• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal kontenerowy po angielsku

Maciej Goniszewski
29 stycznia 2004 (artykuł sprzed 20 lat) 
175 mln dolarów - tyle kosztować ma pierwszy etap budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w Porcie Północnym. Inwestycję zrealizuje Deepwater Container Terminal Gdańsk S.A. (DCT Gdańsk) - brytyjskie konsorcjum, które powstało specjalnie do realizacji tej inwestycji. Umowę dotyczącą budowy i dzierżawy na 30 lat 30 ha terenów portu podpisali w Sali Czerwonej Ratusza Głównego Andrzej Kasprzak prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk i James Sutcliffe, prezes DCT Gdańsk.

- Kiedy kupuje się nieruchomość liczą się trzy rzeczy - lokalizacja, lokalizacja i lokalizacja - mówił obecny na uroczystości podpisania umowy Brian Wilson, doradca premiera Wielkiej Brytanii ds. gospodarczych. - Gdańsk posiada taką lokalizację. To właśnie tu przed wiekami miały miejsce pierwsze kontakty Wielkiej Brytanii z Polską. Podpisywana dzisiaj umowa to kontynuacja tego procesu. Mam nadzieję, że inwestycja naszych przedsiębiorców będzie katalizatorem rozwoju nie tylko Gdańska czy Polski, ale całej Europy.

Właścicielem DCT Gdańsk jest brytyjska grupa menedżerska. Jak podkreśla James Sutcliffe, każdy z członków grupy na duże doświadczenie w realizacji podobnych przedsięwzięć i od lat funkcjonują one w sektorze morskim. Właściciele spółki obsługują cztery podobne terminale w Wielkiej Brytanii, na Malcie i Bliskim Wschodzie.

- Po przystąpieniu Polski do UE nastąpi eksplozja ruchu kontenerowego. Ważne, żeby być do tego przygotowanym - wyjaśniał zainteresowanie Brytyjczyków gdańskim portem prezes DCT Gdańsk, po czym zwrócił się do doradcy Tony'ego Blaira. - Proszę przekazać premierowi, że brytyjski przemysł portowy czuje się dobrze, ale obecnie ciężko pracuje w Gdańsku.

W pierwszym etapie inwestycji w Porcie Północnym powstaną dwa stanowiska postojowe dla statków o długości do 330 m, w tym jedno stanowisko ro-ro. Zakładana zdolność przeładunkowa na tym etapie to 500 tys. TEU. Według założeń czas budowy wyniesie 46 miesięcy, a koszt sięgnie 175 mln USD. Z brytyjskich funduszy inwestycyjnych pochodzić będzie 40 mln USD, a pozostałą część potrzebnej kwoty - jak twierdzi James Sutcliffe - pokryją kredyty konsorcjum inwestycyjnego banków brytyjskich i amerykańskich.

W kolejnych etapach, w ciągu 10 do 12 lat DCT Gdańsk zamierza zainwestować w Porcie Gdańskim około 500 mln USD, a zdolność przeładunkowa ma wzrosnąć do 1 mln TEU. Dzięki tym inwestycjom ma powstać najpierw 400, a później 5 tys. nowych miejsc pracy.
Głos WybrzeżaMaciej Goniszewski

Opinie (65)

  • takie informacje lubie :)
    ale GW jak zwykle ostatnio dalo kolejny glupi tytul
    jeszcze tylko A-1 i bedzie niezle

    • 0 0

  • to bardzo dobra wiadomość

    Stocznia podupadła, terminal daje szansę na ożywienie ruchu w gospodarce morskiej w Gdańsku. Możliwe, że dzięki inwestycji nasz rząd szybciej przełknie sprawę budowy A1. Mam nadzieję, że ta inwestycja szybko zostanie zrealizowana :)

    • 0 0

  • Super!!!

    Cieszą mnie dobre wiadomości,nowe miejsca pracy,ożywienie 3miasta a zwlaszcza Gdańska. Teraz A1 to kwestia czasu:)

    • 0 0

  • i o to chodzi

    • 0 0

  • gdyby w Polsce były autostrady to była by to kraina miodem i mlekiem płynąca !!!!

    niech patrzą teraz wszyscy Ci co śmiali się ze mnie że nierealne jest budoa MTKP

    p.s1 Politycy , dorobkiewicze,łapówkarze obudzcie się k.... i zacznijcie robić coś dla Państwa ......

    p.s2 jeśli portal usunie ten post to wiadomo że władza czerowna trzyma nawet media w łapie ....

    • 0 0

  • watpie...

    ..w dalsze inwestycje. Powinno byc odwrotnie - wpierw drogi. Przeciez do tego portu trzeba dojechac po/z towarem. Chcialbym nie miec racji, ale jak Anglicy zorientuja sie, ze nie mozna przeladowac nawet tych 500 tys. to beda probowac wycofac sie z interesu z jak najmniejszymi stratami.

    • 0 0

  • fju fju ale ambitne plany

    • 0 0

  • who wants to live forever

    clkowicie popieram twoja wypowiedz
    "do roboty politycy!"

    • 0 0

  • "Proszę przekazać premierowi, że brytyjski przemysł portowy czuje się dobrze, ale obecnie ciężko pracuje w Gdańsku"

    proszę też nie zapomnieć dodać, że gallux również czuje się dobrze ale obecnie nie może pomóc polskiemu przemysłowi portowemu..

    • 0 0

  • "Kiedy kupuje się nieruchomość liczą się trzy rzeczy - lokalizacja, lokalizacja i lokalizacja - mówił obecny na uroczystości podpisania umowy Brian Wilson"
    a kiedy już sie ja ma to zaczynaja liczyć się też inne
    na przykład takie czy jest tam jak dojechać ...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane