• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak w 2015 r. będzie wyglądała Pomorska Kolej Metropolitalna

Maciej Naskręt
18 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Zobacz wizualizację Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.


Choć pociągami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pojedziemy dopiero w wakacje 2015 r., umowa na roboty budowlane ma być podpisana już za dwa-trzy tygodnie, na przełomie kwietnia i maja.



Pomorska Kolej Metropolitalna przygotowała animowaną wizualizację całej, 18-kilometrowej dwutorowej linii, która połączy Wrzeszcz z Osową. 10-minutowy film, którego autorem są projektanci z firmy Transprojekt Gdański, dokładnie przedstawia przebieg trasy.

Widzowie mogą poznać nie tylko kształt nowej linii, ale także jej parametry. Autorzy wizualizacji zadbali też o szczegółowe dane, dotyczące przyszłych przystanków PKM.

Przypomnijmy, że w marcu tego roku rozstrzygnięto przetarg na budowę 18-kilometrowej linii kolejowej. Wygrało konsorcjum firm: Budimex i Ferrovial. Zaproponowało ono budowę linii w cenie 716 mln zł. Jednak od wyników przetargu odwołała się spółka Mostostal Warszawa - firma złożyła drugą najkorzystniejszą cenowo ofertę.

Sprawa trafiła do, działającej przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych, Krajowej Izby Odwoławczej, która w wyroku odrzuciła odwołanie Mostostal Warszawa.

Do końca kwietnia ma potrwać, przedłużające się z powodu aury zimowej, sprzątanie placu budowy PKM z wyciętych drzew i krzewów. Kiedy zatem rusza budowa?

- Dokumentacja przetargowa tydzień temu trafiła do Urzędu Zamówień Publicznych, ten z kolei potrzebuje dwóch lub trzech tygodni na jej sprawdzenie. Umowę na roboty budowlane z wykonawcą planujemy podpisać na przełomie kwietnia i maja - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma kosztować ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w Rębiechowie w niecałe 25 minut.

Kolej Metropolitalna połączy Wrzeszcz z Osową dwutorową linią kolejową. Trasa rozpocznie swój bieg na linii E-65 relacji Gdańsk - Gdynia. Odbije na zachód za przystankiem Zaspa, a następnie poprowadzi przez dzielnice Strzyża, Brętowo, Jasień, Matarnia i pobiegnie przy lotnisku. W Rębiechowie (ale za portem lotniczym) powstanie stacja... Banino. O jej nazwie zdecydowali mieszkańcy. Tuż za tą stacją torowisko będzie się rozwidlać. Jeden tor pobiegnie w stronę istniejącej już stacji Rębiechowo, drugi natomiast do Osowej.

Do Gdyni pasażerowie pojadą już dwutorową linią kolejową nr 201.

Miejsca

Opinie (316) 2 zablokowane

  • Przystanki kolei...

    Przystanki powinny być całkowicie zadaszone, a nie takie niby wiaty, które nie chronią pasażerów przed opadami deszczu lub śniegu.

    • 11 5

  • FAKTY (10)

