• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Te grafiki identyfikują PKM-kę. Zobacz pracę absolwentki ASP

Maciej Naskręt
28 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Proponowany przez absolwentkę ASP rozkład jazdy.
  • Piktogramy, które podpowiadają drogę do miejsc publicznych.
  • Piktogramy podpowiadające drogę.
  • Prezentacja kierunku jazdy pociągiem PKM.
  • Plansza ze wskazaniami przystanków.
  • Rozkład jazdy.


Absolwentka gdańskiej ASP, Martyna Wędzicka stworzyła w ramach pracy magisterskiej kompletną identyfikację wizualną dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Czy podoba ci się pomysł dla PKM zaproponowany przez absolwentkę ASP?

ZTM w Gdańsku, ZKM w Gdyni, wspólna SKM-ka. Każdy z tych organizatorów przewozów ma swoje oznaczenia przystanków, biletów, plakatów informacyjnych, swoją stronę internetową. Jedne są bardziej udane i przyjazne pasażerom, inne mniej. Wiele elementów takiej identyfikacji graficznej powstawało w różnym czasie, stąd też nie zawsze są spójne.

Pomorska Kolej Metropolitalna, która w przyszłym roku zacznie wozić mieszkańców Trójmiasta, jest w tej dobrej sytuacji, że swoją identyfikację graficzną może stworzyć od początku. Dzięki temu ma ona szansę być jednolita, estetyczna i zaprojektowana z myślą o wygodzie pasażerów, którzy będą korzystać z połączeń PKM.

Zanim za identyfikację wezmą się graficy zatrudnieni przez spółkę zarządzającą projektem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, swoje propozycje przedstawiła absolwentka gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, Martyna Wędzicka.

- Nad projektem identyfikacji wizualnej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pracowałam pół roku. Zależało mi na stworzeniu projektu, który oprócz oceny w indeksie rozwiąże problem i wskaże kierunki dla poprawy komunikacji wizualnej w mieście - mówi absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Identyfikacja graficzna PKM powstała w ramach jej pracy magisterskiej.

Zacznijmy od podstawowych elementów, jakie powinniśmy znaleźć na każdym przystanku, peronie, czy też węźle przesiadkowym. Mowa o rozkładach jazdy, piktogramach wskazujących drogę, trasie linii kolejowej. Projektantka utrzymała je w jednakowej, niebieskiej tonacji. Z kolei elementy bezpieczeństwa oznaczone są kolorem czerwonym lub pomarańczowym.

  • Plakat promujący nie tylko otwarcie linii PKM, ale też zmianę wizerunku w tym loga.
  • Gdyby inwestor PKM wybrał tego typu wizerunek po otwarciu linii, byłaby to nowa jakość na ulicach miasta.
  • W tej niewielkiej broszurce znajdują się wszystkie informacje na temat zmiany wizerunku linii PKM.
  • Broszurka i ulotka opisująca zmiany wizerunku linii PKM.
  • Broszurki, bilety, wizytówki, a nawet identyfikator. Wszystko utrzymane w nowej i jednolitej szacie graficznej.


Warto zwrócić uwagę na bilety, które różnią się między sobą. Graficznie pokazano na nich wysokość ulgi, jaką uzyskał pasażer w momencie zakupu. Im wyższa ulga tym bardziej granatowy jest bilet. Inaczej oznaczono też bilety dla dzieci do lat 4.

  • Proponowana prezentacji na biletach ulg na przejazd.
  • Przykładowe bilety na linię PKM.
  • Przykładowe bilety wraz z bloczkiem biletowym.
  • Proponowane bilety na kilka przejazdów.
  • Bilety na PKM dla dzieci.
  • Proponowany kolorystyka i wykończenie biletów na PKM.


Ponieważ pasażerowie bardzo często szukają informacji o rozkładzie jazdy w internecie, a zwłaszcza na stronach mobilnych, autorka nie zapomniała także o prezentacji oferty PKM w smartfonach. Telefony z odpowiednią aplikacją ułatwią sprawdzenie ile pozostało czasu do odjazdu najbliższej kolejki i nie tylko.



Podczas obrony pracy magisterskiej Martyny Wędzickiej na sali był obecny przedstawiciel Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Na razie nie zapadła jednak decyzja, czy propozycja studentki zostanie w jakikolwiek sposób zaadaptowana na potrzeby PKM.

Miejsca

Opinie (107) 7 zablokowanych

  • Pomysłowe

    Ciekawe, świetne :)

    Powodzenia uzdolnionym !!!

    • 5 2

  • bardzo fajny projekt

    • 6 2

  • to już było (2)

    widziałem już podobną identyfikacje w europie zachodniej, w sumie racja po co się męczyć jak można wykorzystać jakiegoś gotowca, ale to normalne na gdańskim ASP - pożyczamy on innych. ;)

    • 7 7

    • co już było ? gdzie? (1)

      związany coś Ci się pomyliło , jeśli sadzisz że można przedstawić jak pracę magisterską gotowca z europy zachodniej, nawet na gdańskiej ASP jest to nie możliwe . Sprawdź sobie może łaskawie kim jest ta dziewczyna chociażby wpisując w google jej imię i nazwisko - dalej twierdzisz , że to gotowiec ?

      • 2 0

      • Nie porównuj pracy dyplomowej na ASP z MAGISTERKĄ.
        Już widziałem te magisterki i doktoraty ASP ;-)

        • 0 1

  • Fajny projekt

    Ale zeby to bylo WDROZONE..
    W Wawie nowe, swietne przystanki metra itp. a Gdansk....
    Szkoda gadac prowincyjka.

    • 4 2

  • Po co te słowo "NEXT" ?

    Chciałbym zauważyć, że tworząc program na smartfona, można go zrobić w kilku wersjach językowych, tak więc wyraz "NEXT" nad polskim odpowiednikiem niepotrzebnie tylko "zaśmieca" ekran. Tak można pisać na tablicach, ale w aplikacjach nie powinno się już tego robić. No chyba, że ma się jakieś kompleksy i chce się czuć bardziej światowo...

    • 8 3

  • aaa (1)

    tym razem pro Górski nie zgarnął roboty ;P

    • 5 1

    • To inicjatywa oddolna. Prawdziwe zlecenie jeszcze nie jest przekazane, więc wszystko przed nim ;)

      • 5 0

  • Projekt trzyma poziom w swojej klasie, ale...

    Pani Martyna musi wiedzieć jedno - PKM, jak większość przewoźników europejskich, standaryzuje swoje oznakowania zgodnie z normami Międzynarodowego Związku Kolei (UIC) i tam w kodzie zaprojektowane są w zasadzie wszystkie piktogramy, znaki kierunkowe, itp. Polscy przewoźnicy mają bardzo duży problem z wyłamywaniem się z tego schematu, bo dopiero co do niego wchodzą i traktują nie jako wyznacznik ogólny, ale jako dokładne rozwiązanie.

    Niestety sami mieliśmy ten problem, projektując dla SKM (kolejną) identyfikację graficzną na nowe stacje, całkiem niedawno, co skończyło się sprowadzeniem naszych poczynań właśnie do kodu UIC, a później widocznym na niektórych stacjach wdrożeniem nieco karykaturalnych przetworzeń naszej pracy, wymieszanych z 3 lub 4 wcześniejszymi systemami oznakowań, co w rezultacie daje dość komiczny obraz ;)

    • 15 2

  • Niezbyt czytelne te komunikaty wizualne, moim zdaniem.. (4)

    O co chodzi z tym "przekreślonym" rowerem(?) ?
    Strzałka pomiędzy półkolami - zupełnie nie wiadomo o co chodzi. Odbieram to jak ktoś, kto widzi tę grafikę pierwszy raz w życiu (czyli jako potencjalny użytkownik - pasażer) i mam wątpliwości. Nie jest intuicyjna. Ale gratuluję obrony!

    • 15 4

    • (3)

      Co może znaczyć przekreślony rower... zastanówmy się.
      Może to samo, co zawsze - zakaz wprowadzania/jeżdżenia na rowerach? :)

      • 5 3

      • zakaz pedałowania

        • 2 2

      • Jesteś pewien/pewna, że to rower?? A może zegarka połówka. ; ) (1)

        Mówię serio, bo naprawdę nie jest ten piktogram jednoznaczny. Tzn. pewnie jest jednoznaczny dla jego twórczyni, ale nie dla kogoś kto widzi go pierwszy raz w życiu, spieszy się na pociąg i ma 30 sek. na podjęcie decyzji do których drzwi pociągu ma się udać.. O to właśnie chodzi w projektowaniu komunikacji wizualnej. O jednoznaczność, a przede wszystkim zgodne odczytywanie przekazu przez użytkowników..

        • 4 2

        • No popatrz pan! A jednak "domyśliłeś się", że to rower. Przypadek? Nie sądzę :)

          • 2 1

  • Doskonały projekt

    Doskonały w formie, niezwykle użyteczny, czytelny i atrakcyjny wizualnie projekt! W projektantów o takich zdolnościach i wyczuciu powinno się inwestować. Wspierając ich pomysły i przedsięwzięcia mamy realną szansę zmienić wygląd polskiej rzeczywistości.

    • 7 2

  • lepsze od MZKZG, ZTMów itd....

    lepsze od MZKZG, ZTMów itd.... w koncu piękno wizerunkowe :-) brawo

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane