• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak w 2015 r. będzie wyglądała Pomorska Kolej Metropolitalna

Maciej Naskręt
18 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Zobacz wizualizację Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.


Choć pociągami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pojedziemy dopiero w wakacje 2015 r., umowa na roboty budowlane ma być podpisana już za dwa-trzy tygodnie, na przełomie kwietnia i maja.



Pomorska Kolej Metropolitalna przygotowała animowaną wizualizację całej, 18-kilometrowej dwutorowej linii, która połączy Wrzeszcz z Osową. 10-minutowy film, którego autorem są projektanci z firmy Transprojekt Gdański, dokładnie przedstawia przebieg trasy.

Widzowie mogą poznać nie tylko kształt nowej linii, ale także jej parametry. Autorzy wizualizacji zadbali też o szczegółowe dane, dotyczące przyszłych przystanków PKM.

Przypomnijmy, że w marcu tego roku rozstrzygnięto przetarg na budowę 18-kilometrowej linii kolejowej. Wygrało konsorcjum firm: Budimex i Ferrovial. Zaproponowało ono budowę linii w cenie 716 mln zł. Jednak od wyników przetargu odwołała się spółka Mostostal Warszawa - firma złożyła drugą najkorzystniejszą cenowo ofertę.

Sprawa trafiła do, działającej przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych, Krajowej Izby Odwoławczej, która w wyroku odrzuciła odwołanie Mostostal Warszawa.

Do końca kwietnia ma potrwać, przedłużające się z powodu aury zimowej, sprzątanie placu budowy PKM z wyciętych drzew i krzewów. Kiedy zatem rusza budowa?

- Dokumentacja przetargowa tydzień temu trafiła do Urzędu Zamówień Publicznych, ten z kolei potrzebuje dwóch lub trzech tygodni na jej sprawdzenie. Umowę na roboty budowlane z wykonawcą planujemy podpisać na przełomie kwietnia i maja - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma kosztować ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w Rębiechowie w niecałe 25 minut.

Kolej Metropolitalna połączy Wrzeszcz z Osową dwutorową linią kolejową. Trasa rozpocznie swój bieg na linii E-65 relacji Gdańsk - Gdynia. Odbije na zachód za przystankiem Zaspa, a następnie poprowadzi przez dzielnice Strzyża, Brętowo, Jasień, Matarnia i pobiegnie przy lotnisku. W Rębiechowie (ale za portem lotniczym) powstanie stacja... Banino. O jej nazwie zdecydowali mieszkańcy. Tuż za tą stacją torowisko będzie się rozwidlać. Jeden tor pobiegnie w stronę istniejącej już stacji Rębiechowo, drugi natomiast do Osowej.

Do Gdyni pasażerowie pojadą już dwutorową linią kolejową nr 201.

Miejsca

Opinie (316) 2 zablokowane

  • opinia (26)

    Przystanek SKM "Gdańsk Śródmieście" miał być gotowy NAJPÓŹNIEJ na wiosnę 2012 roku...
    Ciekawe, jak będzie z KOSZTAMI kolei metropolitalnej.
    Dlaczego nie ujawnia się kalkulacji: koszt budowy - wpływy z biletów (liczba pasażerów) - koszt utrzymania (eksploatacja)?
    Ile rocznie dopłacać będą podatnicy do tego, aby kilku ważniaków mogło podjechać na lotnisko i polecieć do Warszawy? Może lepiej byłoby za te gigantyczne pieniądze rozbudować siec dróg, w tym nowa obwodnicę, a ważniakom fundnąć taksówkę?
    Przykład bezsensowności takiej kolei mamy przecież w Krakowie (bardzo drogie bilety, brak pasażerów, nieefektywność, likwidacja linii autobusowych, aby wymusić jazdę po wielokrotnie wyższej cenie...).

    • 83 398

    • (3)

      Wszystko jest w Studium Wykonalności dostępnym na stronie PKM. Ale pewno umiesz tylko robić CTRL+C/CTRL+V z tekstem o Krakowie.

      • 56 8

      • . (2)

        Osobiście widziałem porażkę w Krakowie...

        • 6 33

        • No i? Wiesz na czym polega PKM? Jaki jest jej cel? Jakie miasta łączy? Ile tam osób mieszka?
          Otwórz oczka i przestań p***

          • 52 5

        • Gdzie ty żyjesz że tak beztrosko porównujesz Kraków z Trójmiastem?!

          • 13 2

    • hmm... (14)

      Po pierwsze dofinansowanie na PKM sięgnie prawdopodobnie 85%. I za te pieniądze nie mógłbyś budować dróg, bo to pieniądze na kolej.
      Po drugie, komunikacja miejska praktycznie nigdy nie zarobi na siebie i w jakimś stopniu musi być dofinansowana.
      Pojedź sobie do Berlina, Wiednia, zobacz o ile bardziej jest tam rozwinięta i w jakie części miasta dojeżdża S-bahn, U-bahn, Tramwaje.

      • 88 5

      • takiemu nie wytłumaczysz (4)

        pewnie pierwszy tramwaj zobaczył w wieku 20 lat, gdy przyjechał na studia

        • 74 5

        • . (3)

          Zobacz porażkę w Krakowie a potem ubliżaj...

          • 5 51

          • Ale te inwestycje nie mają nic wspólnego. (2)

            Inny zupełnie jest ich cel.

            • 37 0

            • (1)

              Południe polki zawsze ma z czymś problem oni tam wychodzą na pole a stypa to genialna impreza...
              U nas się wychodzi na dwór a stypa to drętwe wysiedziane obżeranie się...
              Po co takiemu tłumaczy i tak nic nie zrozumie ;)

              • 22 1

              • my jeździmy kolejką:) oni pociągiem, to zasadnicza różnica.

                my mamy zasięg w telefonie ,oni mają pole:)

                • 2 0

      • ? (8)

        85% Z NASZYCH PODATKÓW.
        Sam to napisałeś! tzw. dotacje unijne idą z BUDŻETU PAŃSTWA, a jest to tzw. składka członkowska.
        Podatnicy mają chyba ważniejsze potrzeby?

        • 10 49

        • ... (2)

          Polska od początku wejścia do UE nie jest płatnikiem netto. Więc mniej wpłacamy niż otrzymujemy.

          • 30 4

          • No właśnie nie. (1)

            Taka sytuacja będzie miała miejsce dopiero od teraz, tj. po zakończeniu obecnego budżetu.

            • 4 29

            • Ktoś tu jedyne informacje czerpie z Gazety Polskiej ;)

              • 30 2

        • Podatnicy tzn kto (4)

          Ja akurat PKM widzę jako jedną z najważniejszych potrzeb Gdańska. Bo jest to coś co nam pomorze mocno odetchnąć przez kilka lat od strasznego zakorkowania miasta. Tylko w ten sposób możemy zmusić część ludzi do przewiędnięcia się na transport łączony samochód + PKM.

          • 39 5

          • (3)

            Tamten człowiek ma problem ze zrozumieniem idei transportu publicznego i faktu że samochód w wielkich aglomeracjach to bezużyteczny bibelot do stania na parkingu w korku lub wyjazd na wieś lub dojazd do miejsca przesiadki na komunikacje miejską...
            jest porostu jak mucha, która w życiu tylko kupę widziała ;)

            • 28 4

            • a ja tam lubię samochody, ale komunikację zbiorową też. I BARDZO, BARDZO się cieszę, że PKM wreszcie rusza. Odtworzenie tej kolei było moim marzeniem, od kiedy dowiedziałem się o jej istnieniu (jakieś 18 lat temu). Cieszę się, że będzie jeździć i oby jak najszybciej udało się ukończyć budowę trasy!

              • 10 0

            • Idea transportu publicznego... (1)

              ... sprowadza się do dopłat z roku na rok coraz większych...
              Obecnie jest to ponad 0,5 mld rocznie.
              Mit1: Ekonomika...
              Za kilka lat miasta nie wytrzymają takich dopłat, a realna cena biletu będzie musiała wzrosnąć. Jak by mi miasto też dokładało 50% do paliwa to dojadę do pracy taniej niż autobusami (bo musiałbym się przesiadać trzy razy).

              Mit2: Ekologia... Dla matematyków i dociekliwych:
              Za ile (dziesiąt) lat ilość energii (którą pozyskujemy z węgla i z tysięcy ton paliwa zużytych podczas robót ziemnych) zużytej na budowę tej kolei i jej eksploatację zbilansują oszczędności jakie ma dla środowiska przynieść...
              Mi wyszło 18 lat przy złożeniu, że każdy pasażer zamiast PKM przejedzie 20km własnym autem spalającym 10l/100km.

              Nie twierdzę, że inwestycja jest zbędna, ale wkurzają mnie pseudoekologiczne hasła oraz twierdzenie, że transport publiczny jest tani i niezbędny.

              • 0 3

              • Max ty łosiu, kolejki będą spalinowe, a nie zelektryfikowane

                • 0 0

    • Tak zafundować ważniakom taksówkę, która utknie w korku.

      Rozbudować drogi, żeby więcej osób przyjechało samochodami do miasta i mocniej zakorkowało ulice.

      • 41 2

    • (1)

      kraków ma linie łączaca właściwie tylko lotnisko tu lotnisko zachaczamy poniekąd po drodze taka mała ale znacząca różnica co do ilości pasarzerów obejrzyj film tam jest to powiedziane

      • 24 0

      • Dokładnie. tutaj nie chodzi o to aby zrobić dojazd do Lotniska. PKM pozwioli dojechać z Wrzeszcza na "Morene" w kila minut. Z tych dzielnic do centrum handlowego. Połączy Jasień z "Moreną". W końcu będzie porządne połączenie z Osową, bo jeden autobus 210 pupy nie urywa. Lotnisko to tylko jeden z przystanków, choć na pewno z tego przystanku będą się cieszyć i w Gdańsku i w Gdyni i w Kościerzynie.

        PS Ciekawe ile teraz będą stali pod lotniskiem panowie z City Taxi ;)

        • 9 1

    • (1)

      No pewnie, budujmy jeszcze więcej dróg by jeszcze bardziej zapychać miasto i zanieczyszczać je. Jesteś w gruuubym błędzie sądząc, że PKM to będzie tylko dojazd na lotnisko - wprost przeciwnie, to będzie tylko dojazd przy okazji, to przede wszystkim otwarcie Gdańska na Kaszuby. I właśnie dlatego nie można tego porównywać z airport linkiem w Krakowie. Ewentualnie możnaby to porównać z Warszawą bo tam kolej lotniskowa tak naprawdę znacznie bardziej służy mieszkańcom Służewa i osobom tam pracującym niż pasażerom samolotów ale to także jest ślepa linia, której stacją końcową jest lotnisko.

      • 10 1

      • dokładnie - otwarcie Gdańska na Kaszuby (łatwy wyjazd za Gdańsk i Gdynię, później dojazd do Kartuz, Kościerzyny, itd), skomunikowanie zachodniego tarasu miasta (podłączenie dzielnic, do których był beznadziejny dojazd) i pobudzenie budownictwa na zachodnich terenach za TPK (Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym).

        • 6 0

    • Czemu nie mogę "zminusować"

      opinii powyżej? Bardziej się nie da?

      • 0 1

    • zenada panie opinia

      puknij sie w leb
      na lotnisko jezdza wszyscy, nie tylko wazniacy, sprawdz statystki i zobaczysz ilu polakow i z jakich sfer spolecznych korzysta z samolotow, jak nie bedzie zadnych inwestycji w pociagi czy inne to nigdy nie bedziesz miec mozliwosci skorzystania z takich udogodnien......zal mi ciebie

      • 1 0

  • Taka bedzie Pkm a jaka bedzie komunikacja miejska w tych rejonach? (4)

    czy miasto zabierze nam autobusy lub zmiejszy ich czestotliwosc? Czy narzuca nam przesiadki? Zmiany rozkladowe jakie zaszly po otwarciu linii tramwajowej na lostowice nie wroza dobrze nam mieszkancom. Pkm ma jezdzic co 15 ...

    • 52 22

    • z pupy taka wizualizacja

      Np. minuta 3:50 - ul. Nowiec - OK. A ul. Myśliwska? To chyba nie tam. Ta ulica na wideo, to ul. Wołkowyska. Do Myśliwskiej dobry kawałek..

      • 2 8

    • przesiadki mają jeszcze sens

      dojazd do najbliższej stacji i przesiadka na kolej w godzinach sczytu to dobre rozwiązanie. Cały świat się przesiada - tylko te przesiadki są skoordynowane.

      • 10 4

    • a jaki bedzie bilet? (1)

      dodam jeszcze jedno pyt. A jaki bedziemu kupowac na o cudo bilet? Taki jak na skm, jak na ztm, zkm czy jeszcze inne cudo? Do konca robot troche czasu moze warto usiasc nad wspolnym biletem?

      Proponuje zamiast wskazywania roznic miedzy NORDA A GOM.

      • 12 1

      • Gdzieś na trojmieście pisało...

        że Lisicki mówił o zmianie taryfy miejskiej w celu zintegrowania jej z PKM, bo jak sam mówił bez tego to ta inwestycja nie ma sensu. Wiec spokojnie bez problemu bd dojeżdzać na tych samych biletach.

        W tym ze pewnie łączyć sie to będzie ze srogą podwyżką biletów... ale to chyba jednak warto wiecej zapłacić myśle :)

        • 0 0

  • Taaaaaaaak KOLEJna bajka, jaka chcą nas karmić włodarze 3miasta... (6)

    Weźcie sie lepiej za dziurawe i brudne po zimie drogi i chodniki...

    • 79 153

    • mieszkam w Oliwie (3)

      i aby dojechac do lotniska napewno nie bede uzywal tej kolei tylko taksowki jak teraz. Z bagazami musialbym sie doczlapac do SKM, pozniej do wrzeszcza, przesiadka na ta kolej... Aktualnie place 40 zl od drzwi do drzwi taksowka. Wiec ta inwestycja za 700 mln. mi jest kompletnie nie potrzebna...

      • 10 16

      • Jak chcesz placic za tksowke to plac ,Tobie jest nie potrzebna ale innym (1)

        i mnie jest potrzebna .

        • 11 5

        • Nie stać Cię na taxówkę

          ale samolotem będziesz latała :)
          oj Dorotko, Dorotko.

          • 1 5

      • a ja mam nadzieję, że kolejka będzie później jeździła nie tylko z Wrzeszcza, ale także z Oliwy i Głównego. Przecież to tylko kwestia zwrotnic między torami, dlaczego nie korzystać z tego, co mamy?? Z Głównego mogłaby jechać do Wrzeszcza i tam przejeżdżać na tor PKM. Z Oliwy tak samo - do Wrzeszcza, a później zmienić kierunek - dla autobusu szynowego to nie problem, dla obecnych składów SKM zresztą też nie.

        • 3 1

    • Świetny film, druga część już w produkcji

      pod tytułem: "Łapówki, przekręty i zablokowane przetargi - czyli dlaczego znowu nam nie wyszło"..

      • 7 7

    • marian44

      W pełni popieram, wizytówka miasta to drogi , a wyglądają "totalny dramat". No chyba, że włodarze miasta "mają układ" z mechanikami za naprawę zawieszeń.

      • 1 3

  • (9)

    Dla kolei mówię stanowcze tak tylko dlaczego nie będzie przystanku przy ul. Kielnienskiej na wiadukcie miałam nadzieję, że wszyscy kierowcy z rejestracją gkw, gwe itp zostawią swoje rzęchy w domu i przesiądą się na autobus a potem do kolejki.

    • 90 20

    • .

      Zobacz, jak funkcjonuje taka kolej w Krakowie, to zrozumiesz bezsens tego przedsięwzięcia...

      • 7 37

    • z Kwidzyna i Wejherowa spotkac sie moga na hot-dogach po 1zl w Ikei, przy niedzielnej wyprawie rodzinnej samochodem.

      • 20 4

    • do zielonej (2)

      Ty naprawde myslisz ze az tylu mieszkancow Kwidzyna i okolic pracuje w Gdansku?
      Sam jezdze nowym samochodem, od dealera, za ponad 100kzl i nie nazwalbym go rzechem...
      Zal mi ekoterrorystow i pseudoekologow...

      • 10 16

      • a ja właśnie szukam auta za maks. 10 tysięcy. Ale PKM mnie bardzo, bardzo cieszy...

        • 3 1

      • Kierowcy gwe i gka nie potrafią jeździć samochodem, wszystkim powinni zabrać prawo jazdy taka jest prawda. Powinni mieć zakaz wjazdu do Gdańska i tyle w temacie.

        • 3 2

    • to jest okropne (3)

      ile tej trzody i holoty z Kartuz i Wejherowa codziennie sie zjezdza do naszego Gdanska, zabieraja nam prace, smrodza swoimi rzechami i powoduja korki

      • 2 15

      • zamknij japę chamie. Kaszubi to fajni ludzie.

        • 5 1

      • To się powinieneś cieszyć, korki się zmniejszą.

        • 0 0

      • blachy GD

        ty buraku z gdanska tam u was robi sie jak w warszawce w d*pach sie poprzewracalo jak sie blachy gd dostalo a pochodzi z jakiegos zadupia 200km od gdanska... chlop z wiochy wyjdzie a wiocha z chlopa nidgy!!!

        • 2 0

  • i tak nikt się (8)

    nie przesiądzie !

    • 44 93

    • to ten nikt (6)

      będzie miał problem. jak woli więcej zapłacić za jazdę samochodem, a później za parking, albo krążyć po centrum i szukać miejsca, to już jego problem. na zachodzie ludzie dawno dojrzeli do takich rozwiązań. innego sposobu nie ma. inaczej można wszystkie tereny zielone przerobić na wyłożone polbrukiem miejsca parkingowe. pewnie nie jednemu by się spodobało.

      • 17 6

      • To zobacz ile terenów zielonych pochłonie ta kolej (5)

        i parkingi przy niej.
        Gdyby nie PKM, to ludzie mieliby również rewelacyjny, leśny trakt spacerowy po nasypie (tak jak do tej pory). Jak będą tory, to ludzie mogą co najwyżej chodnikami przy ruchliwych drogach pochodzić...

        • 8 23

        • możesz chodzić piechotą (2)

          albo jeździć rowerem. jakaś infrastruktura musi być. szczególnie taka, dla transportu zbiorowego, a nie jeżdżących pojedynczo samochodami ludzi (czyli np parkingi dla samochodów, które już dawno rozjechały każdy trawnik w centrum miasta).

          • 11 0

          • Zrobiono nową Słowackiego (1)

            wystarczyło tylko usprawnić transport autobusowy.

            • 5 14

            • Do Kartuz?

              • 6 0

        • (1)

          Lepsza kolej niż Nowa Abrahama, którą miasto planowało starym nasypem puścić. I w sumie nadal planuje ;)

          • 9 1

          • akurat

            dla samego gdanska (nie pomorza jako całości) nowa abrahama z tramwajem jest lepszym pomysłem...

            • 1 7

    • ja się bardzo przesiądę

      • 1 1

  • I bardzo fajne! (17)

    Aczkolwiek mam bekę z przystanku Jasień, mieszkając na końcu Myśliwskiej i mając do tego przystanku 800 m, a mieszkam na Morenie (Piecki Migowo). Co za retard to przegłosował....

    • 64 23

    • . (4)

      Jak zapłacisz 15 złotych za kilka kilometrów jazdy, to zmiękniesz (przypadek: Kraków).

      • 12 36

      • korekta (3)

        W Krakowie jest taniej: Bilet jednorazowy 12 złotych (w jedną stronę, 20 minut jazdy).

        • 7 8

        • (2)

          Rzeczywiście tanio- kolej ma wg zamysłu służyć do komunikowania się mieszkańców dzielnic, przez które przechodzi trasa, z miastem. Przy cenie nawet 10 zł za przejazd, dojeżdżając do pracy codziennie zapłaciłbyś ponad 400 zł. Może bilet miesięczny wyniósł by 300 zł przy dobrych wiatrach. Komentować chyba nie muszę.

          • 14 12

          • Nie, nie musisz, bo może cię to zdziwi ale (1)

            bilety miesięczne są zawsze co najmniej 50% tańsze od kosztów codziennej podróży na bilecie przejazdowym.

            Druga sprawa, skąd wiesz ile będzie przejazd PKM kosztował? Piszesz, że w Krakowie drogo, ale SKM jakoś masa ludzi jeździ.

            • 19 3

            • PKM ma być podpięty pod bilety miesięczne

              Więc koszt razem z ZKM pewnie i tak nie przekroczy 120zł. :)

              • 13 1

    • Ja nie rozumiem, po co tam ma być aż taki parking i autobus? (1)

      Znając realia, to "sąsiednie dzielnice" prędzej przesiadałyby się na Kiełpinku a nie na Jasieniu...

      • 1 6

      • Znając realia

        Też takich wielu gadało po co tak duży parking na świętokrzyskiej, po czym się okazało, że codziennie jest on 3/4 zajęty. A osiedla się ciągle tu rozbudowują, więc będzie coraz bardziej zajęty.

        • 18 0

    • nie wiem gdzie mieszkasz, (6)

      ale znam wielu takich, co twierdzą, że na Morenie (Piecki Migowo), a mieszkają na Jasieniu

      • 10 2

      • (5)

        bo te dzielnice są już niemal połączone dzięki ciągłej rozbudowie moreny...kod pocztowy prawdę ci powie

        • 4 0

        • No ja kodowo morena-myśliwska

          więc coś, przystanek przy stawie, bliżej Słowackiego niż ja mieszkam, ma nazwę jak coś, co jest kilometr dalej w przeciwnym kierunku w stronę Pruszcza.

          • 2 1

        • ciesz się ze swojego kodu

          a z jasienia można ci pestkami w okna strzelać, tak masz blisko do plebsu

          • 1 1

        • (2)

          Dokładnie. Mam znajomych mieszkających na Myslwiskiej, a drugich na Jasieniu. Ci z "Moreny" mają bliżej do tych drugich niż do Biedronki na "Morenie" ;)

          • 0 0

          • kwintesencja spiny w temacie nazywania mysliwskiej "moreną" (1)

            jest starogreckie powiedzenie: "przyczepiło się G do okrętu i mówi płyniemy" :P

            • 1 2

            • spiny? :)

              chyba odwrotnie. Sprawdź ceny na blokowisku moreny a na myśliwskiej. hehe

              • 3 0

    • to może zastanów się, czy na pewno mieszkasz na Pieckach

      czy może na Migowie, a może jednak na Jasieniu, skoro do tej stacji ci tak blisko, a do Moreny masz 1,5km?

      • 2 0

    • (1)

      piecki i migowo to nie morena. to piecki lub migowo.
      to tylko gadka deweloperska "kup mieszkanie na morenie"...

      • 1 0

      • tak samo jak słoneczna morena

        kup mieszkanie na morenie, z którego do kartuskiej jest 200m, a na morene 2km

        • 4 0

  • (4)

    Na pewno sie karne :)

    • 44 2

    • . (3)

      Kara to znaczy taczka. Rzeczywiście, będziesz jechał taczką?

      • 1 16

      • ślązak (1)

        zabłysnął.

        • 9 1

        • ?

          Kara to po kaszubsku.
          Ucz się gimbusie...

          • 3 0

      • kara stoi na kornerze strita i łejta na drajwera... :P

        • 2 1

  • Czy będzie elektryfikacja na tej trasie ? (12)

    Jeśli nie, to równie dobrze mogła by powstać zwykła droga, po której jeździłyby autobusy.

    • 58 39

    • .

      Nie będzie elektryfikacji.

      • 3 9

    • ... (3)

      Obecnie nie będzie, z ppowodu braku elektryfikacji lini Gdynia-Koscierzyna - byłby problem ze spójnością projektu i dofinansowaniem.
      Docelowo będzie elektryfikacja.

      • 22 3

      • . (1)

        Nie ma takich planów!

        • 1 21

        • a czytałeś wczesniejsze artykuły ? eletryfikacja będzie w 2 etapie a w pierwszym odrazu jest wszystko przygotowane pod elektryfikacje wiec jak mozesz napisac ze nia takich planów ??

          • 11 1

      • Bo nikomu na elektryfikacji nie zależwało, a już najmniej PKM!

        Przecież jakby wybudować od razu całośc to z końcem 2015 roku trzeba by zwolnić wszystkich pożal się Boże odpowiedzialnych za PKM. A tak to posadki opłacane z naszych podatków będą trwały kolejne lata... elektryfikacja do 2018, przystanki gdyńskie do 2025, nie jeden do emerytury dociągnie wioząc się na wózku zwanym PKM!

        • 23 11

    • Bo prąd w Polsce się głównie z paneli słonecznych pozyskuje...

      • 6 4

    • A czy będzie elektryfikacja czy nie to roi jakąś różnicę (5)

      Obecne składy i tak jeżdżą wystarczająco szybko, że różnicy nie odczujesz.

      • 3 4

      • (4)

        Jest różnica, bo lokomotywa spalinowa zużyje więcej paliwa aby przewieźć tą samą ilość pasażerów w porównaniu chociażby z autobusem.

        • 3 4

        • Jaka lokomotywa? (3)

          Przecież tam będą jeździć szynobusy najnowszej generacji, w przeliczeniu na pasażera pewnie palą mniej niż autobus.

          • 5 0

          • Ha Ha Ha :) (2)

            Podstawy fizyki:
            Ilość zużytego paliwa zależy od masy i prędkości i zużywa się go najwięcej podczas ruszania a marnuje podczas hamowania (bo spalinówki nie mają systemów odzyskiwania energii)
            Porównaj jaką masę ma szynobus a jaką autobus.
            Dlatego też w bilansie energetycznym bardziej ekologiczny na jednego pasażera jest autobus niż tramwaj który jest dużo cięższy.
            Tramwaj ma tylko tę przewagę, że spaliny powstają poza miastem (w elektrowni).
            Gdańsk ma ten kłopot, gdyż ma za mało pasażerów komunikacji miejskiej i dodatni bilans energetyczny jest tylko przez kilka godzin w godzinach szczytu.
            Poza tym czasem bardziej ekologiczne jest poruszanie się własnym samochodem niż komunikacją miejską, gdyż autobus wożący kilku pasażerów zużywa tylko trochę mniej paliwa niż z ich kompletem. A wg danych ZKM nasze autobusy palą duuuużo powyżej (40-42l/100km + kolosalne ilości oleju silnikowego) deklaracji ich producentów (no chyba, że pracownicy ZKM sprzedają paliwo "na lewo").

            • 2 0

            • Fizyka fizyką, ale poza tym dawno nie czytałem większych bredni. (1)

              Tyle w temacie.

              • 1 1

              • Gdyby większość pasażerów przeniosła się do samochodów osobowych, to jakie wtedy byłoby zanieczyszczenie spalinami łosiu z osobówek? a jakie z podanego przykładowego autobusu?

                • 0 0

  • dlaczego na mapce nie ma odcinka (6)

    od Gdyni Wzgórza do Babich Dołów?? W założeniach PKM to miała być całość, czyżby znowu za ogromne pieniądze"autostrada prowadząca w krzaki"?

    • 54 28

    • .

      Będzie tylko dojazd do lotniska w Rębiechowie (dojazd dla ważniaków): niewiele kilometrów za niemal miliard złotych.

      • 9 32

    • ... (2)

      Tamten odcinek należy do PKP PLK i po pierwsze już istnieje i po drugie jest obecnie modernizowany.

      • 11 4

      • ? (1)

        Tamten odcinek należy do WOJSKA (tor na Oksywie) i nie będzie udostępniony (NATO).

        • 5 4

        • ...

          Racja.
          Źle przeczytałem.
          Myślałem, że chodzi o odcinek Wzgórze - Rebiechowo.

          • 3 0

    • do babich dołów nie bedzie żadnej kolejki bo pasażerowie awionetek odjadą z Kosakowa swoimi limuzynami (1)

      • 16 2

      • a po co jezdzic
        do babich dołów
        kloacznych
        nie macie kibla w domu?

        • 5 7

  • nie wiem dla kogo ta kolej , omija największe osiedla szerokim łukiem (24)

    • 81 83

    • . (2)

      Dla ważniaków na samolot do "stolycy".
      Zobacz podobną kolej w Krakowie (ceny!), a zrozumiesz...

      • 10 50

      • (1)

        Kraków: bilet jednorazowy 12 złotych (w jedną stronę).

        • 7 31

        • a w Warszawie bilet na kolej lotnistkową kosztuje tyle samo, co reszta biletów ZTM - jest to taki sam bilet, jak na autobus czy tramwaj. W dodatku kolej lotnistkowa do Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina należy do warszawskiego SKM.

          • 3 0

    • hmm... (12)

      A dla kogo była obwodnica 40 lat temu???

      • 54 7

      • Nie myl dróg z koleją (7)

        Drogi mają to do siebie że mając samochód jesteś w stanie na nią wjechać. Żeby podróżować koleją trzeba najpierw dostać się do dworca kolejowego. SKM ma gęsto rozmieszczone przystanki i łatwo się do nich dostać. Dlatego przewozi wiele mln ludzi rocznie. Ta kolej ma być teoretycznie dla ludzi dojeżdżających z Kaszub. Ale żeby tak było to na modernizowanej linii Kościerzyna-Gdynia musiało by jeździć o wiele więcej pociągów niż 5 dziennie. Większość dojeżdżających z Kaszub to rozmaite ekipy budowlane, remontowe. Ci z całym swoim majdanem nigdy nie zrezygnują z dostawczaków.

        • 15 24

        • (6)

          Ma jeździć jeden pociąg na godzinę. To nadal za mało? Do tego porównanie jest jak najbardziej adekwatne - to, że dziś nie ma zbyt wielu osiedli w pobliżu, ni oznacza, że już za 5 lat będzie gęsto. Posłuchaj reklam deweloperów - coraz częściej pojawia się informacja, że osiedle zlokalizowane jest blisko przystanku PKM.

          • 16 8

          • (4)

            co nie zmienia faktu że na gdańskim odcinku brakuje 2 przystanków.

            • 4 1

            • (3)

              Jakich?

              • 0 1

              • Zaspy! (1)

                • 13 1

              • Na Zaspę nie dojeżdża kolejka, a w jakim mieście bo w Gdańsku tak.

                • 3 0

              • Intel

                • 5 1

          • Nie ma zbyt wielu osiedli w pobliżu ?? A to ciekawe.

            Proszę przejedź się na stacje i zobacz co tam teraz jest, bo mapa jest nie aktualna. Tak naprawdę prawie każdy przystanek teraz graniczy z osiedlem.

            • 11 3

      • (3)

        a dlakogo w 1952 roku uruchomiono skm ?? tez zatrzmywała sie w polach a teraz masz tam zaludnione tereny

        • 21 2

        • ? (2)

          SKM powstała, bo wywieziono niemiecką, berlińską U-bahn.
          Nie ma się czym chwalić...

          • 0 6

          • (1)

            Ty sam rozumiesz co napisałeś? Coś tam słyszałeś i wszystko Ci się pomieszało. SKM wybudowano aby skomunikować regularnie Gdynię z Sopotem i Gdańskiem. a nie dla tego że gdzieś ktoś wywiózł jakieś wagony. Wybudowano ją praktycznie od podstaw. równolegle do istniejącej liini kolejowej, bo tych torów i peronów nie było przed wojną. I do tego wykorzystano z fakt że w ramach reparacji wojennych Polska otrzymała kilka składów kolejki berlińskiej ale nie U-bahn (metro) ale S-bahn (naziemna). Wagony U-bahn wyglądały nieco inaczej niż popularne modraki. Składy takie były w użyciu w Berlinie jeszcze prawie do końca NRD.

            • 3 1

            • Nie od podstaw.

              Polacy dokonczyli po prostu prace rozpoczęte przez Niemców jeszcze przed pierwszą wojną światową i w czasie drugiej. W spadku po Niemcach dostali przygotowane nasypy, wykopy, wiadukty. Na szczęscie to dokonczyli.

              Tabor S-Bahn nie był żadną reparacją wojenną, tylko po prostu pozostał po wschodniej stronie frontu w zakładach naprawczych w Lauban, obecnie Lubań. I na szczęscie te wagony uniknęły dewastacji i degradacji w Polsce, bo znalazło się kilku mądrych ludzi w PKP.

              W Berlinie to one kursowały długo po upadku NRD...

              • 6 0

    • Innej trasy nie ma bo kolej ma bardzo duży spadek na całej długości (3)

      Nie da się jej przeciągnąć przez środek Moreny albo Niedźwiednika. Niby ma powstać osiedle na byłym poligonie ale ten teren cały czas należy do WP. AMW chce za ten teren niebotyczną kasę. Najśmieszniejsze jest to że film urywa się na wiadukcie w Barniewicach, a przecież jeszcze trzeba dojechać do stacji Osowa. Tym się już nie chwalą bo teren i budynek należą do PKP. Także ostatni przystanek to będzie już utrzymany w stylu 1915 a nie 2015

      • 18 4

      • To ten ostatni przystanek

        będzie pasował do spalinowego taboru kursującego PKM

        • 6 1

      • Bo Osowa to już PKP a nie PKM! (1)

        Film kończy się na Barniewicach, bo tam właśnie kończy się projekt PKM. Stacja w Osowej leży przy działającej linii 201, należącej do PKP PLK - - tylko PKP może cokolwiek tam zrobić...

        • 7 0

        • To ciekawe

          O ile wiem w Gdyni obecny przystanek Kack ma być zlikwidowany i nieco dalej zbudowany nowy od zera. Może nie tak "krytyczny" jak Osowa, bo dawny rozjazd, który tam był (chyba bocznica) już dawno nie istnieje, ale widać, że niby się da. A Osowie przydałby się remont bo przy większym ruchu nie wiem czy bym ufał wyposażeniu pamiętającemu II Wojnę.

          • 1 0

    • Mnie do niczego nie pasuje (1)

      Nie wiem dla kogo to budują ale chyba lepiej byłoby wydać te pieniądze na co innego.
      Ani do centrum z tego bezpośrednio nie dojadę ani do największych osiedli.
      Jadąc z lotniska komunikacją do wrzeszcza chyba i tak będzie lepiej autobusem.
      Mam mieszane uczucia szczerze powime

      • 11 9

      • Jakie największe osiedla masz na myśli. Oprócz Chełmu i Stogów to wszędzie kolejka dojeżdża lub będzie. A tak na marginesie jak by wydali na coś innego to zawsze znajdzie się jakiś Dominik który napisze że można było wydać na coś jeszcze innego.

        • 7 2

    • Dla inwestorów

      Grunty w pobliżu kolei to żyła złota. Sam bym tak zrobił.

      • 4 0

    • dla deweloperów

      ktorzy dziwnym trafem wczesniej kupili tam ziemie po taniosci zeby buraki chodowac

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane