• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tłumy na dniu otwartym tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
19 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Ponad 16 tys. osób odwiedziło w niedzielę tunel pod Martwą Wisłą.


1,5-kilometrowy dystans, jaki trzeba było pokonać w niedzielę podczas dnia otwartego tunelu pod Martwą Wisłą nie odstraszył chętnych. Ponad 16 tys. osób przeszło suchą stopą 35 metrów poniżej lustra Martwej Wisły.



To była niepowtarzalna okazja dla mieszkańców Trójmiasta, by zajrzeć do wnętrza tunelu pod Martwą Wisłą, który w czerwcu 2015 r. umożliwi przejazd pod rzeką między Węzłem Marynarki Polskiej a Węzłem Ku Ujściu jeszcze w trakcie jego budowy.

Choć na budowie nie było "Damroki" - maszyny TBM, która wydrążyła dwie nitki tunelu o długości 1072,5 m to i tak zwiedzający byli pod ogromnym wrażeniem inwestycji. Zaskoczył ich najbardziej rozmiar prac i wielkość wywierconego przez maszynę TBM tunelu o średnicy 12,56 m.

Goście w tunelu mogli zobaczyć przede wszystkim trwające prace związane z wykonywaniem wszystkich siedmiu przejść poprzecznych miedzy dwiema nitkami tunelu. Pierwsze z nich, które zwiedzający obejrzeli tuż przed końcem trasy (najbliżej Węzła Ku Ujściu) zostały już obudowane tymczasową obudową, kolejnym krokiem będzie wykonanie tam obudowy stałej. Natomiast w przejściu numer dwa, także widać postęp prac, bowiem wycięte zostały już otwory w tubingach.

W obydwu rurach trwają prace związane z budową konstrukcji jezdni. W tunelu południowym, który był dostępny dla zwiedzających i został wydrążony wcześniej obecnie trwa zbrojenie, szalowanie i betonowanie ścian zewnętrznych.

W tunelu północnym, którego drążenie zakończono w czerwcu, kończy się montaż prefabrykatów dennych, betonowanie zamków podłużnych i poprzecznych oraz zbrojenie, szalowanie i betonowanie ścian zewnętrznych. Intensywne prace toczyły się nie tylko na budowie.

Goście, których było tak dużo, że przedłużono o 30 minut czas zwiedzania, mogli także podziwiać kontynuację prac przy tunelu prostokątnym i wannach żelbetowych na dojazdach. Wykonywana jest tam obudowa z płyt ognioochronnych. Już na powierzchni zaczęły się też roboty przy budowie obu budynków technicznych.

Czy impreza na terenie budowy nie zakłóciła prac? - Przygotowania i sam dzień otwarty nie wpłynęły w najmniejszy sposób na harmonogram robót prowadzonych na budowie - zapewnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy GIK.

Właśnie minęły trzy lata od rozpoczęcia budowy

Co ważne, dzień otwarty zbiega się nieco z trzecią rocznicą rozpoczęcia prac budowlanych. Przypomnijmy, że umowę na wykonanie robót budowlanych podpisano 14 października 2011 r. prace jednak toczą się dalej.

Warto zaznaczyć, że trudno przedłużyć czas realizacji inwestycji w ramach prawa zamówień publicznych, zwłaszcza gdy jednym z kryterium jego udzielenia jest czas (10 proc.). Ponadto może być zagrożona też dotacja z funduszu Unii Europejskiej. Jak z tego typu problemem radzi sobie spółka GIK?

- W najbliższym czasie podpiszemy aneks z OHL przedłużający termin prac do końca roku, nie ma mieć on jednak wpływu na termin oddania tuneli do ruchu, czyli połowa przyszłego roku. Roszczenia OHL są przez nas rozpatrywane i konsultowane z CUPT - Centrum Unijnych Projektów Transportowych - nie ma więc obawy utraty dofinansowania - mówi rzecznik prasowy spółki GIK.

Inwestor budowy tunelu nie przewiduje także wzrostu wynagrodzenia powyżej ustalonego w przetargu ryczałtu. Oczywiście tak jak i na innych budowach mogą nastąpić wewnątrz ryczałtu przesunięcia, ale w ramach zaoferowanej ryczałtem kwoty.

Czy chodzisz na dni otwarte inwestycji miejskich?

Inwestycja za 885 mln zł

Tunel pod Martwą Wisłą będzie częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera).

Choć każdy tunel mierzy 1,4 km długości, maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska. Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstaje największe w Polsce północnej rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość jednej wydrążonej rury tunelu w metrach
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Zobacz plac budowy tunelu z góry


Zobacz rurę tunelu krótko po wydrążeniu

Miejsca

Opinie (392) ponad 10 zablokowanych

  • gimbaza radość nie ?

    • 2 7

  • Ta inwestycja naprawdę robi wrażenie. Organizacja zwiedzania budowy bardzo dobra. Mogło być lepsze nagłośnienie, bo stojący z tyłu nie bardzo wiedzieli czemu stoją a nie zasuwają ciurkiem. Poza tym wszystko sprawnie, pracownicy chętnie wyjaśniali, ochrona sterowała ruchem, prezydent rozdawał autografy, autobusy śmigały, słoneczko świeciło. Fajna niedziela. Oby jak najszybciej nastąpiło otwarcie tej trasy.

    • 24 3

  • BYŁO SUPER (1)

    Budowa tunelu to wyjątkowo ciekawa inwestycja w Trójmieście. Niesamowicie, ze udostępniono obejrzenie placu budowy dla mieszkańców. Było bardzo ciekawie, organizacja dobra. Jedyny minusik to organizacja wyjazdu po drugiej stronie, ale można to pominąć przy ogólnej ocenie. Podziękowania dla GIK-u za fajna przygodę.
    p.s. Nie pojmuję myślenia minusujących, to chyba wiecznie narzekający na wszystko ludzie

    • 33 8

    • mi okropnie nie pasowalo ze pozwolono na tak wielki tlum przed wejsciem, tlum ktory grozil wypadkiem, zemdleniami, zawalami, sajgonem. puszczanie duzych grup dopoero po wysluchaniu pogadanki, zamiast puszczac caly czas po troche takze tych, co nie chca sluchac

      ale trudno sobie wyobrazic rozwiazanie tego inaczej, bez zwiekszania ryzyka wewnatrz, chyba zeby puscic tlum obiema nitkami naraz, a to makabryczna dezorganizacja prac... w sumie chyba niepotrzebnie sarkalem przed wejsciem. jak juz ruszylem w glab, bylem zadowolony.

      ciekawe ile kosztowaly te gadzety, ktore rozdawali na drugim koncu...

      • 0 5

  • Nie jest łatwo rządzić wiecznie niezadowolonymi, dlatego wielu mądrych nie pcha się do władzy.

    • 14 3

  • narzekanie - jak zwykle polaki cebulaczki - narzekaczki (2)

    umożliwione wejście - źle - bo za mało wiadomości na ten temat
    wejście darmowe - też źle
    darmowe żarcie - znowu źle
    darmowy transport - też źle bo musi w tłoku jechać

    jak to w Polsce - tylko narzekanie

    jak się nie podoba to po co tu mieszkacie - narzekacze - jazda do innego kraju narzekać

    • 34 10

    • Ta akurat miaem okazję zobaczyć hejterów na żywo. (1)

      Głośno okazywali swoje niezadowolenie z widoku budyniu na telebimach, ciasnoty, zapachu betonu w powietrzu i wilgoci. Byli to nieskalani inteligencją osobnicy w dresach marki Lechia gdańsk. Chyba po chemio terapii bo większość łysa i mieli brak zachamowań do używania wulgaryzmów wokół dzieci a to pewnie przez chemię w pustej bani.

      • 15 6

      • filozofia osobników w dresach:

        Po co mi musk, przecież mom dres

        • 5 1

  • To tylko świadczy o zainteresowaniu i nie świadomości (organizatorów) tym ,że prosty lud interesuje się takimi inwestycjami :) (1)

    • 8 3

    • Ludu nie prosty!

      Zacznij od pracy nad swoją ortografią, staniesz się jeszcze bardziej nie prosty. Jak już będziesz umiał pisać, napisz jakie Ty masz zainteresowania, chętnie się zapoznam z Twoimi "nie zwykłymi" pomysłami na czas wolny.

      • 0 0

  • (1)

    Jedynym strasznym zgrzytem był zgrzyt zębów ekipy PiSiorów rozdających przed wejściem ulotki grabarza stoczni Jaworskiego czy jakoś tam. Tak marzyli, by coś się zawaliło albo zesmrodziło a najlepiej gdyby nikt nie przyszedł.

    • 17 9

    • 123

      wali ci z japy cebulą - wracaj na prowincję i nie dziel Gdańszczan na zwolenników i przeciwników tuneli gamoniu - to zupełnie różne sprawy

      • 1 0

  • platforma obywatelska

    i tak nie pójdę na wybory samorządowe i nie będę głosowała na adamowicza

    • 8 13

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • Nie przesadzaj (3)

    Też byłem o podobnej porze i nikt nie czekał 1h, a jeżeli już ok 25min.
    Ale w tym czasie ciągle wpuszczano grupy i tylko dla dobra ogółu nie wpuszczono wszystkich.

    • 20 3

    • Jasne. Dla jaj zafundowałem dziecku godzinę kiblowania od 12:00 do 13:00 (2)

      Rozumiem, Budyń płaci, więc propaganda musi działać, ale przynajmniej gnojki nie kłamcie!

      • 2 16

      • Jak ja kocham takich ludzi (1)

        Nikt mi nie płacił i pojechałem tam bez przymusu i nawet wyciągnąłem rodzinę, ale z racji, że myślę to przewidziałem kilka rzeczy i :
        - auto zostało na pętli i wybrałem się dalej Tramwajem.
        - wziąłem wodę domyślając się, że i ludzi może być trochę.

        czekałem 25 min, a nie 1h., a gdy czekałem to weszły dość liczne 3 grupy w tym jedna na me oko zbyt liczna stąd ma czekała dłużej.

        Przechodziło się sprawnie chyba, że ktoś robiąc zdjęcia czasem został przydzielony do kolejnej grupy.

        • 8 2

        • wazeline to za darmo pewnie dostałes :)

          • 2 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane