• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Te przystanki PKM Południe przyciągną najwięcej pasażerów

Szymon Zięba
7 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
  • PKM Kowale, PKM Wielkopolska i PKM Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska - to najprawdopodobniej będą najpopularniejsze przystanki PKM Południe.

Z planowanej linii PKM na południe Gdańska najczęściej będą korzystać uczniowie i osoby dojeżdżające do pracy. Największej liczby pasażerów można się spodziewać na przystanku Łostowice-Świętokrzyska - tak wynika z ankiet przeprowadzanych w ramach konsultacji społecznych.



Czekasz na budowę PKM Południe?

Przypomnijmy: Trasa PKM Południe to zakrojony na szeroką skalę projekt rozbudowy linii kolejowej na południe Gdańska i dalej m.in. do Pruszcza oraz Kolbud.

W pierwszym etapie, do 2030 r., powstać ma siedmiokilometrowy odcinek od przystanku SKM Śródmieście do węzła przesiadkowego w Kowalach. Na trasie powstanie sześć przystanków.

Do końca 2023 r. trwać będą prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym, które da odpowiedź, czy można tę inwestycję na tym terenie w ogóle zrealizować.

By wyjść naprzeciw oczekiwaniom pasażerów, kolejarze sukcesywnie przeprowadzają konsultacje społeczne na temat przyszłej trasy PKM. Głosy oddawać można również w internetowej ankiecie (w sumie wypowiedziało się w ten sposób już ponad 5 tys. osób).

Rozkłady PKM i SKM



Z badania wynika, że przyszłe przystanki PKM, które będą najbardziej oblegane, to:

Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska



Korzystanie z tego przystanku zadeklarowało ponad 26 proc. pytanych.

  • 3+995 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: pod istniejącą pętlą tramwajową Łostowice - Świętokrzyska.
  • Lokalizacja peronu: w tunelu, 12 m poniżej poziomu istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: schody z tunelu kolejowego + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: tramwaj, autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride).

Lokalizacja przystanku Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska.
Lokalizacja przystanku Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska.

Wielkopolska



Korzystanie z tego przystanku zadeklarowały ponad 24 proc. pytanych.

  • Nowy przystanek powstanie na niezagospodarowanym aktualnie terenie w rejonie skrzyżowania ul. Wielkopolskiej z ul. Hokejową.
  • Peron znajdować się będzie 8 m poniżej poziomu obecnego terenu - w związku z tym wybudowana zostanie kładka dla pieszych oraz winda.
  • Kolejarze zapowiadają także zintegrowanie go z innymi środkami transportu: autobusem, rowerem, ale też samochodami osobowymi (budowa miejsc kiss&ride oraz park&ride).

Lokalizacja przystanku Wielkopolska. Lokalizacja przystanku Wielkopolska.

Świętokrzyska - węzeł Kowale



Korzystanie z tego przystanku zadeklarowały ponad 22 proc. pytanych.

  • 7+288 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: na niezagospodarowanym aktualnie terenie pod skrzyżowaniem ul. Świętokrzyskiej z projektowaną ul. Nową Bulońską Południową.
  • Lokalizacja peronu: w tunelu, 10 m poniżej poziomu istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: schody z tunelu kolejowego + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, tramwaj, rower, samochód osobowy (kiss&ride, park&ride).

Lokalizacja przystanku Gdańsk-Świętokrzyska węzeł Kowale.

 

 Lokalizacja przystanku Gdańsk-Świętokrzyska węzeł Kowale.


- Wyniki ankiet potwierdzają, że tam, gdzie są największe osiedla, jest też największe zainteresowanie ich mieszkańców posiadaniem jak najbliżej przystanku PKM Południe. Dotyczy to całej pierwszej trójki najpopularniejszych - zdaniem głosujących mieszkańców - przystanków na projektowanej przez nas linii: Łostowice-Świętokrzyska, Wielkopolska i Świętokrzyska - węzeł Kowale. Tylko te trzy przystanki zebrały blisko 75 proc. wszystkich głosów - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik PKM.
Podkreśla, że widać to także od kilku lat na pierwszej linii PKM, gdzie najpopularniejszymi przystankami są Jasień i Kiełpinek - czyli właśnie te leżące przy dużych, nowych osiedlach mieszkaniowych.

"PKM-ką" codziennie do pracy i szkoły



Dla zdecydowanej większości odpowiadających na pytania w ankiecie PKM, składy na południe Gdańska, będą codziennym środkiem transportu do szkoły i pracy (ponad 75 proc. odpowiedzi).

Najważniejszą kwestią przy projektowaniu przystanków jest natomiast ich dobra dostępność (ponad 50 proc. pytanych).



Miejsca

Opinie (118) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (5)

    Dlaczego ciągle faza planów i wizualizacji?Przecież to już dawno powinno byc zbudowane...podobnie jak kolej na Obłuże czy tunel na Puckiej w Gdyni..osobną sprawą jest też SKMka,nie wiem dlaczego w szczycie puszczają tak małe składy...

    Dr Sevenson

    • 34 12

    • (1)

      Tunel na Puckiej sie znowoz zrealizuje, jak wpadnie Horala z Morawieckiem przed wyborami.

      • 7 1

      • problem w tym

        ze Tusk te plany i projekty skasuje.
        Tak jak to w 2014 zrobil...

        • 0 2

    • A ty Sven znow pierwszy. No powiedz nam (2)

      Jak ty to robisz? Czy cale dnie zamiast cieszyc sie zyciem siedzisz przyklejony do klawiatury i z obledem w oczach wypatrujesz nowego postu gotowy wkleic wczesniej przygotowane zdanie na kazda okazje, czy najzwyczajniej w swiecie jestes etatowym pracownikiem PR tego portalu podbijajacym klikalnosc?

      • 10 1

      • Pracownikiem raczej nie bo go IQ dyskwalifikuje. (1)

        Ahahahaha.

        • 3 2

        • a co?!

          Za duze jak na pracownika?

          • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    SKM (12)

    Najpierw należy dobudować tory na Oruni i przedłużyć SKM do Pruszcz Gdańskiego, Pszczółek, Tczewa. Na tej trasie budować węzły przesiadkowe. Przy tej linii mieszka ponad 100 tys. mieszkańców.

    • 96 53

    • Pełna zgoda

      • 5 9

    • (2)

      Jeszcze w latach 2000 jezdzila skm-ka z Gdanska do Tczewa. Niestety samorzad nie chcial doplacac i na tej linii jezdzi tylko pkm-ka. Skm tylko do Pruszcza Gdanskiego.

      • 7 14

      • PKMka do Tczewa?!?

        • 11 3

      • tam jezdzi Regio

        Nie PKM.

        • 28 0

    • Tam przynajmniej jest alternatywa w postaci PKP, na proponowanej trasie takowej nie ma.

      • 21 0

    • Do Pruszcza (2)

      i tylko tam. Do Tczewa wystarczą pociągi Regio. Po co wydłużać trasy SKM, jeszcze może do Iławy jak kiedyś ma jeździć?

      • 26 2

      • Jest powód (1)

        Po to, żeby ograniczyć pazerność Regio w stosunku do przewożących rowery.

        • 1 1

        • Roweru się nie wozi tylko na nim jeździ.

          • 4 1

    • Jak wszystkie SKMki pojadą do Kowal

      to już nic nie zostaje do Pruszcza. (dalej niż Pruszcz to już regio).
      W planach było wpięcie PKM w SKM na Zaspie. Wtedy można by było zrobić linię SKM2 Gdynia-Osowa-Zaspa-Pruszcz, ale do tego potrzebne to wpięcie i nowe tory Gdańsk - Pruszcz. Dodatkowo jeśli na przedłużenie na Gdańsk południe przejdzie wariant niebieski to duża częśc Oruni będzie mogła korzystać z przystanku na Trakcie. Wtedy SKMki dla samego Pruszcza to zbyt dużo, ewentualnie część tych SKM2 kończyłaby na Głównym, a tylko co któraś jechała do Pruszcza.

