• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Taka będzie nowa Opera Bałtycka?

Ewa Budnik
18 czerwca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Zwycięski projekt Moniki Szczepaniak i Joanny Żołęskiej zakłada budowę obiektu na terenie Dolnego Miasta, na działce po dawnym dworcu kolejowym Kłodno.
  • Pierwsza nagroda. Widok z góry od strony bastionu.
  • Pierwsza nagroda. Widok z góry od strony głównego miasta.
  • Pierwsza nagroda. Plan zagospodarowania terenu.
  • Druga nagroda, lokalizacja: Kłodno. Projekt Karola Borkowskiego, Anny Ptak, Cecylii Szudrowicz.
  • Druga nagroda. Wokół budynku powstałaby otwarta przestrzeń publiczna.
  • Druga nagroda. Z foyer opery rozciągałby się doskonały widok na wodę.
  • Druga nagroda. Z wyższej kondygnacji podziwiać można byłoby panoramę Głównego Miasta.
  • Trzecia nagroda. Lokalizacja: Droga do Wolności. Autorzy: Maria Wysocka i Adam Wasilczyk.
  • Trzecia nagroda. Obiekt wpisuje się w industrialne otoczenie.
  • Trzecia nagroda. Zgodnie z założeniami konkursowymi obiekt koresponduje z elementem wodnym.
  • Trzecia nagroda. Zgodnie z założeniem, jedna z postoczniowych hal wykorzystana byłaby na parking nowej opery.

Trwają dyskusje nad lokalizacją nowego gmachu Opery Bałtyckiej. Tymczasem studenci Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej zaprojektowali jej wygląd w ramach miejsko - uczelnianego konkursu.



Jaki powinien być nowy budynek opery?

W 13 tygodni 36 zespołów studentów z Wydziału Architektury PG przygotowało swoje wizje architektoniczne i co równie ciekawe - wizje wkomponowania nowego budynku w tkankę miasta. Są one odpowiedzią na konkurs ogłoszony wspólnie przez Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej oraz Urząd Miejski w Gdańsku. Chociaż w dyskusjach nad docelową lokalizacją opery pod uwagę branych jest więcej lokalizacji, młodzi adepci architektury mieli do wyboru cztery lokalizacje obiektu: Kłodno zobacz na mapie Gdańska, dwie lokalizacje na Młodym Mieście - Drewnica i koniec Drogi do Wolności oraz teren po byłej fabryce Blaszanka zobacz na mapie Gdańska.

O lokalizacjach, które są brane pod uwagę pisaliśmy w ubiegłym roku

Projekty powstałe w ramach konkursu nie są czysto teoretycznymi rozważaniami - powstały w oparciu o ścisłe wytyczne przygotowane przez Adama Jabłonowskiego, kierownika pionu technicznego w Operze Bałtyckiej. Jednym z założeń konkursowych było umieszczenie obiektu w bezpośrednim sąsiedztwie wody.

- Ogromnie ważne jest, aby wizerunki miast kształtowane były w drodze dyskusji społecznej. Takie konkursy to jeden z bardzo ważnych głosów w takiej dyskusji. To też sposób kształtowania odpowiedzialności za przestrzeń, w której wszyscy żyjemy
- mówiła w czasie wręczenia nagród Lucyna Nyka, prodziekan ds. nauki na Wydziale Architektury PG.

Pogląd ten podziela Andrzej Duch, dyrektor Wydziału Architektury w gdańskim magistracie:

- Takie konkursy są ważne dla miasta, bo rozszerzają dyskusję społeczną nad możliwymi rozwiązaniami. Obejrzenie tego, jak wiele może być wariantów, to poszerzanie poglądów na przyszły wizerunek tego obiektu - podkreśla dyrektor.

Pierwszą nagrodę otrzymały Monika Szczepaniak i Joanna Żołęska.

- Uważamy, że Kłodno jest najlepszą lokalizacją dla budynku opery. Budynek stojący w tym miejscu byłby widoczny, a z opery byłby ładny widok na miasto. Rewitalizacja Dolnego Miasta była jednym z naszych celów, dlatego krajobraz i najbliższe otoczenie obiektu były dla nas tak ważne. Inspiracją dla formy architektonicznej był pobliski bastion - uzasadniały formę swojej pracy studentki.

Prof. Janusz Rachoń, przewodniczący Społecznego Komitetu Wsparcia Budowy Opery Bałtyckiej (tam urodziła się idea ogłoszenia konkursu) ze względu na koszty powstania inwestycji w tym miejscu (miasto musiałby kupić działkę od PKP) wskazywał inne lokalizacje, jako bardziej prawdopodobne.

- Dyskusje nad lokalizacją Opery Bałtyckiej trwają. Wiele zależy od tego, na co uda się pozyskać finansowanie. Na pewno brane są pod uwagę środki z Unii Europejskiej z kolejnej transzy 2014-2016. Bardziej prawdopodobne, że uda się pozyskać pieniądze na rewitalizację terenów postindustrialnych, niż na rozwój infrastruktury dla kultury... W takim przypadku brane mogłyby być pod uwagę tereny postoczniowe lub Polski Hak [druga lokalizacja nie była wskazana w konkursie - przyp. redakcji]. Ekspertyzy wskazują też, że z punktu widzenia inwestycyjnego te dwie lokalizacje byłyby też najtańsze. Na głosy podnoszące, że nie ma tam jak dojechać odpowiadam: w przyszłości będzie! Do stadionu w Letnicy jeszcze niedawno również nie było jak dojechać - teraz nie ma z tym problemu.

Czytaj także: W jakim stanie jest obecnie działający gmach Opery Bałtyckiej

  • Wyróżnienie: Aleksandra Polańska. Lokalizacja: Kłodno.
  • Wyróżnienie. Główny akcent to "wrośnięty" w bryłę budynku dach w kształcie bursztynu.
  • Wyróżnienie. Lokalizacja: Kłodno. Autorki: Marlena Ratajska, Anna Rutkowska.
  • Wyróżnienie. Charakterystyczne są miękkie linie budynku.
  • Wyróżnienie. Lokalizacja: Kłodno. Autorzy: Katarzyna Pietrzak, Barbara Stefanowska, Piotr Podwojewski.
  • Wyróżnienie. Według pomysłu autorów projekt nosi nazwę Baltic Opera.
  • Wyróżnienie. Lokalizacja: Kłodno. Autorzy: Aleksandra Cywoniuk, Piotr Kurpiewski.
  • Wyróżnienie. Projekt prezentuje absolutny minimalizm, ale przez to jest charakterystyczny i rozpoznawalny.
  • Wyróżnienie. Lokalizacja: Kłodno. Projekt Aleksandra Owsiana i Rafał Makola.
  • Wyróżnienie. Według komisji konkursowej projekt przypomina akordeon.
  • Wyróżnienie. Lokalizacja: Kłodno. Autorzy: Paulina Frankowska, Piotr Musiał.
  • Jedna z prac konkursowych. Lokalizacja: Drewnica. Autorzy: Emilia Wenecka, Sylwia Węsierska, Paulina Włodarczyk.
  • Praca konkursowa. Lokalizacja: Kłodno. Autorzy: Sylwia Choszcz, Monika Behrendt.
  • Praca konkursowa. Lokalizacja: Kłodno. Autorzy: Michał Baurycza, Jakub Charkiewicz.
  • Praca konkursowa. Nowoczesna bryła, która jest jednocześnie tarasem spacerowym.
  • Praca konkursowa. Lokalizacja: Kłodno. Autorzy: Michał Baurycza, Jakub Charakiewicz.


Pierwsza nagroda
(2500 zł)
Monika Szczepaniak, Joanna Żołęska

Druga nagroda
(1500 zł)
Karol Borkowski, Anna Ptak, Cecylia Szudrowicz

Trzecia nagroda
(1000 zł)
Maria Wysocka, Adam Wasilczyk

Wyróżnienia honorowe
Aleksandra Polańska
Marlena Ratajska, Anna Rutowska
Katarzyna Pietrzak, Barbara Stefanowska, Piotr Podwojewski
Aleksandra Cywoniuk, Piotr Kurpiewski
Aleksandra Owsiana, Rafał Makola
Paulina Frankowska, Piotr Musiał

Sąd konkursowy
- Barbara Szczerbowska - kierownik referatu planów i marketingu w Wydziale Urbanistyki, Architektury i Ochrony Zabytków Urzędu Miejskiego w Gdańsku
- Bogusław Rutecki - Wydział Urbanistyki, Architektury i Ochrony Zabytków Urzędu Miejskiego w Gdańsku
- Adam Jabłonowski - kierownik pionu technicznego w Operze Bałtyckiej
- Andrzej Rożeński - Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej
- Jacek Droszcz - Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej

Miejsca

Opinie (128) 1 zablokowana

  • Uważam że powinno się realizować jak najwięcej inwestycji na terenach (11)

    typu Dolne Miasto. To ogromny potencjał pod każdym względem, potrzeba tylko wizjonera.

    • 104 12

    • a w miejscu obecnej opery walnąć biedrone lidla reala i tesko. Jednego na drugim. (1)

      Tylko broń Boże żadnego parkingu.

      • 15 7

      • A WŁAŚNIE ŻE PARKING !!!

        ...

        • 0 0

    • Dolne Miasto zyska na znaczeniu bardzo dobrze - zabudowywać pięknie !

      • 17 1

    • z całym szacunkiem ale takie instytucje jak opera to nie inwestycja

      ona nie przyniesie, jest na garnuszku podatnika więc to wydatek nie inwestycja.
      Z jednej strony upada stocznia z przyczyn ekonomicznych i wolnego rynku (bo racjonalne jest to, że podatnik nie powinien dopłacać do takiego zakładu) a obok buduje się ECS, które to będzie niczym innym jak obciążeniem podatnika.

      • 9 0

    • HMMMM

      • 0 0

    • typu Dolne Miasto (2)

      lepsze byłoby Stogi lub Przeróbka a nawet Orunia

      • 0 4

      • Na dolne miasto przynajmniej dojazd jest dobry.

        By nie było sytuacji jak z Filharmonią, że inaczej jak samochodem dojechać się w zasadzie nie da. Dojazd np. z Zaspy to pół dnia komunikacją miejską tam zajmuje.

        • 2 0

      • Tu i tu jeden wielki syf..
        Wyburzyć i zasiać pszenicę ))

        • 1 0

    • (1)

      Szkoda, że wygrany projekt przypomina mocno operę w Oslo. Zwłaszcza skośne dojścia na dach i w ogóle możliwość chodzenia po dachu.



      • 1 1

      • ... szkoda, że opera w OSLO przypomina idee Biura BIG - wchodzenie po dachu i korzystanie z architektury. Ktoś chętny na kontynuowanie schematu i wrzucenie na BIGa?

        • 4 0

    • Kolejna opera ?
      Super, jak byśmy nie mieli problemu ze starą.
      Kolejne pieniądze w błoto.
      A przedszkoli i innych ważnych instytucji jak na lekarstwo.

      No ale liczy się prestiż no przecież.
      Budyń musi zaspokoić swoje żądze ..

      • 0 0

  • Architekci do psychiatry (10)

    I znowu to samo! Czy naprawdę nie można robić naboru na architekturę wśród zdrowych psychicznie ludzi? To po pierwsze. A po drugie - po co Gdańskowi DWIE opery? Czy ta stara grozi zawaleniem?

    • 56 98

    • do psychicznego (4)

      czy naprawdę w komentarzach do każdego artykułu na tym portalu musi znaleźć się taka wypowiedź jak w Twoim stylu.."zdrowy psychicznie", na pewno, 100%..

      • 17 14

      • czy naprawdę do każdego durnego postu musi się n tym portalu pojawic odpowiedź?

        Jeśli tak to możemy tu gadać w nieskończoność!

        • 9 4

      • Kolega odnosił się do poziomu prac i trudno się nie zgodzić (2)

        to są maszkarony, a nie budynki, a zwycięska praca to wypisz, wymaluj - salon BMW na Reducie Żbik.

        • 23 7

        • a nawet wierna kopia, hi hih hihihhi (1)

          • 8 2

          • Z góry wygląda...

            ...jakby ktoś na tym projekcie robił sobie jajko sadzone i zapomniał je zjeść... hihihi

            • 4 3

    • Jakie dwie opery? Przecież stara opera szuka nowego miejsca. Weź ogarnij temat zanim walniesz głupi komentarz.

      (Czy trojmiasto.pl nie może robić naboru na czytelników wśród zdrowych psychicznie ludzi?!:P)

      • 20 4

    • no,no, no

      zdrowy psychicznie inaczej, będzie robić nabór na architekturę wśród zdrowych psychicznie ludzi.

      • 4 2

    • A może Pani/ Pan komentator do psychiatry? (2)

      Zacząłbym od zbadania własnego zdrowia psychicznego przed wydawaniem takich opinii. Radziłbym wzbogacić swoją wiedzę na temat współczesnej architektury , urbanistyki i planów inwestycyjnych dotyczących rozbudowy miasta, wtedy może udałoby się zrozumieć i docenić projekty oraz trud włożony w ich przygotowanie.

      • 0 2

      • Panie/Pani Przemku! (1)

        To, co Pan/Pani proponuje, można streścić w taki sposób: Stań się człowieku psychopatą i wtedy zrozumiesz innych psychopatów i nie będziesz krzyczał, że psychopaci chcą ci urządzać świat. Przestrzeń publiczna nie jest wyłączną własnością ani psychopatów ani architektów. Jest własnością wspólną. Dlatego wcale nie muszę kończyć architektury, żeby wiedzieć, czy jakiś projekt mi się podoba czy nie. Jeśli mi się nie podoba, to znaczy, że projekt jest do d***, a nie ja! To, co Pan/Pani proponuje, to czysty totalitaryzm i zamordyzm. To powiedzenie: albo staniesz się taki jak my, albo morda w kubeł. Niestety, zbyt często ze strony architektów (tak, właśnie architektów!) spotykam się z takim podejściem, żeby zachowywać spokój. Dlatego mój radykalny apel: architekci do psychiatry! Tak ważna dziedzina naszego życia, oddziałująca na naszą psychikę, jak planowanie przestrzeni publicznej nie może znajdować się w przypadkowych rękach. Stąd mój apel. Pozdrawiam.

        • 1 0

        • Panie zdrowy psychicznie

          Jak najbardziej zgadzam się z stwierdzeniem, że przestrzeń publiczna jest własnością wspólną i powinna być kreowana przez procesy partycypacyjne, a nie z góry narzucone decyzje. Dlatego między innymi propozycje mającej powstać opery zostały przedstawione publicznie i oddane ocenie obywateli. Między innymi komentarze tu przedstawione mogą mieć wpływ na dalszy los projektów. Jednak uważam Pana opinie za bezpodstawne i w żaden sposób nie podparte logicznymi argumentami. Obrazki przedstawione powyżej nie prezentują całej idei projektów, rozwiązań komunikacyjnych, korzyści dla mieszkańców oraz przyszłych użytkowników. Chcąc wspólnie decydować o przestrzeni publicznej należy umiejętnie podejmować dyskusję, a nie obrażać i w nieuzasadniony sposób krytykować ludzi.

          Pozdrawiam

          • 3 0

  • następne Zwycięski proj. zakłada budowę obiektu na terenie Dolnego Miasta,po dawnym dworcu kolejowym Kłodno. (9)

    a dlaczego nie wybudować na końcu Nabrzeża Rybackiego w Gdyni razem z Muzeum Żeglarstwa?

    Większy prestiż, widoczność z morza na większe spektakle mógłby prom z Gdańska kursować i z Sopotu oraz z innych miejscowości.

    I Gdynia miałaby jakąś rekompensatę za zniszczenie ogromnego przedsiębiorstwa gospodarki morskiej

    • 18 57

    • Do szczura z tymi żalami!

      • 17 5

    • A dlaczego by nie postawić drutu kolczastego pomiędzy Sopotem a Gdynią (1)

      i nie sprawdzać paszportów jak za dobrych czasów? Nie musiałbym obcować z takimi zakompleksionymi pacanami

      • 12 8

      • bardzo merytorycznie sopocianinie

        i na temat;))

        • 3 1

    • Gdynia ciągle chce jakiejś rekompensaty

      • 5 4

    • A kto by do Opery wtedy chodził? (4)

      Taki kawał dojeżdżać to trochę przesada. W dodatku nie jestem pewien czy jest to przyzwoicie skomunikowany punkt.

      • 4 2

      • Gdynia leży na środku Aglomeracji (3)

        Gdańsk 437 tys. Pruszcz 18 tys. = 455 tys. ludków
        Sopot 37, Gdynia 249, Rumia 48, Reda 21, Kosakowo 11, Wejherowo 49 = 415 + dodając jeszcze Bojano itd. Wiec jasno widać, że Orłowo jest po środku a nawet Gdynia-Śródmieście.

        • 2 2

        • Jak liczysz Kosakowo i Redę to policz Żukowo, Kowale, Kolbudy itd.

          Mniej więcej taka sama rola i odległość od miasta.

          Więc nie, Gdynia nie jest po środku, zdecydowanie. Środek aglomeracji wypada gdzieś w Oliwie/Przymorzu, zresztą z tego właśnie powodu buduje się tam tyle biurowców na wysokości Uniwerku.

          • 0 0

        • (1)

          Gdańsk liczy 460 tys. Mieszkańców

          • 0 0

          • macieju przepraszam w ostatnim koku przybyło

            i jest obecnie 442.064 mieszkańców, a nie 460 tys. jak piszesz;))

            • 0 0

  • (8)

    promocja kultury:

    Polska: wybudujmy operę, parę osób pójdzie obejrzy coś niewiele mającego z rzeczywistością, zawsze będzie trzeba dopłacać

    USA: zróbmy film, pójdzie cały świat, poprzyzwyczaja do amerykańskich zwyczajów, kupa kasy do wyciągnięcia.

    Ale pewnie, pchajmy się w fyfnasty wiek, stać nas, przecież jesteśmy bogatym krajem.

    • 27 48

    • ręce opadają !

      • 15 5

    • (3)

      Uważasz, że jakieś amerykańskie szmatławce z happy endem, robione według jednego schematu są bardziej wartościowe niż opera?!
      Dokładnie, ręce opadają...

      • 10 1

      • (2)

        No tak, rece opadaja, ale argumentow to juz nie ma.

        To ja poprosze jak pieciolatkowi: co jest wartosciowego w operze. Tak w punktach, jakbym przylecial z innej planety.

        1. Zapewnia byt artystom i urzednikom, ktorzy w przeciwnym razie nie mieliby co robic. Zmniejsza bezrobocie.
        2. ...

        • 2 6

        • Piękna muzyka. Wspaniałe wokale. Barwne kostium, i fakt iż jest na żywo a nie z nagrania. (1)

          A amerykańskie mass produkcje? Są efekty specjalne, .... i to na tyle.

          • 5 1

          • a dla mnie efekty specjalne to wielki minus (odwracają uwagę od treści filmu, są bezwartościową zapchajdziurą), więc w moim rachunku amerykańskie filmu są na zero...:P

            • 0 0

    • W życiu...

      nie liczą się jedynie pieniądze...

      • 2 1

    • Może cię to zdziwi, ale do Opery chodzi całkiem sporo ludzi. (1)

      Sam bywam od czasu do czasu i nie powiedziałbym by sala świeciła pustkami. Choć może dlatego, że chodzę raczej na popularniejsze spektakle.

      • 4 1

      • Projekty zostana wrzucone na półkę,...........

        ........studenci się nie przebiją , wiec po co ten artykuł??

        • 0 2

  • To po co w obecnej operze wymieniano (2)

    okna dwa lata temu. Grube miliony pójdą ponownie do mielenia??? Kto za takie decyzje odpowiada?

    • 50 11

    • nim powstanie nowy gmach opery te okna sie zwrócą

      nie spodziewałbym się nowego gmachu wcześniej niż za 5-10 lat

      • 10 0

    • jak to kto?

      Marszałkuńcio;)))

      • 2 0

  • My już panom dziękujemy (7)

    Co to jest, że wszystkie niedaczniki i zakompleksieńcy pchają się do Motławy? Jak nie kładka, to opera. Odczepcie się od Motławy - to nasza Historia, Tradycja i Przyszłość. Pokolenia mieszkały nad Motławą, pracowały i żyły z niej. Dziś nie budujemy tu żaglowców, ale za to kwitnie tu turystyka, ponownie ludzie z tego żyją i tak będzie nadal. Po prostu od..(czep)cie się od naszej Motławy.

    • 18 42

    • pokaż akt własności to sie odczepimy (3)

      • 9 4

      • Do Czepialsky(ego) (2)

        Miasto jest tak samo Twoje jak i moje. Różnica polega na tym że ja bronię Motławy, jej historii, miejsc pracy z nią związanych (a jest ich sporo), a Ty chcesz zamienić Ją w nieużywane koryto otoczone przez kolejne koszmarki ala Adamowicz.

        • 6 8

        • Wiesz co, k9, weź trochę pozwiedzaj Europę i zobacz,jak tam rozwija się okolice nabrzeży, i przestań szczekać.

          Właśnie teraz Motława jest korytem, gdzie nikt nie idzie,chyba,że młodzież szkolna na wagary. Poza Długim Pobrzeżem animowanym przez Niemców i Rosjan w sklepach z bursztynem Motława jest martwa. Jak Martwa Wisła. Kładki, filharmonie, opery itp. mają to zmienić.

          • 9 1

        • co Ty k9 pier*olisz?

          wtorek już, pora wytrzeźwieć.

          • 2 1

    • My już panom dziękujemy

      a konkretnie to o co ci chodzi ???

      • 2 1

    • Co za marna prowokacja! (1)

      Opera w tym miejscu ożywi ruch wodny! Jestem na tak!

      • 0 1

      • Ruch wodny?

        Pod to miejsce drogą wodną za bardzo się nie dopłynie przy obecnej infrastrukturze, żaglówki na obrazku to nie wszystko

        • 1 0

  • wymienic dyrekcję a potem operę (1)

    Najpierw trzeba wymienic obecną dyrekcję i zmienic repertuar a potem myślec o nowej operze !

    • 46 5

    • Dokładnie tak

      • 2 0

  • PRECZ Z WESSIZMEM W OPERZE!!!!

    • 33 6

  • To świetna lokalizacja! Nad wodą będzie efektownie obok mariny.

    • 23 9

  • Trzeba było wszystko umieścić na Wyspie Spichrzów (3)

    Tzn. Operę i Teatr Szekspirowski, obok jest Filharmonia i wszystko by było w tzw. kupie ;)

    • 49 7

    • (1)

      Nie bo tam urzędnicy sami nie wiedzą co ma być

      • 7 0

      • Wiedzą, ma być

        przewał i szklane domo-wieżowce. Tylko na razie jest zbyt duży opór społeczny by tam robić wałek. W innych miejscach, zwłaszcza na Starym mieście już tak nie jest i budują maszkarony.

        • 8 1

    • za Filharmonią jest mnóstwo miejsca

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane