- 1 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (126 opinii)
- 2 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (238 opinii)
- 3 Nabrzeże Hanzy na Wyspie Spichrzów (111 opinii)
- 4 Sondaż: Kosiorek prezydentem Gdyni (271 opinii)
- 5 Ostatnia sesja radnych w tym składzie (76 opinii)
- 6 Mężczyzna spadł z klifu w Orłowie (187 opinii)
Terminal promowy w Gdyni oddany, ale wciąż niegotowy
Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia, choć oficjalnie oddany we wrześniu, wciąż nie przyjmuje promów. Pierwszy miał przywieźć pasażerów 1 stycznia 2022 roku. Już wiadomo, że się nie uda.
Pod koniec września tego roku uroczyście oddano Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia. Terminal powstał przy nabrzeżu Polskim w sąsiedztwie Muzeum Emigracji. Pozwoli on na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 240 m. Do tej pory terminal znajdował się przy nabrzeżu Helskim i mógł przyjmować promy do ok. 175 m długości.
Nowy terminal kosztował ok. 290 mln zł, z czego 116,8 mln zł pochodziło z budżetu unijnego, a czekaliśmy na niego aż osiem lat, bo tyle czasu upłynęło od chwili ogłoszenia jego budowy. I jak się okazuje, jeszcze poczekamy, choć wydawało się, że pierwsi pasażerowie skorzystają z nowego terminalu już w styczniu przyszłego roku.
Czytaj też:
Nowy terminal promowy w Gdyni już czeka na statki i pasażerów
Na uroczystości, która odbyła się 23 września, z ust przedstawiciela Stena Line, jednego z armatorów, padła oficjalna deklaracja, że dokładnie 1 stycznia 2022 r. o godz. 21 pierwszy prom Stena Line zawinie do nowego terminalu.
- Tak, z naszej strony taka deklaracja padła i oczywiście zaplanowaliśmy niezbędne czynności w tym celu. Niestety terminal nie został jeszcze udostępniony operatorom promowym. Jest to publiczny terminal promowy, którego właścicielem i inwestorem jest Port Gdynia. Z informacji, które przekazał nam Port, wynika, że na terenie nowego terminalu odbywają się prace, co może potrwać jeszcze kilkanaście tygodni. Czekamy na zakończenie tych niezbędnych przygotowań po stronie Portu i najprawdopodobniej rozpoczniemy kursowanie z nowego terminalu wiosną - poinformowała nas Agnieszka Zembrzycka, rzecznik prasowy Stena Line Polska.
A co na to władze Portu Gdynia?
- Uściślając, jeśli chodzi o terminal promowy, to zakończyły się tam zgodnie z założeniami prace budowlane i obecnie trwają wymagane przepisami odbiory. Po ich zakończeniu terminal będzie przekazany do użytkowania i będą mogły stamtąd odejść pierwsze promy. Ponadto na życzenie armatorów prowadzone są jeszcze dodatkowe prace związane z wyposażeniem terminalu, zgodnie z przekazanymi nam przez armatorów wymaganiami. Zakładamy, że - zgodnie z przewidywaniami i rozmowami z armatorami - pierwsze promy przewoźnika Stena Line odejdą w nadchodzącym kwartale - wyjaśnia z kolei Maciej Krzesiński, dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Nowy Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia.
Statki drugiego armatora, czyli Polferries, rozpoczną operacje w odstępie około 2-3-miesięcznym, z uwzględnieniem okna czasowego, jakie umożliwi realizację takiego zadania. Jak tłumaczy dyrektor Krzesiński, terminal stopniowo, również zgodnie z założeniami będzie nabierał więc rozpędu.
- Trzeba mieć świadomość, że przewoźnicy nie mogą przejść z obecnych lokalizacji z dnia na dzień. Operacja taka może zostać zrealizowana w określonym oknie postojowym (np. planowane remonty stoczniowe). Wiąże się to z szeregiem zadań wszystkich podmiotów, które łączą się w cały łańcuch logistyczny, a które trzeba przeprowadzić na szeroką skalę. Należą do nich choćby takie jak zmiany w systemach rezerwacyjnych i bookingowych, oznakowanie dróg dojazdowych czy dopasowanie godzin transportu ładunków przez firmy przewozowe. Reasumując, nowy terminal promowy po zakończeniu budowy jest obecnie przygotowywany do uruchomienia. Z pewnością na 100-lecie Portu Gdynia będzie to jeden z najważniejszych punktów działalności operacyjnej naszego portu - dodaje Maciej Krzesiński.
Czym zatem była uroczystość oddania terminalu, która odbyła się 23 września? Prawdopodobnie chodziło tylko o uczczenie 99. rocznicy uchwalenia przez Sejm ustawy o budowie portu w Gdyni, która wypadała tego dnia.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-12-21 18:11
Krytyka (3)
Ulica Polska i Wiśniewski to będzie wiecznie zakorkowana A po roku to będą takie dziury że tylko czołgi przejadą.
- 33 10
-
2022-04-20 07:03
Korek i dziury.
Z założenia obwodnica Trójmiasta ma łączyć się z portem w Gdyni. Skrócenie czasu dojazdu dla ruchu transportu drogowego i odciążenie estakady Kwiatkowskiego.
- 0 0
-
2021-12-21 18:21
Dlatego trzeba ją zamknąć dla ruchu miejskiego (1)
Bramy będą najlepszym rozwiązaniem
- 4 1
-
2022-01-11 12:14
jak się zamknie dla ruchu miejskiego to nie będzie dziur ? rozumiem że nie będzie miejskich "płaczków" jojczących nad dziurami , ale dziury będą
- 0 0
-
2021-12-22 06:43
Jak zawsze (1)
Zgodnie z przewidywaniami to byłoby 1 stycznia wiec już mija się z prawdą ze będzie otwarty za kilkanaście tygodni. Nikt nie mówi o stratach z tego powodu. Kto ponosi za to odpowiedzialność?
- 11 5
-
2021-12-22 17:41
Jak zawsze Tusk.
- 0 0
-
2021-12-21 19:53
Niech się tłucze Stena z polfferies w Gdyni (2)
A na Westerplatte przyjdzie nowy przewoźnik. Już zacierają ręce. Miejsce super na uboczu blisko do A1 przewoźnicy szybko wrócą do Gdańska a gdy nowy przewoźnik jeszcze otworzy linie Gdańsk do polfferies zniknie z Trójmiasta szybko
- 11 17
-
2021-12-22 13:52
Polferries
Polferries wcale nie pali sie do przejscia do Gdyni
- 1 1
-
2021-12-21 19:56
Do Nynäshamn
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.