• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Taka będzie nowa Opera Bałtycka?

Ewa Budnik
18 czerwca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Zwycięski projekt Moniki Szczepaniak i Joanny Żołęskiej zakłada budowę obiektu na terenie Dolnego Miasta, na działce po dawnym dworcu kolejowym Kłodno.
  • Pierwsza nagroda. Widok z góry od strony bastionu.
  • Pierwsza nagroda. Widok z góry od strony głównego miasta.
  • Pierwsza nagroda. Plan zagospodarowania terenu.
  • Druga nagroda, lokalizacja: Kłodno. Projekt Karola Borkowskiego, Anny Ptak, Cecylii Szudrowicz.
  • Druga nagroda. Wokół budynku powstałaby otwarta przestrzeń publiczna.
  • Druga nagroda. Z foyer opery rozciągałby się doskonały widok na wodę.
  • Druga nagroda. Z wyższej kondygnacji podziwiać można byłoby panoramę Głównego Miasta.
  • Trzecia nagroda. Lokalizacja: Droga do Wolności. Autorzy: Maria Wysocka i Adam Wasilczyk.
  • Trzecia nagroda. Obiekt wpisuje się w industrialne otoczenie.
  • Trzecia nagroda. Zgodnie z założeniami konkursowymi obiekt koresponduje z elementem wodnym.
  • Trzecia nagroda. Zgodnie z założeniem, jedna z postoczniowych hal wykorzystana byłaby na parking nowej opery.

Trwają dyskusje nad lokalizacją nowego gmachu Opery Bałtyckiej. Tymczasem studenci Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej zaprojektowali jej wygląd w ramach miejsko - uczelnianego konkursu.



Jaki powinien być nowy budynek opery?

W 13 tygodni 36 zespołów studentów z Wydziału Architektury PG przygotowało swoje wizje architektoniczne i co równie ciekawe - wizje wkomponowania nowego budynku w tkankę miasta. Są one odpowiedzią na konkurs ogłoszony wspólnie przez Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej oraz Urząd Miejski w Gdańsku. Chociaż w dyskusjach nad docelową lokalizacją opery pod uwagę branych jest więcej lokalizacji, młodzi adepci architektury mieli do wyboru cztery lokalizacje obiektu: Kłodno zobacz na mapie Gdańska, dwie lokalizacje na Młodym Mieście - Drewnica i koniec Drogi do Wolności oraz teren po byłej fabryce Blaszanka zobacz na mapie Gdańska.

O lokalizacjach, które są brane pod uwagę pisaliśmy w ubiegłym roku

Projekty powstałe w ramach konkursu nie są czysto teoretycznymi rozważaniami - powstały w oparciu o ścisłe wytyczne przygotowane przez Adama Jabłonowskiego, kierownika pionu technicznego w Operze Bałtyckiej. Jednym z założeń konkursowych było umieszczenie obiektu w bezpośrednim sąsiedztwie wody.

- Ogromnie ważne jest, aby wizerunki miast kształtowane były w drodze dyskusji społecznej. Takie konkursy to jeden z bardzo ważnych głosów w takiej dyskusji. To też sposób kształtowania odpowiedzialności za przestrzeń, w której wszyscy żyjemy
- mówiła w czasie wręczenia nagród Lucyna Nyka, prodziekan ds. nauki na Wydziale Architektury PG.

Pogląd ten podziela Andrzej Duch, dyrektor Wydziału Architektury w gdańskim magistracie:

- Takie konkursy są ważne dla miasta, bo rozszerzają dyskusję społeczną nad możliwymi rozwiązaniami. Obejrzenie tego, jak wiele może być wariantów, to poszerzanie poglądów na przyszły wizerunek tego obiektu - podkreśla dyrektor.

Pierwszą nagrodę otrzymały Monika Szczepaniak i Joanna Żołęska.

- Uważamy, że Kłodno jest najlepszą lokalizacją dla budynku opery. Budynek stojący w tym miejscu byłby widoczny, a z opery byłby ładny widok na miasto. Rewitalizacja Dolnego Miasta była jednym z naszych celów, dlatego krajobraz i najbliższe otoczenie obiektu były dla nas tak ważne. Inspiracją dla formy architektonicznej był pobliski bastion - uzasadniały formę swojej pracy studentki.

Prof. Janusz Rachoń, przewodniczący Społecznego Komitetu Wsparcia Budowy Opery Bałtyckiej (tam urodziła się idea ogłoszenia konkursu) ze względu na koszty powstania inwestycji w tym miejscu (miasto musiałby kupić działkę od PKP) wskazywał inne lokalizacje, jako bardziej prawdopodobne.

- Dyskusje nad lokalizacją Opery Bałtyckiej trwają. Wiele zależy od tego, na co uda się pozyskać finansowanie. Na pewno brane są pod uwagę środki z Unii Europejskiej z kolejnej transzy 2014-2016. Bardziej prawdopodobne, że uda się pozyskać pieniądze na rewitalizację terenów postindustrialnych, niż na rozwój infrastruktury dla kultury... W takim przypadku brane mogłyby być pod uwagę tereny postoczniowe lub Polski Hak [druga lokalizacja nie była wskazana w konkursie - przyp. redakcji]. Ekspertyzy wskazują też, że z punktu widzenia inwestycyjnego te dwie lokalizacje byłyby też najtańsze. Na głosy podnoszące, że nie ma tam jak dojechać odpowiadam: w przyszłości będzie! Do stadionu w Letnicy jeszcze niedawno również nie było jak dojechać - teraz nie ma z tym problemu.

Czytaj także: W jakim stanie jest obecnie działający gmach Opery Bałtyckiej

  • Wyróżnienie: Aleksandra Polańska. Lokalizacja: Kłodno.
  • Wyróżnienie. Główny akcent to "wrośnięty" w bryłę budynku dach w kształcie bursztynu.
  • Wyróżnienie. Lokalizacja: Kłodno. Autorki: Marlena Ratajska, Anna Rutkowska.
  • Wyróżnienie. Charakterystyczne są miękkie linie budynku.
  • Wyróżnienie. Lokalizacja: Kłodno. Autorzy: Katarzyna Pietrzak, Barbara Stefanowska, Piotr Podwojewski.
  • Wyróżnienie. Według pomysłu autorów projekt nosi nazwę Baltic Opera.
  • Wyróżnienie. Lokalizacja: Kłodno. Autorzy: Aleksandra Cywoniuk, Piotr Kurpiewski.
  • Wyróżnienie. Projekt prezentuje absolutny minimalizm, ale przez to jest charakterystyczny i rozpoznawalny.
  • Wyróżnienie. Lokalizacja: Kłodno. Projekt Aleksandra Owsiana i Rafał Makola.
  • Wyróżnienie. Według komisji konkursowej projekt przypomina akordeon.
  • Wyróżnienie. Lokalizacja: Kłodno. Autorzy: Paulina Frankowska, Piotr Musiał.
  • Jedna z prac konkursowych. Lokalizacja: Drewnica. Autorzy: Emilia Wenecka, Sylwia Węsierska, Paulina Włodarczyk.
  • Praca konkursowa. Lokalizacja: Kłodno. Autorzy: Sylwia Choszcz, Monika Behrendt.
  • Praca konkursowa. Lokalizacja: Kłodno. Autorzy: Michał Baurycza, Jakub Charkiewicz.
  • Praca konkursowa. Nowoczesna bryła, która jest jednocześnie tarasem spacerowym.
  • Praca konkursowa. Lokalizacja: Kłodno. Autorzy: Michał Baurycza, Jakub Charakiewicz.


Pierwsza nagroda
(2500 zł)
Monika Szczepaniak, Joanna Żołęska

Druga nagroda
(1500 zł)
Karol Borkowski, Anna Ptak, Cecylia Szudrowicz

Trzecia nagroda
(1000 zł)
Maria Wysocka, Adam Wasilczyk

Wyróżnienia honorowe
Aleksandra Polańska
Marlena Ratajska, Anna Rutowska
Katarzyna Pietrzak, Barbara Stefanowska, Piotr Podwojewski
Aleksandra Cywoniuk, Piotr Kurpiewski
Aleksandra Owsiana, Rafał Makola
Paulina Frankowska, Piotr Musiał

Sąd konkursowy
- Barbara Szczerbowska - kierownik referatu planów i marketingu w Wydziale Urbanistyki, Architektury i Ochrony Zabytków Urzędu Miejskiego w Gdańsku
- Bogusław Rutecki - Wydział Urbanistyki, Architektury i Ochrony Zabytków Urzędu Miejskiego w Gdańsku
- Adam Jabłonowski - kierownik pionu technicznego w Operze Bałtyckiej
- Andrzej Rożeński - Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej
- Jacek Droszcz - Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej

Miejsca

Opinie (128) 1 zablokowana

  • STARY STYL.

    POTRZEBNY STARY PIEKNY STYL.TE NOWE ŚA KICZOWATE

    • 6 2

  • Kłodno

    No to Stary Dworzec Kolejowy już całkiem zniknie a na jego miejscu znów tylko szkło i
    beton

    • 2 0

  • Inspiracją była Opera w Oslo (3)

    Widzę ewidentną inspiracę operą w Oslo. Nie twierdzę, że w Oslo to zła Opera, uważam że genialna, natomiast Opera w Oslo nawiązuje do architektury i krajobrazu Norwegii. Nasza gdańska powinna nawiązywać do arichtektury i krajobrazów Wybrzeża, Kaszub i Żuław...

    • 8 2

    • (1)

      Akurat ta Opera nawiązuje do otoczenia, którym są obwarowania Gdańska- bastion "Żubr". Proponuję najpierw dobrze wczytać się w założenia projektantów, a dopiero potem oceniać.

      • 2 3

      • "Nawiązywanie do otoczenia" -

        w naszych, gdańskich realiach to zwykłe mydlenie oczu; istne słowo-wytrych uzasadniające różne miałkie twory w historycznych częściach miasta. Wg folderu Kokoszek np. "zabudowa na ul. Sadowej nawiązywać będzie do architektury Dolengo Miasta". Efekt już do obejrzenia "in situ". Podobnie projekt zabudowy Wyspy Spichrzów. A przecież można inaczej; w wielu miejscach na świecie do łask wraca historyzm i tradycyjne materiały, ba - rekonstruuje się nawet całe kwartały dawnej zabudowy (Drezno, St. Petersburg itp), a współczesna architektura również bije na głowę to, co buduje się w Gdańsku. U nas za to, wciąż króluje tani postmodernizm a'la lata 90te do spólki z monumentalizmem rodem z Sojuza.

        • 0 2

    • Oslo szał

      Radziłabym trochę lepiej zapoznać się z operą w Oslo, idąc tym tropem, nikt już nie może zaprojektować białego budynku z wejściem na dach, bo to przecież opera w Oslo...

      • 2 1

  • Przecież projekt, ktory wygrał ewidentnie nawiązuje do opery w Oslo.

    W sumie ichnia opera jest super, zwłaszcza to, że można wejść na dach co i tu wykorzystali ale kurrrna, czy to jest jakieś specjalnie wyróżniające się? Czy nosi to znamiona charakterystyczne dla Gdańska? Nie wydaje mi się. Druga nagroda stanowi baardzo ciekawą alternatywę.

    • 4 2

  • Stara Opera też kiedyś była nowoczesną architekturą (1)

    Tak to jest z tą nowoczesnością na chwile nowoczesne.
    Budynek LOTu w Gdańsku też kiedyś był nowoczesny.
    Nowoczesne jest nowoczesne na chwile. A koniec końców po kilku latach wygląda to wszystko jak szklane baraki.
    To samo z szekspirowskim teatrem będzie.Czy ECS.
    Szkoda kasy na budowle chwilowe.

    • 11 2

    • Teatr Limona

      ma staroświecką bryłę, przypomina sarkofag w Czarnobylu.

      • 1 0

  • ładne

    Jednak gdy mam do tego podejść krytycznie to brakuje mi w projekcie odzwierciedlenia fantazji przejść muzycznych. Samo uwarunkowanie lokalizacyjne - nad wodą - już daje ogromne możliwości. W projekcie zbyt wiele jest "pudełkowatości", pustych płaszczyzn i niefunkcjonalnego oszklenia.
    Nie mniej - gratulacje dziewczyny, dobry projekt chociażby za ten łuk nad wodą.

    • 6 0

  • Opera

    Bardzo rozsądne projekty: dojście, dojazdy i nawet tramwaje wodne. Filharmonia broni się przed tramwajami i autobusami wodnymi po sztubacku!

    • 1 2

  • Lokalizacja odpada. (1)

    To już lepiej na Przymorzu.

    • 1 1

    • z jakiej bańki odpada?
      blisko centrum, piękna okolica, tramwaj ma tamtędy jechać... o co Ci chodzi?

      • 1 0

  • Najlepsze miejsce na operę jest przy Domu Technika. (1)

    • 0 0

    • Działka za mała !

      Powinna być chociaż 5-6 razy większa.

      • 0 0

  • Żaden projekt nie podoba mi się, są zbyt industrialne.

    Budynek opery musiałby być wyjątkowy.

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane