- 1 Majaland: znamy termin otwarcia i cennik (176 opinii)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (526 opinii)
- 3 Nie wiedzą, kto leży w tych grobach (96 opinii)
- 4 Były senator skazany na więzienie (345 opinii)
- 5 Mała uliczka, duży problem (244 opinie)
- 6 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (144 opinie)
Tłumy na dniu otwartym tunelu pod Martwą Wisłą
Ponad 16 tys. osób odwiedziło w niedzielę tunel pod Martwą Wisłą.
1,5-kilometrowy dystans, jaki trzeba było pokonać w niedzielę podczas dnia otwartego tunelu pod Martwą Wisłą nie odstraszył chętnych. Ponad 16 tys. osób przeszło suchą stopą 35 metrów poniżej lustra Martwej Wisły.
Choć na budowie nie było "Damroki" - maszyny TBM, która wydrążyła dwie nitki tunelu o długości 1072,5 m to i tak zwiedzający byli pod ogromnym wrażeniem inwestycji. Zaskoczył ich najbardziej rozmiar prac i wielkość wywierconego przez maszynę TBM tunelu o średnicy 12,56 m.
Goście w tunelu mogli zobaczyć przede wszystkim trwające prace związane z wykonywaniem wszystkich siedmiu przejść poprzecznych miedzy dwiema nitkami tunelu. Pierwsze z nich, które zwiedzający obejrzeli tuż przed końcem trasy (najbliżej Węzła Ku Ujściu) zostały już obudowane tymczasową obudową, kolejnym krokiem będzie wykonanie tam obudowy stałej. Natomiast w przejściu numer dwa, także widać postęp prac, bowiem wycięte zostały już otwory w tubingach.
W obydwu rurach trwają prace związane z budową konstrukcji jezdni. W tunelu południowym, który był dostępny dla zwiedzających i został wydrążony wcześniej obecnie trwa zbrojenie, szalowanie i betonowanie ścian zewnętrznych.
W tunelu północnym, którego drążenie zakończono w czerwcu, kończy się montaż prefabrykatów dennych, betonowanie zamków podłużnych i poprzecznych oraz zbrojenie, szalowanie i betonowanie ścian zewnętrznych. Intensywne prace toczyły się nie tylko na budowie.
Goście, których było tak dużo, że przedłużono o 30 minut czas zwiedzania, mogli także podziwiać kontynuację prac przy tunelu prostokątnym i wannach żelbetowych na dojazdach. Wykonywana jest tam obudowa z płyt ognioochronnych. Już na powierzchni zaczęły się też roboty przy budowie obu budynków technicznych.
Czy impreza na terenie budowy nie zakłóciła prac? - Przygotowania i sam dzień otwarty nie wpłynęły w najmniejszy sposób na harmonogram robót prowadzonych na budowie - zapewnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy GIK.
Właśnie minęły trzy lata od rozpoczęcia budowy
Co ważne, dzień otwarty zbiega się nieco z trzecią rocznicą rozpoczęcia prac budowlanych. Przypomnijmy, że umowę na wykonanie robót budowlanych podpisano 14 października 2011 r. prace jednak toczą się dalej.
Warto zaznaczyć, że trudno przedłużyć czas realizacji inwestycji w ramach prawa zamówień publicznych, zwłaszcza gdy jednym z kryterium jego udzielenia jest czas (10 proc.). Ponadto może być zagrożona też dotacja z funduszu Unii Europejskiej. Jak z tego typu problemem radzi sobie spółka GIK?
- W najbliższym czasie podpiszemy aneks z OHL przedłużający termin prac do końca roku, nie ma mieć on jednak wpływu na termin oddania tuneli do ruchu, czyli połowa przyszłego roku. Roszczenia OHL są przez nas rozpatrywane i konsultowane z CUPT - Centrum Unijnych Projektów Transportowych - nie ma więc obawy utraty dofinansowania - mówi rzecznik prasowy spółki GIK.
Inwestor budowy tunelu nie przewiduje także wzrostu wynagrodzenia powyżej ustalonego w przetargu ryczałtu. Oczywiście tak jak i na innych budowach mogą nastąpić wewnątrz ryczałtu przesunięcia, ale w ramach zaoferowanej ryczałtem kwoty.
Tunel pod Martwą Wisłą będzie częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera).
Choć każdy tunel mierzy 1,4 km długości, maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.
Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły . Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstaje największe w Polsce północnej rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł.
1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość jednej wydrążonej rury tunelu w metrach
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu
Zobacz plac budowy tunelu z góry
Zobacz rurę tunelu krótko po wydrążeniu
Miejsca
Opinie (392) ponad 10 zablokowanych
-
2014-10-19 18:48
Dobrze rozumiem? (1)
"To była niepowtarzalna okazja dla mieszkańców Trójmiasta, by zajrzeć do wnętrza tunelu pod Martwą Wisłą, który w czerwcu 2015 r. umożliwi przejazd pod rzeką między Węzłem Marynarki Polskiej a Węzłem Ku Ujściu jeszcze w trakcie jego budowy."~~ czyli w czerwcu 2015r. będzie można przejechać samochodem podczas budowy? Bo ja tak właśnie zrozumiałem...
- 10 8
-
2014-10-19 18:58
w czerwcu budowa zostanie zakończona
- 5 3
-
2014-10-19 18:54
brawo Gdańsk
- 23 7
-
2014-10-19 19:00
ludzie to jednak b.r..y :)
- 12 9
-
2014-10-19 19:21
Wszystko ok, bardzo fajnie, że powstaje, ale jak słyszę od Pani rzecznik, że to budowane jest w technologi XXI wieku to uważam, że propaganda gorsza niż za komuny. To jest dokładnie technologia z zeszłego wieku, czyli z XX. Takie i dużo większe tunele powstawały w całej Europie i na całym świecie w zeszłym wieku i to nic nadzwyczajnego.
- 25 5
-
2014-10-19 19:34
Gratulacje (4)
za organizację! pomimo tłumu, na wejście do tunelu czekaliśmy 15 minut. Na końcu już podeżdżały autobus - Super! a mankamenty? te tworzyli sami odwiedzający. Cóż taka nasza polska "uroda".....
- 29 8
-
2014-10-19 19:45
Gdyby nie odwiedzający wszystko byłoby OK
Bez sensu
- 9 4
-
2014-10-19 20:07
(2)
Tak, autobusy podjezdzaly...bo nie podjechaly tam , gdzie powinny zgodnie z rozkladem! Zamiast zorganizowac dodatkowe autobusy, to "pozdejmowali" kilka kursow, a co tam! Poczekaja sobie ludki,pogoda ladna,niech stoja na przystanku. Grunt, ze jest dobrze zorganizowana impreza i pan Adamowicz sie wykazal!
- 3 8
-
2014-10-19 20:15
Tak, tak, pasażerowie 315 wiedzą coś o tym... (1)
- 1 8
-
2014-10-19 21:02
148 tez... chyba uznali, że wszyscy z Nowego portu wybrali sie na te impreze i juz nigdzie nie beda chcieli sie przemieszczac.
- 0 5
-
2014-10-19 19:35
Jedli darmowe kiełbachy a potem bekali w busie za darmo (1)
- 18 9
-
2014-10-20 14:53
?
nie ładowali do słoików na zimę?
- 0 0
-
2014-10-19 19:37
wizyta w tunelu ..... :) żenada
wolę chipsy :) tv :) dobry film i wódkę z colą schłodzoną kostkami lodu - w łóżku pod ciepłą kołdrą - weekendowo pozdrawiam :)
- 7 34
-
2014-10-19 19:46
Czy przed wydrążaniem tunelu, zgodnie z prawem, przebadano teren pod kątem archeologicznym? (4)
Zgodnie z prawem wpierw powinni go archeologowie przebadać, przekopać, i dopiero wtedy może maszyna tunel wiercić.
- 3 15
-
2014-10-19 19:59
głębokość (1)
Proszę sprawdzić jako archeolog, na co można trafić ponad 10m pod ziemią i zaproponować metodę przekopania pod dnem Martwej Wisły?
- 7 0
-
2014-10-19 20:25
Badanie
Proponuje przebadać "archeologa".
- 6 0
-
2014-10-19 21:08
wpierw ? czy na sajm przód ? (1)
- 4 1
-
2014-10-19 23:26
wpierw to po kaszubsku
Po polsku: najpierw...
- 0 1
-
2014-10-19 19:48
wybort idą
Kolejna akcja przedwyborcza.Ludzie kupują to nadal.
Media w tym uczestniczą.Dobry pomysł,masy to kupią.- 13 11
-
2014-10-19 19:54
A ta menda musiała się tam promować? Mógł lepiej opowiedzieć po jakiego grzyba wydał z naszej kasy miliony na teatrzyk i rdzewiejący gmach w środku miasta.
- 16 11
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.