• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Te grafiki identyfikują PKM-kę. Zobacz pracę absolwentki ASP

Maciej Naskręt
28 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Proponowany przez absolwentkę ASP rozkład jazdy.
  • Piktogramy, które podpowiadają drogę do miejsc publicznych.
  • Piktogramy podpowiadające drogę.
  • Prezentacja kierunku jazdy pociągiem PKM.
  • Plansza ze wskazaniami przystanków.
  • Rozkład jazdy.


Absolwentka gdańskiej ASP, Martyna Wędzicka stworzyła w ramach pracy magisterskiej kompletną identyfikację wizualną dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Czy podoba ci się pomysł dla PKM zaproponowany przez absolwentkę ASP?

ZTM w Gdańsku, ZKM w Gdyni, wspólna SKM-ka. Każdy z tych organizatorów przewozów ma swoje oznaczenia przystanków, biletów, plakatów informacyjnych, swoją stronę internetową. Jedne są bardziej udane i przyjazne pasażerom, inne mniej. Wiele elementów takiej identyfikacji graficznej powstawało w różnym czasie, stąd też nie zawsze są spójne.

Pomorska Kolej Metropolitalna, która w przyszłym roku zacznie wozić mieszkańców Trójmiasta, jest w tej dobrej sytuacji, że swoją identyfikację graficzną może stworzyć od początku. Dzięki temu ma ona szansę być jednolita, estetyczna i zaprojektowana z myślą o wygodzie pasażerów, którzy będą korzystać z połączeń PKM.

Zanim za identyfikację wezmą się graficy zatrudnieni przez spółkę zarządzającą projektem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, swoje propozycje przedstawiła absolwentka gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, Martyna Wędzicka.

- Nad projektem identyfikacji wizualnej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pracowałam pół roku. Zależało mi na stworzeniu projektu, który oprócz oceny w indeksie rozwiąże problem i wskaże kierunki dla poprawy komunikacji wizualnej w mieście - mówi absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Identyfikacja graficzna PKM powstała w ramach jej pracy magisterskiej.

Zacznijmy od podstawowych elementów, jakie powinniśmy znaleźć na każdym przystanku, peronie, czy też węźle przesiadkowym. Mowa o rozkładach jazdy, piktogramach wskazujących drogę, trasie linii kolejowej. Projektantka utrzymała je w jednakowej, niebieskiej tonacji. Z kolei elementy bezpieczeństwa oznaczone są kolorem czerwonym lub pomarańczowym.

  • Plakat promujący nie tylko otwarcie linii PKM, ale też zmianę wizerunku w tym loga.
  • Gdyby inwestor PKM wybrał tego typu wizerunek po otwarciu linii, byłaby to nowa jakość na ulicach miasta.
  • W tej niewielkiej broszurce znajdują się wszystkie informacje na temat zmiany wizerunku linii PKM.
  • Broszurka i ulotka opisująca zmiany wizerunku linii PKM.
  • Broszurki, bilety, wizytówki, a nawet identyfikator. Wszystko utrzymane w nowej i jednolitej szacie graficznej.


Warto zwrócić uwagę na bilety, które różnią się między sobą. Graficznie pokazano na nich wysokość ulgi, jaką uzyskał pasażer w momencie zakupu. Im wyższa ulga tym bardziej granatowy jest bilet. Inaczej oznaczono też bilety dla dzieci do lat 4.

  • Proponowana prezentacji na biletach ulg na przejazd.
  • Przykładowe bilety na linię PKM.
  • Przykładowe bilety wraz z bloczkiem biletowym.
  • Proponowane bilety na kilka przejazdów.
  • Bilety na PKM dla dzieci.
  • Proponowany kolorystyka i wykończenie biletów na PKM.


Ponieważ pasażerowie bardzo często szukają informacji o rozkładzie jazdy w internecie, a zwłaszcza na stronach mobilnych, autorka nie zapomniała także o prezentacji oferty PKM w smartfonach. Telefony z odpowiednią aplikacją ułatwią sprawdzenie ile pozostało czasu do odjazdu najbliższej kolejki i nie tylko.



Podczas obrony pracy magisterskiej Martyny Wędzickiej na sali był obecny przedstawiciel Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Na razie nie zapadła jednak decyzja, czy propozycja studentki zostanie w jakikolwiek sposób zaadaptowana na potrzeby PKM.

Miejsca

Opinie (107) 7 zablokowanych

  • Dla PKM to czysty zysk, dla absolwentki niekoniecznie...

    Dziękujemy Pani. Projekt zaadaptujemy na swoje potrzeby. Nie musimy szukać od tego specjalistów i robić projekt za kilka mln.

    • 2 2

  • Pół roku pracy...

    jak krew w piach...kompletna klapa identyfikacji wizualnej dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Kompletny kociokwik... oczopląs... pomieszanie z poplątaniem...

    • 3 4

  • Zmieńcie w końcu ten podpis ze zwrotem "zmianę (...) loga".

    To nie po polsku, nie przystoi :)

    • 1 1

  • nie czytelne! zapomniala ze nie tylko dzieci Ipoda i gimbusy to uzywaja (5)

    dziadki poprostu nie zalapia - nie mozna jak w meksyku? SPRAWDZIC i zrobic jak tam! piktogramy -tam lduzie nie potrafia czytac a trafiaja na miejsce -nie utrudniajcie koleczkami i paseczkami! centrum handlowe to centrum handlowe a nie PIEKNe osiedle wiszace ogrody z rozposcierajacym sie widokiem....... czyli KRZYZYK! kolko opona i smietnik

    • 3 2

    • (2)

      Które dokładnie w Meksyku? Doprecyzuj to ogólne hasło, bo ciężko cokolwiek znaleźć w ten sposób.

      • 1 1

      • jak nie ogarniasz ich linii metra (1)

        to nie bede Ci podpowiadal gotwowej pracy DR - przy tym poziomie to nawet na profesora sie nadaje.

        • 0 0

        • Jedyne, czego nie ogarniam, to Twoich chaotycznych komentarzy, w których wydaje Ci się, że coś przekazujesz, a trudno w ogóle zrozumieć przekaz.

          Rzucasz jakimś hasełkiem o państwie na drugim końcu świata i szukaj wiatru w polu - o co mogło typowi chodzić? O pociągi, o tramwaje, o autobusy, o metro? W jakim mieście? Czy chodzi o dzisiejszą identyfikację, czy może jakąś sprzed X lat? Nic, chłopie, nie przekazujesz - język polski na poziomie przedszkola, serio, a ciskasz się strasznie.

          • 1 0

    • (1)

      Inicjatywa godna pochwały. Ale musze przyznać rację. W meksyku jest to wybornie opracowane. Oglądałem program, w którym było to przedstawione. Nie rozumiem tych wszystkich kółek i znaków mniejszości/większości. Czym sie kierowała autorka pracy? Jaki był zamysł tego?

      • 0 0

      • to jest strzałka nie znak mniejszosci

        • 0 0

  • brawo

    • 0 0

  • Znowu kropki, kółka i kreski?? (1)

    Interpretacja tabliczek z nazwami stacji znajdujących się w wagonach SKM przez cudzoziemców:
    Dlaczego każda stacja jest oznaczona kropką w innym kolorze? Co to oznacza? Gdzie jest wyjaśnienie? Po dłuższym zastanowieniu sami znaleźli odpowiedź: ponieważ kolejka jedzie w kierunku północnym, a wiadomo, że na biegunie jest zimno, więc kropki przechodzą od zielonych w niebieskie...
    Po 40 min jazdy "rapid train" doszli do wniosku, że kropki pod nazwami stacji wskazują stan emocjonalny pasażerów od czerwonego, czyli wściekłości w okolicach Sopotu po kompletną depresję i obojętność w okolicach Wejherowa, czyli niebieskiej kropki...
    Wstydzić się czy płakać? Nie potrzebna nam sztuka w środkach komunikacji trójmiejskiej, tylko jasna, prosta, czytelna dla wszystkich informacja.

    • 7 1

    • Akurat gradacja barw to istniejące już rozwiązanie na trasie SKM. Zresztą ciekawe i słuszne. Raczej nie wprowadza w konsternację, a jest tylko dodatkowym akcentem rozróżniającym niezależne ośrodki miejskie.

      • 0 0

  • pierwsza myśl - dizajnerskie, nowe oznakowanie toalet

    Albowiem trójkącik i kółeczko

    • 3 0

  • gdzie angielski

    jakieś minimum dla obcokrajowców by się przydało. "wyjście ewakuacyjne". i inne.

    • 1 1

  • Zamiast kropek i różnych odcieni niebieskiego..

    poproszę zintegrowany system komunikacji w Trójmieście i bilet metropolitarny na kązdy srodek transportu.

    • 1 0

  • Brawo!

    W końcu się biorą za coś pożytecznego, a nie stawiają jakieś dyrdymały w zbrojowni.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane