• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tor wyścigowy w Gdańsku jednak powstanie? Znalazł się inwestor

Michał Jelionek
26 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Czy do Gdańska zawita sport motorowy na najwyższym poziomie? Nie musi chodzić o cykl Formuły 1, bo zawodów przyciągających fanów motoryzacji jest znacznie więcej. Czy do Gdańska zawita sport motorowy na najwyższym poziomie? Nie musi chodzić o cykl Formuły 1, bo zawodów przyciągających fanów motoryzacji jest znacznie więcej.

Dobra wiadomość dla fanów sportów motorowych - na poważnie powraca temat toru wyścigowego w Gdańsku. Znalazł się inwestor, który deklaruje chęć współfinansowania budowy kompleksu. Obiekt, który miałby kosztować ok. 300-400 mln zł, mógłby powstać nie wcześniej, niż za cztery lata.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Co myślisz o wybudowaniu kompleksu motoryzacyjnego w Gdańsku?

Pomysł budowy profesjonalnego toru wyścigowego na południu Gdańska narodził się w 2001 roku. Przez te kilkanaście lat poznaliśmy różne koncepcje i projekty nowoczesnego obiektu. Za każdym razem jednak temat powstania Narodowego Centrum Sportów Motorowych i Rekreacji upadał.

Tym razem powraca z konkretem, jakiego zawsze brakowało: poważnym inwestorem, który deklaruje zainteresowanie przedsięwzięciem.

Tor miałby powstać na 200-hektarowej działce w okolicach ul. Borkowskiej zobacz na mapie Gdańska, na terenie dzielnic Maćkowy i Św. Wojciech, nieopodal Południowej Obwodnicy Gdańska.

Kompleks chce wybudować Bałtycka Grupa Inwestycyjna, która niedawno zakończyła prace przy budowie dworca w Sopocie (jego budowa pochłonęła nieco ponad 100 mln zł).

- Rozmowy na temat budowy obiektu trwają od dobrych kilku lat. Przez ten czas zdążyliśmy się odpowiednio przygotować do tej inwestycji. Teren jest idealny, plan pod budowę został uchwalony w 2009 roku, czekamy zatem na decyzję władz miasta. Jesteśmy jednak spokojni, miasto jest bardzo zainteresowane tym projektem - opowiada Jarosław Sulewski, prezes BGI.
Projekt kompleksu NCSMiR zakłada wybudowanie głównego toru wyścigowego o długości ok. 4,5 km. Ale miałyby mu towarzyszyć także mniejsze tory: motocrossowy, gokartowy oraz szkoły bezpiecznej jazdy.

Czytaj także: Wraca pomysł budowy toru dla sportów motorowych w Gdańsku

- Nie ma w Polsce toru wyścigowego z prawdziwego zdarzenia. Sercem inwestycji jest tor wyścigowy, na którym - mamy nadzieję - kiedyś, w przyszłości, moglibyśmy podziwiać zawody o Grand Prix Formuły 1. Oczywiście takie wydarzenie wymaga dobudowania dodatkowej infrastruktury, ale to sprawa przyszłości. Przy realizacji projektu zamierzamy współpracować z Polskim Związkiem Motorowym. Przedstawiciele PZMot-u wyrazili chęć pomocy. Z całą pewnością przyda się ich doświadczenie - dodaje.
Koncepcja kompleksu stworzona przez Hermanna Tilke. Koncepcja kompleksu stworzona przez Hermanna Tilke.
Szacuje się, że budowa kompleksu pochłonie ok. 300-400 mln zł. Sam koszt budowy głównego toru - przystosowanego do organizacji imprez rangi mistrzostw świata - wyniesie 100 mln zł.

Roczne utrzymanie obiektu to wydatek rzędu kilku milionów złotych. Skąd na to wziąć pieniądze?

- Chcemy zorganizować to w taki sposób, żeby kompleks utrzymywał się sam, dlatego też obok wspomnianych torów, na terenie NCSMiR powstaną obiekty towarzyszące, m.in. hotel, salony dealerów samochodowych, warsztaty tuningowe czy park rozrywki. Na pewno natomiast nie powstanie - tak, jak wcześniej zakładał projekt - stadion żużlowy - tłumaczy Sulewski.
W 2014 roku przedstawiono koncepcję architektoniczną NCSMiR, którą przygotował niemiecki architekt Hermann Tilke. Nowy projekt obiektu będzie bazował na planie przygotowanym przez Niemca.

Czytaj także: Czy projekt toru wyścigowego w Gdańsku jest plagiatem?

Według wstępnych planów, przez najbliższe dwa lata ma powstawać raport środowiskowy, w którym opisane będzie oddziaływanie takiego kompleksu na środowisko. Dopiero po jego powstaniu mogłyby ruszyć prace budowlane.

Jest jednak małe "ale". Niemal od początku pomysł budowy motoryzacyjnego centrum budzi spore kontrowersje. Na powstanie kompleksu nie zgadzają się okoliczni mieszkańcy, którzy od kilku lat głośno protestują.

Wójt gminy Pruszcz Gdański Magdalena Kołodziejczyk przypomina, że nieopodal znajduje się osiedle Rotmanka, na którym znajduje się 600 domów.

