• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal pod specjalnym nadzorem

Bartosz Gondek
21 listopada 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 
Rozbudowa terminalu promowego na Westerplatte odbywała się bez zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków. - Wysłałem tam natychmiast archeologa i od teraz wszystkie cenne znaleziska muszą być zinwentaryzowane, a doszły do mnie sygnały, że tak się nie działo - mówi konserwator Marian Kwapiński.

Na Westerplatte trwa intensywna rozbudowa portu. W sąsiedztwie powstaje morski terminal kontenerowy, który od przyszłego roku będzie mógł przeładować blisko 1400 kontenerów dziennie. Rozbudowywany jest także terminal promowy Westerplatte. Nowa inwestycja rośnie na terenie, na którym we wrześniu 1939 roku toczyły się ciężkie walki o Polską Wojskową Składnicę Tranzytową. Niegdyś znajdowała się placówka Prom, blokująca 1 września przez pięć godzin Niemców wdzierających się na teren składnicy. Tutaj stała też pierwotnie wartownia nr 1, której górną część w 1967 roku odcięto i przesunięto w głąb lądu. Na miejscu zostało jednak przyziemie z izbą bojową.

- Inwestor zapomniał, że w takim miejscu ciągle można spodziewać się wielu interesujących eksponatów, dlatego, kiedy ciężarówki zaczęły bez żadnego nadzoru archeologicznego wywozić ziemię, Stowarzyszenie Rekonstrukcji Historycznej WST na Westerplatte zawiadomiło o tym wojewódzkiego konserwatora zabytków - mówi Mariusz Wójtowicz Podhorski, pełnomocnik wojewody pomorskiego do spraw rewitalizacji Westerplatte.

Wojewódzki konserwator zabytków zdecydował, że budowa terminalu musi być objęta nadzorem konserwatorskim. Na placu budowy pojawił się archeolog. - Nie wiedzieliśmy, że prace na tym terenie muszą być traktowane w specjalny sposób. Dobrze się więc stało, że zainterweniował konserwator - mówi Roman Kolicki z Zarządu Morskiego Portu w Gdańsku. - Teraz działamy w zgodzie ze wszystkimi wymogami.

- Na razie ziemia oddaje drobne przedmioty, łuski i elementy wyposażenia wojskowego. Wśród nich znalazł się nawet XVIII-wieczny kartacz, pochodzący najprawdopodobniej z okresu, kiedy toczyły się tu walki Rosjan z Francuzami. Należy jednak pamiętać, że jakiekolwiek prace na terenie będącym pomnikiem historii nie mogą się odbywać bez nadzoru konserwatora - mówi wojewódzki konserwator zabytków Marian Kwapiński.

Według konserwatora, jeżeli podczas prac robotnicy natrafią na pozostałości umocnień z 1939 roku, trzeba będzie je zinwentaryzować, a potem w jakiś sposób odznaczyć na terenie terminalu.

Koszt rozbudowy terminalu promowego to ok. 68 mln zł. Część pieniędzy pochodzi z dotacji Unii Europejskiej. Powstaną tu stanowiska dla dwóch kolejnych statków. Projekt zakłada też powstanie nowych dróg wewnętrznych i placów postojowych.

Miejsca

Opinie (57) ponad 20 zablokowanych

  • Dawne pole walki

    "Dobrze się więc stało, że zainterweniował konserwator - mówi Roman Kolicki z Zarządu Morskiego Portu w Gdańsku." a co miał powiedzieć przy dziennikarzach??? :)

    • 0 0

  • Gdzie Rzym, a gdzie Krym?

    Terminal promowy Westerplatte jest u nasady półwyspu, natomiast zdjęcie przedstawia jego cypel.

    • 0 0

  • Miejsca pamięci tam wystarczy.

    Dość już tej iluzji historii. Westerplatte to duży teren. Kogo to obchodzi, czy tam akurat był jakiś bunkier czy nie. Radziłbym się raczej skupić na dużym napisie "NIGDY WIĘCEJ WOJNY" i to przemyśleć, czy warto gdzieś wysyłać naszych żołnierzy w imię np. ropy.....

    • 0 0

  • A Angole weszli do nas głębiej niż Niemcy i to bez pancerników

    Kupili nas za Euro, ściślej kupili Adamowicza.
    Przecież terminal powinni budować Polacy.

    • 0 0

  • Anglicy?

    Chyba pomyliłeś terminal kontenerowy z promowym?
    To dwa całkiem różne obiekty...

    • 0 0

  • ... znowu gramatyka

    a potem w jakiś sposób odznaczyć na terenie terminala.

    Koszt rozbudowy terminalu
    ...
    truuudny (a) język ...

    • 0 0

  • do &&&

    Terminal na Westerplatte buduje Warbud, to chyba nie angielska firma panie głupiomądry?

    • 0 0

  • Wszystkie żeśta mądre, cymbały!Ja wiem, że buduje to HOCHTIEF!

    Zorientujta sie najpierw,potem piszta!

    • 0 0

  • Słlowa

    uznania dla Stowarzyszenia Rekonstrukcji Historycznej WST na Westerplatte

    • 0 0

  • Terminal

    Ludzie, nie mylcie terminalu kontenerowego w Porcie Północnym (buduje Hochtief) i terminalu na Westerplatte (buduje Warbud). To dwie zupełnie inne inwestycje i do czego innego przeznaczone. Wiecie że coś dzwoni ale nie wiecie w którym kosciele - ale "mordę" można wydrzeć. Pozdrawiam tych co bardziej wyważonych i zorientowanych. Galux napisz co słychać z portem w Sopocie:)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane