- 1 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (78 opinii)
- 2 15 mln zł wygrane w Eurojackpot w Gdańsku (87 opinii)
- 3 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (359 opinii)
- 4 Kosiorek i Dulkiewicz chcą współpracować (222 opinie)
- 5 Paraliż drogowy na północy Gdyni (146 opinii)
- 6 Martwe dziki z Karwin miały ASF (115 opinii)
Tak powstaje tunel pod Martwą Wisłą
Sprawdź co dzieje się na tunelowym odcinku Trasy Słowackiego.
Sezon budowlany w pełni. Dlatego sprawdziliśmy postęp prac na najdroższej miejskiej inwestycji w Gdańsku - budowie tunelu pod Martwą Wisłą w gdańskim porcie. Budowlańcy brną w ziemi.
Plac budowy przy ul. Marynarki Polskiej zajmują ogromne maszyny - chwytaki. Urządzenia przypominające nieco dźwig umożliwiają wykonanie szczelin o szerokości ok. 1 metra i kilkudziesięciu metrów w głąb ziemi. Długość szczelin wyniesie ok. 400 metrów. Praca chwytaków odbywa się na odcinku od miejsca, w którym maszyna TBM zakończy drążenie (głębokość wykopu wynosi tam 31 m), do wysokości ul. Sielskiej (gdzie szczelina ma mieć 13 m głębokości).
Podłużne wykopy wykonywane są równolegle na obu granicach pasa drogowego. Do nich zostanie wpompowany beton. Po jego związaniu i utworzeniu muru oporowego, rozpoczną się roboty przy wydobywaniu i wywożeniu gruntu zalegającego między murami oporowymi. Nastąpi wtedy także formowanie wykopu z użyciem betonu w kształt wanny. Na jej dnie zostanie wykonana jezdnia do i z tunelu.
Pierwsze prace przy budowie właśnie wanny zaczęły się na wysokości stadionu PGE Arena. Wykonano zaledwie 30 metrów konstrukcji. Betonowa wanna została przytwierdzona do gruntu potężnymi prefabrykowanymi palami. Wszystko po to, by wysoki poziom wód gruntowych jej nie wypchnął w górę.
Maszyny TBM jeszcze nie ma na placu budowy. Wiadomo jednak jak będzie ona pracować pod Martwą Wisłą. Montaż kreta nie powinien trwać dłużej niż trzy miesiące i zaplanowany został po wschodniej stronie brzegu Martwej Wisły - obok ul. Ku Ujściu . Drążenie ma rozpocząć się na przełomie 2012 i 2013 r.
Zgodnie z projektem maszyna-kret najpierw wydrąży północną nitkę tunelu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana jej tarcza i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Natomiast pozostała cześć - m.in. napęd - zostanie wyciągnięty wydrążonym chwilę wcześniej tunelem. Tarcza zostanie wtedy zamontowana ponownie na wschodnim brzegiem Martwej Wisły i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.
Niebawem w ramach gdańskiej inwestycji rozpocznie się także budowa największego w północnej Europie skrzyżowania - przecięcia ul. Marynarki Polskiej z Trasą Słowackiego. Pierwsze utrudnienia w ruchu pojawią się w ciągu kilku najbliższych tygodni. Skrzyżowanie o średnicy 130 metrów będzie posiadać trzy poziomy. Najniżej, bo w wykopie, będzie położona Trasa Słowackiego w kierunku tunelu. Na drugim poziomie zaplanowano przejścia dla pieszych nad Trasą Słowackiego wiodące po kładkach. Najwyższy poziom to skrzyżowanie z ruchem okrężnym i z wiodącymi do niego ulicami: Marynarki Polskiej, Uczniowską, Wielopole i nowymi zjazdami z Trasy Słowackiego.
Odcinek miejski - od ronda de la Salle do al. Rzeczypospolitej . Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: OHL. Budżet: 159 mln zł.
Droga Zielona - od al. Hallera do ul. Marynarki Polskiej . Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.
Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej do ul. Ku Ujściu . Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.
Miejsca
Opinie (224) ponad 10 zablokowanych
-
2012-07-12 08:25
co z brakujacym kawalkiem Slowackiego Hynka - Hallera ??? (3)
- 11 7
-
2012-07-12 08:42
Nowa Gdańska (2)
Nowa Gdańska ma połączyć Słowaka. Jeszcze nie ma jej w projekcie ...
- 6 0
-
2012-07-12 13:05
i już raczej długo nie będzie :), no ale zawsze jest objazd przez Kościuszki oraz Jana Pawła
- 4 0
-
2012-07-13 03:00
projektu nie ma, jest MPZP
projekt trzeba zrealizować, bo ma ograniczoną wazność. Plan ważny jest do czasu jego uchylenia.
- 0 0
-
2012-07-12 08:51
Alleluja GIK
Gdańskie Inwestycje Komunalne powinny stanąć przed plutonem egzekucyjnym a nie w dalszym ciągu przelewać pieniądze publiczne na prywatne konta sposobem "wybieramy firmę (np.Hydrobudowa), która za chwilę ogłasza upadłość, ktoś za 1 grosz przejmuje jej majątek, a my mamy prowizję od transakcji".
- 10 10
-
2012-07-12 09:13
Szkoda że tylko 2 pasy (2)
W takim tunelu powinny być 4 w każdą stronę, Już teraz ciężarówki pewnie zapchają tą trasę, co to będzie za kilka lat?
- 5 14
-
2012-07-12 09:29
Kolego - w żadnym z tuneli tego typu nie ma więcej niż 2 pasy w jedną stronę (1)
Popatrz na konstrukcję drogowych chociażby pod Alpami /np Gotthard/ i zobacz ile tam jest pasów,
a ciężarówki jeszcze nie zapchały tej trasy bo jest w budowie ...- 8 3
-
2012-07-13 03:03
zatapiany tunel między Niemcami a Holandią ma być w przekroju 2x3+2
autostrada z pasem awaryjnym plus dwutorowa linia kolejowa. Ale u nas nie ma takiej potrzeby, Via Hanseatica przeniesiono z miasta na obwodnicę południową (która - przypominam - nigdy nie miała powstać)
- 0 0
-
2012-07-12 09:20
Ul. Słowackiego dokończcie.
Wstyd i rozpacz. Wszystko odłogiem leży.
- 11 7
-
2012-07-12 09:25
Zeby tylko tego tunelu nie zalewało (2)
Źle sa robione małe tunele, np w Sopocie cały czas zalewa, w Gdyni to samo, to przy dużym tunelu może byc jeszce gorzej, wszystko zrobić jak najtaniej i potem naprawianie, chociaż w tym przypadku idzie tak duża kasa niewyobrażalna,
lepiej uruchomic więcej przedszkoli, dokończyć Słowackiego, rozwijać polityke prorodzinna.- 6 13
-
2012-07-12 13:04
Dokładnie!! Najlepiej tiry zostawić w centrum, a niech rozjeżdżają pozostałości po drogach i smrodzą wszędzie do okoła! Po co robić im skrót do portu jak mogą jechać naokoło przez całe centrum!
- 5 1
-
2012-07-13 03:04
mamy Ci płacić za to, że naprodukujesz patologii?
niedoczekanie. A ten tunel ma przewidziane odprowadzenie wody, o to się nie martw.
- 0 0
-
2012-07-12 09:42
A gdzie miejsce w tunelu na ścieżkę rowerową lub chodnik? (3)
- 7 7
-
2012-07-12 10:11
Nie ma. Budyń buduje na zawsze na przedwczoraj...
- 1 5
-
2012-07-12 10:13
Nie ma potrzeby. Tyle już jest ścieżek w Metropolii BudyńLandzkiej
że i tak jesteśmy (statystycznie) lata świetlne przed Gdynią
- 4 4
-
2012-07-12 16:55
w cywilizowanym świecie tunele to miejsca dla samochodów a nie ludzi
Jak sobie wyobrazisz spacerowanie w pełnej spalin i hałasu kilkusetmetrowej rurze?
Pieszych i rowerzystów w takim miejscu można przewieźć autobusem. Mam nadzieje, że władze nie zapomną o uruchomieniu takiej linii.- 3 0
-
2012-07-12 09:55
fajnie, ale za te pieniadze tunel nie zostanie zbudowany (2)
zabraknie 200-300 milionow. ech, gdanszczanie, zabulicie znowu
- 10 11
-
2012-07-12 10:29
Geniusz pomorza, cesarz Budyń 1, zapewne ma plan B:
tunel z jednym pasem i ruch wahadłowy sterowany unikatowym
na skalę światową oczywiście systemem świateł
Korków nie będzie- 1 6
-
2012-07-12 16:56
jakie ZNOWU?
- 1 0
-
2012-07-12 09:55
ino zróbta to porządnie !- coby nie przeciekało , i oby sie nie okazało ,że to fucha jak ta obwodnica południowa !... (1)
- 5 3
-
2012-07-12 16:06
hehehe
obwodnice mozna poprawic, a w tunellu???????????????mozna sie utopic jak cos zrobią nie tak
- 0 0
-
2012-07-12 09:56
a czy ta maszyna ma bieg wsteczny? pewnie kasa na inwestycje się skończy a kret będzie w połowie i co wtedy? lepiej będzie ją cofnąć ;)
- 1 7
-
2012-07-12 09:57
Niech jeszcze ktoś narzeka że w Gdańsku nic sie nie dzieje. (3)
Poszliśmy do przodu z inwestycjami drogowymi, torowymi remontami, tunel Trasa Sucharskiego z obwodnicą południową.
- 14 4
-
2012-07-12 10:27
Dodaj jeszcze A1 do Torunia, też ma niewiele wspólnego z Budyniogrodem
poza tym że się niedaleko od Metropolii z papieru zaczyna
- 2 8
-
2012-07-12 10:28
a kto narzeka (1)
mundzioły, pisowaci i trochę gdyńskich zazdrośników (ich jest coraz mniej bo znają swoje miejsce w szeregu. Prawdziwi gdańszczanie widzą ile się dzieje.
- 10 3
-
2012-07-12 13:33
skoncz w koncu z polityka typu pisowcy ! mysl samodzielnie ....
- 1 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.