- To zrozumiałe, że mieszkańcy nie do końca są zadowoleni z takiego obrotu spraw. Obawiają się hałasu. Zapewniam jednak, że nie będzie on dokuczliwy. Motoryzacja poszła do przodu, a auta są coraz cichsze. Jakiś czas temu byłem na wyścigu Formuły 1 w Monte Carlo i ku mojemu zdziwieniu, hałas był znikomy. Jeżeli to nasza firma zostanie wybrana do wybudowania kompleksu, to zapewniam, że dokonamy szczegółowych pomiarów hałasu i poprowadzimy trasę toru w taki sposób, żeby w jak najmniejszym stopniu była uciążliwa. Oczywiście planujemy spotkania z mieszkańcami, na których przedstawimy szczegółowe założenia i plany. Myślę, że przekonają się do tego projektu i zmienią zdanie - przekonuje Jarosław Sulewski.
Bo wcale nie jest przesądzone, że to Bałtycka Grupa Inwestycyjna wybuduje NCSMiR. Prawdopodobnie inwestor zostanie wyłoniony przez miasto w drodze przetargu.

- Pojawiła się wiarygodna firma, która zadeklarowała chęć przygotowania tej inwestycji. Teraz czekamy na wpłynięcie oficjalnej oferty inwestora do miasta. Rozpoczną się analizy. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku, zostanie uruchomiona procedura i - prawdopodobnie - transparentny przetarg. Nie wiemy jednak kiedy to nastąpi. Póki co, nie słyszałem o innej firmie niż BGI, która byłaby zainteresowana zainwestowaniem swoich pieniędzy, a następnie dbaniem o utrzymanie kompleksu - tłumaczy Alan Aleksandrowicz, prezes spółki investGDA, która z ramienia miasta nadzoruje projekt NCSMiR.

Miejsca

Opinie (286) 2 zablokowane

  • dlaczego w naglowku przed "niz" jest przecinek?

    • 1 1

  • kto konkretnie chce to wspolfinansowac? (2)

    z tego co widac w miescie to brakuje kasy na utrzymanie drog w mozliwym stanie. wiekszosc juz wyglada jak tor przeszkod albo odcinek specjalny. moze by za te 100 czy 200 baniek wylac troche asfaltu?

    • 9 2

    • (1)

      Zysk (o ile w ogole bedzie) powinien byc w wiekszosci dla inwestora. Mala czesc dla miasta powonna isc w 100% na drogi

      • 2 2

      • przeczytaj ponownie

        dostrzegaj, ze inwestor chce wspolfinansowac. to znaczy ze do spolki z miastem? a jak tak, to skad miasto wezmie pieniadze na to?

        • 3 0

  • Tor F1

    Budować, nie zastanawiać się 100 lat....

    • 11 9

  • W Pomorskiem jest tyle wolnych terenów, że tor można wybudować w takim miejscu, (5)

    że nie będzie przeszkadzał mieszkańcom, np. w okolicy Rafinerii Gdańsk, itp.

    • 11 8

    • bezsensu (2)

      i zakorkować zakorkowane już miasto? Obrzeża miasta , bliskość lotniska i głównych dróg jest chyba lepszym rozwiązaniem, może to właśnie przenoszenie mieszkań do roli sypialni i wyudnianie miasta jest złym pomysłem..na świecie tory takie znajdują się w samych centrach miast

      • 6 5

      • co z tego że blisko

        Bliskość głównych dróg da tyle, że tor będzie można z bliska obejrzeć z okien samochodu. Nie ma bezpośrednich zjazdów a dojazd do NCSMiR zaplanowano drogami lokalnymi i osiedlowymi uliczkami.

        • 0 0

      • A ty myślisz, że tam nie ma korków?

        Hahahaa

        • 0 0

    • a wiesz po co jest miejscowy plan zagosp. przestrzennego i po co to sie tworzy? (1)

      temat toru wyscigowego w tym miejscu jest znany od 15 lat ale jak ktos sie buduje i nie sprawdza planów w okolicy to później jest wielce oburzony.

      • 0 1

      • zajrzyj najpierw do tego planu, potem się wypowiadaj

        • 0 0

  • Jestem za i nie przeciw.

    • 2 6

  • Tor F1 na Wyspie Sobieszewskiej? (1)

    To byłaby atrakcja dla fanów sportów motorowych...

    • 2 10

    • odcinek specjalny przez most

      • 5 0

  • jak rozumiem prawdziwy profesjonalny oczywiście z płyt Jumbo tak wspanialy jak ulice w mojej dzielnicy.

    • 5 2

  • Ale baje! A czy znajdzie się równie poważny inwestor na załatanie dziury na Sobieskiego!!?

    • 12 3

  • Znikomy halas (1)

    Hahaha i jeszcze niska emisja spalin !!!;)

    • 16 1

    • tor dla F1 Elektro

      • 3 1

  • Tor miałby swoje plusy, jednak musi być położony z dala od osiedli, no i obudowany

    ekranami + pasem gęstej zieleni.
    Co do hałasu. W Formule 1 jest on niesamowity. Silniki wyja na wysokich obrotach, że gardło ściska. No ale inne samochody też hałasują, to jasne.

    • 13 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane