- 1 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (141 opinii)
- 2 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (389 opinii)
- 3 Martwe dziki z Karwin miały ASF (222 opinie)
- 4 Dwóch 29-latków z narkotykami (33 opinie)
- 5 15 mln zł wygrane w Eurojackpot w Gdańsku (104 opinie)
- 6 Paraliż drogowy na północy Gdyni (167 opinii)
Tak zmieniają się perony dalekobieżne w Trójmieście
Sprawdziliśmy postęp prac przy przebudowie peronów dalekobieżnych, które zmieniają oblicze w ramach modernizacji 37-kilometrowej magistrali kolejowej w Trójmieście. Po trwających ponad dwa lata pracach gotowe są perony na stacjach Gdynia Główna, Sopot i Gdańsk Oliwa.
Na terenie Trójmiasta od marca 2011 r. trwa warta miliard złotych modernizacja głównej magistrali kolejowej na odcinku od Pruszcza Gdańskiego przez Gdańsk, Sopot do Gdyni Chyloni. To część przebudowy linii E-65 (o długości 323 km) z Gdyni do Warszawy, która pochłonie ok. 11 mld zł, co daje 34 mln zł za każdy kilometr.
Postanowiliśmy sprawdzić co dotychczas na dziewięciu dalekobieżnych peronach w Trójmieście udało się przebudować kolejarzom.
1. Gdynia Chylonia
Tutaj zaczynamy naszą fotorelację, podążamy linią w kierunku Pruszcza Gdańskiego. Peron dalekobieżny gotowy jest tylko w części. Na razie można korzystać z jego południowej krawędzi. Ustawiona została stalowa konstrukcja wiaty, którą niebawem wykonawca od góry osłoni transparentnym pleksi.
Cała platforma dla pasażerów została wydłużona o ok. 70 metrów. Wykorzystano do tego celu rezerwę terenową tuż za wejściem do tunelu. Ponadto wspomniane wejście też zmieniło oblicze, ale prace tam zakończyły się na razie na stanie surowym.
2. Gdynia Główna
Perony w centrum Gdyni, z których można wyruszyć w podróż poza Trójmiasto są praktycznie gotowe. Trwają ostatnie prace przy zejściach do tunelu. Ustawione są już wiaty dla pasażerów, na których zamontowano system informacji pasażerskiej z zegarami.
Niestety na perony nie dostaną się osoby niepełnosprawne, bowiem brakuje wind lub platform wjazdowych. Oprócz tego nie ma zadaszenia między istniejącymi wiatami a zejściami do tunelów. W deszczowe dni pasażerowie będą więc moknąć idąc na pociąg.
3. Gdynia Orłowo
Na tej stacji dotychczas wykonano zachodnią krawędź peronu dalekobieżnego. Nie ma na niej jednak zbyt wiele miejsca, bowiem trwa tam montaż wiaty dla pasażerów na wzór tej, która stoi w Gdyni Głównej i planowana jest w Gdyni Chyloni.
Ponadto trwa wymiana wschodniego toru dla pociągów dalekobieżnych.
W ramach inwestycji na stacji wykonano kładkę dla pieszych, po której nie mogą poruszać się osoby niepełnosprawne. Powód? Nie ma tam jeszcze wind.
4. Sopot
Peron dalekobieżny na tej stacji jest już gotowy. Pozostały do wykonania drobne prace brukarskie, a także uruchomienie windy, którą będzie można wyjechać z tunelu. Wydłużona została także charakterystyczna wiata - aktualnie obejmuje ona większość peronu. Zlikwidowano także zejście do dawnego tunelu przy dworcu.
Mankamentem na tej stacji jest brak systemu informacji pasażerskiej. Ponadto kolorystyka peronu odbiega od tej przyjętej na peronie SKM. Niemniej ze wszystkich peronów zmodernizowanych w Trójmieście na tym w Sopocie na pociąg oczekuje się najbardziej przyjemnie.
5. Gdańsk Oliwa
Tu również należy wykonać prace kosmetyczne. Brakuje m.in. tablic z rozkładem jazdy pociągów, w wielu miejscach nieukończone są prace brukarskie. Ponadto wciąż czarną folią owinięty jest szyb przyszłej windy, która ma umożliwiać zjazd do tunelu.
Wciąż fatalnie wygląda podziemne przejście, którym podróżni mogą dojść do peronu dalekobieżnego. Wymalowane jest ono wątpliwej jakości graffiti.
Na dalszą przebudowę oczekuje też ok. 50-metrowy chodnik między wejściem do dworca a zejściem do tunelu. Został on w całości rozebrany.
6. Gdańsk Wrzeszcz
Tu prace jeszcze nie ruszyły. Przypomnijmy, że pierwotne założenie kolejarzy z PKP PLK pokrzyżowała budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Okazało się, że dla sprawnego ruchu pociągów i obsługi potrzebny jest dodatkowy trzeci peron.
Prace przy przebudowie tego odcinka mają rozpocząć się w sierpniu.
Nowy peron dla pasażerów kolei dalekobieżnej i regionalnej powstanie między dworcem a istniejącym peronem, przy którym zatrzymują się składy zmierzające poza nasz region. Obiekt ma mieć 300 metrów długości i 76 cm wysokości. Ma być w połowie osłonięty wiatą przystankową. Na peron będzie można dostać się po schodach z dwóch tuneli - przy dworcu i od strony ul. Kilińskiego. Natomiast niepełnosprawni na poziom peronu będą mogli wjechać windami.
Powstanie kilka dodatkowych rozjazdów i dwa dodatkowe torowiska kolejowe wraz z niezbędną infrastrukturą do kierowania i bezpieczeństwa ruchu. Zmiany na stacji nie obejmują linii kolejowej Szybkiej Kolei Miejskiej.
7. Gdańsk Główny
Ta stacja przechodzi najmniejszy zakres przebudowy. Kolejarze zmodernizują tu wyłącznie torowisko przy peronach dalekobieżnych. Pozostałe elementy pozostaną bez zmian. Szkoda, bo najpoważniejszym mankamentem tej stacji jest właśnie niski peron - o wysokości ok. 30 cm - podczas gdy przyjmuje się standard 76 cm.
Aktualnie peron pierwszy na stacji jest zamknięty dla podróżnych. W miejscu, gdzie modernizowane tory przechodziły nad tunelem, usypano kopczyk, po którym mogą przejeżdżać samochody budowy.
8. Gdańsk Orunia
Tu prace toczą się na peronie, przy którym przed rozpoczęciem inwestycji zatrzymywały się pociągi jadące w kierunku centrum Gdańska. Dodajmy, że przejazd pociągów odbywa się tu po zachodnim torze linii E-65. Widać tam już krawędź peronu, a wykonawca układa nawierzchnię z kostki brukowej. Gotowe jest też oświetlenie.
Natomiast otwarty jest peron, z którego można wsiąść do pociągu w kierunku Tczewa. Zatrzymują się tam wszystkie pociągi spółki Przewozy Regionalne. Wykonawcy pozostaje tam zamontowanie ogrodzenia i ekranów akustycznych.
Nie widać jednak prac przy tunelu na końcu peronu. Przejście pozostaje w stanie surowym, a piesi korzystają z przejścia w poziomie torowiska.
9. Gdańsk Lipce
Stację tworzą dwa perony. Aktualnie przebudowywany jest ten znajdujący się po wschodniej stronie torowiska. Po zakończeniu prac i przerzucaniu wahadłowego ruchu pociągów na sąsiedni tor wykonawca przystąpi do modernizacji drugiego peronu - po zachodniej stronie.
Jak przekonują kolejarze, trudno będzie poznać to miejsce. Zamiast niskich peronów powstają tu oświetlone platformy o wysokości 76 cm. Ponadto wzrośnie ich szerokość z dotychczasowego jednego metra do pięciu. W tym celu poszerzono znacznie nasyp kolejowy, po którym wiedzie linia kolejowa. Staną tam też wiaty dla podróżnych, o których można było do tej pory tylko pomarzyć.
W pobliżu stacji znajduje się przejazd kolejowy, którego pracę nadzoruje dziś dróżnik. Ma go zastąpić system automatycznego wykrywania pociągu i opuszczania zapór.
- zabudowa 60,5 km torów szlakowych i stacyjnych,
- zabudowa 100 rozjazdów,
- modernizacja 74,4 km sieci trakcyjnej,
- wykonanie 310 tys. m sześć. robót ziemnych,
- wbudowanie 102 tys. m sześć. kruszyw na warstwy ochronne podtorza,
- wbudowanie 177 tys. m sześć. tłucznia,
- modernizacja 6 wiaduktów kolejowych,
- modernizacja 2 mostów kolejowych,
- modernizacja 6 przepustów,
- budowa 5 i modernizacje 5 przejść podziemnych dla pieszych,
- modernizacja 8 peronów (12 krawędzi peronowych),
- modernizacja 3 istniejących przejazdów w poziomie szyn.
Natomiast na obszarze LCS Gdynia o długości ok. 14,5 km linii kolejowej miedzy Gdańskiem Oliwa i Gdynia Chylonia, za kwotę 456,9 mln zł zostaną wykonane:
- zabudowa 51,3 km torów szlakowych i stacyjnych,
- zabudowa 75 szt. rozjazdów,
- modernizacja 73,8 km sieci trakcyjnej,
- wykonanie 214 tys. m sześć. robót ziemnych,
- wbudowanie 94 tys. m sześć. kruszyw na warstwy ochronne podtorza,
- wbudowanie 107 tys. m sześć. tłucznia,
- modernizacja 11 wiaduktów, w tym 10 wiaduktów kolejowych,
- modernizacja 2 mostów kolejowych,
- modernizacja 13 przepustów,
- budowa 1 i modernizacja 8 przejść podziemnych dla pieszych,
- modernizacje 7 peronów (14 krawędzi peronowych),
- modernizacja 1 przejazdu w poziomie.
Opinie (111) 9 zablokowanych
-
2013-07-21 21:26
GDYNIA
brak podjazdów na perony,w tunelu do SKM wali się tynk,wiaty na peronach-na deszcz pionowy bez wiatru!
proszę projektanta i władze miasta jesienią,zimą,wiosną-na czas wiatru poziomego....żenada- 8 1
-
2013-07-21 21:34
A czemu na schodach nie ma pdjazdu dla walizek na kółkach?
PKP nie zauważyła przez wile lat, że ludzie mają walizki z kółkami, a nie plecaki. Wszyscy je muszą targać, bo na schodach nie ma podjazdów.
- 11 0
-
2013-07-21 21:59
Peron PKP w Sopocie. Brak windy od strony ul Marynarzy. Podróżni taszczą swoje walizy po stromych schodach.
Starsze osoby proszą o pomoc młodszych. Zagraniczni goście pukają się w czoło. Żenada
- 7 1
-
2013-07-21 22:28
W sopocie makabra
Ten co wymyślił kostkę brukowa jako nawierzchnie peronu to chyba nie korzysta z skm , jak człowiek przejdzie pół peronu to stopy bolą niemiłosiernie chyba że ktoś chodzi na grubej słoninie
- 6 3
-
2013-07-21 23:14
Te perony w Gdyni sa gorsze niż w Pruszczu lub innej gminnej miescinie,ciasne tak ze 2 ludzi ledwo sie mija
praktycznie bez zadaszenia bo ta króciutka wiata nie chroni przed deszczem,toporna kostka jak w latach 90 tych ,i ten paskudny tunel nadal ciemny i brzydki,wyglada jakby go wcale nie remontowali
- 7 0
-
2013-07-21 23:40
M.K.
A czy te perony są dostosowane do pociągów, tak żeby wsiąść do pociągu na równi z peronem czy może pociągi za 20 lat dostosują do tych peronów, tylko wtedy przyda się remont tych peronów i znowu PKP będzie perony do pociągów dostosowywać.
- 4 0
-
2013-07-22 04:37
Bełkot....
..od kiedy Gdańsk - Lipce są stacją ???? To po prostu przystanek... A teraz zwyczajem portalu pewnie moderator usunie ten wpis... Trojmiasto.pl - powinniście zmienić nazwę na żenada.pl
- 0 2
-
2013-07-22 05:07
"modernizacja" peronow dworca Gdynia Glowna (1)
najlepsza byla odpowiedz ministra "zegarka" na krytyke remontu 1 peronu na dworcu w Gdyni. Zamiast naprawic oczywiste bledy i nie powielac ich na kolejnych peronach to zlozyl obietnice, ze zwroci sie uwage na ten problem przy kolejnych planowanych inwestycjach. W Gdyni nie mozna juz nic zrobic bo straci sie dotacje EU. Typowy urzedniczy belkot...
- 7 0
-
2013-07-22 12:41
a kto za to odpowie?
i jakie konsekwencje dla swojaków?
- 2 0
-
2013-07-22 08:19
Perony w Gdyni...
są niedokończone. Krótki daszek na bardzo długim peronie chroni tylko przed mżawką. Nie ma żadnej ochrony przed wiatrem (a może wiatru w Gdyni już nie będzie)i nie wystarcza na ochronę przed zacinającym deszczem. Zmarnowane pieniądze.
- 3 0
-
2013-07-22 08:51
Poza peronami są jeszcze jezdnie...
Mimo, że temat wstępnie omawiano - czas przypomnieć bardzo doskwierający problem braku bezkolizyjnego przejazdu dla samochodów dla Oruni. Część tej dzielnicy odcięta jest od reszty miasta 2 liniami kolejowymi oraz opływem Motławy i samą Motławą na południu. Nigdy nie uda się zmodernizować tam życia, jeśli nie zbuduje się choćby jednego tunelu dla samochodów. Np. w okolicach Gościnnej lub Sandomierskiej
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.