• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak za rok będą wyglądały przystanki PKM w Gdyni

Maciej Naskręt
13 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Planowany przystanek PKM Gdynia Karwiny pod ul. Wielkopolską.
  • Planowany przystanek PKM Gdynia Karwiny.
  • Przystanek PKM Gdynia Stadion przy ul. Stryjskiej.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Stadion przy ul. Stryjskiej.

Gotowe są projekty przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Karwinach i przy stadionie w Gdyni. Pasażerowie mają z nich skorzystać w 2016 r.



Czy podobają ci się nowe przystanki w Gdyni?

Światło dzienne ujrzały projekty przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, które powstaną w Gdyni. Oba powstaną przy istniejącej linii kolejowej relacji Gdynia - Kościerzyna (nr 201).

Pierwszy przystanek pojawi się u zbiegu ul. Wielkopolskiej i ul. Sopockiej zobacz na mapie Gdyni. Jest on łudząco podobny do gotowego przystanku na Matarni, bowiem również znajduje się w wykopie.

Drugi przystanek zaplanowano przy ul. Sportowej zobacz na mapie Gdyni.

Oba obiekty będą nawiązywać architektonicznie do gotowych już przystanków PKM w Gdańsku.

Pierwotnie plany zakładały ich budowę w drugim etapie powstawania PKM, czyli do 2020 r. Dzięki decyzji Komisji Europejskiej o zwiększeniu dofinansowania projektu z 70 do 85 proc., wspomniane przystanki powstaną już w 2016 r.

- Projekt budowlany obu przystanków PKM na terenie Gdyni jest już gotowy. Zdobyliśmy już pozwolenia na ich budowę, na ostatniej prostej są uzgodnienia z PKP PLK (właścicielem linii 201) i Urzędem Transportu Kolejowego co do technicznych rozwiązań umożliwiających pogodzenie ruchu pasażerskiego z wielkogabarytowymi transportami do portu w Gdyni, które odbywają się po linii 201 - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Dopiero po formalnym zakończeniu tych uzgodnień możliwe będzie ogłoszenie przetargu na budowę dwóch gdyńskich przystanków PKM i ich realizacja.

W ramach budowy przystanku Karwiny największą zmianę przejdzie splot ul. Wielkopolskiej i Sopockiej. Obie jezdnie relacji obwodnica - centrum mają zostać do siebie zbliżone. W tym celu konieczne jest wyburzenie dwóch istniejących wiaduktów znajdujących się w świetle ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni i odbudowanie ich w nieco bliższym sobie położeniu. Zwężenie skrzyżowania i rozebranie istniejących wiaduktów jest niezbędne, by zbudować zejścia do południowej części planowanych peronów kolejowych stacji PKM. Dodatkowo powstanie przy nich winda dla pasażerów o ograniczonej mobilności.

Po zakończeniu budowy miasto Gdynia planuje przy przystanku Karwiny wybudować węzeł przesiadkowy. Powstanie on prawdopodobnie przy wsparciu funduszów unijnych z RPO dla województwa pomorskiego. Przy przystanku PKM mają się pojawić przystanki autobusowe i trolejbusowe, a także parkingi dla samochodów i rowerów.

Natomiast budowa przystanku nad ul. Sportową ma mniejszy zakres prac. Tu nie pojawi się węzeł przesiadkowy. Obiekt ma kluczowe znaczenie ze względu na bliskość obiektów sportowych. Ważnym elementem prac będzie przebudowa wiaduktu nad ul. Sportową.

Dodajmy także, że trzeci przystanek PKM w Gdyni ma powstać na wysokości Węzła Wzgórze. Tu w prace zaangażowany jest zarządca centrum handlowego Riviera, który wyłoży część funduszy na jego budowę. Prace nad kształtem tego przystanku ciągle trwają.

Planowane przystanki PKM w Gdyni. Planowane przystanki PKM w Gdyni.

Miejsca

Opinie (173) ponad 10 zablokowanych

  • Super

    Miasto musi sie rozwijać

    • 0 0

  • Powtórzę się: Kiedy kolej na północ Gdyni?

    Myślę, że nie tylko ja mam dość 2godzinnego przejazdu przez parę km od Dworca w Gdyni na Obgłuże/Pogórze/Oksywie.
    A tor od Puckiej do Gdynia Port Oksywie, wyremontowany całkowicie 10 lat temu nie przewiózł ani jednego p[ociągu pasażerskiego? Po co go było remontować?

    • 0 0

  • super, bede mogl jezdzic ładnym pociagiemi z bałtyckiej prosto do riviery, a nie brudną skm (1)

    • 8 6

    • spytaj kto brudzi, a będziesz długo ;) się cieszył z czystej PKM-ki

      • 0 0

  • bardzo fajne, tylko...

    Bardzo fajnie że czerwone i że juz w ogóle niedługo rusza PKM :)
    Ale dlaczego w Redłowie nie zrobiono przystanku przy Stryjskiej? Byłoby blisko z SKM.

    • 0 0

  • O co chodzi z tym burzeniem wiaduktów? (2)

    Czy ktoś zorientowany w układach biznesowo-mafijnych mógłby mi wytłumaczyć o co chodzi z burzeniem tych wiaduktów?

    Bo z tego co słyszałem to kosztem iluś tam milionów złotych mają zostać zburzone oba, zupełnie funkcjonujące wiadukty, po to żeby je przesunąć o chyba metr (czyli wybudować od nowa).
    Ani nie przybędzie pasów, ani tak naprawdę nic się nie zmieni.

    Nie da się tego przystanku wybudować metr dalej?

    • 6 0

    • Trojmiasto nie wie co pisze i chyba nie oglądali projektu przystanku na Karwinach.
      W projekcie nie ma żadnego przesuwania istniejących wiaduktów.
      W I fazie będzie budowany przystanek bez parkingów.

      Jest zamysł na przebudowę całego skrzyżowania Sopocka/Wielkopolska ale na to jeszcze nie ma żadnego projektu. Skrzyżowanie wymaga przebudowy i wtedy oba wiadukty zapewne będą robione od nowa ale to pewnie za 10 lat;)

      • 1 0

    • Zorientowany

      Podobno Wielkopolska bedzie zamknieta na czas robót i bedzue objazd Spacerową kub Charznieńską.

      • 0 1

  • Ważne że w ogóle powstaną!!! (1)

    Tylko mam jedną prośbę, zróbcie inny typ zadaszenia peronów bo te czerwone daszki są paskudne i nie funkcjonalne, albo przynajmniej pomalujcie je na niebiesko żeby przybysze wiedzieli że to już Gdynia a nie Danzing!

    • 10 3

    • Schody ruchome! Mamy w końcu XXI w.!

      Ale podobno w POlszy się nie da! Sory taki mamy klimat...

      • 0 0

  • (26)

    A kiedy kolej na Obłuże/Pogórze/Oksywie?

    • 190 11

    • Mnie bardziej zastanawia dlaczego nie będzie przystanku przy Witominie, na Małym Kacku?!?!?!

      Tory już są, koszt wybudowania tam przystanku byłby prawie że zerowy!

      • 1 0

    • nigdy

      przenigdy

      • 1 1

    • A kiedy kolej na obłuże/pogórze/oksywie ? (12)

      Niestety coraz mocniej polnocne dzielnice Gdyni sa zaniedbywane.

      Od kiedy pamietam glosuje na gdynska Samorzadnosc ale jezeli w kwestii transportu miejskiego i jakosci nawierzchni na trasach laczacych Pogorze/Obluze z centrum nic sie nie zmieni bedzie to moj ostatni glos na nich oddany...

      1. Kwiatkowskiego/Podgorska nadaja sie do calkowitego remontu - nie da sie po tych "zatartych" dziurach jechac.
      2. Niesamowite korki na estakadzie w godz. 7-10; 15-18
      3. Slaba komunikacja miejska (stojaca wiecznie w korkach)

      Naprawde nie macie pomyslu co mozna z tym zrobic? A co z obiecana koleja? Do pracy koledzy!

      • 67 2

      • nie są zaniedbywane. Linia kolejowa jest kręta, skomplikowana i podróż zajmuje dużo czasu (7)

        Szybciej i wygodniej jest autobusem. Dzielnice są dobrze skomunikowane.

        • 5 41

        • (6)

          Tylko, że autobusy stoją w korku na J. Wiśniewskiego i na Estakadzie.

          • 22 2

          • (5)

            nie przesadzaj z tymi korkami. Jeżdżę codziennie i sobie chwalę. Większe korki trwają około 40-50 minut.

            • 2 22

            • .. (4)

              no ale właśnie chodzi by nie stać w żadnych korkach - wtedy transport publiczny staje się alternatywą dla samochodu, jest to też lepsze dla środowiska. Cała linia kolejowa z Gdynii Gł do Oksywia ma k. 12-13 km. Takiej długości trasa skmce zajmuje mniej niż 25 minut, niezależnie od korków, a PKM ma być szybsza i na tej trasie byłoby prawdopodobnie mniej przystanków niż na analogicznej długości trasie SKM

              • 11 0

              • zdecydowanie krócej (1)

                Już teraz wiadomo, ze PKM na Oksywie starą okrężną trasą przez Chylonię jechałaby 15-18 minut. Nic więcej.

                • 2 1

              • Stare info

                Według najnowszych przekazów medialnych samorząd Gdyni chce, aby kolej miała stacje przy estakadzie Kwiatkowskiego koło Portu i dalej Gdynia Pogórze tzn. nowa linia PKM pominęła by stacje od Gdyni Głównej do Chyloni oraz nieczynną stację Gdynia Rzeźnia.

                • 1 0

              • (1)

                abyśmy nie stali w korkach należy zmniejszyć ruch samochodów.
                też uważam, że kolej na Obłuże jest niezbędna, ale obawiam się, że Panu Marszałkowi nie będzie to pasować.

                • 5 0

              • a dlaczego tak uważasz? ja bym chciała móc dojeżdżac stamtąd koleją do centrum, to byłaby super alternatywa

                • 2 0

      • (2)

        Dokładnie, a tak naprawdę tory w większości tych miejsc już są, chodź rzadko używane. Więc nie wymaga to takiego ogromu pracy.
        Więcej sie dowiemy jak przyjdzie czas wyborów, a i tak nic z tego nie będzie :)

        • 33 2

        • . (1)

          Tory wyremontowało wojsko za specjalną kasę i cywile nie mogą z nich korzystać.

          • 12 1

          • Interesujące

            Podaj mi podstawę prawną. Znam rozporządzenie, które kazało wyremontować linie i nie ma tam nic o zmianie właściciela, którym jest PLK. Zgodnie więc z zaistniałym stanem faktycznym to PLK decyduje, co i w jakich godzinach tam będzie jeździć. Nie żyjemy w kraju, gdzie rządzi junta wojskowa, więc samorządy mogą naciskać na PLK udostępnienie linii - tak samo jak docisnęły PLK do sprawdzenia stanu technicznego bocznicy na gdyńskie lotnisko.

            • 0 0

      • Pomysł jest prosty: budowa zwodzonej kładki dla pieszych i rowerzystów od ulicy Admirała Wagi

        do placu Witolda Gombrowicza.

        • 2 0

    • tam to tylko kolej linowa

      • 1 0

    • Nigdy

      Normalny, trzeźwo myślący, rozsądny mieszkaniec Gdyni.
      Obecna Samorządność to DNO

      • 2 2

    • Nigdy. Przynajmniej dopóki rządzą szczurasy

      • 5 2

    • pytanie skieruj do Szczurka (2)

      • 13 2

      • a to nie wiedziałem że Szczurek jest: (1)

        prezesem; PKM, PKP, SKM, Urzędnikiem Woj. i zajmuje jeszcze wiele innych funkcji.
        Wg ciebie pewnie pod tym względem przebił Adamowicza i jest w kilku Radach Nadzorczych jako przewodniczącym, czy fundacjach ??

        • 4 12

        • ale może niech chociaż Szczurek ruszy d*p... i wyśle jakis wniosek na dotacje? Bo narazie nawet tego nie potrafi dobrze zrobić

          • 13 2

    • obawiam sie że nieprędko. kasa została zutylizowana na nieczynne lotnisko, kilka baniek poszło w estakadę rowerową która nikt nie jeździ, a zaraz będziesz mógł zwiedzić muzeum emigracji przy hałdzie złomu które pochłonęło kilkadziesiąt baniek. o infoboxach i pomnikach za kilka następnych milionach nie wspomnę. a Ty mieszkańcu stój dalej w korku, trac czas, paliwo i nerwy. Poza tym Szczur mieszka w innej częsci miasta więc ma to w d**e.

      • 17 5

    • odpowiedź (1)

      Nigdy!

      Ekipa Szczurka jest na razie zajęta dotowaniem (4,9 mln zł) Openera i redukcją kursów autobusów do północnych dzielnic...

      • 41 5

      • nie tylko północnych...

        • 10 0

    • jak skoncza lotnisko

      • 19 0

    • Będzie!

      Gondolowa.

      • 21 0

  • (14)

    Na GW piszą, że nie ma szans na PKM w Gdyni.

    • 55 24

    • nie wiesz że wszystko co piszą w tej rządowej szmacie jest kłamstwem???

      • 1 1

    • (2)

      Jak zwykle miasto coś "przy okazji" musi ugrać. Wymiana dwóch wiaduktów na konto budowy przystanku kolejki, pogratulować odwagi. Unia placi. Do dlatego ciągle nie ma tunelu pod Chylońską, Czekaja na sponsora / OPAT.

      • 9 2

      • Widzisz, z 900 mln zł PKM, 850 wydano w Gdansku (1)

        Czy gdynianie to frajerzy, że mają sami płacić, gdy w Gdańsk tyle kasy wladowano z UE?

        • 5 2

        • przecież szczur wolal wydac kase EU na lotnisko a nie PKM

          • 2 0

    • właśnie ! (5)

      dwie sprzeczne informacje w dniu dzisiejszym !
      kto jest bliżej prawdy?

      • 19 1

      • widocznie um Gdynia (3)

        stać na propagande a na budowe już nie.
        W GW jak byk jest napisane że jednego nie będzie bo za drogi reszta katastrofalnie opóżniona.

        Gdyby nie redbull to by i na ten najdroższy przy blaszaku starczyło.

        • 25 15

        • zdrać mi gdzie się tacy i..ci rodzą (2)

          bo tak się zastanawiam, pewnie byłeś spłodzony pod wpływem :)))

          • 11 17

          • Chętnie bym zdracił, ale nie wiem jak się zdraca.

            • 5 0

          • zdrać :) radosne słowotwórstwo

            • 16 0

      • Myślę, że okaże się za rok ;)

        • 1 1

    • To chyba co innego czytaliśmy.

      Na GW piszą że teraz data oddania przystanków to połowa 2016 ale mogą być później. To na co nie ma ponoć szans i GW jest tego absolutnie pewna to budowa przystanku na Wzgórzu bo Riviera wykłada 4mln a ponoć trzeba nawet aż 12 ze względu na potrzebę przełożenia torów. Co ciekawe GW pisze też że nie rozpisano nawet przetargu na projekt przystanków, a tu czytam "Projekt budowlany obu przystanków PKM na terenie Gdyni jest już gotowy. Zdobyliśmy już pozwolenia na ich budowę..."

      • 6 0

    • Piszą, że nie ma szans w tym roku.

      Prawdopodobnie będą gotowe w 2016, co oczywiście nie jest dobre, ale zawsze coś.

      • 6 0

    • Nie czytaj tego szmatławca.

      • 4 2

    • jest przed II turą więc obiecują wiele

      po czynach ich poznacie- gdzieskiedys ktos zapisał

      • 6 8

  • wg załączonej mapki to raczej przy Sportowej ten przystanek będzie, a nie Stryjskiej...

    • 2 0

  • Dorobienie pasa

    Uważam, że bardzo dobrym rozwiązaniem byłoby dorobiebie trzeciego pasa łączącego ulicę Strzelców z Sopocką. Jeżdże tam codziennie i każdy kto wyjeżdża z ulicy Strzelców (a jest sporo aut) aby jechać w stronęSopotu lub centrum Gdyni musi objechać wiadukt i nawrócić co często jest problematyczne.
    Taki trzeci pas nie zabrałby sporo miejsca, pozostałoby tylko przerobienie sygnalizacji.

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane