Pociąg Słoneczny wróci na tory?
Sprawdziliśmy postęp prac przy przebudowie linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do Portu Północnego. Gotowy jest most nad Martwą Wisłą , a także jedna z dwóch przepraw nad Motławą
. Ułożone zostały fragmenty nowego torowiska. Inwestycja za 312 mln zł ma być gotowa latem przyszłego roku.
Czy otwarcie linii do portu zmniejszy ruch ciężarówek?
Modernizacja linii kolejowej jest uzupełnieniem planów inwestycyjnych Portu Gdańsk, zakładających rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i powstanie nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego. Dzięki modernizacji przepustowość linii nr 226 wzrośnie trzykrotnie.
- Prace na linii kolejowej nr 226 toczą się zgodnie z przyjętym harmonogramem. Inwestycja powinna być gotowa w sierpniu 2016 r. - mówi Ewa Symonowicz-Ginter, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.
Jak jest naprawdę? Postanowiliśmy to sprawdzić. Ostatni raz na placu budowy byliśmy w czerwcu tego roku.
Budowa wiaduktów na Przeróbce
Na terenie Przeróbki powstają w sumie trzy wiadukty kolejowe. Konstrukcja pierwszego - nad ul. Sienną

Drugi obiekt - nad ul. Lenartowicza


Gotowy most nad Martwą Wisłą
Kończą się prace na moście kolejowym nad Martwą Wisłą. Trwa tam nanoszenie farby antykorozyjnej i okładzin tłumiących drgania i hałas. Obiekt jest już podwieszony. Wykonawcy pozostało usypanie tam tłucznia i ułożenie torowiska.
Nowy most ma 120 m długości i ok. 21 metrów wysokości, nad wodą jest zawieszony na poziomie 8 metrów. Przypomnijmy, że dotychczasowy obiekt umożliwiał swobodne przepłynięcie jednostkom nie wyższym niż 5,6 m. Ponadto poprawiła się szerokość toru wodnego, która przy dotychczasowym moście wynosiła 11 metrów, a ma teraz 50.
Duże zmiany zachodzą także na Olszynce. Tam między ul. Zawodzie


Przy dotychczasowej nastawni

Przedsięwzięcie kolejowe obejmuje także przebudowę dwóch równoległych kratowych mostów nad Motławą na Oruni - przy ul. Olszyńskiej. Dotychczas wykonawcy udało się wyremontować północny obiekt. W tym samym czasie została też przebudowana konstrukcja toru, który przechodzi po zmodernizowanym moście.
Stary obiekt musi nieco poczekać na odświeżenie. Nastąpi to dopiero po przełożeniu ruchu na nowy tor, a tego na niektórych odcinkach jeszcze brakuje.
Problem z dofinansowaniem rozwiązany
Do końca 2015 r. inwestorzy muszą rozliczyć się z przedsięwzięć dofinansowanych środkami z funduszu POIiŚ. Niemal od samego początku pewne było, że przebudowa linii kolejowej będzie trwać kilka miesięcy dłużej. Wielu zastanawiało się, czy to nie zagrozi przedsięwzięciu.
Niedawno - pod koniec października - inwestor (PKP PLK) podpisał umowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych o dofinansowanie dla inwestycji kolejowej do portu. Ustalono, że zostanie podzielone na unijne perspektywy finansowe. W pierwszej fazie inwestycja otrzyma ok. 150 mln zł z funduszu POIiŚ na lata 2007-2013. W kolejnej fazie (2014-2020) inwestycja zostanie dofinansowana kwotą ok. 80 mln zł.