• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak w 2015 r. będzie wyglądała Pomorska Kolej Metropolitalna

Maciej Naskręt
18 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Zobacz wizualizację Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.


Choć pociągami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pojedziemy dopiero w wakacje 2015 r., umowa na roboty budowlane ma być podpisana już za dwa-trzy tygodnie, na przełomie kwietnia i maja.



Pomorska Kolej Metropolitalna przygotowała animowaną wizualizację całej, 18-kilometrowej dwutorowej linii, która połączy Wrzeszcz z Osową. 10-minutowy film, którego autorem są projektanci z firmy Transprojekt Gdański, dokładnie przedstawia przebieg trasy.

Widzowie mogą poznać nie tylko kształt nowej linii, ale także jej parametry. Autorzy wizualizacji zadbali też o szczegółowe dane, dotyczące przyszłych przystanków PKM.

Przypomnijmy, że w marcu tego roku rozstrzygnięto przetarg na budowę 18-kilometrowej linii kolejowej. Wygrało konsorcjum firm: Budimex i Ferrovial. Zaproponowało ono budowę linii w cenie 716 mln zł. Jednak od wyników przetargu odwołała się spółka Mostostal Warszawa - firma złożyła drugą najkorzystniejszą cenowo ofertę.

Sprawa trafiła do, działającej przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych, Krajowej Izby Odwoławczej, która w wyroku odrzuciła odwołanie Mostostal Warszawa.

Do końca kwietnia ma potrwać, przedłużające się z powodu aury zimowej, sprzątanie placu budowy PKM z wyciętych drzew i krzewów. Kiedy zatem rusza budowa?

- Dokumentacja przetargowa tydzień temu trafiła do Urzędu Zamówień Publicznych, ten z kolei potrzebuje dwóch lub trzech tygodni na jej sprawdzenie. Umowę na roboty budowlane z wykonawcą planujemy podpisać na przełomie kwietnia i maja - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma kosztować ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w Rębiechowie w niecałe 25 minut.

Kolej Metropolitalna połączy Wrzeszcz z Osową dwutorową linią kolejową. Trasa rozpocznie swój bieg na linii E-65 relacji Gdańsk - Gdynia. Odbije na zachód za przystankiem Zaspa, a następnie poprowadzi przez dzielnice Strzyża, Brętowo, Jasień, Matarnia i pobiegnie przy lotnisku. W Rębiechowie (ale za portem lotniczym) powstanie stacja... Banino. O jej nazwie zdecydowali mieszkańcy. Tuż za tą stacją torowisko będzie się rozwidlać. Jeden tor pobiegnie w stronę istniejącej już stacji Rębiechowo, drugi natomiast do Osowej.

Do Gdyni pasażerowie pojadą już dwutorową linią kolejową nr 201.

Miejsca

Opinie (316) 2 zablokowane

  • STRZYŻA (1)

    Na wizualizacji błąd. Figuruje Al. Grunwaldzka - Wrzeszcz, a to jest Al. Grunwaldzka Strzyża. Cała wizualizacja fajna.

    • 7 2

    • Strzyża to się u fryzjera.Nie ma takiej dzielnicy.

      • 0 0

  • Może przystanek ZASPA???

    Jestem zwolennikiem powstania przystanku na Zaspie. Są tu trzy WIELKIE i DOBRE szkoły ponadgimnazjalne, a w nich naprawdę dużo uczniów z okolic Banina, Matarnii itd. Byłoby im (i ich rodzicom) wygodniej i sprawniej wsiąść i wysiąść właśnie na Zaspie, a nie dojeżdżać do Wrzeszcza. Może da się jeszcze coś z tym zrobić?

    • 1 0

  • a co z przystankiem barniewice

    budujac takie cudo jak kolej metropolitarna pominieto nieszkancow miejscowosci barniewice .ktorzy maje do najblizszego przystanku koleji metrop maje z kazdej str do pokonania 3 km odcinek drogi mimo iz kolej ta przechodzi przez ich miejscowosc.gratuluje projektantom pomyslunku..

    • 1 0

  • opinia (26)

    Przystanek SKM "Gdańsk Śródmieście" miał być gotowy NAJPÓŹNIEJ na wiosnę 2012 roku...
    Ciekawe, jak będzie z KOSZTAMI kolei metropolitalnej.
    Dlaczego nie ujawnia się kalkulacji: koszt budowy - wpływy z biletów (liczba pasażerów) - koszt utrzymania (eksploatacja)?
    Ile rocznie dopłacać będą podatnicy do tego, aby kilku ważniaków mogło podjechać na lotnisko i polecieć do Warszawy? Może lepiej byłoby za te gigantyczne pieniądze rozbudować siec dróg, w tym nowa obwodnicę, a ważniakom fundnąć taksówkę?
    Przykład bezsensowności takiej kolei mamy przecież w Krakowie (bardzo drogie bilety, brak pasażerów, nieefektywność, likwidacja linii autobusowych, aby wymusić jazdę po wielokrotnie wyższej cenie...).

    • 83 398

    • zenada panie opinia

      puknij sie w leb
      na lotnisko jezdza wszyscy, nie tylko wazniacy, sprawdz statystki i zobaczysz ilu polakow i z jakich sfer spolecznych korzysta z samolotow, jak nie bedzie zadnych inwestycji w pociagi czy inne to nigdy nie bedziesz miec mozliwosci skorzystania z takich udogodnien......zal mi ciebie

      • 1 0

    • hmm... (14)

      Po pierwsze dofinansowanie na PKM sięgnie prawdopodobnie 85%. I za te pieniądze nie mógłbyś budować dróg, bo to pieniądze na kolej.
      Po drugie, komunikacja miejska praktycznie nigdy nie zarobi na siebie i w jakimś stopniu musi być dofinansowana.
      Pojedź sobie do Berlina, Wiednia, zobacz o ile bardziej jest tam rozwinięta i w jakie części miasta dojeżdża S-bahn, U-bahn, Tramwaje.

      • 88 5

      • ? (8)

        85% Z NASZYCH PODATKÓW.
        Sam to napisałeś! tzw. dotacje unijne idą z BUDŻETU PAŃSTWA, a jest to tzw. składka członkowska.
        Podatnicy mają chyba ważniejsze potrzeby?

        • 10 49

        • Podatnicy tzn kto (4)

          Ja akurat PKM widzę jako jedną z najważniejszych potrzeb Gdańska. Bo jest to coś co nam pomorze mocno odetchnąć przez kilka lat od strasznego zakorkowania miasta. Tylko w ten sposób możemy zmusić część ludzi do przewiędnięcia się na transport łączony samochód + PKM.

          • 39 5

          • (3)

            Tamten człowiek ma problem ze zrozumieniem idei transportu publicznego i faktu że samochód w wielkich aglomeracjach to bezużyteczny bibelot do stania na parkingu w korku lub wyjazd na wieś lub dojazd do miejsca przesiadki na komunikacje miejską...
            jest porostu jak mucha, która w życiu tylko kupę widziała ;)

            • 28 4

            • Idea transportu publicznego... (1)

              ... sprowadza się do dopłat z roku na rok coraz większych...
              Obecnie jest to ponad 0,5 mld rocznie.
              Mit1: Ekonomika...
              Za kilka lat miasta nie wytrzymają takich dopłat, a realna cena biletu będzie musiała wzrosnąć. Jak by mi miasto też dokładało 50% do paliwa to dojadę do pracy taniej niż autobusami (bo musiałbym się przesiadać trzy razy).

              Mit2: Ekologia... Dla matematyków i dociekliwych:
              Za ile (dziesiąt) lat ilość energii (którą pozyskujemy z węgla i z tysięcy ton paliwa zużytych podczas robót ziemnych) zużytej na budowę tej kolei i jej eksploatację zbilansują oszczędności jakie ma dla środowiska przynieść...
              Mi wyszło 18 lat przy złożeniu, że każdy pasażer zamiast PKM przejedzie 20km własnym autem spalającym 10l/100km.

              Nie twierdzę, że inwestycja jest zbędna, ale wkurzają mnie pseudoekologiczne hasła oraz twierdzenie, że transport publiczny jest tani i niezbędny.

              • 0 3

              • Max ty łosiu, kolejki będą spalinowe, a nie zelektryfikowane

                • 0 0

            • a ja tam lubię samochody, ale komunikację zbiorową też. I BARDZO, BARDZO się cieszę, że PKM wreszcie rusza. Odtworzenie tej kolei było moim marzeniem, od kiedy dowiedziałem się o jej istnieniu (jakieś 18 lat temu). Cieszę się, że będzie jeździć i oby jak najszybciej udało się ukończyć budowę trasy!

              • 10 0

        • ... (2)

          Polska od początku wejścia do UE nie jest płatnikiem netto. Więc mniej wpłacamy niż otrzymujemy.

          • 30 4

          • No właśnie nie. (1)

            Taka sytuacja będzie miała miejsce dopiero od teraz, tj. po zakończeniu obecnego budżetu.

            • 4 29

            • Ktoś tu jedyne informacje czerpie z Gazety Polskiej ;)

              • 30 2

      • takiemu nie wytłumaczysz (4)

        pewnie pierwszy tramwaj zobaczył w wieku 20 lat, gdy przyjechał na studia

        • 74 5

        • . (3)

          Zobacz porażkę w Krakowie a potem ubliżaj...

          • 5 51

          • Ale te inwestycje nie mają nic wspólnego. (2)

            Inny zupełnie jest ich cel.

            • 37 0

            • (1)

              Południe polki zawsze ma z czymś problem oni tam wychodzą na pole a stypa to genialna impreza...
              U nas się wychodzi na dwór a stypa to drętwe wysiedziane obżeranie się...
              Po co takiemu tłumaczy i tak nic nie zrozumie ;)

              • 22 1

              • my jeździmy kolejką:) oni pociągiem, to zasadnicza różnica.

                my mamy zasięg w telefonie ,oni mają pole:)

                • 2 0

    • Czemu nie mogę "zminusować"

      opinii powyżej? Bardziej się nie da?

      • 0 1

    • (1)

      kraków ma linie łączaca właściwie tylko lotnisko tu lotnisko zachaczamy poniekąd po drodze taka mała ale znacząca różnica co do ilości pasarzerów obejrzyj film tam jest to powiedziane

      • 24 0

      • Dokładnie. tutaj nie chodzi o to aby zrobić dojazd do Lotniska. PKM pozwioli dojechać z Wrzeszcza na "Morene" w kila minut. Z tych dzielnic do centrum handlowego. Połączy Jasień z "Moreną". W końcu będzie porządne połączenie z Osową, bo jeden autobus 210 pupy nie urywa. Lotnisko to tylko jeden z przystanków, choć na pewno z tego przystanku będą się cieszyć i w Gdańsku i w Gdyni i w Kościerzynie.

        PS Ciekawe ile teraz będą stali pod lotniskiem panowie z City Taxi ;)

        • 9 1

    • (1)

      No pewnie, budujmy jeszcze więcej dróg by jeszcze bardziej zapychać miasto i zanieczyszczać je. Jesteś w gruuubym błędzie sądząc, że PKM to będzie tylko dojazd na lotnisko - wprost przeciwnie, to będzie tylko dojazd przy okazji, to przede wszystkim otwarcie Gdańska na Kaszuby. I właśnie dlatego nie można tego porównywać z airport linkiem w Krakowie. Ewentualnie możnaby to porównać z Warszawą bo tam kolej lotniskowa tak naprawdę znacznie bardziej służy mieszkańcom Służewa i osobom tam pracującym niż pasażerom samolotów ale to także jest ślepa linia, której stacją końcową jest lotnisko.

      • 10 1

      • dokładnie - otwarcie Gdańska na Kaszuby (łatwy wyjazd za Gdańsk i Gdynię, później dojazd do Kartuz, Kościerzyny, itd), skomunikowanie zachodniego tarasu miasta (podłączenie dzielnic, do których był beznadziejny dojazd) i pobudzenie budownictwa na zachodnich terenach za TPK (Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym).

        • 6 0

    • (3)

      Wszystko jest w Studium Wykonalności dostępnym na stronie PKM. Ale pewno umiesz tylko robić CTRL+C/CTRL+V z tekstem o Krakowie.

      • 56 8

      • . (2)

        Osobiście widziałem porażkę w Krakowie...

        • 6 33

        • Gdzie ty żyjesz że tak beztrosko porównujesz Kraków z Trójmiastem?!

          • 13 2

        • No i? Wiesz na czym polega PKM? Jaki jest jej cel? Jakie miasta łączy? Ile tam osób mieszka?
          Otwórz oczka i przestań p***

          • 52 5

    • Tak zafundować ważniakom taksówkę, która utknie w korku.

      Rozbudować drogi, żeby więcej osób przyjechało samochodami do miasta i mocniej zakorkowało ulice.

      • 41 2

  • a

    a w rębiechowie/baninie mial być parking będzie? kiedy? i jak tam dojechać. Ja z Banina dalej będę jeździć samochodem bo nie będ miał gdzie zostawić bezpiecznie samochodu. Po za tym ten Budyń chce zlikwidować linię 210. Teraz dzieci z Banina do Osowej do szkoly będą jeździć po 1, 5 h w jedną stronę

    • 0 0

  • kto zostawi samochód?

    Pytanie czy ludzie na prawde będą zostawiać samochodyu na tych wielkich parkingach?

    • 0 0

  • Będą się przesiadać ?

    Wątpię ...

    • 0 0

  • jaki to przystanek Banino!!!

    Jestem wściekła widząc budowę i miejsce w którym zaplanowano przystanek Banino w szczerym polu....Pytam dla kogo? dla tych co mają samochody? oni mają jakąś alternatywę dojazdu do miasta! Czy ktoś pomyślał o mieszkańcach którzy z różnych powodów nie dysponują samochodami ( osoby starsze, młodzież, osoby z problemami zdrowotnymi ktore nie pozwalają na prowadzenie samochodu! i osoby których poprostu nie stać na samochód) Banino jest miejscowością w której co roku przybywa bardzo dużo mieszkańcow, nie wszyscy są tu co prawda zameldowani co fałszuje statystyki ale mieszkaja. Nie wyobrażam sobie powrotu w zimie, wieczorową porą, z zakupami, tyle kilometrów do centrum Banina po ciemnicy i nie po chodnikach bo nasza Gmina chodnikami nie grzeszy. Już w tej chwili odkąd nie dysponuję samochodem przeklinam Banino! bo poruszanie sie autobusem lini 126 to nie wiem do czego to porównać, kojarzy mi sie to ze stanem wojennym, tak kiedys w miescie jeżdziły autobusy 1 na godzinę a ten to jeżdzi w niektórych godzinach co 2 godz. Po południu to ani wyjechać z Banina ani do niego wrócić!!!!
    Apeluję do wladz decyzyjnych! dajcie mieszkańcom Banina normalnie pożyć!!! żeby można było dojechać do pracy w mieście i z niej wrócić, szanując czas którego i tak mamy mało, dajcie możliwość młodzieży spotykania sie z przyjaciółmi w mieście, pójścia do pubu i powrotu do domu zamiast szukania noclegu u koleżeństwa, starsi ludzie mają potrzebę jechać czy do lekarzy, czy na zakupy, to nie musi być mordercza wyprawa!!!! ale z tego co obserwuję to Banino dalej zostanie "murzyńską wioską" bo radni naszej Gminy posiadają samochody i skoncentrują sie na tym żeby można było dojechać samochodem i przesiąść sie na kolej! a my piesi???

    • 1 0

  • durne opinie..

    Polakom nigdy nie dogodzisz, co za durne opinie... Przecież ta kolej to jest coś wspaniałego i jakie tempo prac... będzie pięknie i wygodnie i to juz wkrótce. Wszyscy nam tego będą zazdrościć. Super

    • 0 0

  • Czy będzie elektryfikacja na tej trasie ? (12)

    Jeśli nie, to równie dobrze mogła by powstać zwykła droga, po której jeździłyby autobusy.

    • 58 39

    • A czy będzie elektryfikacja czy nie to roi jakąś różnicę (5)

      Obecne składy i tak jeżdżą wystarczająco szybko, że różnicy nie odczujesz.

      • 3 4

      • (4)

        Jest różnica, bo lokomotywa spalinowa zużyje więcej paliwa aby przewieźć tą samą ilość pasażerów w porównaniu chociażby z autobusem.

        • 3 4

        • Jaka lokomotywa? (3)

          Przecież tam będą jeździć szynobusy najnowszej generacji, w przeliczeniu na pasażera pewnie palą mniej niż autobus.

          • 5 0

          • Ha Ha Ha :) (2)

            Podstawy fizyki:
            Ilość zużytego paliwa zależy od masy i prędkości i zużywa się go najwięcej podczas ruszania a marnuje podczas hamowania (bo spalinówki nie mają systemów odzyskiwania energii)
            Porównaj jaką masę ma szynobus a jaką autobus.
            Dlatego też w bilansie energetycznym bardziej ekologiczny na jednego pasażera jest autobus niż tramwaj który jest dużo cięższy.
            Tramwaj ma tylko tę przewagę, że spaliny powstają poza miastem (w elektrowni).
            Gdańsk ma ten kłopot, gdyż ma za mało pasażerów komunikacji miejskiej i dodatni bilans energetyczny jest tylko przez kilka godzin w godzinach szczytu.
            Poza tym czasem bardziej ekologiczne jest poruszanie się własnym samochodem niż komunikacją miejską, gdyż autobus wożący kilku pasażerów zużywa tylko trochę mniej paliwa niż z ich kompletem. A wg danych ZKM nasze autobusy palą duuuużo powyżej (40-42l/100km + kolosalne ilości oleju silnikowego) deklaracji ich producentów (no chyba, że pracownicy ZKM sprzedają paliwo "na lewo").

            • 2 0

            • Fizyka fizyką, ale poza tym dawno nie czytałem większych bredni. (1)

              Tyle w temacie.

              • 1 1

              • Gdyby większość pasażerów przeniosła się do samochodów osobowych, to jakie wtedy byłoby zanieczyszczenie spalinami łosiu z osobówek? a jakie z podanego przykładowego autobusu?

                • 0 0

    • ... (3)

      Obecnie nie będzie, z ppowodu braku elektryfikacji lini Gdynia-Koscierzyna - byłby problem ze spójnością projektu i dofinansowaniem.
      Docelowo będzie elektryfikacja.

      • 22 3

      • . (1)

        Nie ma takich planów!

        • 1 21

        • a czytałeś wczesniejsze artykuły ? eletryfikacja będzie w 2 etapie a w pierwszym odrazu jest wszystko przygotowane pod elektryfikacje wiec jak mozesz napisac ze nia takich planów ??

          • 11 1

      • Bo nikomu na elektryfikacji nie zależwało, a już najmniej PKM!

        Przecież jakby wybudować od razu całośc to z końcem 2015 roku trzeba by zwolnić wszystkich pożal się Boże odpowiedzialnych za PKM. A tak to posadki opłacane z naszych podatków będą trwały kolejne lata... elektryfikacja do 2018, przystanki gdyńskie do 2025, nie jeden do emerytury dociągnie wioząc się na wózku zwanym PKM!

        • 23 11

    • Bo prąd w Polsce się głównie z paneli słonecznych pozyskuje...

      • 6 4

    • .

      Nie będzie elektryfikacji.

      • 3 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane