• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak za rok będą wyglądały przystanki PKM w Gdyni

Maciej Naskręt
13 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Planowany przystanek PKM Gdynia Karwiny pod ul. Wielkopolską.
  • Planowany przystanek PKM Gdynia Karwiny.
  • Przystanek PKM Gdynia Stadion przy ul. Stryjskiej.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Stadion przy ul. Stryjskiej.

Gotowe są projekty przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Karwinach i przy stadionie w Gdyni. Pasażerowie mają z nich skorzystać w 2016 r.



Czy podobają ci się nowe przystanki w Gdyni?

Światło dzienne ujrzały projekty przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, które powstaną w Gdyni. Oba powstaną przy istniejącej linii kolejowej relacji Gdynia - Kościerzyna (nr 201).

Pierwszy przystanek pojawi się u zbiegu ul. Wielkopolskiej i ul. Sopockiej zobacz na mapie Gdyni. Jest on łudząco podobny do gotowego przystanku na Matarni, bowiem również znajduje się w wykopie.

Drugi przystanek zaplanowano przy ul. Sportowej zobacz na mapie Gdyni.

Oba obiekty będą nawiązywać architektonicznie do gotowych już przystanków PKM w Gdańsku.

Pierwotnie plany zakładały ich budowę w drugim etapie powstawania PKM, czyli do 2020 r. Dzięki decyzji Komisji Europejskiej o zwiększeniu dofinansowania projektu z 70 do 85 proc., wspomniane przystanki powstaną już w 2016 r.

- Projekt budowlany obu przystanków PKM na terenie Gdyni jest już gotowy. Zdobyliśmy już pozwolenia na ich budowę, na ostatniej prostej są uzgodnienia z PKP PLK (właścicielem linii 201) i Urzędem Transportu Kolejowego co do technicznych rozwiązań umożliwiających pogodzenie ruchu pasażerskiego z wielkogabarytowymi transportami do portu w Gdyni, które odbywają się po linii 201 - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Dopiero po formalnym zakończeniu tych uzgodnień możliwe będzie ogłoszenie przetargu na budowę dwóch gdyńskich przystanków PKM i ich realizacja.

W ramach budowy przystanku Karwiny największą zmianę przejdzie splot ul. Wielkopolskiej i Sopockiej. Obie jezdnie relacji obwodnica - centrum mają zostać do siebie zbliżone. W tym celu konieczne jest wyburzenie dwóch istniejących wiaduktów znajdujących się w świetle ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni i odbudowanie ich w nieco bliższym sobie położeniu. Zwężenie skrzyżowania i rozebranie istniejących wiaduktów jest niezbędne, by zbudować zejścia do południowej części planowanych peronów kolejowych stacji PKM. Dodatkowo powstanie przy nich winda dla pasażerów o ograniczonej mobilności.

Po zakończeniu budowy miasto Gdynia planuje przy przystanku Karwiny wybudować węzeł przesiadkowy. Powstanie on prawdopodobnie przy wsparciu funduszów unijnych z RPO dla województwa pomorskiego. Przy przystanku PKM mają się pojawić przystanki autobusowe i trolejbusowe, a także parkingi dla samochodów i rowerów.

Natomiast budowa przystanku nad ul. Sportową ma mniejszy zakres prac. Tu nie pojawi się węzeł przesiadkowy. Obiekt ma kluczowe znaczenie ze względu na bliskość obiektów sportowych. Ważnym elementem prac będzie przebudowa wiaduktu nad ul. Sportową.

Dodajmy także, że trzeci przystanek PKM w Gdyni ma powstać na wysokości Węzła Wzgórze. Tu w prace zaangażowany jest zarządca centrum handlowego Riviera, który wyłoży część funduszy na jego budowę. Prace nad kształtem tego przystanku ciągle trwają.

Planowane przystanki PKM w Gdyni. Planowane przystanki PKM w Gdyni.

Miejsca

Opinie (173) ponad 10 zablokowanych

  • A gdzie jest zejście z przystanku Gdynia-Stadion do ulic: Małokackiej i Stryjskiej.

    Czyli w stronę Małego Kacka i Witomina

    • 6 3

  • super, bede mogl jezdzic ładnym pociagiemi z bałtyckiej prosto do riviery, a nie brudną skm (1)

    • 8 6

    • spytaj kto brudzi, a będziesz długo ;) się cieszył z czystej PKM-ki

      • 0 0

  • Już widzę....

    te kilometrowe korki od strony centrum Gdyni w stronę Karwin jak zaczną to budować....będzie masakra :) już teraz jest dramatycznie od 15-16 ale za rok to będzie "armagiedon" :P

    • 4 3

  • co to za PKM ... (1)

    przecież, to stara linia prowadząca na Kościerzynę i czym tu się chwalić, tymi dwoma nowymi przystankami które mają powstać - też mi wyczyn. W Gdańsku jakoś dało radę rozbudować sieć połączeń na inne osiedla. Ja się pytam gdzie i kiedy nowe tory na Chwarzno, Wiczlino, Pogórzy czy Oksywie ... ???

    • 13 2

    • Nie nalezy sie do partii, to sie nie ma.

      • 3 3

  • Gdzie przystanek autobusowy?

    Na wizualizacji nie widać, a najlepiej żeby przy przebudowie wiaduktu poszerzyć go na tyle aby autobusy i trolejbusy zatrzymywały się bezpośrednio na nim - to by umożliwiło szybką przesiadkę w każdą stronę. Jak przystanki zostaną tak jak są, że będzie trzeba chodzić i czekać na światłach każdy będzie tracił codziennie kilka ważnych minut,

    • 5 0

  • Fajnie! Już nie mogę się doczekać.
    Mam nadzieję, że kolej zostanie doprowadzona do dzielnic północnych - no chyba, że Marszałkowi jak zwykle się to nie spodoba....

    • 3 1

  • Gdynia Stadion (2)

    Nie lepiej zrobić ten przystanek przy ulicy Stryjskiej? Pasażerowie mogliby się przesiadać na SKM w Redłowie. Obok jest pętla autobusowa i rzut kamieniem do wielu przystanków autobusowych.
    A tak, ani blisko do Riviery, ani na SKM, ani do Stadionu, ani do autobusu.

    • 15 0

    • blisko do biurowców, takie jest założenie. Dzieciaki na treningi i tak dowożą rodzice a Riviera ma mieć oddzielny przystanek

      • 1 1

    • Od Stryjskiej

      też jest blisko do biurowców. I do obiektów sportowych.

      Bez sensu lokalizacja przy Sportowej. Oprócz powyższych argumentów, trochę za mała odległość od przyszłego przystanku na Wzgórzu.

      Jak nie zrobi się tego od razu dobrze, to wszyscy będą się przez lata męczyć z tą lokalizacją..

      • 2 0

  • "Dodajmy także, że trzeci przystanek PKM w Gdyni ma powstać na wysokości Węzła Wzgórze. Tu w prace zaangażowany jest zarządca centrum handlowego Riviera "

    cytat z dzisiajszej GW
    - Zadeklarowaliśmy, że wybudujemy peron ze swoich środków do kwoty 3 mln zł oraz dodatkowo wykonamy projekt architektoniczny. Obecnie zwiększyliśmy kwotę na przewidywane prace budowlane do 4 mln zł - mówi Anna Skrocka z firmy Mayland, będącej deweloperem centrum Riviera. - Mimo pierwotnych problemów z uzgodnieniem projektu z kolejarzami wydaje się, że zostanie on uzgodniony w najbliższym czasie.

    Tak łatwo chyba jednak nie będzie, bo problemy są przynajmniej dwa. W tym miejscu tory linii 201 rozchodzą się, a między nimi przebiega linia E65. Budowa peronu z jedną krawędzią sprawiłaby, że pociągi PKM jadące w stronę Gdyni Głównej musiałyby wjeżdżać na przeciwległy tor. To powodowałoby co pewien czas blokowanie ruchu dla pojazdów jadących prawidłowym torem w kierunku południowym.

    - Na kilkukilometrowym odcinku między Gdynią Główną a przyszłym przystankiem PKM Stadion wyraźnie spadłaby przepustowość i powstałoby wąskie gardło dla ruchu towarowego - tłumaczy Leszek Lewiński, zastępca dyrektora PKP PLK w Gdyni.

    o rozwiązanie, traktowane jako tymczasowe, mogłoby jeszcze zostać zaakceptowane, ale kolejarze zaopiniowali negatywnie projekt, gdyż ich zdaniem wybudowanie w przyszłości drugiego peronu na wysokości Riviery wymagałoby przesunięcia wszystkich biegnących tamtędy torów, a co za tym idzie, wyburzenia pierwszego przystanku. Dlatego uznali, że torowiska należy przełożyć od razu. A to, nawet bez budowy drugiej krawędzi, podnosi koszty dwu-, trzykrotnie (do 8-12 mln zł).

    - Nie jesteśmy w stanie dołożyć do tego nawet złotówki - przyznaje Ryszard Świlski, członek zarządu województwa pomorskiego odpowiedzialny za projekt PKM.

    - My nie możemy wydawać pieniędzy na finansowanie państwowej infrastruktury, bo to nie jest już samorządowy odcinek, tylko linia należąca do PLK - przekonuje Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni. - Błędem jest, że od początku projekt nie zakładał budowy przystanku PKM w miejscu, gdzie, jak podejrzewam, mógłby być generowany jeden z największych strumieni pasażerów na całej linii.

    To wszystko stawia budowę przystanku na Wzgórzu pod wielkim znakiem zapytania

    • 7 0

  • (2)

    "Nie jesteśmy w stanie dołożyć do tego nawet złotówki - przyznaje Ryszard Świlski, członek zarządu województwa pomorskiego odpowiedzialny za projekt PKM."

    Są równi i równiejsi. Gdańsk miał dofinansowane wszystkie, a Gdynia ani jednego. Po co ta inwestycja w Gdyni. Niech Gdańsk się bawi. Na Lotnisko dojeżdża przez obwodnicę 4A.

    • 13 6

    • (1)

      Weź może podaj pełen kontekst tej wypowiedzi manipulancie, bo dotyczy to hipotetycznego przekładania torowisk należących do PKP PLK na wysokości Riviery, gdyż brakuje tam miejsca na perony.

      • 2 6

      • panie marszałku proszę iść do domu. Już prawie 16.

        • 2 2

  • A gdzie parkować? (1)

    A czy przy tych wspaniałych przystankach są przewidziane jakiekolwiek miejsca parkingowe, np. przy Wielkopolskiej?

    • 7 2

    • A umiesz czytać?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane