• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak zmieniają się perony dalekobieżne w Trójmieście

Maciej Naskręt
21 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tunel pod Morską po remoncie zyska windę
Przebudowa głównej magistrali to nie tylko wymiana torowiska i sieci trakcyjnej, ale przede wszystkim modernizacja peronów na poszczególnych stacjach. Przebudowa głównej magistrali to nie tylko wymiana torowiska i sieci trakcyjnej, ale przede wszystkim modernizacja peronów na poszczególnych stacjach.

Sprawdziliśmy postęp prac przy przebudowie peronów dalekobieżnych, które zmieniają oblicze w ramach modernizacji 37-kilometrowej magistrali kolejowej w Trójmieście. Po trwających ponad dwa lata pracach gotowe są perony na stacjach Gdynia Główna, Sopot i Gdańsk Oliwa.



Na terenie Trójmiasta od marca 2011 r. trwa warta miliard złotych modernizacja głównej magistrali kolejowej na odcinku od Pruszcza Gdańskiego przez Gdańsk, Sopot do Gdyni Chyloni. To część przebudowy linii E-65 (o długości 323 km) z Gdyni do Warszawy, która pochłonie ok. 11 mld zł, co daje 34 mln zł za każdy kilometr.

Postanowiliśmy sprawdzić co dotychczas na dziewięciu dalekobieżnych peronach w Trójmieście udało się przebudować kolejarzom.

1. Gdynia Chylonia

  • Gotowa południowa krawędź peronu.
  • Trwa budowa toru na północ od peronu.
  • Niegotowe przejście podziemne w Chyloni.
  • Wejście do tunelu z poziomu peronu.
  • W Chyloni trwa montaż nowej wiaty.
  • Szyld na peronie.


Tutaj zaczynamy naszą fotorelację, podążamy linią w kierunku Pruszcza Gdańskiego. Peron dalekobieżny gotowy jest tylko w części. Na razie można korzystać z jego południowej krawędzi. Ustawiona została stalowa konstrukcja wiaty, którą niebawem wykonawca od góry osłoni transparentnym pleksi.

Cała platforma dla pasażerów została wydłużona o ok. 70 metrów. Wykorzystano do tego celu rezerwę terenową tuż za wejściem do tunelu. Ponadto wspomniane wejście też zmieniło oblicze, ale prace tam zakończyły się na razie na stanie surowym.

2. Gdynia Główna

  • Peron w Gdyni Głównej.
  • Gotowa wiata nad peronem. Podobnie zostały wykonane wiaty  nad pozostałymi peronami PKP PLK.
  • Zafoliowana tablica systemu informacji pasażerskiej.
  • Wyremontowane torowisko i sieć trakcyjna.
  • Brak zadaszenia między wyjściem a wiatą to największy mankament nowych peronów w centrum Gdyni.
  • Przebudowa wejścia do tunelu.
  • Prawie gotowy tunel pod peronami.
  • Gotowe wyjście na peron w Gdyni Głównej.


Perony w centrum Gdyni, z których można wyruszyć w podróż poza Trójmiasto są praktycznie gotowe. Trwają ostatnie prace przy zejściach do tunelu. Ustawione są już wiaty dla pasażerów, na których zamontowano system informacji pasażerskiej z zegarami.

Niestety na perony nie dostaną się osoby niepełnosprawne, bowiem brakuje wind lub platform wjazdowych. Oprócz tego nie ma zadaszenia między istniejącymi wiatami a zejściami do tunelów. W deszczowe dni pasażerowie będą więc moknąć idąc na pociąg.

3. Gdynia Orłowo

  • Widok ogólny na peron dalekobieżny w Orłowie. Tu brakuje wciąż wschodniego toru, po którym mogłyby pojechać pociągi do Gdyni.
  • Na razie gotowa jest tylko zachodnia krawędź peronu w Orłowie.
  • Na stacji trwa montaż wiaty.
  • Dawne słupy sieci trakcyjnej.
  • Gotowa jest już kładka dla pieszych, która umożliwia dojście także do peronu SKM.
  • Budowa wschodniego toru dla pociągów dalekobieżnych.


Na tej stacji dotychczas wykonano zachodnią krawędź peronu dalekobieżnego. Nie ma na niej jednak zbyt wiele miejsca, bowiem trwa tam montaż wiaty dla pasażerów na wzór tej, która stoi w Gdyni Głównej i planowana jest w Gdyni Chyloni.

Ponadto trwa wymiana wschodniego toru dla pociągów dalekobieżnych.

W ramach inwestycji na stacji wykonano kładkę dla pieszych, po której nie mogą poruszać się osoby niepełnosprawne. Powód? Nie ma tam jeszcze wind.

4. Sopot

  • Na pierwszy rzut oka wydaje się, że peron jest już gotowy. Niech was pozory nie zmylą.
  • Po dawnym zejściu do tunelu na końcu peronu nie ma już śladu.
  • Niebawem powinna ruszyć winda.
  • Wejście na peron.
  • Tablica informacyjna.
  • Peronowe zegary wciąż zabezpieczone są folią.
  • Na peronie brakuje systemu informacji pasażerskiej, zastępuje go tablica z rozkładem jazdy.


Peron dalekobieżny na tej stacji jest już gotowy. Pozostały do wykonania drobne prace brukarskie, a także uruchomienie windy, którą będzie można wyjechać z tunelu. Wydłużona została także charakterystyczna wiata - aktualnie obejmuje ona większość peronu. Zlikwidowano także zejście do dawnego tunelu przy dworcu.

Mankamentem na tej stacji jest brak systemu informacji pasażerskiej. Ponadto kolorystyka peronu odbiega od tej przyjętej na peronie SKM. Niemniej ze wszystkich peronów zmodernizowanych w Trójmieście na tym w Sopocie na pociąg oczekuje się najbardziej przyjemnie.

5. Gdańsk Oliwa

  • Zmodernizowana wiata i oświetlenie peronu.
  • Zaniedbane dojście do peronu.
  • Nieukończony montaż windy umożliwiającej przejazd z tunelu na peron.
  • Na peronie zastosowano dwa rodzaje nawierzchni - bruk i płyta betonowa.
  • Mało finezyjny zegar peronowy.
  • Stara tablica z nazwą stacji.
  • Nie ma systemu informacji pasażerskiej. Podróżnym pozostaje odczytać rozkład z tymczasowo ustawionej tablicy.


Tu również należy wykonać prace kosmetyczne. Brakuje m.in. tablic z rozkładem jazdy pociągów, w wielu miejscach nieukończone są prace brukarskie. Ponadto wciąż czarną folią owinięty jest szyb przyszłej windy, która ma umożliwiać zjazd do tunelu.

Wciąż fatalnie wygląda podziemne przejście, którym podróżni mogą dojść do peronu dalekobieżnego. Wymalowane jest ono wątpliwej jakości graffiti.

Na dalszą przebudowę oczekuje też ok. 50-metrowy chodnik między wejściem do dworca a zejściem do tunelu. Został on w całości rozebrany.

6. Gdańsk Wrzeszcz

  • Krawędź peronu we Wrzeszczu.
  • Na peronie dalekobieżnym zatrzymał się czas w latach 80. Ma to się niebawem zmienić.
  • Nieoświetlona poczekalnia na peronie dalekobieżnym.
  • Niewyremontowane torowisko.


Tu prace jeszcze nie ruszyły. Przypomnijmy, że pierwotne założenie kolejarzy z PKP PLK pokrzyżowała budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Okazało się, że dla sprawnego ruchu pociągów i obsługi potrzebny jest dodatkowy trzeci peron.

Prace przy przebudowie tego odcinka mają rozpocząć się w sierpniu.

Nowy peron dla pasażerów kolei dalekobieżnej i regionalnej powstanie między dworcem a istniejącym peronem, przy którym zatrzymują się składy zmierzające poza nasz region. Obiekt ma mieć 300 metrów długości i 76 cm wysokości. Ma być w połowie osłonięty wiatą przystankową. Na peron będzie można dostać się po schodach z dwóch tuneli - przy dworcu i od strony ul. Kilińskiego. Natomiast niepełnosprawni na poziom peronu będą mogli wjechać windami.

Powstanie kilka dodatkowych rozjazdów i dwa dodatkowe torowiska kolejowe wraz z niezbędną infrastrukturą do kierowania i bezpieczeństwa ruchu. Zmiany na stacji nie obejmują linii kolejowej Szybkiej Kolei Miejskiej.

7. Gdańsk Główny

  • Na stacji Gdańsk Główny trwa budowa toru przy peronie pierwszym.
  • Brak systemu informacji pasażerskiej na końcach peronu.
  • Z uwagi na prace torowe przy peronie został zamknięty peron pierwszy.
  • Tymczasowy przejazd dla ciężarówek z materiałami nad tunelem dla pieszych.


Ta stacja przechodzi najmniejszy zakres przebudowy. Kolejarze zmodernizują tu wyłącznie torowisko przy peronach dalekobieżnych. Pozostałe elementy pozostaną bez zmian. Szkoda, bo najpoważniejszym mankamentem tej stacji jest właśnie niski peron - o wysokości ok. 30 cm - podczas gdy przyjmuje się standard 76 cm.

Aktualnie peron pierwszy na stacji jest zamknięty dla podróżnych. W miejscu, gdzie modernizowane tory przechodziły nad tunelem, usypano kopczyk, po którym mogą przejeżdżać samochody budowy.

8. Gdańsk Orunia

  • Peron przy torze w kierunku Tczewa jest gotowy. Dziwić może jednak szeroka krawędź bezpieczeństwa wyznaczona białą linią.
  • Przejście dla pieszych w poziomie torowiska, które w przyszłości ma zastąpić tunel.
  • Niegotowe podziemne przejście.
  • W połowie gotowy jest też przejazd kolejowy. Niebawem ruch wahadłowy pociągów zostanie przełożony na wschodnią nową nitkę linii.
  • Słupy pod planowane ekrany akustyczne.


Tu prace toczą się na peronie, przy którym przed rozpoczęciem inwestycji zatrzymywały się pociągi jadące w kierunku centrum Gdańska. Dodajmy, że przejazd pociągów odbywa się tu po zachodnim torze linii E-65. Widać tam już krawędź peronu, a wykonawca układa nawierzchnię z kostki brukowej. Gotowe jest też oświetlenie.

Natomiast otwarty jest peron, z którego można wsiąść do pociągu w kierunku Tczewa. Zatrzymują się tam wszystkie pociągi spółki Przewozy Regionalne. Wykonawcy pozostaje tam zamontowanie ogrodzenia i ekranów akustycznych.

Nie widać jednak prac przy tunelu na końcu peronu. Przejście pozostaje w stanie surowym, a piesi korzystają z przejścia w poziomie torowiska.

9. Gdańsk Lipce

  • Niewielka wiata peronowa.
  • Tu na razie wykonano wschodni tor linii E-65. Tuż przy nim trwa budowa peronu stacji Lipce. Zachodnia część jest nietknięta.
  • W Lipcach perony zostały znacznie poszerzone. Ich szerokość to prawie pięć metrów zamiast dotychczasowego jednego.
  • Nowość na stacji w Lipcach, czyli oświetlenie.


Stację tworzą dwa perony. Aktualnie przebudowywany jest ten znajdujący się po wschodniej stronie torowiska. Po zakończeniu prac i przerzucaniu wahadłowego ruchu pociągów na sąsiedni tor wykonawca przystąpi do modernizacji drugiego peronu - po zachodniej stronie.

Jak przekonują kolejarze, trudno będzie poznać to miejsce. Zamiast niskich peronów powstają tu oświetlone platformy o wysokości 76 cm. Ponadto wzrośnie ich szerokość z dotychczasowego jednego metra do pięciu. W tym celu poszerzono znacznie nasyp kolejowy, po którym wiedzie linia kolejowa. Staną tam też wiaty dla podróżnych, o których można było do tej pory tylko pomarzyć.

W pobliżu stacji znajduje się przejazd kolejowy, którego pracę nadzoruje dziś dróżnik. Ma go zastąpić system automatycznego wykrywania pociągu i opuszczania zapór.

Na obszarze LCS Gdańsk o długości ok. 22 kilometrów między Pruszczem Gdańskim i Gdańskiem Oliwa, nakładem ok. 589,33 mln zł brutto, zostaną wykonane następujące prace budowlane:

- zabudowa 60,5 km torów szlakowych i stacyjnych,
- zabudowa 100 rozjazdów,
- modernizacja 74,4 km sieci trakcyjnej,
- wykonanie 310 tys. m sześć. robót ziemnych,
- wbudowanie 102 tys. m sześć. kruszyw na warstwy ochronne podtorza,
- wbudowanie 177 tys. m sześć. tłucznia,
- modernizacja 6 wiaduktów kolejowych,
- modernizacja 2 mostów kolejowych,
- modernizacja 6 przepustów,
- budowa 5 i modernizacje 5 przejść podziemnych dla pieszych,
- modernizacja 8 peronów (12 krawędzi peronowych),
- modernizacja 3 istniejących przejazdów w poziomie szyn.

Natomiast na obszarze LCS Gdynia o długości ok. 14,5 km linii kolejowej miedzy Gdańskiem Oliwa i Gdynia Chylonia, za kwotę 456,9 mln zł zostaną wykonane:

- zabudowa 51,3 km torów szlakowych i stacyjnych,
- zabudowa 75 szt. rozjazdów,
- modernizacja 73,8 km sieci trakcyjnej,
- wykonanie 214 tys. m sześć. robót ziemnych,
- wbudowanie 94 tys. m sześć. kruszyw na warstwy ochronne podtorza,
- wbudowanie 107 tys. m sześć. tłucznia,
- modernizacja 11 wiaduktów, w tym 10 wiaduktów kolejowych,
- modernizacja 2 mostów kolejowych,
- modernizacja 13 przepustów,
- budowa 1 i modernizacja 8 przejść podziemnych dla pieszych,
- modernizacje 7 peronów (14 krawędzi peronowych),
- modernizacja 1 przejazdu w poziomie.

Opinie (111) 9 zablokowanych

  • Gdynia przyjazna niepelnosprawnym (2)

    Gdynia przyjazne miasto dla niepelnosprawnych... ponoc miasto w ktorym w Polsce zyje sie najlepiej ... Hmmm... a tu brak windy i schodow... No comment... Rozumiem ze ten kto projektowal i zatwierdzal juz zostal zwolniony z pracy...

    • 9 0

    • Zwolniony?

      W POlsce szybciej awansował i dostał podwyżkę.

      • 0 0

    • ?

      mieszkasz w gdyni ?

      • 0 0

  • Czy za mało ludzi napisało, że kostka brukowa nie sprawdza się podczas ciągnięcia walizki na kółkach? (7)

    Czy może nie za mało?

    • 230 12

    • masz problem? (2)

      jak nie możesz ciągnąć walizki to ją pchaj.

      • 7 17

      • Pchać? To można twoją starą

        Twoja stara jest przecież jak wózek w Tesco - wrzucam 2 złote i pcham ile chcę :P

        • 1 4

      • Jak jestem w butach na nieco wyższym obcasie

        to muszę uważać żeby moje kostki zostały na swoim miejscu i nie mam czasu na takie bzdety jak radzone pchanie.

        • 11 3

    • Bo walizki się nie ciągnie żeby nie uszkodzić nawierzchni

      • 7 0

    • każdemu nie dogodzisz

      • 6 7

    • Ty idziesz na pociąg..

      Nie na lotnisko!! co to ma być.. Jeszacze pomyśli że my to dla pasażerów jesteśmy!!

      • 33 7

    • Nie czepiaj się

      nikomu nie podoba się taka krytyka, trzeba budować, pracować i do przodu

      • 7 28

  • kostka (1)

    Najgorsza jest nierówna, kanciasta kostka brukowa, którą wyłożono peron m.in.w Oliwie

    • 2 0

    • Ten peron jest w ogóle porażką.

      Miało być nowoczesnie, wyszło żałośnie. Za komuny wyglądało to i funkcjonowało znacznie lepiej. Przy okazji - KIEDY W KOŃCU WYMIENIĄ TEN ROZKLEKOTANY MEGAFON? Od czterdziestu prawie lat słyszę w Oliwie tylko niekomunikatywne ględzenie z tych samych, zdezelowanych "głośników". Zróbcie z tym coś w końcu, na litość boską, czy jakąkolwiek!

      • 1 0

  • Żabianka jest rozkopana od roku? Dwóch? Ile jeszcze to potrwa? Kolejny rok?

    Za komuny wolno budowano, ale za kapitalizmu i platformersów guzdrzecie się jak trzy komuny. Niestety, fakty są miażdżące.

    • 1 0

  • Definicja stacji

    Gdańsk Lipce to nie jest stacja. To jest przystanek osobowy.

    • 0 0

  • Fajosko.... (1)

    A w Pruszczu Gdańskim peron wyremontowany a ławeczek brak?

    • 3 0

    • brak ławek

      Też o tym pomyślałem. Dlaczego nie ma jeszcze ławek? Wszystkie na raz chcą zamontować za rok czy jak?

      • 0 0

  • NARESZCIE...

    ...normalny artykul ze zdjeciami w tresci, a nie kolejna durna karuzela, ciesze sie ze zaczeliscie nareszcie szanowac czytelnikow, a nie jedynie reklamodawców.

    Dobry Ruch, Tak trzymać!

    • 0 0

  • Gdańsk Główny?

    A po co, tu mieszka tylko pól miliona ludzi i ileś milionów turystów, nie opyla się w ogóle remontować. Lepiej zróbmy za to jakieś stacje, gdzie wsiada tylko trochę ludzi...
    albo lepiej... postawmy znów jakie centrum handlowe :)

    • 2 1

  • "modernizacja" peronow dworca Gdynia Glowna (1)

    najlepsza byla odpowiedz ministra "zegarka" na krytyke remontu 1 peronu na dworcu w Gdyni. Zamiast naprawic oczywiste bledy i nie powielac ich na kolejnych peronach to zlozyl obietnice, ze zwroci sie uwage na ten problem przy kolejnych planowanych inwestycjach. W Gdyni nie mozna juz nic zrobic bo straci sie dotacje EU. Typowy urzedniczy belkot...

    • 7 0

    • a kto za to odpowie?

      i jakie konsekwencje dla swojaków?

      • 2 0

  • "gotowe są perony na stacjach Gdynia Główna"

    nawet ostatnio wczoraj tam byłem i to co zobaczyłem to obraz nędzy i rozpaczy. Nawet za najgłębszej komuny tak źle w Gdyni nie było. Oglądałem ostatnio kilka przystanków kolejowych w W-wie Łodzi, itd i nigdzie takiej tandety bezguścia i bylejakości jak w Gdyni nie zauważyłem.
    Już pomijam to, że Gdynia jest jedynym miastem tej wielkości gdzie nie pobudowano za unijne pieniądze ani jednego przejścia podziemnego ułatwiającego przejście ludziom a nawet innym pojazdom.

    Już także pomijam że nawet odbywały się głosowania na najbrzydsze przystanki SKM i jak myślicie które Internauci wybrali i stwierdzili że do tego miana pretendują?

    Wiec pozostaje mi tylko(choć ze smutkiem muszę to stwierdzić) "Jarosław Gdynię zbaw" w wszystkich za tak zły stan PKP, SKM, ... już nie tylko wywal na bruk, ale do więzienia i to na długoletnia katorgę.

    Za mainstreaming gdyńskich peronów i całej tej części dworca.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane