• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Targ Drzewny za 5 złotych

Jacek Grąziewicz
4 listopada 2003 (artykuł sprzed 20 lat) 
Sejm na ostatnim posiedzeniu uchwalił nową ustawę o drogach publicznych. Znalazły się w niej zapisy pozwalające na pobieranie dodatkowych opłat za przejazd mostami i tunelami dłuższymi niż 400 metrów (samochody osobowe - maksymalnie 10 zł, a autokary - 12 zł). Gminy będą mogły pobierać również opłaty za wjazd do stref śródmiejskich (maksymalnie 5 zł).

Za przyjęciem nowej ustawy opowiedzieli się prawie wszyscy pomorscy posłowie koalicji SLD-UP - nie głosowała jedynie Małgorzata Ostrowska. Od oddania głosu wstrzymał się Robert Strąk (LPR), natomiast jego klubowa koleżanka, Gertruda Szumska nie głosowała. Podobnie postąpił również Stanisław Kalinowski (PSL), chociaż zdecydowana większość parlamentarzystów Stronnictwa głosowała przeciwko przyjęciu ustawy. Od głosowania wstrzymali się również posłowie PiS. Pomorscy parlamentarzyści Platformy zgodnie zagłosowali przeciwko ustawie. Podobnie postąpił Maciej Płażyński (niezrzeszony) i Danuta Hojarska (Samoobrona). Dorota Arciszewska-Mielewczyk (SKL) nie głosowała, ponieważ nie pozwoliły jej na to problemy ze zdrowiem. Nie głosował również Lech Zielonka (PBL).

Według przyjętego projektu, wpływy z tytułu korzystania z mostów i tuneli, jak też i za korzystanie z promów wpływać będą do zarządców dróg, natomiast za wjazd do stref śródmiejskich - do kas gmin.

Marek Pol, wicepremier i minister infrastruktury w niedawnej wypowiedzi dla PAP stwierdził, że rozwiązania zawarte w nowej ustawie nie są niczym nowym.
- Możliwość pobierania takich opłat istnieje już w obowiązującym prawie. Ma jednak charakter fakultatywny.
W nowelizacji ustawy o drogach publicznych pozostawiono tamto rozwiązanie, modyfikując je wyłącznie w celu dostosowania do wymogów obecnie obowiązującego prawa.

Posłowie opozycji uważają jednak, że zapisy zawarte w ustawie de facto pozwalają na dodatkowe opodatkowanie kierowców.
- Płacimy już podatek drogowy, który miał być źródłem finansowania infrastruktury drogowej - powiedział "Głosowi" Tadeusz Maćkała (PO). - Tak więc dodatkowe opodatkowanie jest bez wątpienia zbyt daleko idące. Dalsze obciążanie ludzi, zwłaszcza teraz, w czasie kryzysu gospodarczego, powoduje zwiększenie kosztów życia mieszkańców. W Unii Europejskiej można spotkać się z pobieraniem opłat za przejazd niektórymi tunelami i mostami. Jednak w ich budowie partycypowały również samorządy oraz kapitał prywatny. I w tej sytuacji pobieranie opłat jest ze wszech miar logiczne. Natomiast możliwość pobierania opłat za przejazd mostami i tunelami wybudowanymi za państwowe pieniądze jest po prostu kolejnym opodatkowaniem.

Poseł Platformy dodał, że przebywał już w wielu europejskich miastach i nigdzie nie spotkał się z pobieraniem opłat za wjazd do centrów miast.
Przeciwnikiem wprowadzenia opłat w formie uchwalonej przez Sejm była również Dorota Arciszewska-Mielewczyk (SKL).
- Wnioskowałam, aby możliwość wprowadzenia opłat dotyczyła jedynie nowo budowanych mostów i tuneli. Wprowadzenie opłat w ramach istniejącej już infrastruktury byłoby bardzo kosztowne oraz spowodowałoby zakorkowanie miast. Jest to po prostu śmieszna propozycja.
Posłanka Stronnictwa Konserwatywno - Ludowego dodała również, że postulowała zwolnienie z opłat osób niepełnosprawnych.
- Szczególnie dla tych osób każda dodatkowa opłata jest dużym obciążeniem. Niestety, moja propozycja nie spotkała się z aprobatą komisji infrastruktury. Rząd mając bowiem arytmetyczną większość, jest w stanie przeforsować każdą głupią propozycję Ministerstwa Infrastruktury.

Jednak nie wszyscy posłowie SLD byli w stu procentach przekonani o słuszności propozycji zgłoszonych przez Marka Pola. Robert Smoleń, rzecznik klubu SLD w niedawnej rozmowie z "Głosem" nazwał pomysły ministra infrastruktury "mocno kontrowersyjnymi". Jednak podczas czwartkowego głosowania poparł on projekt ustawy.

- Premier Pol rozwiał moje wcześniejsze wątpliwości. W zapisach zawartych w nowo przyjętej ustawie chodzi bowiem o to, aby inwestor, w przypadku gdy jest nim samorząd, mógł odzyskiwać część kosztów poniesionych na wybudowanie mostu czy tunelu. Jest to więc pójście na rękę samorządom. Skoro więc intencją Ministerstwa Infrastruktury było stworzenie takiego ułatwienia dla budowania przepraw, to uznałem, że nie ma tutaj pola do nadużyć. Pamiętajmy bowiem, że są to bardzo kosztowne inwestycje i dzięki nowej ustawie samorządy będą bardziej skłonne podejmować się ich realizacji, ponieważ będą mogły liczyć na odzyskanie chociaż części zainwestowanych śroków.

Poseł Sojuszu nie zgodził się z twierdzeniem opozycji, że opłaty za przejazd mostami i tunelami będą kolejnym podatkiem.
- Wszystko rozbija się o to, czy ufamy samorządowi. Instytucja ta wyraża interes wspólnoty mieszkańców i w związku z tym żywię głębokie przekonanie, że władze samorządowe będą podejmować decyzje zbieżne z oczekiwaniami mieszkańców.



Głos WybrzeżaJacek Grąziewicz

Opinie (23)

  • chwileczkę...
    a co z tymi którzy w tych centrach mieszkają?
    też będą płacić?

    • 0 0

  • o co ten szum??
    "mostami i tunelami dłuższymi niż 400 metrów "
    targ drzewny jest mostem czy tunelem??
    gdzie w gdańsku (mieście gdańsku) jest jest most dłuższy jak 400 metrów??
    jeżeli gmina budowałyby z własnych środków tunel, żeby usprawnić ruch w gminie, to za przejazd można pobierać myto
    w jednym jedynym przypadku
    że kierowca ma możliwość wyboru
    przez tunel gminny albo obwodnicą
    od razu na granicy sopotu z gdańskiem chcem długi na 401 metrów tunel zaporowy

    • 0 0

  • "Gminy będą mogły pobierać również opłaty za wjazd do stref śródmiejskich (maksymalnie 5 zł)."
    teraz lepiej?
    już nie tylko parkowanie, ale sam wjazd

    • 0 0

  • czy oni będa chcieli odkuć się na wszystkich inwestycjach?...
    no bo ostatnio tyle nowych dróg rowerowych, tylko patrzeć jak zarządają opłat na ich utrzymanie :P

    • 0 0

  • KIEZMARK

    A to pewnie dlatego mostu nie zdążyli oddać, bo jeszcze punkty kontrolne i szlabany trzeba zbudować...

    No i druga opłata będzie w W-wie w nowym tunelu na W-Z'tce.

    • 0 0

  • "...- Premier Pol rozwiał moje wcześniejsze wątpliwości."

    Moje też.
    Utwierdził mnie w przekonaniu, że jest beznadziejnym pajacem.

    • 0 0

  • tu sie nie ma co śmiać
    płacz to wszystko co nam zostanie
    VAT na telefony, akcyzy na faje te i inne niespodzianki czekają nas już w nowym roku
    teraz i gallux, bardzo przeciwny UE, bedzie musiał dopłacać do tych baranów co chcieli wchodzenia do unii w takiej sytuacji społeczno gospodarczej
    płacimy juz najwyższe w europie podatki
    jest chęć na kolejne grabienie funduszy emerytalnych przesuwając zobowiązania państwa na nastepne jeszcze gorsze lata niż te cudmiódultramaryna po zjednoczeniu
    niewydolny fiskus przeciążony zbyt wieloma często sprzecznymi przepisami nie będzie w stanie skutecznie egzekwować zobowiązań wobec SP
    no to kolejne podatki:)
    uchwalili ustawe, która równa dilera z producentem buraczków w occie:)
    kumacie??
    to nasz rząd tak przygotowuje ustawy do sejmu:))

    • 0 0

  • a jeszcze niedawno pytałes o co ten szum ;]

    • 0 0

  • szum jest o wolne poniedziałki??
    masz jeszcze jakieś alibi do mnie, mamo??

    • 0 0

  • Proponuje

    Proponuje jeszcze opodatkować wszystkie tunele w centrum każdego miasta i wszystkie chodniki.

    Durni POSŁOWIE! Może byście obcieli sobie??!! Całkiem niedawno był ciekawy artykuł o tym ile nasza gmina wydaje na kierowców i swoje samochody!! Czemu do Cholery nie zaczniecie jezdzic ZKM-em, który i tak macie darmowy! Zaoszczędziło by się trochę na ważniejsze wydatki...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane