• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Targ Rakowy i Sienny: porozumienie z konserwatorem, problem z kolejarzami

Katarzyna Moritz, Michał Stąporek
14 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
W najnowszym projekcie, szklany dach nad kanałem Raduni będzie podniesiony i zróżnicowany. W najnowszym projekcie, szklany dach nad kanałem Raduni będzie podniesiony i zróżnicowany.

Już tylko krok do porozumienia dewelopera i konserwatora zabytków w sprawie zagospodarowania Targu Siennego i Rakowego. W szybkim zawiązaniu spółki miasta z Holendrami niespodziewanie mogą jednak przeszkodzić kolejarze z PKP SA i PKP PLK.



Na przedłużeniu Drogi Królewskiej powstanie częściowo zagłębiony plac, do którego prowadzić będzie tunel spod Bramy Wyżynnej. Na przedłużeniu Drogi Królewskiej powstanie częściowo zagłębiony plac, do którego prowadzić będzie tunel spod Bramy Wyżynnej.
Projektanci utworzyli oś widokową na linii ul. Rogaczewskiego - ul. Bogusławskiego. Zaznaczono ją czerwoną linią. Projektanci utworzyli oś widokową na linii ul. Rogaczewskiego - ul. Bogusławskiego. Zaznaczono ją czerwoną linią.
We wtorek do późnego popołudnia trwało spotkanie wojewódzkiego konserwatora zabytków Mariana Kwapińskiego z szefem polskiego oddziału firmy deweloperskiej Multi Development Tomaszem Matusiakiem. Choć nie udało się zawrzeć ostatecznego kompromisu, to do porozumienia jest już bardzo blisko.

- Dzielą nas drobiazgi, na tyle niewielkie, że zgoda urzędu zostanie wydana prawdopodobnie w przyszłym tygodniu - przyznaje Marian Kwapiński, wojewódzki konserwator zabytków.

Zobacz, co proponują Holendrzy z Multi Development.

- Cieszmy się, że koncepcja zyskała akceptację konserwatora i tym samym jedna z przeszkód do startu inwestycji została pokonana. Termin zawiązania spółki z Multi Development [wyznaczony na koniec grudnia - red.] jest jednak uzależniony od podpisania umowy z PKP PLK - zastrzega Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska.

Z naszych informacji wynika, że kolejarze, którzy dotąd zgodnie współpracowali z miastem i Multi Development, zaczęli nagle piętrzyć problemy. O co chodzi?

Negocjacje z PKP PLK prowadzą Holendrzy z Multi Development. Muszą się z nimi porozumieć w kwestii przykrycia betonową płytą o powierzchni 2,5 ha wykopu, którym biegną tory kolejowe wzdłuż ul. 3 Maja.

Zabudowa Targu Siennego i Rakowego jest ważna, bo:

- Od zawsze była mowa, że chodzi o przykrycie torów. Tymczasem kolejarze sugerują, że nowy twór można nazwać tunelem, a to wymagałoby nowych ustaleń, ponieważ przepisy o ruchu w tunelu są zupełnie inne. Zwracają uwagę, że w takiej sytuacji przez ten tunel nie mogłyby jeździć pociągi z niebezpiecznymi ładunkami, które kursują m.in. do portu - mówi nasz informator, który jednak bezpośrednio nie reprezentuje, żadnej ze stron.

Druga sprawa o jakiej wspomina, to zabezpieczenie interesów PKP PLK, które kolejowa spółka chce wymóc na holenderskim inwestorze.

- Faktycznie, takie uzgodnienia trwają, jednak jest to nasza tajemnica handlowa i szczegółów nie chcę ujawniać. W tej sytuacji należy rozważyć mały poślizg w zawarciu spółki. Rozmowy z konserwatorem, PKP i miastem, to jest system naczyń połączonych, ale zapewniam, że wszystko idzie w dobrym kierunku - zapewnia Tomasz Matusiak z Multi Development

Potwierdzenia tych informacji, chcieliśmy uzyskać w centrali PKP PLK w Warszawie. Do tej pory jednak nie otrzymaliśmy odpowiedzi na nasze pytania.

Gdy już jednak spółka miasta i Holendrów zostanie zawiązana, od razu będzie mieć pełne ręce roboty. Najpierw zacznie powstawać infrastruktura. Po pierwsze betonowa płyta o powierzchni 2,5 ha, która przykryje wykop, jakim biegną tory kolejowe wzdłuż ul. 3 Maja. Po drugie tunel pod Huciskiem, którym pobiegnie nowa ulica Podwale Grodzkie, łącząca okolice dworca PKP Gdańsk Główny, projektowaną stację SKM Gdańsk Śródmieście (budowana kosztem 80 mln zł z pieniędzy SKM) z ulicą Toruńskązobacz na mapie Gdańska. Po trzecie dodatkowe pasy na wiadukcie w ciągu Armii Krajowej, który w tym miejscuzobacz na mapie Gdańska zmieni się w węzeł komunikacyjny.

Dopiero potem przyjdzie czas na komercyjne budynki, które będą musiały "zarobić" na część infrastrukturalną inwestycji. Na 36,5 tys. m kw. kwitnąć ma handel, 26 tys. m kw. zająć mają biura. Rozrywka, w tym kino, mają zająć ponad 5,5 tys. m kw. powierzchni, a parkingi prawie 28 tys. m kw. Wraz z drogami wewnętrznymi ciągami spacerowymi ma tu powstać ok. 100 tys. m kw. powierzchni.

Na spółce z Holendrami miasto zyska dla siebie jeszcze jeden obiekt. Przy kanale Raduni, w północnej części zabudowywanej działki, odbudowany zostanie tzw. Kunszt Wodny, który działał w tym miejscu zobacz na mapie Gdańska do lat 70. XIX wieku. W zrekonstruowanym budynku o powierzchni 2,4 tys. m kw. powstanie miejskie Centrum Dziedzictwa Historycznego.

Zabudowa Targu Siennego ma potrwać ok. 5 lat i w zależności od tego, kiedy się rozpocznie, powinna zakończyć się w 2017 lub 2018 roku.

Opinie (106) 3 zablokowane

  • ACH TA KOLEJ WIECZNIE JAKIEŚ PROBLEMY (2)

    Trzeba to w końcu zmienić!!!!!

    • 69 29

    • i kolejne muzeum powstanie?! a generqalnie już rozbiórka tam trwa

      • 3 1

    • problemem jest chory prezydent miasta i jego wizualizacje

      co z mlodym miastem i nowa walowa?

      on sie tak osmiesza kolejnymi wybrykami architektonicznymi ze to zgroza w miescie juz.

      • 5 5

  • Projekt jest małomiasteczkowy (4)

    brak pierzei wzdłuż głównych ulic, niska zabudowa rodem z Pruszcza i niepotrzebny kolejny skwerek obok dwóch istniejących przy Hucisku, które i tak świecą pustkami bo kto szuka odpoczynku w takim hałasie samochodowym i smrodzie spalin.

    • 96 20

    • to nie jest ostateczny projekt, tylko poglądowa koncepcja urbanistyczna!!!!!!

      • 7 8

    • bo najlepiej byłoby postawić wysokościowiec w śródmieściu... (2)

      • 10 3

      • Bo od tego jest właśnie śródmieście (1)

        • 11 5

        • Właśnie

          Wszędzie powinny stać wysokościowsce. Zwłaszcza, że i tak buduje się je gdzie popadnie.

          • 6 2

  • JAKO ARCHITEKT MÓWIĘ TAKIEJ ZABUDOWIE STANOWCZE NIE! (14)

    Zabudowa chaotyczna, bez jakiegokolwiek pomysłu, formy budynków okropne - kazdy z innej bajki, poprostu Disneyland a nie architektura przystająca do tej lokalizacji

    • 117 20

    • przecież to nie jest ostateczny wygląd architektury! (1)

      • 3 14

      • ostateczny wygląd może nas zabić;)

        • 20 3

    • czemu nie startowałeś i co wazniejsze... (6)

      ...nie wygrałeś własnym lepszym pomysłem?

      • 3 6

      • startowałem, ale nie zostałem wybrany

        widocznie ludzie woleli inaczej

        • 7 1

      • A co (4)

        jak się nie startuje, to już nie można krytykować? Wolne żarty.

        • 17 1

        • abc (3)

          Po starcie już nie można. Krytykować można przed startem. Takie są przepisy.

          • 2 8

          • Że co? (2)

            Chodzi ci chyba o skargę na procedurę, a nie krytykę zwycięskiego projektu. Krytykować może każdy i o każdej porze dnia i roku - przynajmniej w naszym kraju (póki co), inaczej może jest w Rosji albo Korei Północnej.

            • 6 2

            • abc (1)

              Nie, nie wolno krytykować. Należy unieść się honorem i zamilknąć. Przegrany nie może krytykować wygranego po wyborach.

              • 2 7

              • Jak nie może?

                Co ty w ogóle opowiadasz? A, daj już spokój.

                • 6 2

    • Zgadzam sie w 100% (1)

      Jakos nie widac tu ladu, skladu i ogolnego sensu. Do tej pory sadzilem ze tylko ja tam mysle ale widac ze naprawde "krol jest nagi" i wyjdzie z tego szkaradka :/

      • 8 2

      • Ta ekipa rządząca nigdy nie miała ładu i składu w architekturze co widać na przykładzie średniowiecznej krzyżackiej baszty z przylegającym hotelem ze szkła i betonu (nad Motławą obok Targu Rybnego). Do projektowania Wyspy Spichrzów zatrudnili tylko "odpowiednich" architektów i mamy projekt beznadziejny, nie pasujący do tego miejsca. A to tylko przykłady.

        • 2 2

    • Po pierwsze nie krzycz (1)

      Duża czcionka to jak podnoszenie głosu. To rzecz gustu, a z gustami się nie dyskutuje. Było złożyć swój projekt w konkursie. Wskaż lokalizacje Twojego projektu i ocenimy jako mieszkańcy.

      • 2 3

      • KierKaz

        Złożyłem, ale nie przyjęłi

        • 3 2

    • z ciebie taki architekt

      jak ze mnie papiez, ty ciulu

      • 1 2

  • przestancie mylic nazwy spółek i podpinac wszystko pod jedną! (7)

    Nie PKP i PLK tylko PKP PLK jesli już, rozumiem ze czytelnicy moga miec problem z rozróżnieniem nazw poszczególnych spółek ale szanowna redakcja mogłaby nie puszczać takich kwiatków w obieg. Pod magicznym hasłem PKP kryje się kilkadziesiąt spółek i nie można wszystkich wrzucac do jednego worka.

    • 26 8

    • Portal Trojmiasto.pl (5)

      Witamy! W tym wypadku chodzi jednak o dwie kolejowe spółki: PKP SA i PKP PLK. Uściśliliśmy to w tekście, żeby już nie było wątpliwości.

      • 12 4

      • jakie uscisliliscie? (2)

        pod tekstem podpisuja sie konkretni autorzy. a ze sie nie znaja to pracuja w tym portalu. jestescie dla dziennikarstwa tym czym straz miejska dla tych ktorych nigdzie by nie zatrudnili.

        • 1 5

        • Czepiasz się (1)

          Te wszystkie sspółki i spółeczki doprowadzają kolej do zapaści. Nikt za nic nie odpowiada, a premie karpiowe są.

          • 4 2

          • kolejna

            nie pracujesz tam wiec nie wypowiadaj sie o premiach..bo pisac byle pisac to i dziecko potrafi..

            • 5 0

      • tak, podaliście że chodzi o dwie spółki ale tekście pojawia się tylko jedna. Jakie problemy stwarza w takim razie PKP S.A.?

        • 1 0

      • Spółki

        PKP ma pod sobą PKP PLK czyli jest to jedna spółka

        • 0 0

    • o te kilkadziesiąt za dużo

      • 1 0

  • Seriously?

    Toż to wciąż straszy i nijak przystaje do tego miejsca, zabija je...

    • 24 3

  • Cała nadzieja w kolejarzach. (1)

    Mamy już wystarczająco tych pseudo projektów z drutu i szkła. Co to k.. ma być?! Jakaś klatka porośnięta krzakami.

    • 54 14

    • To jest wizja tych z PO. "Potrafią" oni połączyć wszystkie architektury w jedno bezguście.

      • 1 3

  • Żeby tylko nie było

    Wyspy Spichrzów Bis

    • 26 3

  • ...o tunel bez schodów z łagodnym podjazdem (5)

    a ja poproszę o tunel bez schodów z łagodnym podjazdem dla osób niepełnosprawnych i rowerów

    • 20 6

    • a po co tunel ?

      niech nie będzie tunelu !!! i tak światła są 200m dalej więc tunel jest takim bajerem....niech wszystko będzie na górze - ta 3 pasmówka to nie jest/ nie będzie droga tranzytowa wiec mozna zaakceptowac na niej swiatla , a jak juz bedzie 'dzialal' tristar to juz w ogole nie powinno byc problemu

      • 6 3

    • A ja poproszę o tunel... (3)

      ale nie dla pieszych, tylko dla samochodów. Tak atrakcyjne turystycznie rejony miasta nie powinny być rozdzielane kilkoma pasami drogi i łączone tunelami. To zabija wizualnie i atrakcyjnie miasto. To samo tyczy się ul. Podwale Przedmiejskie.

      • 8 1

      • Marzenie...

        • 3 0

      • (1)

        Musiałbyś zmienić cały układ drogowy, bo samochody jakąś drogą jeździć muszą. Napisz, co proponujesz?

        • 2 0

        • propnuję ponarzekać, pomarudzić...

          ..nic nie tworzyć, brać karpiówkę

          • 0 0

  • Przepraszam, ale to nie kolejarze wymyślili przepisy o ruchu w tunelu (6)

    I miasto powinno być wdzięczne PKP, bo być może uda się dzięki temu uniknąć problemów w przyszłości!

    • 42 8

    • byłbym i jak Tobie wdzięczny (1)

      Gdybyś przestał pisać głupoty...

      • 3 13

      • zamilcz knedlu

        • 5 0

    • "mówi nasz informator, który jednak bezpośrednio nie reprezentuje, żadnej ze stron"

      oj Leszek Leszek, że tobie tak na starość na mózg padło...

      • 3 1

    • (2)

      dobrze się dowiedzieć, że przez środek miasta przewozi się materiały niebezpieczne... od razu poczułem się bezpieczniejszy wiedząc że chroni nas praw o ruchu w tunelu

      • 4 2

      • (1)

        haha, a stacja benzynowa na osiedlu Ci nie przeszkadza?

        • 2 1

        • a odpady radioaktywne itp?

          • 0 0

  • PKP TO CHORA FIRMA ! NA CODZIEN SYF IM NIE PRZESZKADZA I ZADNYCH INWESTYCJI NIE MA A JAK SIE INWESTOR ZNAJDZIE TO WYMAGANIA ZA (10)

    CZYJS SZMAL ODRAZU STAWIAJA ! TO TYPOWO POLSKIE PODEJSCIE ! SAMI NIC Z SIEBIE TYLKO WARUKI STAWIAC INNYM ! DO LEKARZA PSYCHOLOGA SIE POWINNO WIEKSZOSC ZARZADZAJACYM POLSKIM MAJATKIEM SKIEROWAC ! POLSKIM MAJATKIEM ! BO TO ROWNIEZ I NASZ MAJATEK A NIE ZADNEGO SLAMAZARNEGO PKP KTORE SWOIMI POCZYNANIAMI I ZARZADZANIEM JEST W 17 WIEKU I RACZEJ NALEZALOBY TO CALE TOWARZYCHO POGONIC A NIE ROZMOWY I DYSKUSJE Z NIMI PROWADZIC BO CO POTRAFIA TO WIDAC NA KAZDEJ STACJI !

    • 28 31

    • Przeciez tu chodzi o przepisy (8)

      związane z przewozem materiałów niebezpiecznych. Regulowane międzynarodowa umową RID. To nie sa jakies fanaberie chorej firmy, tylko przepisy.

      Ciekawe co sie bedzie mówiło o "chorych firmach", kiedy tam nastapi jakis wypadek z materiałami trującymi, albo wybuchowymi...

      • 13 2

      • (3)

        O WSZYSTKIM POWINIEN DECYDOWAĆ RYNEK, A NIE CHORE PRZEPISY. JEŻELI OPŁACA SIĘ PRZEWOZIĆ MATERIAŁY NIEBEZPIECZNE TO TRUDNO. NIECH ODPOWIADA WŁAŚCICIEL. TAKI JEST RYNEK !

        • 2 7

        • Ty sie chyba sam nie słyszysz... (2)

          Rynek jest najlepszym sposobem na kwestie ekonomiczno-gospodarcze, ale tu chodzi o bezpieczeństwo życia ludzkiego, a nie kwestie ekonomiczne.

          • 9 0

          • (1)

            RYNEK JEST NAJWAŻNIEJSZY W ŻYCIU, RÓWNIEŻ W KWESTII BEZPIECZEŃSTWA, KTÓRE JEST CZĘŚCIĄ EKONOMII. TAKO RZECZE MÓJ GURU, KORWIN

            • 0 8

            • przestań się drzeć, wypowiedzi nie nabierają od tego sensu...

              • 2 0

      • przepisy srysy ! u nas nawet sr....e niedlugo bedzie nieprzepisowe ! (3)

        uwierz w przepisy a staniesz sie zycowym idiota !!!!!!! a moze bukry jeszcze zacznijmy tam budowac. Caly swiat sobie prosto radzi ze wszystkim a u nas akurat radioaktywny pociag wybuchnie na stacji .....pitu pitu i srutututu do lekarza !

        • 0 6

        • Akurat te przepisy... (2)

          ... są jednakowe w całej Europie i w krajach lepiej rozwinietych sa bezwzglednie egzekwowane. Własnie po to, żeby radioaktywny pociąg NIE WYBUCHŁ. A jesli już musi wybuchnąć, to z mozliwie małym zagrożeniem dla ludzi.

          • 7 1

          • w Polsce aktualnie akurat nic nie spelnia zadnych norm i przepisow Europejskich ! i co ? i to nikomu nie przeszkadza ??? (1)

            przeciez nas caly czas tu truje wszystko ... gory siary i opary .. i to nikomu nie przeszkadza ? nie badzcie naiwni ze Europa stosuje takie chore przepisy i ze zyja wedlug nich .

            • 0 5

            • i samochody

              ale to są cool, bo każdy nimi jeździć chce.

              • 1 2

    • gtx

      przepisy są po to by je przestrzegać anie łamać no chyba że .......

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane