Fakty i opinie

stat

Taka będzie nowa Opera Bałtycka?


Trwają dyskusje nad lokalizacją nowego gmachu Opery Bałtyckiej. Tymczasem studenci Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej zaprojektowali jej wygląd w ramach miejsko - uczelnianego konkursu.



Jaki powinien być nowy budynek opery?

przede wszystkim funkcjonalny, aby mogły odbywać się tam inne - poza kulturalnymi - wydarzenia

18%

powinien budzić zachwyt już z zewnątrz, opera może być wizytówką miasta

60%

powienin powstać od razu z budynkami towarzyszącymi, które przyciągać będą życie (kluby, restauracje, usługi)

22%
W 13 tygodni 36 zespołów studentów z Wydziału Architektury PG przygotowało swoje wizje architektoniczne i co równie ciekawe - wizje wkomponowania nowego budynku w tkankę miasta. Są one odpowiedzią na konkurs ogłoszony wspólnie przez Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej oraz Urząd Miejski w Gdańsku. Chociaż w dyskusjach nad docelową lokalizacją opery pod uwagę branych jest więcej lokalizacji, młodzi adepci architektury mieli do wyboru cztery lokalizacje obiektu: Kłodno zobacz na mapie Gdańska, dwie lokalizacje na Młodym Mieście - Drewnica i koniec Drogi do Wolności oraz teren po byłej fabryce Blaszanka zobacz na mapie Gdańska.

O lokalizacjach, które są brane pod uwagę pisaliśmy w ubiegłym roku

Projekty powstałe w ramach konkursu nie są czysto teoretycznymi rozważaniami - powstały w oparciu o ścisłe wytyczne przygotowane przez Adama Jabłonowskiego, kierownika pionu technicznego w Operze Bałtyckiej. Jednym z założeń konkursowych było umieszczenie obiektu w bezpośrednim sąsiedztwie wody.

- Ogromnie ważne jest, aby wizerunki miast kształtowane były w drodze dyskusji społecznej. Takie konkursy to jeden z bardzo ważnych głosów w takiej dyskusji. To też sposób kształtowania odpowiedzialności za przestrzeń, w której wszyscy żyjemy
- mówiła w czasie wręczenia nagród Lucyna Nyka, prodziekan ds. nauki na Wydziale Architektury PG.

Pogląd ten podziela Andrzej Duch, dyrektor Wydziału Architektury w gdańskim magistracie:

- Takie konkursy są ważne dla miasta, bo rozszerzają dyskusję społeczną nad możliwymi rozwiązaniami. Obejrzenie tego, jak wiele może być wariantów, to poszerzanie poglądów na przyszły wizerunek tego obiektu - podkreśla dyrektor.

Pierwszą nagrodę otrzymały Monika Szczepaniak i Joanna Żołęska.

- Uważamy, że Kłodno jest najlepszą lokalizacją dla budynku opery. Budynek stojący w tym miejscu byłby widoczny, a z opery byłby ładny widok na miasto. Rewitalizacja Dolnego Miasta była jednym z naszych celów, dlatego krajobraz i najbliższe otoczenie obiektu były dla nas tak ważne. Inspiracją dla formy architektonicznej był pobliski bastion - uzasadniały formę swojej pracy studentki.

Prof. Janusz Rachoń, przewodniczący Społecznego Komitetu Wsparcia Budowy Opery Bałtyckiej (tam urodziła się idea ogłoszenia konkursu) ze względu na koszty powstania inwestycji w tym miejscu (miasto musiałby kupić działkę od PKP) wskazywał inne lokalizacje, jako bardziej prawdopodobne.

- Dyskusje nad lokalizacją Opery Bałtyckiej trwają. Wiele zależy od tego, na co uda się pozyskać finansowanie. Na pewno brane są pod uwagę środki z Unii Europejskiej z kolejnej transzy 2014-2016. Bardziej prawdopodobne, że uda się pozyskać pieniądze na rewitalizację terenów postindustrialnych, niż na rozwój infrastruktury dla kultury... W takim przypadku brane mogłyby być pod uwagę tereny postoczniowe lub Polski Hak [druga lokalizacja nie była wskazana w konkursie - przyp. redakcji]. Ekspertyzy wskazują też, że z punktu widzenia inwestycyjnego te dwie lokalizacje byłyby też najtańsze. Na głosy podnoszące, że nie ma tam jak dojechać odpowiadam: w przyszłości będzie! Do stadionu w Letnicy jeszcze niedawno również nie było jak dojechać - teraz nie ma z tym problemu.

Czytaj także: W jakim stanie jest obecnie działający gmach Opery Bałtyckiej



Pierwsza nagroda
(2500 zł)
Monika Szczepaniak, Joanna Żołęska

Druga nagroda
(1500 zł)
Karol Borkowski, Anna Ptak, Cecylia Szudrowicz

Trzecia nagroda
(1000 zł)
Maria Wysocka, Adam Wasilczyk

Wyróżnienia honorowe
Aleksandra Polańska
Marlena Ratajska, Anna Rutowska
Katarzyna Pietrzak, Barbara Stefanowska, Piotr Podwojewski
Aleksandra Cywoniuk, Piotr Kurpiewski
Aleksandra Owsiana, Rafał Makola
Paulina Frankowska, Piotr Musiał

Sąd konkursowy
- Barbara Szczerbowska - kierownik referatu planów i marketingu w Wydziale Urbanistyki, Architektury i Ochrony Zabytków Urzędu Miejskiego w Gdańsku
- Bogusław Rutecki - Wydział Urbanistyki, Architektury i Ochrony Zabytków Urzędu Miejskiego w Gdańsku
- Adam Jabłonowski - kierownik pionu technicznego w Operze Bałtyckiej
- Andrzej Rożeński - Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej
- Jacek Droszcz - Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (128)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.