      • 0 0

    • Mieszkańców Pruszcza, Pszczółek i Tczewa

      Którzy podatki płacą w swoich gminach

      • 2 0

    • SKM już tam była

      Nie przedłużyć, tylko przywrócić. Kiedyś jeździła tam SKMka i przynajmniej przewóz rowerów był za darmo.

      • 3 1

    • Czyli mniej niż przy krótszej trasie PKM Południe

      Dzielnice które będzie PKM południe obsługiwać już teraz razem mają około 60-70tysięcy, a po oddaniu reszty osiedli spokojnie dobiją do 100.000 wraz kowalami i Borkowem.

      • 2 1

  • Opinia wyróżniona

    (20)

    Sama budowa oczywiscie wazna, ale kluczowa jest czestotliwosc kursowania, rowniez w poznych godzinach wieczornych.

    • 165 1

    • To spójrz na rozkład SKM (14)

      PKM Południe to bezpośrednie przedłużenie dotychczasowej linii SKM.

      • 13 1

      • (13)

        To nie oznacza, ze czestotliwosc kursow po dobudowaniu linii bedzie taka sama jak dzisiaj.

        • 5 9

        • Częstotliwość będzie dokładnie taka jak na SKM (9)

          To właśnie oznacza, że częstotliwość na linii PKM Południe będzie identyczna jak na linii SKM, bo nie może być inaczej skoro wszystkie pociągi kończące obecnie bieg na SKM Gdańsk Śródmieście będą - po wybudowaniu PKM Południe - dojeżdżać do Węzła Kowale i tam kończyć bieg (tak jak teraz na Śródmieściu).

          • 10 4

          • Południe to PKM na Śródmieściu przesiadka na SKM :) (1)

            • 5 6

            • Co ty za bzdury wypisujesz?

              • 0 1

          • Zdziwisz się (5)

            Za krótko żyjesz dzieciaku...

            • 5 1

            • A gdzie miałyby kończyć SKMki (4)

              jak tory ze Śródmieścia zostaną przedłużone?
              Dlaczego piszesz do niego dzieciaku?
              Nie interesujesz się projektem to zachowaj złote myśli dla siebie.

              • 2 1

              • Przecież tory ze śródmieścia prowadzą dalej na południe już teraz. (2)

                A jakoś skm'ka nie jeździ co 7min do orunii.

                • 0 0

              • W jaki sposób tory ze Śródmieścia prowadzą dalej na południe już teraz?

                • 0 0

              • Nie prowadzą

                • 0 0

              • bo myśli jak "dzieciak"

                ,któy nie widział co nasi urzędnicy potrafią wymyśleć.

                • 0 0

          • też tak myśleliśmy o istniejącej PKMce

            bo startuje z Wrzeszcza .......no cóz 1-2 pkmki na godzinę to za mało
            a teraz zlikwidowali np. wszystkie połączenia autobusowe z przystankiem Kiełpinek a sam przystanek jest daleko od cywilizacji i poza zasięgiem kogokolwiek na pieszo oprócz nielicznych mieszkańcó Wiszących Ogrodów.

            Oby na południu było inaczej,

            • 0 0

        • Właśnie to oznacza :-) (2)

          Założeniem projektu jest wydłużenie każdego pociągu odjeżdżającego dziś do Śródmieścia. A wiec takt 7,5 minuty, docelowo 6 lub 5.

          • 3 0

          • (1)

            Tak samo jak każda SKM dojeżdża do Wejherowa ;-)

            • 3 0

            • Do Wejherowa będzie więcej dojeżdżać jak rozbudują linię Chylonia - Lębork.

              Teraz SKM musi tam dzielić tory z innymi jak regio, intercity, towarowe.
              Na przedłużeniu na Gdańsk Południe nie będzie takiego problemu, co więcej, nie będzie innego miejsca, żeby skończyć kurs skmki, tylko Główny albo Kowale-Świętokrzyska.

              • 0 0

    • Włodarze Gdańska czyli deweloperzy

      Nie pozwola, zeby tyle gruntu zmarnować pod pkm

      • 1 3

    • W szczycie co 1h, po za szczytem co 2h.

      Ostatni odjazd o 21:00. Tak jak jest obecnie na linii pkm. Mozecie juz planowac sprzedaż auta.

      • 6 1

    • ważne też jest skomunikowanie dzielnicy z danym przystankiem pkm/skm (2)

      właśnie zlikwidowano ostatni autobus dojeżdżający na PKM Kiełpinek - był słabo zgrany z pkmkami więc zamiast dostosować rozkład to przeniesiono go na Jasień gdzie są już 4 autobusy dojeżdźające do PKM.
      Czekamy tylko aż przestaną się zatrzymywać pkmki na Kiełpinku bo będzie nie rentownym przystankiem skoro nie ma możliwości dojechania do niego inaczej niż autem lub rowerem.
      Kolejnym hitem jest powstający przystanek PKM na Karczemkach -tzw. przystanek z nikąd do nikąd , bez możliwości dojechania do niego, na piechotę aby się przesiąść na główna linię pkm to trzeba iść ok. 2km na około ;) itp.
      Można zbudować tak aby nie dąło się z tego korzystać? Można .... choć mieszkańcy walczyli o zupełnie inne rozwiązania to zostali w każdym aspekcie zignorowani.

      • 2 0

      • smutna prawda

        autobus do kiełpinka to niestety była kpina - uwielbiałam obserwować jak ten pusty autobus przyjeżdża wieczorem pod pkm, stoi kilka minut i tuż przed przyjazdem 2 pkm-ek zamyka drzwi i "ucieka", żeby przypadkiem ludzie wracający wieczorem do domów nie mogli się wygodnie przesiąść :( a faktycznie szkoda, bo mając przystanek pod nosem, spore 2 osiedla w zasięgu nie ma kompletnie jak się do niego dostać.
        pkm karczemki na razie mają sens tylko w trakcie remontu linii gdynia-kościerzyna, trochę zamiast pkm matarnia. ciekawa jestem tylko co będzie dalej z bajpasem kartuskim?

        • 1 0

      • klasyka gatunku

        wygaszanie popytu.

        • 0 0

  • Najwcześniej za 18 lat powstanie. 2030 r. nie realny termin (2)

    Na oszukujcie czytelników że do 2030 r. powstanie pierwszy odcinek do Kowal. Ze względu na drożyznę i czekającą nas recesję wszystko spowolni.

    • 35 3

    • Za 18 lat to to ja emerytem już zostanę Na wet gdyby Tuskoni ze swymi przy d*pasami do Władzy wrócił . Nic mnie nie ruszy

      Do odebrania co mi kazali płacić. A POlitycy do 88 lat niech pracują . np w Stonce lub w UM jako panie od utrzymmia i powierzchni Płaskich.\

      • 1 10

    • Pkm miala 3 lata opoznienia

      To ta część chyba będzie miała z 5 lat

      • 2 1

  • miło, że złożyliście deklarację, że będziecie podróżować pkmką.

    zapomnieliście dodać, że jako ciała astralne, o ile w ogóle ta kolej powstanie.

    • 24 2

  • Przystanek Strzyża (5)

    Jest przystankiem przesiadkowym dużo ludzi wsiada i wysiada na nim a nie uświadczysz choćby jednego kiosku w którym człowiek mógłby kupić gazetę

    • 26 4

    • (2)

      Kto dzisiaj czyta gazety? Był tam zresztą kiosk i splajtował wiele lat temu.

      • 6 1

      • Ja.

        Wiesiek lat 74.

        • 0 0

      • Ja czytam

        Czytałem i będę czytał

        • 0 0

    • Kiosków Ruchu już nie ma od wielu lat (1)

      • 0 1

      • Jak go zwa to zwą

        Ale kioski są na całym świecie na dworcach i przystankach

        • 0 0

  • czestotliwosc (4)

    staram się jeździc PKM z Jasienia w str Wrzeszcza ile mogę. Ale rozkłady są i**otyczne. Np w okolicach 14.30 są 2 kursy w ciągu kilku minut a potem jest godzinna przerwa. Ogarnijcie to bo to bez sesnu, tyle mln wydanych na to a ludzie nie moga korzystać kiedy potrzebują.

    • 67 3

    • Dokładnie (2)

      Rozkład układany przez osobę poruszającą się samochodem.

      • 14 0

      • Eugeniusz jeździ pociągiem! (1)

        • 1 0

        • Ale do Tczewa!

          PKM nie jest na jego trasie dom-praca.

          • 0 0

    • Rozkład pakietowy w przypadku zamknięć torowych mówi panu to coś?

      • 7 3

  • Podziemie z tym i 2 pasy na Mołomiejskiej!

    • 5 5

  • (1)

    Ja będę korzystać z przystanku Niepołomicka - o ile wcześniej się nie wyprowadzę, bo póki co nie da się poruszać po dzielnicy i do czasu budowy PKM nic się nie zmieni.

    • 25 1

    • zanim to powstanie to do bozi się wyprowadzisz

      i to w baaardzo sędziwym wieku

      • 8 2

  • Kiełbasa wyborcza (7)

    Do końca 2023 roku trwać będą prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym, które da odpowiedz, czy można tę inwestycję na tym terenie w ogóle zrealizować - czyli idealnie do kolejnych wyborów prezydentki - Ola znowu wygra i wtedy powie, jak przy Nowej świętokrzyskiej - że nie ma pieniędzy hehe

    CYRK, tylko ten śmiech to przez łzy

    • 46 5

    • Nie ma pieniędzy i nie będzie.Idzie recesja (6)

      Z Nową Świętokrzyską też przeciągali aż się znalazł projekt SKM-ki. Coś mi to przypomina brazylijski serial. Tylko prawda jest taka ,że na tak ważną inwestycję Gdańsk nie przygotował ani grosza przez ostatnie 10 lat. Czekając na Nowe Łady ,dofinansowanie trochę jeszcze poczekamy na inwestycję tak ważną dla tej części Gdańska.

      • 12 1

      • Pieniadze beda, po wyborach (4)

        PO wygra i zabierze 500+, a ci do 26 roku życia znowu zaczną płacić pit dla samorządów

        • 1 9

        • (3)

          I bardzo dobrze! czas najwyższy zabrać te bzdurne benefity, które tylko nakręcają inflację, ludzie kiedy wreszcie ogarniecie że nie ma nic za darmo

          • 10 3

          • nic nie ma za darmo (2)

            Pozycji przy korycie i spokoju spolecznego rowniez.
            Wiec jesli mowisz o likwidacji praw nabytych, to popelniasz polityczne samobojstwo.

            • 2 2

            • Przeciez PO (1)

              Nie oglosi tego przed wyborami w programie wyborczym, którego nie ma. Po wyborach zobaczysz, jak będą wszystko likwidować, bo walczą z inflacją

              • 0 1

              • dlatego nie wygraja

                Tych ludzi juz znamy i tym ludziom mowimy "dziekuje". Pojawienie sie jakiegokolwiek " politycznego celebryty" powinno skutkowac cofnieciem poparcia elektoratu.

                Zmiana.

                To jest jedyna rzecz, ktorej sie politycy obawiaja.

                • 0 0

      • W brazylijskich serialach są przynajmniej ładne aktorki.

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane