• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tereny poprzemysłowe. Wzory z miast zachodniej Europy

Ewa Budnik
4 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Gdańsk. Młode Miasto, Stocznia Cesarska. Poprzemysłowy teren, który w najbliższych latach ma się zmieniać. Gdańsk. Młode Miasto, Stocznia Cesarska. Poprzemysłowy teren, który w najbliższych latach ma się zmieniać.

W całej Europie pod zabudowę z sukcesem wykorzystywane są tereny poprzemysłowe, takie jak gdańskie Młode Miasto. Pokazujemy kilka przykładów zagospodarowania zdegradowanych terenów w europejskich miastach.



Według wyliczeń ONZ w 2050 roku dwie trzecie ludności świata mieszkać będzie w miastach. Jednocześnie maleje liczba osób, które pracują w rolnictwie i przemyśle. Niemal każde miasto w Europie jest "placem budowy", przygotowującym się na przyjęcie wciąż nowych mieszkańców i pracowników. Tereny poprzemysłowe, często zlokalizowane blisko centrum, doskonale nadają się do kreowania nowych, wielofunkcyjnych dzielnic.

Hamburg. Hafen City



  • Hamburg Hafen City. Niedzielne popołudnie. W tygodniu i wieczorami dzielnica nie jest aż tak wypełniona ludźmi, ale też jej realizacja nie jest jeszcze zakończona.
  • Hamburg Hafen City. Elbfilharmonie, symbol dzielnicy i całego miasta, widziana z tramwaju wodnego kursującego po Łabie.
  • Hamburg Hafen City. Budynek HafenCity Uniwersitat Hamburg nad samą Łabą, na terenie nowej dzielnicy.
  • Hamburg Hafen City. Pas zieleni pozostawiony na park.
  • Hamburg Hafen City. Deptak pieszy - ulica handlowa na terenie nowej dzielnicy.
  • Hamburg Hafen City. Zabudowa nowej dzielnicy jest architektonicznie zróżnicowana. Część elewacji nawiązuje do ceglanych tradycji miasta (sąsiedztwo Miasta Spichlerzy i ekspresjonizmu ceglanego autorstwa Alfonsa Bielefeldta).
  • Hamburg Hafen City. Budynek biurowy Unilever. Niedzielne popołudnie przyciąga setki turystów i mieszkańców Hamburga, którzy siedzą na nabrzeżach i wypoczywają.
  • Hamburg Hafen City. Ciąg zabudowy apartamentowej sąsiadującej z filharmonią. Elbfilharmonie wyraźnie góruje nad pozostałą zabudową.
  • Hamburg Hafen City. Dbałość o detale i jakość architektury.
  • Hamburg Hafen City. Między budynkami powstają kameralne przestrzenie, które sprzyjają temu, by się w nich zatrzymać.
  • Hamburg Hafen City. Plac przed Elbfilharmonie. Odnowione i zachowane na swoich miejscach portowe żurawie przypominają o historii tego terenu.
  • Hamburg Hafen City. Część kanałów przekształcona została w mariny, część pozostawiono jako otwarte akweny.
  • Hamburg. Makieta nowej dzielnicy eksponowana w punkcie informacyjnym.

Pogląd, jak powinno wyglądać miasto, czerpię:

Hafen City wymieniamy jako pierwsze, bo jest to najczęściej w ostatnich latach przytaczany przykład. Nowa zabudowa realizowana na poprzemysłowych terenach nad Łabą docelowo powiększy teren miasta o 40 procent. Powstają tu głównie budynki mieszkalne i biurowe o zróżnicowanej, nowoczesnej architekturze. Teren poprzecinany jest kanałami, na nabrzeżach których powstają nadwodne przestrzenie, chętnie wykorzystywane jako miejsca rekreacji czy spacerów - nie tylko przez turystów, a głównie przez mieszkańców Hamburga. Na terenie Hafen City oddane zostały także nowe budynki uniwersytetu, a symbolem tego realizowanego z dużym rozmachem projektu jest Elbfilharmonie (de facto obecnie jest ona także symbolem całego miasta, który wszedł do kanonu architektonicznych ikon ostatniej dekady). Budowa, opartej na dawnym magazynie kakao, filharmonii trwała dziewięć lat, była pełna komplikacji i kosztowała ostatecznie 866 mln euro.

Na terenie Hafen City zrealizowanych zostało 68 projektów, 71 jest w trakcie budowy albo na etapie planowania. Powstało tu do tej pory około 3 tys. apartamentów, a na co dzień w powstałych tu biurowcach pracuje 14 tys. osób zatrudnianych przez ponad 730 firm. Do 2025 r. ma tu powstać docelowo ponad 5,5 tys. mieszkań i 40 tys. nowych miejsc pracy, a dzielnicę ma zamieszkiwać 12 tys. osób.

Za projektowanie odpowiadają różne pracownie architektoniczne zatrudniane przez deweloperów odpowiedzialnych za zabudowę poszczególnych kwartałów, a jednocześnie obligatoryjne stworzenie dokładnie określonej na etapie planowania przestrzeni publicznej. Dla terenu Hafen City uchwalone są miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, jednak są one zmieniane w miarę kształtowania się nowych potrzeb i idei. Zgodnie z miejscowym prawem, jeśli budynek mieszkalny ma więcej niż 30 mieszkań, to 30 proc. z nich poświęcone musi być na cele socjalne. W kwartałach Hafen City, które dopiero powstaną będzie to, zgodnie z nowymi planami miejscowymi, nawet 39 proc.

Kopenhaga. Nordhavn



  • Kopenhaga. Nordhavn. Pierwsze zagospodarowane poportowe kwartały.
  • Kopenhaga. Nordhavn. Zabudowa zróżnicowana jest architektonicznie i wysokościowo.
  • Kopenhaga, Nordhavn. Portland Towers swoją architekturą przypominają o dawnej funkcji tego terenu.
  • Kopenhaga, Nordhavn. Mieszkaniowy budynek The Silo. Industrialna architektura.
  • Kopenhaga. Nordhavn. Biurowe Portland Towers.
  • Kopenhaga. Nordhavn. Dachy budynków wykorzystywane są na przestrzenie rekreacyjne.
  • Kopenhaga. Czarny Diament - spektakularny budynek biblioteki nad jednym z kanałów w centrum miasta.
  • Kopenhaga. Nad samą wodą blisko ścisłego centrum miasta powstał nowy budynek kopenhaskiej opery.
  • Kopenhaga. Nowy budynek teatru narodowego powstał nad samą wodą.
  • Kopenhaga. Carlsberg City. Hala Sportowa pomiędzy budynkami mieszkalnymi i biurowymi. Na jej dachu znajduje się teren rekreacyjny.
  • Kopenhaga. Carlsberg City. Zabudowa historyczna przemieszana jest ze współczesną. Kompozycja nie powoduje zgrzytu.
  • Kopenhaga, Carlsberg City. Plac zabaw dla dzieci tuż obok przedszkola. Został urządzony na dachu innego budynku.
  • Kopenhaga. Carlsberg City. Nowa zabudowa przeplatana oryginalnymi elementami z dawnego browaru.
Rankingi od lat pokazują, że Duńczycy są najszczęśliwsi w Europie, a sama Kopenhaga stawiana jest za przykład miasta urządzonego na ludzką miarę, które służyć ma przede wszystkim pieszym i rowerzystom.

W związku z przewidywanym rozwojem miasta (18 proc. ludzi więcej do 2025 roku) w 2001 r. władze miasta z dyrekcją portów i ministerstwem środowiska zaczęły planować rozwój miasta na terenach portowych. Sukcesywnie przekształcane są one w kompletne dzielnice. Plany zagospodarowania przewidują powstanie nie tylko budynków mieszkaniowych i biurowych, ale także szkół, obiektów sportowych, sklepów i terenów rekreacyjnych. Tereny poprzemysłowe podzielone zostały na kluczowe obszary, które są sukcesywnie rewitalizowane lub zabudowane. Projekty powstają przy współpracy władz miasta, władz portu i pracowni architektonicznych. Nad wodą powstały m.in. nowoczesne, monumentalne budynki opery, teatru narodowego, biblioteki. Ich wyróżnikiem jest nie tylko przemyślana architektura, ale też jej jakość, przejawiająca się jakością materiałów używanych do wykończenia budynków - budynki mają dobrze wyglądać przed dziesiątki lat. O zwykłym rynku na elewacji w zasadzie nie ma mowy.

Obecnie prace intensywnie toczą się w Nordhavn. Funkcje portowe przenoszone są na peryferie miasta, natomiast na terenie Nordhavn istnieje bodajże największy plac budowy w Danii. Teren położony nad samą cieśniną Oresund musiał zostać podniesiony - wykorzystano do tego ziemię z budowy linii metra City Circle. Najpierw powstały biurowce, dalej sukcesywnie realizowana jest zabudowa o mieszanych funkcjach. Docelowo zamieszkać ma tam 40 tys. osób, tyle samo ma mieć tam swoje miejsce pracy. Pomiędzy budynkami powstają przestrzenie publiczne. Za część wspólnej przestrzeni uważane są także kanały, które mają być miejscem rekreacji.

Kopenhaga rewitalizuje się nie tylko na terenach nadwodnych. Na terenie dawnego browaru Carlsberg (skojarzenie z Browarem Gdańskim nasuwa się samo)jest realizowany przez kilku inwestorów projekt rewitalizacji terenu po działającym tu niegdyś browarze. Docelowo na 600 tys. m kw. 50 proc. powierzchni przeznaczonych zostanie na mieszkania, 35 proc. na biura, lokale handlowe i edukację, a 15 proc. na usługi kultury i sportu. Powstanie tu około 3 tys. mieszkań, 10 tys. nowych miejsc pracy i 4,5 tys. miejsc parkingowych.

Gandawa. Old Dockyards



  • Gandawa. Old Dockyards. Wizualizacja jednego z poportowych fragmentów miasta, który właśnie jest w trakcie zabudowy (zielony budynek po prawej to przedszkole realizowane w formule PPP).
  • Gandawa. Old Dockyards. Poportowe tereny do zagospodarowania widziane z lotu ptaka.
  • Gandawa. Old Dockyards. Zabudowa kolejnego kwartału w toku.
  • Gandawa. Old Dockyards. Nietypowy poportowy budynek, który zostanie odnowiony i zagospodarowany. W łączniku deweloper planuje ustawienie restauracyjnych stolików.
  • Gandawa. Old Dockyards. Budynek biurowy Quantum to pierwsza zakończona realizacja na tym terenie. Położony tuż obok dworca spowodował ożywienie tej części miasta.
W liczącej około 250 tys. mieszkańców belgijskiej Gandawie wyliczono, że w ciągu najbliższych 10 lat potrzebne będzie około 8,5 tys. nowych mieszkań i domów. Powstać one mają m.in. na terenach poportowych i poprzemysłowych (port w Gandawie sukcesywnie wycofuje się z terenów śródmiejskich). Od kilku lat trwają prace na terenie Old Dockyards, gdzie powstać ma nowa, kompletna dzielnica miasta. Prace rozpoczęły się od zmiany przeznaczenia terenu z przemysłowego na mieszkalno-usługowy wraz z terenami zielonymi oraz przygotowania nowego planu zagospodarowania (masterplanu) dla 16,5 ha terenu. Trwało to aż siedem lat. Niezależna agencja rozwoju miasta postanowiła, że powstanie tu ok. 1,5 tys. mieszkań, w tym ok. 20 proc. mieszkań socjalnych, ok. 20 proc. niedrogich lokali mieszkaniowych, ok. 60 proc. mieszkań, które będą mogły zostać sprzedane po cenach rynkowych. Prawo miejscowe w Gandawie przewiduje, że na jednego mieszkańca ma przypadać 10 m kw. terenów zielonych. W ramach przygotowania terenu instytucje publiczne znalazły środki i zajęły się umocnieniem nabrzeży. Bardzo ważne było także wybudowanie pierwszego łącznika zagospodarowywanych terenów z pozostałą częścią miasta, tj. ruchomego mostu dla pieszych i rowerzystów - to również zostało sfinansowane ze środków publicznych, w tym częściowo pozyskanych z budżetu UE.

Na 16,5 ha terenu Old Dockyards, 10 ha ma być przeznaczone na tereny rekreacyjne. Mimo to deweloperom nadal opłaca się tu budować.
W następnym kroku agencja rozwoju miasta wybrała prywatnych partnerów - deweloperów, który w oparciu o swoje doświadczenie i zaplecze finansowe, we współpracy z pracowaniami architektonicznymi, byli w stanie przedstawić szczegółowe plany zagospodarowania poszczególnych fragmentów terenu (ten proces nadal jest w toku). Po negocjacjach i akceptacji (na tym etapie odbyły się także warsztaty z mieszkańcami; wzięło w nich udział ok. 100 osób) otrzymują oni pozwolenia na budowę poszczególnych budynków. W  następnej kolejności sprzedawany jest im grunt pod inwestycję. Realizują oni powierzchnie biurowe, mieszkalne, handlowe oraz tereny zielone i układ drogowy wraz z podziemną infrastrukturą. Równocześnie powstają: przedszkole, szkoła podstawowa i hala sportowa - za ich budowę płaci miasto. Portowe żurawie, które niegdyś stały w tym miejscu są odnawiane i wracają na swoje miejsce. Wartość gruntu, który jest sprzedawany inwestorom prywatnym jest tak wyceniony, by z jego sprzedaży możliwe było wybudowanie wszystkich obiektów celu publicznego.

Prace na terenie Old Dockyards w Gandawie trwają. W 2016 roku zrealizowany został pierwszy duży biurowiec - Quantum (deweloperem było Alides - współwłaściciel terenów Stoczni Cesarskiej w Gdańsku), który przyciągnął ludzi w ten zapomniany rejon miasta. Na przełomie 2019 i 2020 roku oddany do użytkowania zostanie pierwszy park, w budowie jest także przedszkole, żłobek, szkoła podstawowa i hala sportowa oraz - oczywiście - mieszkania.

Bruksela. Tour&Taxis



  • Bruksela, Tour&Taxis. Współczesna zabudowa biurowa.
  • Bruksela, Tour&Taxis. Magazyn Królewski, który został zaadoptowany na biura i lokale usługowe (na parterze).
  • Bruksela, Tour&Taxis. Plan zagospodarowania dawnego dworca celnego.
  • Bruksela, Tour&Taxis. Wnętrze starego magazynu, w tym miejscu wjeżdżał pociąg z towarami do oclenia.
  • Bruksela, Tour&Taxis. Magazyn Królewski zaadaptowany do nowych funkcji.
  • Bruksela, Tour&Taxis. W halach dawnego Dworca Morskiego powstają trzykondygnacyjne, drewniane, zeroenergetyczne biurowce.
  • Bruksela, Tour&Taxis. W halach dawnego Dworca Morskiego powstają trzykondygnacyjne, drewniane, zeroenergetyczne biurowce.
  • Bruksela, Tour&Taxis. Dworcowe hale robią wrażenie swoją wielkością - mają 300 metrów.
  • Bruksela, Tour&Taxis. W halach dawnego Dworca Morskiego powstają trzykondygnacyjne, drewniane, zeroenergetyczne biurowce.
  • Bruksela, Tour&Taxis. Odnowione oryginalne konstrukcje z początku XX wieku.
Będąca urzędniczą stolicą Unii Europejskiej Bruksela rozbudowuje się na wielu poprzemysłowych terenach. Jeden z nich jest szczególnie ciekawy, bo jest nie tylko zabudowywany na nowo, ale także remontowane są piękne, stare budynki; nadawane są im nowe funkcje.

Teren Tour&Taxis położony jest nad Kanałem Brukselskim, który w kolejnych fragmentach przystosowywany jest do nowych funkcji - tereny przemysłowe zamieniają się w dzielnice mieszkaniowe przeplatane hotelami, instytucjami kultury i rozrywki. Do Parlamentu Europejskiego jest stąd ok. 5 km. Historycznie w XVI wieku świadczone były tu pierwsze w Brukseli usługi pocztowe. Potem powstał tu dworzec celny z towarzyszącymi zabudowaniami, gdzie trafiały dobra z całego świata. Na terenie znajduje się zabytkowy Magazyn Królewski i Dworzec Morski ze wspartymi na ozdobnych stalowych słupach halami długości 300 m.

Wielokondygnacyjny magazyn został pieczołowicie odnowiony, zachowano w nim maksymalnie dużo oryginalnych elementów świadczących o historii tego miejsca. Na parterze powstały sklepy, lokale usługowe, restauracje ze stolikami rozlewającymi się w holu. W ogromnych halach z początku XX wieku (słupy i dach po odnowieniu pozostały oryginalne) powstają w tej chwili przestrzenie biurowe - trzykondygnacyjne, w całości drewniane budynki, wbudowywane są pod dachami ogromnych hal. Bedą tu biura dla młodych przedsiębiorców. Partery będą miały funkcję usługową, a w środkowej części, gdzie hale mają największą wysokość, zaplanowana została przestrzeń wystawiennicza na sezonowe wydarzenia.

Cały teren ma 37 hektarów, na znacznej części deweloper zobowiązany jest urządzić park. Części niezabudowane, które w odległej historii były pastwiskami pańskich dóbr, zabudowywane są biurowcami o nowoczesnej, a nawet nieco futurystycznej architekturze. Nowe budynki ogrzewane i chłodzone są przy zastosowaniu podziemnych pomp ciepła, energia elektryczna pochodzi z ogniw fotowoltaicznych.

Malmo. Vasta Hamnen



  • Malmo. Vastra Hamnen. Panorama dzielnicy z górującym nad nią 190-metrowym, mieszkalnym wysokościowcem.
  • Malmo. Vastra Hamnen. Przy planowaniu zróżnicowanej zabudowy uwzględnione zostały także pływające domy.
  • Mamo. Vastra Hamnen. Pomiędzy budynkami powstają niewielkie place, tereny spacerowe, elementy wodne.
  • Malmo. Vastra Hamnen. Zróźnicowana zabudowa dzielnicy.
  • Malmo. Vastra Hamnen. Zróźnicowana zabudowa dzielnicy.
  • Malmo. Vastra Hamnen. Zróźnicowana zabudowa dzielnicy.
  • Malmo. Vastra Hamnen. Zróźnicowana zabudowa dzielnicy.
  • Malmo. Vastra Hamnen. Zróźnicowana zabudowa dzielnicy.
  • Malmo. Vastra Hamnen. Zróźnicowana zabudowa dzielnicy.
  • Malmo. Vastra Hamnen. Zróźnicowana zabudowa dzielnicy.
  • Malmo. Vastra Hamnen. Zróźnicowana zabudowa dzielnicy.
  • Malmo. Vastra Hamnen. Zróźnicowana zabudowa dzielnicy.
Projekt realizowany w Malmo, na terenie dawnej stoczni, jest jednym z pierwszych w Europie tak dużych przedsięwzięć, których zadaniem jest wprowadzenie miejskiego życia na tereny poprzemysłowe.

Znaczna część zabudowy powstała z okazji Europejskiej Wystawy Mieszkaniowej, która odbyła się tutaj latem 2001 roku. Realizacja zabudowy miała pokazać, że zdegradowane tereny przemysłowe mogą tętnić miejskim życiem, na dodatek w duchu zrównoważonego rozwoju. Powstały tu budynki nie tylko o różnej funkcji, ale też zróżnicowane architektonicznie - obok budynków mieszkalnych wielorodzinnych powstały domy jednorodzinne, a w środku tej zabudowy stanął (nieukończony na samą wystawę) 190-metrowy wysokościowiec Turning Torso, który swoim kształtem przypomina łańcuch DNA. Na kanałach przecinających zabudowane tereny stanęły także domy na wodzie.

Dzisiaj osoby spacerujące po zabudowanych w celach pokazowych terenach, mogą mieć wrażenie, że skala zabudowy jest nieco zbyt mocno zróżnicowana (od budynków jedno- do sześciokondygnacyjnych plus wysokościowiec), ale całość połączona jest terenami rekreacyjnymi wykończonymi w charakterystyczny dla Skandynawii, bliski naturze, sposób.

Cała zabudowa planowana była także jako miasto w pełni ekologiczne - takie, w którym ograniczone jest zużycie energii i emisji CO2. Pod kontrolą władz miasta i organizatora tragów projekty przygotowały 22 różne pracownie architektoniczne. Vastra Hamnen jest w tej chwili najdroższą, pożądaną przez mieszkańców, dzielnicą miasta.

Czytaj także: jaka architektura mogłaby zastąpić dawny budynek LOT-u

Opinie (322) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • stawiać aparthotele a statki wybudujemy w niemieckich stoczniach! (27)

    • 155 80

    • tak jest (14)

      Skoro w Polsce się nie opłaca to budować statki za granicą gdzie jest taniej

      • 27 21

      • (5)

        Bo tak wmowili ze jest taniej... bo ktos za te brednie bierze pieniadze

        • 39 24

        • tak jak z weglem (2)

          Łączy się upadające kopalnie z energetyką by UE nie zabroniła finansować upadającego górnictwa z publicznej kasy. Drenuje się firmy energetyczne, co powoduje brak kasy na modernizację energetyki i wzrost cen energii, za co zapłacą wszyscy. Sprowadza się z zagranicy tańszy węgiel i wozi nocami by ludzie nie widzieli

          • 40 6

          • Kajetan - raus zu Deutchland! (1)

            Ja chcę pracować tutaj!

            • 3 7

            • właśnie piszą o złej jakości rosyjskiej ropy dla lotosu...

              nadal chcecie być na sznurku innych? Prąd też mieliśmy kupować z rosji (z obwodu kalingradzkiego)

              • 8 4

        • (1)

          W Polsce buduje się obecnie więcej "produktu stoczniowego" i o większej wartości za kilogram niż w czasach świetności Stoczni Gdańskiej. Ale politycy nie mają tego świadomości albo grają na nieświadomości swojego elektoratu.

          • 16 1

          • Tyle ze tych kilogramow malo...

            I nie wiesz, ze za wieksza ilosc daje sie zwykle upusty?

            • 0 0

      • W Radomiu PiSuar chce budować statki...... (2)

        • 13 14

        • weź leki trollu (1)

          • 11 10

          • ale to prawda ... Macierewicz miał tam budować

            te... "okręty podwodne wyposażone w samoloty i inne środki odstraszania"

            • 14 5

      • w Polsce opłaca się (niektórym) partolić statki (4)

        i oddawać za darmo armatorom.
        Ten model funkcjonuje od bardzo wielu lat i żadne przemiany ustrojowe tego nie zmieniły.

        • 6 3

        • tak się budowło za PRLu dla ruska (3)

          i Solidarussia związkowa chce by tak było nadal ... chcą by państwo odkupiło stocznie, a wtedy to Oni będą tą kasą se rządzić !!!

          • 12 4

          • nigdy nie budowałem statków "dla ruska" (2)

            to inny model i takie numery jak ze skanynawami nie mogłyby mieć miejsca. Te budowy były pod ochroną. Wielki Brat może i brał jak swoje ale też nie znosił konkurencji. Ale nie był łapczywy i jak dostał co chciał, to odpuszczał.
            Co innego na budowaćh, gdzie go nie było...

            • 5 2

            • ale nie był łapszywy - jak dostał to co chciał to odpuszczał... (1)

              nie wierze że czytam takie rzeczy - w Katyniu też odpuścił bo nie był łapczywy :)

              • 3 0

              • Nie sadzisz, ze to niesmaczne zestawienie.?

                Nie chce tu prowadzic rozwazan zbyt szczegolowych ale te dwie sprawy laczy jedno pojecie - rozkaz. Rozkazano zabijac, to zabijano tyle ile kazano. Rozkazano doprowadzic statek, to doprowadzono. I ani milimetra mniej. Tyle, ze rowniez ani milimetra wiecej.
                Bo inny towarzysz czuwal.
                Czego nie mozna powiedziec o innych budowach.

                • 0 0

    • (1)

      I bardzo dobrze. Porty wystarczą.

      • 7 24

      • jakie znowu porty? przecież tam będą apartamentowce!

        • 16 6

    • Masz rację. Nie będzie terenów przemysłowych i nie będzie produkcji. Na licho nowi młodzi o ywatele gdy państwo obumrze.

      • 15 11

    • (6)

      stawiać tylko polskie narodowe katolickie domy dla ludu. a statki udawać że budujemy w państwowych nieopłacalnych spółkach zarządzanych przez misiewiczów

      • 28 14

      • postawić bloki dla warszawki i zlot foodtruckow co tydzień. (5)

        • 25 14

        • (4)

          o ale się frustracja wylała. żal ściska że już nie jesteś młody?

          • 10 17

          • Donald jest wiecznie młody (1)

            • 10 2

            • i wiecznie głupi

              • 8 6

          • a czy każdy młody musi być naiwny (1)

            i głupi?
            Podobno nalezy uczyć się na nie swoich błędach...
            Jeśli twoją ambicją jest życie w kartonie i pasza w styropianie, to nie dziw się przynajmnniej, że ktoś za uszy chce sie wyciągnąć.
            Abyś nie topił innych.

            • 10 1

            • Pogarda dla normalsów nie jest żadną mądrością.

              • 4 0

    • przez takich pisowskich glupcow

      jest coraz mniej inwesytcji zagranicznych i pracy do wykształconych polakow!

      • 0 4

    • Stop, stop! Pomyliłeś się! Niemcy wyprodukują (i wymyślą) polskie samochody elektryczne. Bo polactwo sobie nie radzi. Dziwne...

      • 0 0

  • Fantastycznie odnawiane są okolice Regents Canal przy Kings Cross (3)

    Widziałem tez fajnie odnowione portowe tereny w Trondheim

    • 40 15

    • Nie ma takiego czegoś jak Kings Cross

      Jest Kościerzyna albo Wejherowo. Nie ma takiego miasta Kimgs Cross, no chyba że to za granicą to może tak.

      • 13 6

    • a odwiedz taką -★- Łódz Fabryczną -★- ... a to się zdziiiiiwisz

      byłem tam 25lat temu i ostatnio ... no teraz to sam cud miód i słone paluszki

      • 10 1

    • Niestety żyjemy w Polsce. Możemy sobie tylko pomarzyć.

      • 0 1

  • No i tak to powinno wyglądać! (14)

    Ale za chwilę znajdą się malkontenci krzyczący przemysł, stocznie, rybołówstwo.
    I najlepiej zasilane to wszytko z naszego czystego, narodowego węgla.
    Bo jak wiadomo "Polska może być biedna, byle była..." i tu takie brzydkie słowo na "K" ;)
    Piękna pogoda, miłego dnia wszytkim życzę :)

    • 106 71

    • za tuska jak wszystko sprzedawano i likwidowano było popularne powiedzenie (2)

      Największy polski port jest w Hamburgu :)

      • 23 32

      • (1)

        To sobie zobacz wolumen przeładunków na początku tego Tuska i na końcu tego Tuska. Wiedza nie boli.

        • 7 6

        • Najwieksze tapniecie w obrotach Gdyni

          -50%
          Ktora przeznaczono do zaorania, aby nie bruzdzila australiskiemu emerytowi.

          • 4 6

    • (6)

      No no bo ty chcesz byc cale zycie pod czyimś butem taki fetysz masz ? Wszystko kupujemy zza granicy a sami nic nie produkujemy. Kiedys budowalismy statki i to byl nasz konik.. dziwne ze to wszystko zabito by za granica obcy interes przejal iniciatywe bo ktos za zniszczenie stoczni w Polsce zapchal sobie kieszeń

      • 22 25

      • Nawet wiadomo kto (1)

        Były kandydat na Prezydenta Gdanska, Pan J.

        • 11 8

        • J czy I jak Inwestor Katarski?

          • 7 6

      • (2)

        Świat się zmienia.
        dostosowujesz się lub wpadasz z gry.
        Myślenie życzeniowe nic nie zmieni, a ja do finansowania mżonek narodowców dopłacać nie mam zamiaru.

        • 23 13

        • Drobna różnica

          Jeśli potrafisz strategicznie myśleć to nie dostosowujesz się do rzeczywistości lecz ją kreujesz..

          • 15 6

        • Zupelnie sie nie zmienia

          Rzadza te same zasady, branze, modele i gremia.
          Odsuwaja sie w cien, bo tak latwiej.
          Gawiedzi jakas padline sie podrzuci, to sobie poszarpie.

          • 4 2

      • „Kiedyś budowaliśmy statki i to był nasz konik”

        Tak,tak. Baltona brała od Lasu grzyby, które pchała do RFN. Centromor za tą walutę kupował we Francji drogi sprzęt, którego Sowieci nie mogli kupić i stocznie montowały to na statkach oddawanych za ruble transferowe. Konik jak cholera.

        • 13 2

    • To nic nowego leming ze ty nie przepuscisz zadnej okjazji by sie chwalic głupotą!

      Niemiecka gospodarka bezmózgowcu jest oparta na przemyśle ,a prąd w 80% jest pobierany z węgla!!Zrezygnowali z własnych kopalni bo Niemiecki górnik nie będzie pracował za Polskie stawki! Dlatego kupują tańszy z Polski i rosji !Niemcy sa potęgą przemysłową w Europie!Ale ty bezmózgowcu myślisz ze wszyscy wyżyją zzaplecza biurowego:)

      • 5 15

    • A może by tak zacząć myśleć? Przemysł od lekkiego do ciężkiego to przede wszystkim samowystarczalność. W razie jakichkolwiek konfliktów zbrojnych, handlowych i innych można utrzymywać stan. A różnie może być.

      • 4 3

    • Można? (Jak widać) można. (1)

      • 0 1

      • Mozna, czy ktos twierdzi ze nie?

        Ale z sensem, w kolejnosci i nie po taniosci.
        A nie na rympal, na wyrwe i bez jakosci.

        • 2 0

  • (3)

    Bananowe dzieci będą miały gdzie mieszkać

    • 72 49

    • Dzieci Pisiorów już mieszkania i pracę mają, więc nie muszą się martwić.

      • 25 22

    • najbogatsze dzieci mieszkają i uczą się w stanach.

      Mimo, że mają tu spadek w postaci kilkunastu mieszkań wolą siedzieć w USA

      • 19 8

    • Nie naśladować tylko nasze budowac. Po naszemu. Pare falowców wyczerpie ten potencjał i problem zniknie.

      • 1 0

  • Zniszczyc przemysl (18)

    A kto pozwolił na to zeby w Polsce zlikwidować przemysł stoczniowy ? Niemiecki pan ? Zrównać z ziemia a statki w szwablandii budowac abysmy nie mieli lepiej... zawsze mozemy jechac do niemiec i tyrac za 8euro brutto dla niemieckiego pana

    • 100 88

    • (1)

      Ryży

      • 21 18

      • kaczyniak nie jest ryży - jest łysy i bezzębny!

        • 21 15

    • jarek co sprzedał stocznie ukraińcom

      • 22 12

    • (1)

      a ja my śle rze to dobrze! wy prowadzić pszemys z pOLSKI do innyh krajuf i bendziemy tako zielono wyspo! bendziemy kraję w 100% ekologicznym _ zero wengla, zero pszemysłu, zero samo choduf, tu ryści tu pszy jerzdzać bendo i oglondać! i za bilety wstempu płacić

      • 7 17

      • takom mam kopcepcjem :)

        • 5 0

    • (6)

      Szczerze to wolę jechać do Niemiec i "tyrać" od 8 do 15 za 8€ na godzinę niż w Polsce po 10-12 godzin za 13zl na godzinę..

      • 20 7

      • Poki ktos w Polsce bedzie sie godzil na takie stawki to pseudo szef bedzie na tym korzystał. Nie znam zadnego mechanika spawacza montera czy piaskarza ktory robi za mniej jak 20 na godzine chyba ze najemnicy ze wschodu

        • 13 3

      • Twoje korzenie POchodzą ze wschodu. więc nie POczuwasz się związany z Gdańskiem.

        POtomkowie "przywiezionych", wczoraj w święto narodowe nie wywieśili polskich
        barw narodowych tylko unijne.

        • 6 18

      • za tuska pensja to było 900 zł a stawką godzinowa 4-6 zlotych (3)

        • 10 13

        • czego to "un" jeszcze dokonał? (2)

          - dał podwyżkę nauczycielom :)
          - podniósł emerytury :)
          - przejadł fundusz demograficzny (10mld pln) a potem podniósł wiek emerytalny
          - dzieci głupich rodziców zmusił żeby rozpoczęły naukę od 6 lat - reszta przytomna załatwiła zaświadczenia od psychologów :)
          - OFE też oddał
          - i nigdy "piniendzy nie miał i nie będzie..."
          - nie klękał przed klerem :))))))
          - lizał rękę przełożonej z CDU :)
          - oddał premierowanie pijaczce z Radomia
          - acha... i obniżał podatki :)))))))))))))))))))))))))))

          • 5 8

          • dlaczego jesteś kretynem? (1)

            a gdzie psie jest armia?
            zniszczona przez putinowego bandziora - Antoniego co mu kochankę Misia do pudła wsadzili?
            jak ci się podoba prokurator - świnia ze stanu wojennego co wraz z ADHD Krystyną prawo stanowią?
            czemu ten porąbany Adrian na wiecach wrzeszczy i nagle Unię pokochał?
            jak tam przekręty z getback, KNF, srebrną, panienkami od Glapy
            jak tam towarzysze kujda, kryże?

            • 9 2

            • Słuchaj tęczowy ryżego fanie

              Czemu nie napiszesz że najwięcej żołnierzy ze służby odeszło za czasów peło?! Szkoda że Tusk odmówił podjęcia śledztwa przez NATO po katastrofie w 2010 roku ( i kto tu jest putinowskim bandziorem)... KNF, srebrna to antypolaku czemu nie napiszesz o aferach Tuska nic? No tak bo gdyby opisać jego afery wszystkie to by klawiatura się zepsuła...

              • 0 2

    • dobrze że pogonili PO bo chcieli jeszcze sprzedać lotos, lot i td

      • 12 14

    • nikt nie zlikwidował przemysłu stoczniowego (3)

      Ma się dobrze , chociażby w Stoczni Remontowej (tylko z nazwy remontowe) buduje się nowoczesne statki o 10 krotnie większej wartości, (bo wyposażone), niż kiedyś te głoe kadłuby w Stoczni Gdańskiej a SG nie istnieje, bo sprzedały ją powoli kolejne rządy (PIS się mocno przysłużył) a upolitycznieni tam związkowcy i tak do pracy sie za bardzo nie brali.

      • 8 2

      • Ma sie dobrze ? Za 2tys miesiecznie tyrac nie nie nie mam to za soba tam jeszcze wieksza komuna wieje

        • 2 2

      • (1)

        Chyba zapomniałeś jak RSB wpadła z projektami RAL i że dzisiaj sama buduje kadłuby dla odbiorców z Danii oraz Norwegi.... A jak ta stocznia jest taka super to czemu proponyje stawki jak z Biedronki?

        • 0 1

        • W biedronce maja wieksza kase u spokojniejsza robote tam nie spadnie na glowe 20kg zlom.. i idac do pracy nie masz obawy czy wrocisz caly i zdrowy.. nawet nie macie pojecia ile wypadków poszlo bokiem wszystko byle nie na stoczni...

          • 0 0

    • Pan Jaworski z PiSu pozwolił

      Sprawdź

      • 0 1

  • może kiedyś (5)

    miasto nam sie rozwija pięknie i myślę że idziemy w dobrym kierunku Przy miastach mających po kilka milionów mieszkańców jesteśmy kropeczką ale idziemy do przodu Brakuje nam jednak róznorodności i gdyby tak te spuszczone bużki bardziej zaczęły sie usmiechać do innych byłoby super

    • 54 34

    • Ten obiekt z Malme wygląda jak jedna z dwóch wież kaczyniaka! (2)

      No ale tam zapewne działka została kupiona legalnie a nie zawłaszczona!

      • 9 12

      • troll Schetyny wciąż aktywny (1)

        • 5 6

        • troll kaczyniaka aktywny

          • 5 6

    • A jakąż to znowu wartość ma ta, tak promowana ostatnio, różnorodność?

      • 5 3

    • Jak chcesz różnorodności to jedź do Syrii

      • 4 4

  • A czy przypadkiem w Malmo więcej jest opalonych i są gangi? (28)

    I dzielnice, gdzie policja nie pokazuje się?

    • 96 54

    • Tam jest duzo fanow grilla i ognisk zobacz co pare metrow cos sie pali

      • 28 3

    • coś jak na Orunii? (1)

      • 21 12

      • Roznica taka ze na oruni grilluja kieblaski i inne karkowki a tam samochody slupy domy itp

        • 20 4

    • nie, w Malmo nie ma takich miejsc ani sytuacji (2)

      • 14 18

      • Bo tak ci powiedzieli w tvn ?

        • 20 19

      • a Rosengard i okoliczne parki ?

        • 6 0

    • (12)

      jarosław zawsze dziewica tak mówił, więc to musi być prawda!

      • 24 18

      • Nie wiem jak jest w Malmo, ale wiem jak jest w Marsylii. (7)

        Kobieta w spódnicy i bez opieki mezczyzny nie ma szans przejść po 18 przez centrum miasta bez chamskiego molestowania ze strony mlodych energicznych i sniadych.

        • 32 5

        • (1)

          Skoro prowokuje to znaczy chce. Gdyby zakryla swoje wdzieki a nie prowokowala nimi, to sniadzi ani bladzi by sie nią nie zajmowali.

          • 1 36

          • Nie chce dac - zakrywam, chce dac - odkrywam. To takie proste.
            Jakim zwyrodnialcem trzeba byc aby np pokazać że mam dobre czekoladki ale nimi nikogo nie poczestuje? Swiat Arabski to zrozumiał i szanuje, a Europa tkwi w jakimś obłędzie i oszukiwaniu.

            • 6 14

        • (4)

          a bo to religia miłosci przeciez
          oni nas chca ubogacić

          • 16 4

          • (1)

            Milosci prawda tam zamiast obrączek maja lancuch przescieradlo na glowie a maz kamien w reku xD

            • 10 4

            • I jest dobrze.
              A u nas laska idzie z golym tylkiem i uważa że panowie się nań gapiacy ją molestują :)

              • 6 5

          • Od kiedy seks to religia?

            • 10 0

          • Religia jedna i druga mówi tak samo - zakrywaj, odkrywaj tylko przed mężem.
            Tylko tam religię się szanuje, a u nas z niej śmieje.

            • 7 10

      • 30 mld. rocznie vatu znikało za czasów PO-PSL (3)

        szok co za Ryżego sie ziało

        • 7 18

        • (2)

          Ciekawe co z cegiełkami na jej ratowanie? Szaman z Torunia i wiecznie drugi w wyborach prezydenckich, coś pewnie o tym wiedzą...?

          • 9 2

          • Twoj stary to Szaman (1)

            • 1 8

            • A twoj ryży

              • 1 4

    • Są są. Są i w Norway. (1)

      Drammen odległe kawałek od Oslo stało się czarnym, czy jak Kto woli kolorowym miastem. Rodowici Norwedzy to głównie starsze osoby, którym pozostało dopasować się. Po drugiej stronie kraju to samo. Stavanger dla lokalesów, ale dalej na południe już robi się kolorowo. Sandnes wiedzie prym.

      • 15 3

      • Vikingowie

        Sa już straceni

        • 10 3

    • Pokazuje się, ale tylko z długą bronią. (1)

      I wtedy kiedy naprawdę musi.

      • 6 4

      • Kto wiking?

        • 8 1

    • tusk i kopacz chcieli nam takich sprowadzić (2)

      Dobrze że przegrali

      • 13 12

      • Pytanie czy Ukraińcy za parę lat nie dostaną hasła - rezać i w jedną noc nie mordują wszystkich Polaków.
        Niby kulturowo podobni. Ale jednak historia uczy...

        • 12 10

      • Dulkiewicz tez chciala nas tez wzbogadzac

        Bysmy mieli...

        • 6 7

    • Ale tylko w fantazjach prawicowych youtuberów.

      • 4 10

    • Orunia Dolna, Nowy Port, Przeróbka, Wrzeszcz Dolny, Stogi?

      • 0 0

  • (5)

    Powinno być jak w Europie, ale nasi konserwatorzy to kre.. ni. W Polsce wszystko przeciw, również przeciw ludziom. Rozwój miast to rozwój społeczeństwa. Konserwatorzy tego nie rozumieją!

    • 45 43

    • Jawohl!

      • 5 3

    • (3)

      I w Gdańsku wszystko stoi. Zamiast Młodego Miasta mamy klepisko. Tylko plany i dyskusje.

      • 3 5

      • (2)

        pisowska konserwator zablokowala mozliwosc budowania czegokolwiek

        • 4 1

        • Nie gadaj głupot. Zablokowała budowę na terenach przystoczniowych od strony SKM.

          • 1 0

        • Piszesz bzdury. Konserwator zabroniła tylkl budować wyżej niż 30 m. Doczytaj temat.

          • 1 0

  • Odnośnie "Czy w Gdańsku może być jak w Europie " (7)

    Co wy caly czas z ta Europą,jakąś obsesją,a raczej kompleksy,żeby tylko wszystko było jak w Europie.
    Zakompleksione europolczki

    • 93 60

    • A chciałbyś jak w Somalii

      • 18 20

    • Po prostu wydaje się, że lepiej mieć nad wodą miasto, ulice, budynki, tereny rekreacyjne (europa), niż gruz, haszcze i śmieci (1)

      Ale spoko, ty może wybrać to drugie ;)

      • 28 9

      • nad wodą to są porty i stocznie

        Transport i handel
        Bo to jest pieniądz, który pozwala budować miasta.
        Gdziekolwiek.
        Odwrotnie sie nie da.

        • 8 10

    • bo wiadomo że polak-cebulak-patriota nie lubi jak jest europejsko. ma być wschodnio, rosyjsko i śmierdzieć onucą.

      • 29 22

    • Takiej Europy jak np. Francja to ja nie chcę. (2)

      • 24 14

      • (1)

        Niemce tez juz sie koncza to emiraty mam rodzine w niemczech wiem co sie dzieje ale w mediach cisza bo mowa nienawisci

        • 14 6

        • Teraz to jest Niemiecka Republika Islamska

          • 9 10

  • Super. (3)

    Wszak wiadomo, że gospodarka jako podstawę musi mieć szczęki na rynku. Resztę zrobią dla nas zachodni sąsiedzi w Chinach. Produkcja przemysłowa jest be, bo aby ją prowadzić trzeba się uczyć np. ponurej matematyki, nie zaś radosnych meandrów relacji pomiędzy 17-ma płciami.

    • 55 25

    • lewusy i pseudo liberałowie sprzedadzą wszystko (2)

      • 13 13

      • (1)

        raczej prostackie prawaki obroca w ruine, mielismy kiedys stadniny na najwyzszym swiatowym poziomie niestety przyszla podla zmiana midas pisuarowy obraca wszystko w g_wno

        • 5 4

        • Raczej słabe to porównanie

          Stadnina koni vs przemysł stoczniowy.
          W stadninach nie pracuje 30 tysięcy ludzi i nie ma obrotu liczonego w miliardach PLN i dającego spore wpływy do PKB.

          • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane