdańska powstaje nowe Lokalne Centrum Sterowania. Konstrukcja budynku jest gotowa. Trwa jego wykańczanie - m.in. ocieplanie. Zamknięty dla ruchu jest także przejazd kolejowy dla samochodów na ul. Zawodzie. Do 7 listopada (sobota) utrzymana będzie tam tymczasowa organizacja ruchu. Stąd w relacji do centrum kierowcy muszą jechać ulicami: Niwki, Modrą, Gęsią, Łanową i Na Szańcach.

Przejazd kolejowy w ciągu ul. Przybrzeżnej. Po lewej dwa mosty nad Motławą.
Przejazd kolejowy w ciągu ul. Przybrzeżnej. Po lewej dwa mosty nad Motławą. fot. Maciej Naskręt/Trojmiasto.pl
Dwa mosty nad Motławą, pierwszy już gotowy

Przedsięwzięcie kolejowe obejmuje także przebudowę dwóch równoległych kratowych mostów nad Motławą na Oruni - przy ul. Olszyńskiej. Dotychczas wykonawcy udało się wyremontować północny obiekt. W tym samym czasie została też przebudowana konstrukcja toru, który przechodzi po zmodernizowanym moście.

Stary obiekt musi nieco poczekać na odświeżenie. Nastąpi to dopiero po przełożeniu ruchu na nowy tor, a tego na niektórych odcinkach jeszcze brakuje.

Problem z dofinansowaniem rozwiązany

Do końca 2015 r. inwestorzy muszą rozliczyć się z przedsięwzięć dofinansowanych środkami z  funduszu POIiŚ. Niemal od samego początku pewne było, że przebudowa linii kolejowej będzie trwać kilka miesięcy dłużej. Wielu zastanawiało się, czy to nie zagrozi przedsięwzięciu.

Niedawno - pod koniec października - inwestor (PKP PLK) podpisał umowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych o dofinansowanie dla inwestycji kolejowej do portu. Ustalono, że zostanie podzielone na unijne perspektywy finansowe. W pierwszej fazie inwestycja otrzyma ok. 150 mln zł z funduszu POIiŚ na lata 2007-2013. W kolejnej fazie (2014-2020) inwestycja zostanie dofinansowana kwotą ok. 80 mln zł.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (111)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
12.12.2017 wprowadzono zmiany w regulaminie.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.