    Fakty są ważne! A fakty są takie, że aktualnie unowocześnia się i buduje ponad 1200 kilometrów szlaków kolejowych, kupuje się nowy tabor- np. pociągi Pendolino, lokomotywy Husarz czy składy FLIRT Stadlera i ELF Pesy. Dwie ostatnie są to świetne, polskie konstrukcje. Bardzo ważna jest poprawa stanu bezpieczeństwa, czyli poprawienie tego, co zepsuł PIS zaprzestając jakichkolwiek remontów i ustanawiając dziesiątki spółeczek córeczek kolejowych. Chodziło to by było więcej stanowisk dla kolesi. CI PISOWSCY KOLESIE DO DZIS ZASIADAJA W TYCH SPÓŁKACH CÓRKACH, bo PIS tak zmienił prawo, że stały się one ich własnością i nikt ich nie może wywalić. PISOWSKI SENATOR KOGUT JEST TEGO DOBRYM PRZYKŁADEM. Zaniedbania na kolei są gigantyczne i prawda jest taka, że to są zaniedbania WIELOLETNIE. Dobrym przykładem jest linia z Warszawy do Gdańska; pociąg jedzie tam teraz ponad 5 godzin...A zastanowiliście się, DLACZEGO?!!! Otóż cała linia E-65 jest aktualnie w remoncie. Koszt modernizacji to 10 mld zł z czego tylko na obszarze Trójmiasta to 1 mld zł. W wielu miejscach linia budowana jest na nowo a na zakrętach( w celu zwiększenia promienia łuków) po nowym śladzie. To tak naprawdę nie jest wyremontowanie torów tylko praktycznie budowa od nowa linii, przy której nie robiono nic od czasów Gierka. W dodatku modernizacja trwa podczas ruchu pociągów. Buduje się setki obiektów inżynieryjnych. Linię rozpoczęto(nieudolnie!) remontować za czasów rządów PiS i, co ważne, z tego czasu jest najwięcej opóźnień. Od zmiany rządów i nieudolnego kierownictwa prace znacznie przyspieszyły. Fakt, ja też uważam, że wszystko trwa trochę za długo, ale nie łudźmy się, że w innym kraju trwałoby to krócej niż 3- 4 lata. Na przykład w Anglii przebudowa 27km autostrady M1 w UK od węzła Luton do M25 trwała 5lat. Przebudowano węzeł Luton, i dobudowano dodatkowo po 1 pasie ruchu w obie strony. Wyremontowano 4 mosty! Rząd Po- PSL rozpisał wreszcie przetarg i 20 szybkich pociągów Pendolino trafi na polskie tory za trzy lata. Spółka PKP podpisała umowę, która pozwoli dofinansować projekt zakupu z pieniędzy unijnych. Pociągi będą osiągać prędkość do 220 kilometrów na godzinę. Podróż będzie przebiegała w ciszy i komforcie, którego trudno obecnie szukać w polskiej kolei. Koszt przejazdu w takich warunkach zmieni się nieznacznie, maksymalnie bilet w pierwszej klasie kosztować ma ok. 150 zł. Pociągi będą jeździć co godzinę. Podróż z Gdyni do Warszawy potrwa dwie i pół godziny, a ze stolicy do Katowic i Krakowa równo dwie godziny. Na ok 80% prasy pociągi bez wychylnego pudła będą mogły jechać z prędkością ok 220km/h. Na pozostałej części faktycznie max. prędkość to 160 km/h. Strata czasu ze wzgl. na konieczność zwalniania to ok12 min. Dlatego PKP kierując się rachunkiem ekonomicznym kupiło wagony bez mechanizmu wychylającego. Nie wierzcie w kłamstwa opozycji i jej płatnych klakierów, że Rząd RP nic nie robi w strawie kolei. Poza tym PiS w czasie rządów mając władzę NIC DLA KOLEI NIE ZROBIŁ!!!
    Pozdrawiam.

    • 14 14

    • Jedno ale. (5)

      W języku Polskim mamy taki wynalazek zwany akapitem. Zdecydowanie ułatwia on czytanie długich tekstów, zwłaszcza jak rozdzielisz akapity pustą linią zamiast standardowym wcięciem.

      Np. w ten sposób ;)

      • 4 1

      • (2)

        OK. Sorki. Poprawię się!

        • 2 1

        • Dzięki, bo tekst jest ciekawy. (1)

          Niestety jego czytanie ze względu na formę było na tyle męczące, że skopiowałem go sobie i dodałem wcięcia sam.

          • 4 1

          • Chciałem też to zrobić, ale Trojmiasto nie przyjmuje zdublowanych postów!

            • 1 1

      • A ponadto... (1)

        ...w języku polskim (a nie Polskim) przymiotniki piszemy małą literą.

        A akapit to akurat wynalazek powszechny w wielu innych językach, nie tylko w polskim.

        • 2 0

        • Fakt, mój błąd ;)

          • 1 1

    • Mądry I ciekawy post. POzdrawiam

      • 2 2

    • cha, cha , cha (2)

      trochę to pracy wymagało- taka laurka dla obecnie kochanej naszej wielkiej sprawiedliwej wspaniałej cudownej .... WŁADZY

      • 3 1

      • (1)

        Dzięki za uznanie I pozdrawiam! Nie dajmy się pisokomunie!

        • 1 1

        • tak jest! nie dajmy się głupawym polakom (celowo z małej litery) z Gdańska!

          • 0 1

  • A ja bym to zrobił zupełnie inacznej! (1)

    Kazałbym wy budować te wszystkikie przy stanki, wia dukty, na sypy a potem niepuścił bym tam po ciągów pod pretekstem że zabardzo podgórkę i że niewjadą. Beka, conie?

    • 3 7

    • Nie śmiej się

      W Polsce (Gdańsku) to jest bardzo możliwe

      • 2 2

  • Pieniadze w bloto, inwestycja nie do konca " trafiona". (2)

    Jestem przekonana, ze i tak kazdy bedzie smigal do centrum swoim samochodem jak dotychczas. W zamian za ten chory pomysl kolei, lepiej bylo by zainwestowac w drogi i ekrany dzwiekoszczelne (tunele), gdyz wiekszosc mieszkancow Gdanska woli dojezdzac autem. Takie inwestycje powinno zaczynac sie od ankiety wsrod mieszkancow i zainteresowanych, kto bedzie wogole z tego korzystal.

    • 10 15

    • I w ten sposób skończylibyśmy jak LA, w wiecznym korku.

      Inwestycji drogowych w Gdańsku i tak jest sporo. Trzeba pomyśleć o alternatywach, a PKM wydaje się być całkiem rozsądną. A że niektórzy będą woleli stać w korkach, ich wybór. Mnie ta inwestycja bardzo cieszy, z racji poprawionego dojazdu na przedmieścia umożliwiającego ominięcie ruchu ulicznego. Byleby parkingów nie zabrakło by było gdzie zostawić samochód.

      • 8 3

    • Czy pomysłem na ankietę rozwiążesz również

      problem braku miejsc parkingowych. Porażają mnie ludzie z taką wyobraźnią. I to kierowcy, którym tak potrzebna jest wyobraźnia.

      • 3 0

  • Nie Strzyża a Abrahama (1)

    ludzie na litośc nikt nie wie gdzie jest ta Strzyża która zawsze była Wrzeszczem ! a Abrahama to juz Oliwa kto wprowadza młyn?

    • 7 2

    • Abrahama to podrzędna ulica przy której niczego istotnego nie ma. Nie rozumiem, dlaczego czyni się z niej punkt orientacyjny.

      Co do Strzyży nie mam zdania. Moi rodzice mówili na to miejsce "kwadrat". ;)

      • 2 1

  • video

    Kilka dni temu byłem na trasie powstającej linii. Wygląda to bardzo fajnie. Polecam filmik z terenu: youtube.com/watch?v=zXwSmrO0b-g&sns=em

    • 2 0

  • To co? Jeszcze przydalby się zintegrowany bilet

    w sensownej cenie...

    Ba jak na razie to widzę tu: 2/3 bilety kolejowe, i 2 bilety komunikacji miejskiej...

    Przesiadanie się na autobus tramwaj, bardzo proszę! Ale na jednym bilecie.

    • 13 0

  • Na nie

    Zgadzam się z ostatnią opinią. Ta kolei będzie generować straty i to my mieszkańcy za to zapłacimy. W mieście jest wiele ważniejszych spraw do załatwienia. Chociażby poprawić infrastrukturę i komunikację miejską, wyjdzie taniej. Pamiętajcie o tym jak pójdziecie do urn na wybory.

    • 7 7

  • PRZYSTANEK OSOWA JEST ZA DALEKO OD UL. KIELNIEŃSKIEJ (2)

    Utrudni to znacznie osobom dojezdzajacym z sasiednich miejscowosci. Mogliby oni przesiadac sie do kolei, gdyby mieli blizej do przystanku i parkingu.

    • 5 2

    • To nie przystanek... (1)

      ...tylko istniejąca od 80 lat stacja kolejowa. Zbudowana w czasie, kiedy jeszcze nie było wiadomo, że Kielnieńska będzie arterią dojazdową dla licznych nowych osiedli.

      Był projekt budowy nowego dodatkowego przystanku pod wiaduktem ulicy Kielnieńskiej, ale nie wiem, czy będzie realizowany.

      • 5 0

      • Na razie nie będzie. Podobnie jak przystanki Karczemki czy Krzemowa Dolina.

        • 3 0

  • A co z przystankiem Osowa - zapomnieli juz ?

    A może mnie coś ominęło?

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane