- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (168 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (184 opinie)
- 3 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (141 opinii)
- 4 Podsuwają pomysły na kary dla śmieciarzy (27 opinii)
- 5 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (97 opinii)
- 6 Wzięli pod lupę punktualność SKM (82 opinie)
Tak powstaje tunel pod Martwą Wisłą
Sprawdź co dzieje się na tunelowym odcinku Trasy Słowackiego.
Sezon budowlany w pełni. Dlatego sprawdziliśmy postęp prac na najdroższej miejskiej inwestycji w Gdańsku - budowie tunelu pod Martwą Wisłą w gdańskim porcie. Budowlańcy brną w ziemi.
Plac budowy przy ul. Marynarki Polskiej zajmują ogromne maszyny - chwytaki. Urządzenia przypominające nieco dźwig umożliwiają wykonanie szczelin o szerokości ok. 1 metra i kilkudziesięciu metrów w głąb ziemi. Długość szczelin wyniesie ok. 400 metrów. Praca chwytaków odbywa się na odcinku od miejsca, w którym maszyna TBM zakończy drążenie (głębokość wykopu wynosi tam 31 m), do wysokości ul. Sielskiej (gdzie szczelina ma mieć 13 m głębokości).
Podłużne wykopy wykonywane są równolegle na obu granicach pasa drogowego. Do nich zostanie wpompowany beton. Po jego związaniu i utworzeniu muru oporowego, rozpoczną się roboty przy wydobywaniu i wywożeniu gruntu zalegającego między murami oporowymi. Nastąpi wtedy także formowanie wykopu z użyciem betonu w kształt wanny. Na jej dnie zostanie wykonana jezdnia do i z tunelu.
Pierwsze prace przy budowie właśnie wanny zaczęły się na wysokości stadionu PGE Arena. Wykonano zaledwie 30 metrów konstrukcji. Betonowa wanna została przytwierdzona do gruntu potężnymi prefabrykowanymi palami. Wszystko po to, by wysoki poziom wód gruntowych jej nie wypchnął w górę.
Maszyny TBM jeszcze nie ma na placu budowy. Wiadomo jednak jak będzie ona pracować pod Martwą Wisłą. Montaż kreta nie powinien trwać dłużej niż trzy miesiące i zaplanowany został po wschodniej stronie brzegu Martwej Wisły - obok ul. Ku Ujściu . Drążenie ma rozpocząć się na przełomie 2012 i 2013 r.
Zgodnie z projektem maszyna-kret najpierw wydrąży północną nitkę tunelu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana jej tarcza i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Natomiast pozostała cześć - m.in. napęd - zostanie wyciągnięty wydrążonym chwilę wcześniej tunelem. Tarcza zostanie wtedy zamontowana ponownie na wschodnim brzegiem Martwej Wisły i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.
Niebawem w ramach gdańskiej inwestycji rozpocznie się także budowa największego w północnej Europie skrzyżowania - przecięcia ul. Marynarki Polskiej z Trasą Słowackiego. Pierwsze utrudnienia w ruchu pojawią się w ciągu kilku najbliższych tygodni. Skrzyżowanie o średnicy 130 metrów będzie posiadać trzy poziomy. Najniżej, bo w wykopie, będzie położona Trasa Słowackiego w kierunku tunelu. Na drugim poziomie zaplanowano przejścia dla pieszych nad Trasą Słowackiego wiodące po kładkach. Najwyższy poziom to skrzyżowanie z ruchem okrężnym i z wiodącymi do niego ulicami: Marynarki Polskiej, Uczniowską, Wielopole i nowymi zjazdami z Trasy Słowackiego.
Odcinek miejski - od ronda de la Salle do al. Rzeczypospolitej . Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: OHL. Budżet: 159 mln zł.
Droga Zielona - od al. Hallera do ul. Marynarki Polskiej . Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.
Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej do ul. Ku Ujściu . Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.
Miejsca
Opinie (224) ponad 10 zablokowanych
-
2012-07-12 12:09
najwieksze w polnocnej Europie skrzyzowanie... (1)
brrr az mnie ciarki przechodza na sama mysl...
- 3 4
-
2012-07-12 13:01
Ja już chcę tamtędy się przejechać samochodem :) . Fakt niezaprzeczalny jest taki że krajobraz zdecydowanie się będzie różnił od tego jaki teraz tam jest.
- 1 0
-
2012-07-12 12:11
Znonu ktoś nie pomyślał (1)
Niestety nie pomyslano by puścić w tunelu dwie nitki ciepłóciągu z EcW na Stogi. Byłoby dużo taniej niż wiercenie pod martwą Wisła w okolicy Siennickiej. Ale to trzeba myśleć, a nie w głowach mieć siano
- 3 9
-
2012-07-12 13:00
PiSletter - naczelny strateg, myśliciel i planista. Dlatego cały dzień spędza przed komputerem.
- 6 0
-
2012-07-12 12:17
Geometria tunelu (3)
Takiej geometrii przebiegu tunelu to jeszcze nikt na świecie nie widział. Podobno 5% spadu to max. standard - rysunek pokazuje nachylenie ok 30% na odcinku po ok. 500m (zjazd w dół i wyjazd razem ponad 1000m). Już zaczynam się bać o powodzenie tego projektu skoro nawet malunek jest źle wykonany. Proponuje porównać z Oxelsundem, tunelem pod La Manche i Stambułu etc. Tunel będzie częściej osuszany niż wykorzystywany do komunikacji. A propos skąd kredyty na ten tunel ? Czy znowu powstanie spółka zależna, wydmuszka ? Inżynieria finansowa miasta zaczyna przypominać dokonania Mudloffa i Enronu.
- 3 6
-
2012-07-12 12:27
Spokojnie. Zastawione zostaną loże (za wyj. loży cesarza) na Stadionie w Letnicy
w banku w Katarze. Każda loża po 5mln x 39 \approx 200 mln.
Ta kwota będzie kapitałem zakładowym spółki BIEG-2, któraz
zaciągnie kredyt na 600mln w greckim banku w tym samym w którym
kartę ma Justyna Kowlaczyk.
Starczy nawet na włoskie kafle do pokrycia ścian- 2 4
-
2012-07-12 12:44
Nachylenie
Najgłębsze podwodne tunele mają od 7-10%. Nie chce się wierzyć w taki rysunek ze spadem...
- 1 1
-
2012-07-12 12:58
Wystarczy tylko pomyśleć!
Przecież jest to tylko ukazanie koncepcji bez dokładnych proporcji. Jak ty sobie wyobrażasz tunel o nachyleniu 30%?
- 9 0
-
2012-07-12 12:35
dziwi mnie rozmieszczenie wyjść ewakuacyjnych - są bardzo blisko wlotu i wylotu tunelu (2)
Za to jak się zrobi bum i pożar w środku tunelu to do wyjść ewakuacyjnych trzeba przebyć około pół kilometra. Przydało by się jeszcze jedno wyjście w środku tunelu
- 3 7
-
2012-07-12 15:35
Kto to minusuje? Projektanci?
..
- 1 2
-
2012-07-12 17:38
Czytałeś w ogóle to co napisałeś? Gdzie ty chcesz mieć wyjście pod wodą na dnie rzeki?
- 3 0
-
2012-07-12 12:42
Budynioland prezy muskuly (1)
Budyn i jego male Budynie wsi Gansk nie potrafia posprzatac a co dopiero budowac dobre i sprawne drogi - to juz zaduzy wysilek dla Budyniow z Budyniolandu
- 1 11
-
2012-07-12 16:45
prawda...
sprzatnijcie wszystkie reklamy odnosnie euro 2012. wydaje mi sie, ze juz po herbacie. no chyba, ze ktos dostaje dziale od sponsorow (firmy na M, C, S itd).
- 0 3
-
2012-07-12 12:47
A gdzie ścieżka dla rowerów? : ) (2)
???
- 3 7
-
2012-07-12 12:56
na powierzchni wody, POWODZENIA!
- 2 2
-
2012-07-12 20:36
najważniejsze, by była bezkolizyjna w poprzek trasy Sucharskiego i Zielonej Drogi
wzdłuż nie będzie po co jeździć: za duży hałas
- 0 0
-
2012-07-12 12:50
a mialy byc 3 pasy (1)
a ktos wie co z tym ze mialy byc po 3 pasy i taniej oraz z mozliwoscia poglebienia kanalu wodnego, niz tak jak teraz czyli po dwa pasy i drozej (niekoniecznie lepiej ze wzgledu na brak mozliwosci poglebienia kanalu wodnego?
- 1 6
-
2012-07-13 03:20
3 pasy a i tak TBMem trzeba bylo drażyć dojazdy
Orlen się nie zgadzał na rozgrzebanie swojej bazy paliwowej.
- 0 0
-
2012-07-12 12:55
Fajnie to będzie wyglądać. Do artykułu można by dodać jeszcze wizualizację tego ronda.
- 5 0
-
2012-07-12 14:31
ah jo!
- 1 1
-
2012-07-12 17:55
a tunel
...będzie im.BUDYNIA z rozjazdami innych świętych ,smarowany wazeliną ,i .....daj nam boże obniżenia kosztów życia w Trójmieście
- 1 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.