• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak powstaje przystanek PKM Brętowo. Będą utrudnienia na ul. Rakoczego

Maciej Naskręt
9 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zobacz plac budowy przystanku PKM Brętowo.


W najbliższy poniedziałek wykonawca Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zwęzi ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska do jednej jezdni po jednym pasie w każdą stronę. Kończy się pierwszy etap budowy przystanku PKM Brętowo w Gdańsku. Sprawdzamy co dotychczas udało się tam dokonać wykonawcy.



We wtorek zwiedziliśmy plac budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku, a dokładnie budowę przystanku przesiadkowego PKM Brętowo, na którym pasażerowie pociągów nowej linii kolejowej będą mogli sprawnie przesiąść się do planowanego tramwaju.

Aktualnie wykonawca - firma Budimex - zakończył montaż szalunków pierwszego ok. 15-metrowego przęsła na zachód od ul. Rakoczego. Na placu budowy, który przecina wspomniana ulica, stoją już podpory przyszłego obiektu kolejowego, na których posadowione zostaną niebawem przęsła.

Tuż za przyczółkami, patrząc od miejsca gdzie powstaje wiadukt, trwa formowanie nasypów kolejowych. Po budowie porusza się maszyna wibrująca, która zagęszcza grunt w nasypie po to, by zapobiec powstaniu ugięć przed lub po otwarciu linii. Praca maszyny wyczuwalna jest nawet kilkadziesiąt metrów od budowy.

Na placu budowy gotowy jest ponadto przyczółek, na którym powstanie planowana stacja - na wschód od ul. Rakoczego. Na niższą część budowli zostanie wprowadzony wiadukt kolejowy. Natomiast na wyższej części przyczółku pojawi się estakada dla ruchu tramwajowego.

W związku z powstającym szalunkiem wiaduktu kolejowego nad zachodnią nitką ul. Rakoczego - w kierunku Moreny - wykonawca musi ją zamknąć. Ruch w obie strony będzie odbywać się po jednym pasie w każdą stronę wschodnią nitką jezdni. Apelujemy do kierowców, by właśnie w tym miejscu w czasie godzin szczytu pojechali na tzw. zakładkę lub zamek. Dokładny czas wprowadzenia zmian w ruchu nie jest jeszcze znany.

- Po ok. dwóch tygodniach zwężenie zostanie "przerzucone" na drugą stronę, by móc wykonać szalunek nad wschodnią nitką. Ruch powinien wrócić do normy, czyli dwiema jezdniami po dwa pasy w każdym kierunku, w listopadzie - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy samorządowej spółki PKM, która jest inwestorem przedsięwzięcia.

Wypadek na ul. Rakoczego przy budowanej stacji PKM w Gdańsku.

Wykonawca jak i inwestor podczas obecnych i planowanych prac w ciągu ul. Rakoczego prosi kierowców o ostrożną jazdę. Każdego dnia w tym miejscu dochodzi do niebezpiecznego zajeżdżania. Z tego powodu choćby we wtorek, gdy zwiedzaliśmy plac budowy, doszło do wypadku. Poszkodowana została młoda kobieta, która trafiła na obserwację do szpitala.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Przebieg budowanej Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (122) 6 zablokowanych

  • Patrzcie Państwo a Adamowiczowi zajumali torbę ze wszystkim we Amsterdamie (1)

    ....i ani mru mru na trójmiasto w tej materii :))

    • 1 1

    • bo to miasto dla tych co jedza frytki z majonezem - a nie BUDYŃ !

      :D!

      • 0 0

  • a gdzie droga dla rowerów wzdłuż torów? (1)

    • 1 2

    • Nie !!! - razem ! razem z torami

      - bedą zawody - kto lepszy : rower.... czy pociąg ? :D
      a jak wpłynie to na liczebność populacji w mietropolji...

      • 0 0

  • (3)

    Nie mogę się już doczekać zakończenia inwestycji i zmian w komunikacji miejskiej z nią związanych.

    Ciekawe czy zmniejszą się korki np: na Słowackiego.

    • 56 8

    • nie zmienią (1)

      bo tam praktycznie korki pojawiaja sie tylko przy awarii lub stluczce.

      A kierowcy i tak nie bedza korzystac bo nie ma pomyslu ze potrzebne sa jeszcze darmowe parkingi

      • 4 6

      • Codziennie od 16-17 w kierunku Wrzeszcza na odcinku leśnym jest gigantyczny korek.

        • 0 0

    • niestety nie

      analizy dotyczące wpływu PKM na ruch drogowy w Gdańsku wskazują, że akurat na Słowackiego ruch zmniejszy się minimalnie

      • 6 4

  • Zmarnowane pieniądze ,przecież ten przystanek leży na wywiejewie ,tam nikt z niego (32)

    nie będzie korzystal ,zresztą to cale PKM jest bez sensu ,lepiej trzeba bylo zmodernizować SKM, ale takie są inwesycje w Gdansku,robione bez glowy i do niczego

    • 58 316

    • Ty byłeś rb bez głowy ;)

      Ta inwestycja to nie pieniądze wyrzucane w błoto. To pieniądze dobrze zainwestowane, a nie jak w ten ECS cały. To przyszłość transportowa Gdańska i częściowy następca tej śmierdzącej SKM-ki. A teraz odejdź od komputera hejterze i idź obciągać plakatowi swojego ukochanego zespołu muzycznego :*

      • 2 0

    • mylisz się (6)

      po pierwsze - przystanek będzie węzłem integracyjnym i jest potrzebny
      po drugie - cała inwestycja w PKM jest niezwykle potrzebna
      po trzecie - to nie jest inwestycja miasta Gdańska; władze miasta wręcz sabotowały powstanie PKM! (patrz chociażby nadmierne przedłużanie prac nad studium wykonalności ze względu na potencjalne plany stworzenia tramwaju dwusystemowego)

      • 48 13

      • "po drugie - cała inwestycja w PKM jest niezwykle potrzebna" (5)

        a niby komu? Czy w Bretrowie jest usytuowana uczelnia wyzsza albo zespol szkol?

        bo kto inny bedzie jezdzil ta kolejka?

        Gdyby podbudowali tak jak w Poznaniu nowe budynki studenckie wzdluz przystankow jak przy szybkim tramwaju. Ale tak to jest bezsens.

        • 9 33

        • Połączenie kolejowe Kaszub z Trójmiastem

          Potrzebna, by połączyć koleją Kościerzynę, Kartuzy i inne miejscowości z Gdańskiem i Gdynią. A co to da Tobie? Zmniejszony ruch samochodowy, jak już przestaniesz być studentem , pójdziesz do pracy i kupisz sobie auto :P

          • 4 0

        • Czy sądzisz krytykancie,że (1)

          -Tylko studenci koleją jeździć mogą

          • 13 2

          • mogą bo kto pracuje

            to samochod kupuje i na pociag pluje

            • 1 17

        • A czy Ty wogle wiesz gdzie jest to "Bretrowo"? (1)

          Czy społeczeństwo składa się tylko i wyłącznie ze studentów? A kto na Ciebie, studencie, pracuje?

          • 22 6

          • gornicy zwiazkowcy i stoczniowcy

            • 3 8

    • ale ty gupi jestes (2)

      bez kitu. szkoda wiecej slow na ciebie.

      • 13 4

      • widac ze to tobie zabraklo argumentow (1)

        wyzywac umie ale policzyc czy to sie kalkuluje to juz ciezko kazdemu.

        • 3 8

        • Napisałem

          • 0 0

    • (4)

      A jednak się mylisz, bo ja właśnie tam mieszkam i to wcale nie takie odludzie. Mam wielu sąsiadów, którzy (tak jak ja) dojeżdżają do pracy gdzieś dalej. W tej chwili jest do dyspozycji tylko kilka autobusów, które jadą ulicą Potokową. Mieszkańcy Brętowa, Dolnego Migowa, Matemblewa oraz innych, nowo powstałych osiedli, bardzo na tym zyskają. To bardzo dobra inwestycja.

      • 24 7

      • W sumie stracisz

        Teraz masz kilka autobusów, zostaniesz z jedną kolejką.

        • 2 0

      • tylko ze oni jezdza samochodami (2)

        to nie sa lata 80-te kiedy samochod (jak i telefon) byl jeden na cala klatke.

        • 5 15

        • Bo nie mają pociągu (1)

          To czym mają jeździć? Jakoś muszą dojechać. Jak będzie PKM to pojadą PKM, bo po co stać samochodem w korku.

          • 16 2

          • a pomysl dlaczego?

            zeby byl lans. Bo wiesniak osiedlil sie pod miastem i bez samochodu nigdzie sie nie ruszy i tak.

            POciagu nie bylo na igrzyskach pilkarskich i duzo wiekszy ruch poszedl. Kogo bedzie wozic teraz jeden sklad z drugim? Przeciez Bretowo to nie Sopot. Ludzie maja jezdzic na lotnisko na piwo za 16 zl w weekendy?:)

            • 2 20

    • (3)

      SKM w niemal 50% należy do PKP. W 22% do Skarbu Państwa. Dopiero odpowiednio w 9,6% 2,8% i 2,6% do Gdańska, Sopotu i Gdyni.

      • 24 1

      • Jaki biznes widzi w tym "interesie" Sopot?

        • 0 1

      • według strony BIP (1)

        44% pkp, 20% skarb państwa, 12% województwo pomorskie, 15% gdańsk, 2.5% sopot, 3.14% gdynia, 1.4% pruszcz, 0.14% rumia

        • 4 0

        • możliwe że znalazłem nieaktualne dane, ale to nie zmienia proporcji.

          • 5 0

    • (1)

      tak tak..
      badania aktualne?

      • 62 7

      • juz po chorobie

        i zdrowy jak drut

        • 2 4

    • zerknij na minusy pod swoją wypowiedzią (3)

      i teraz już chyba rozumiesz że znakomita większość mieszkańców jest zadowolona z budowanej PKM :)

      • 22 5

      • a ty pod swoją (2)

        zadowolona ale jak trzeba bedzie zaplacic i potem kupowac drogie bilety to moze i takim jak ty rozum wroci.

        • 5 27

        • stary zmień lekarza (1)

          bo ten cię oszukuje

          • 17 4

          • Nie oszukuje

            Po prostu brak postępów w leczeniu

            • 7 3

    • Reprezentant tego ktory nad Usrynowem w Wawie chce wstrzymać loty samolotów. ;)

      • 5 4

    • Niepotrzebne PKM? To jedź pociągiem z Gdańska do Kościerzyny.

      • 5 3

    • (2)

      PKM to najsensowniejsza inwestycja komunikacyjna od czasu uruchomienia SKM!!!

      • 31 7

      • ha ha (1)

        chyba dla mieszkanbcow Gdyni jesli wyremontuja ten odcinek od stacji Osowa.

        Ale to mozna bylo zrobic niezleznie. Jak widac sie nie oplaca bo nikt tamtedy nie jezdzil.

        • 3 10

        • A dokąd mieliby jeździć? Masz na myśli Gdynię czy Kościerzynę?

          Kiedy byłeś ostatnie w Osowej? Wiesz ile ludzi tam mieszka i w jakich korkach co dzień stoją?

          • 6 4

    • opa opa...

      porąbało młotem chłopa...

      • 46 3

  • a mial byc basen na ujescisku a tak jest kupa smieci ! (1)

    W tym miescie nie ma gospodasza !

    • 0 1

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • ludzie ktorzy przyjezdzaja na lotnisko spoza Gdanska i tak maja swoje samochody (5)

    i nie przesiada sie do kolejki i bagazami. To samo sportowcy i inne delgacje. Tak samo piloci maja swoje busy.

    Skoro w czasie gdy byl najwiekszy ruch na lotnisku podczas Euro obylo sie bez tej kolejki to tym bardziej teraz jest nie potrzebna. Wkrotce beda jak zamykac jak kiedys skm do nowego portu.

    W Polsce pociagami podrozuja juz glownie ludzie ktorzy maja przejazdy za darmo (policja, politycy, wojskowi itd) Ewentualnie Ci ktorzy nie maja samochodu a to dzis rzadkie.

    • 10 18

    • "ludzie ktorzy przyjezdzaja na lotnisko spoza Gdanska i tak maja swoje samochody"

      Rozumiem, że sam posiadasz własnych samochód na stałe zlokalizowany przy każdy lotnisku w Europie?

      Może, cię to zdziwi, ale większość ludzi nie.

      • 2 0

    • A kiedy ostatnie jechałeś SKM-ką? Przejedź się i dopiero wtedy (1)

      się wypowiadaj. A jak nie wiesz kto będzie jeździł PKM-ką to przejedź się Osową, zobacz ile ludzi tam mieszka a oni do dyspozycji mają tylko autobusy (ze środków komunikacji publicznej) i na dokładkę wciąż i niestety jeszcze długo jednojezdniową Spacerową.

      • 3 3

      • jezdzilem autobusem z ikei

        bo nie stac mnie na takie zbytki jak ich budyniowa "publiczna" komunikacja.

        • 0 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

      • bolesny jestes

        a korki niby skad sie biora?

        • 2 1

  • (7)

    Powstaje kolejny okrutny sznyt przecinający tkankę miejską a służący tylko i wyłącznie dla ruchu tylko jednego typu pojazdów czyli pociągów. To olbrzymia wada projektu ponieważ stoi w sprzeczności z zasadami zrównoważonego rozwoju zawartymi w elementarzu polityki komunikacyjnej. PKM spowoduje pocięcie tkanki miejskiej i powstanie gett. I ludzie w Brętowie przestaną się uśmiechać. I Brętowo umrze. Jak Detroit.

    • 25 79

    • (2)

      To w Brętowie były fabryki motoryzacyjne, które zbankrutowały i mieszkańcy się wyprowadzili gdzie indziej w poszukiwaniu pracy ? Dziwne.

      • 20 3

      • (1)

        przecież "elementarz polityki komunikacyjnej - kierunek szacunek" zrobił mega-ironię i ośmieszył "specjalistów" od "tkanki miejskiej". GENIALNA PARODIA, szczerze gratuluje :)

        • 4 4

        • Raczej wyraz nie zrozumienia orginału.

          • 0 0

    • troll :) (1)

      troche przetnie, ale glownie dzisiaj nieuzytki. A dodatkowo przy kazdym przystanku zaczna sie pojawiac nopwe inwestycje. Ile sie da wzdluz potokowej sie pobuduje.

      Choc szkoda, ze tramwaje nie beda jechac do Strzyzy. To wada tego rozwiazania.

      • 5 1

      • Pojadą do Strzyży. Przez Kartuską.

        • 1 0

    • i tu jesteś złodzieju nicków

      przestań chociaż bełkotać, miej szacunek choćby do samego siebie

      • 1 1

    • Ciekawe. Myślałem, że ten nasyp przecinał tkankę miejską od kilkudziesięciu lat

      szybko się obudziłeś

      • 31 3

  • drodzy entuzjasci PKM (3)

    Zaplacicie 14 PLN za przejazd w jedna stronę? Czekam na konkretna odpowiedź zamiast ochów i achów.

    Bo ze poslowie, beda jezdzic zeby zaoszczedzic i inni ktorzy maja za darmo to nie watpie ;)

    A utrzymanie infrastruktury na tak krotkim odcinku kosztuje nieporownywalnie wiecej.

    • 10 5

    • Skąd masz te dane? (2)

      • 3 3

      • sprawdz tabele przejazdow na tzw bilet metropolitalny (1)

        i pomysl, po prostu.

        • 2 1

        • 14 zł to nie przejazd w 1 stronę

          A bilet 24-godzinny. W dodatku nie obejmujący pociągów.

          • 1 0

  • 7 sekunda filmu

    właśnie tak dochodzi tam do stłuczek bo gamonie ścinają z betonowego pasa, z płyt, na asfalt - żółta ciągła to drobiazg dla tych mistrzów

    • 1 0

  • KM nic nie bedzie znaczyc bez wspólnego biletu i spojnej sieci dojazdu tramwajem czy autobusem (4)

    przykład z Łostowic po budowie nowej linii tramwajowej pokazuje że może być tylko gorzej... niestety

    • 38 11

    • Boże, skąd Was tylu defetystów? (2)

      Żeby stworzyć wspólny bilet najpierw trzeba stworzyć różne możliwości komunikacyjne. Bez wiary nic się nie zrobi. Czyżbyś nie wiedział, że wiara góry przenosi.

      • 3 6

      • to sobie wierz

        za darmo nic nie ma nie

        • 2 1

      • z tymi władzami wiara nie ma nic do powiedzenia...

        • 6 1

    • Gorzej???

      Wręcz odwrotnie teraz właśnie mam lepiej.
      - Po pierwsze mam częściej autobusy. Miałem co 20min teraz mam co 10min.
      - Po drugie z pętli mam większe możliwości w wyborze kierunku - tramwaj (3 linie), autobus kilka linii. A wcześniej miałem 295 na Chełm i tam raptem 2 linie.
      - Krótszy czas dojazdu do Gdańska.

      Mi akurat pętla sporo pomogła, ale każdy może mieć inne odczucia.

      • 7 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane