• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tradycyjne wagony zamiast Pendolino. Ceny biletów bez zmian

Krzysztof Koprowski
27 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tunel pod Morską po remoncie zyska windę
Pociągi Pendolino eksploatowane są w Polsce od grudnia 2014 r. Koszt zakupu jednego pociągu wyniósł ok. 20 mln euro. Pociągi Pendolino eksploatowane są w Polsce od grudnia 2014 r. Koszt zakupu jednego pociągu wyniósł ok. 20 mln euro.

Pociągi Pendolino uległy w starciu ze źle ułożonym tluczniem na torach, który uszkadza ich podwozie. Z 20 zakupionych pociągów sprawnych jest obecnie tylko 12 - pozostałe są zastępowane tradycyjnymi wagonami. Utrudnienia dotyczą również pasażerów z Trójmiasta.



Czy złożył(a)byś reklamację, gdyby zamiast Pendolino przyjechał pociąg niższej kategorii?

Tłuczeń, czyli drobne kruszywo stosowane standardowo w nawierzchni kolejowej wokół szyn, w ostatnich dniach uziemiło sześć z 20 pociągów produkcji francuskiego Alstomu. Dodatkowo dwa pociągi czekają na naprawę powypadkową.

Kolejarze informują o odnalezieniu w poszyciu pojazdów kamieni z torowiska, zaś ich podwozie wygląda "jak ostrzelane". Sprawę ma wyjaśnić powołana w tym celu specjalna komisja.

- W skład komisji wchodzą przedstawiciele przewoźnika PKP Intercity, zarządcy infrastruktury - PKP Polskie Linie Kolejowe, a także eksperci Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych. Współpracujemy również z producentem taboru. Staramy się, by pociągi Pendolino były przywracane do ruchu zgodnie z założonym rozkładem jazdy - mówi Agnieszka Serbeńska, rzecznik PKP Intercity.
Na razie kolejarzom brakuje jednak pociągów do obsługi połączeń Express InterCity Premium, które są zastępowane składami zestawionymi z wagonów klimatyzowanych standardu Express InterCity. Tylko w piątek (26 stycznia) do przesiadki na wagony niższej klasy zostali zmuszeni pasażerowie aż 6 kursów - wszystkich realizowanych z, do lub przez Trójmiasto:

  1. EIP 5404/5 relacji Gdynia Główna - Bielsko Biała
  2. EIP 4502/3 relacji Bielsko Biała Główna - Gdynia Główna
  3. EIP 8300/1 relacji Kołobrzeg - Kraków Główny
  4. EIP 3800/1 relacji Kraków Główny - Kołobrzeg
  5. EIP 5300/1 relacji Gdynia Główna - Kraków Główny
  6. EIP 3500/1 relacji Kraków Główny - Gdynia Główna

Wagony pociągu kategorii Express InterCity, zastępującego Pendolino. Wagony pociągu kategorii Express InterCity, zastępującego Pendolino.
O zmianie pasażerowie mogli się dowiedzieć z zaledwie kilkugodzinnym wyprzedzeniem na stronie internetowej PKP Intercity. Jednocześnie przewoźnik nie informuje, które z przyszłych połączeń zostaną zastąpione wagonami EIC, ani nie oferuje tańszych biletów mimo obniżenia komfortu podróży.

- Pasażerowie, którzy odbyli podróż w składach zastępczych mają prawo do złożenia reklamacji. Podstawą do uznania takiej reklamacji jest zachowanie biletu. Każdy przypadek jest rozpatrywany indywidualnie. Reklamację można złożyć korespondencyjnie (wysyłając na adres siedziby PKP Intercity), w każdej kasie biletowej sprzedającej bilety PKP Intercity lub poprzez formularz reklamacyjny na naszej stronie internetowej - wyjaśnia rzecznik.
Pendolino na torach od ponad trzech lat

Umowę, opiewająca na kwotę 665 mln euro, obejmującą zakup 20 pociągów Pendolino, budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz 17-letnią obsługę gwarancyjną, podpisano w maju 2011 r. Liniową eksploatację pojazdów rozpoczęto 14 grudnia 2014 r.

Pendolino wyprodukowane dla Polski są przystosowane do podróży z prędkością do 250 km/h, choć podczas jazdy testowej na Centralnej Magistrali Kolejowej udało się osiągnąć prędkość 293 km/h (jest to rekord prędkości na torach w Europie Środkowo-Wschodniej).

Każdy pociąg składa się z siedmiu członów, w których zainstalowano łącznie 402 miejsca siedzące. Wnętrza są klimatyzowane, przystosowane do potrzeb pasażerów niepełnosprawnych oraz przewozu rowerów, a także posiadają wydzieloną strefę barową.

Zobacz naszą relację z przejazdu Pendolino do Warszawy w 2014 r.

Opinie (453) ponad 20 zablokowanych

  • a jak to z tymi reklamacjami? wiem, że podstawiony będzie skład wagonowy, przejadę nim zaplanowaną trasę (3)

    i zgłoszę się po zwrot kosztów?

    • 19 3

    • Odpalą ci parę procent ceny jeśli będziesz drążył. Różnicę między EIP a EIC.

      • 8 0

    • (1)

      Gdańsk Warszawa zapłaciłeś 150zł, oddadzą ci 20zł

      • 8 1

      • 11 złoty

        EIC kosztuje 139 PLN. Komfort podróży porównywalny do EIP. Dla wielu wygodniejszy od pendo.

        • 1 0

  • Co wyście się tak tego Nowaka uczepili? Przecież to już nie Polak. (2)

    W październiku 2016 został prezesem Ukrawtodoru, ukraińskiej państwowej agencji drogowej. Przyjął wówczas ukraińskie obywatelstwo. Sam Nowak w styczniu ujawnił, że w listopadzie czy grudniu zarobił 27 tys. zł.

    • 27 15

    • za te wszystkie planowane i wykonane wały dostał posadę na Ukrainie (1)

      z namaszczenia Tuska i za pośrednictwem kilku kolegów z UE. Teraz będzie trudniej w Polsce obywatela ukrainskiego ścigać za machloje. Przetarg na pendolino to tylko jeden z kilku wałków. Jakim trzeba być paździerzem, żeby wyprowadzić z kraju ponad 2 mld zł, a nie wpompować to w polskiego wykonawcę, dla którego taka kwota dałaby "kopa" inwestycyjnego. No ale czego się dziwić, skoro PO to przyjaciele niemców, którzy robią przekręty nie swoimi rekami...

      • 5 0

      • PiS da zastrzyk, będziemy mieć taaaaakieee helikoptery, że Putinu oko zbieleje!

        • 1 0

  • Skasować to całe pendolino i zastąpić normalnymi pociągami. Dosyć z wydziwianiem i ogłupianiem ludzi.

    • 19 35

  • Te składy wagonowe są wygodniejsze niż Pendolino. (8)

    A jakie są Wasze odczucia?

    • 52 26

    • (1)

      jak najbardziej, głównie dlatego, że w rzędzie są 3 fotele a nie 4.

      • 10 4

      • 3, ale koło siebie kolano w kolano, vs 2 przedzielone korytarzem

        • 4 1

    • nie są.

      • 5 8

    • (2)

      Najwygodniejszy jest "kurnik" czyli "bezprzedziałowiec", niestety ma ta wadę że musimy słuchać ciągle czyjegoś bełkotu przez telefon. Ale jeśli chodzi o wygodę to jest dla mnie lepszy niż pendolino

      • 19 5

      • (1)

        Kup sobie bilet w strefie ciszy, gdzie jest zakaz rozmów przez telefon i nie ma matek z brajanami.

        • 18 3

        • To jest bardzo dobra opcja

          • 7 1

    • owszem

      mimo braku jajecznicy i stawianych przez premier lodow

      • 1 1

    • piszesz bzdury

      widać że nie jechałeś PENDOLINO ( którymi aktualnie zarządza i za ich stan odpowiada pis )

      • 2 5

  • Reklamacja w pkp? - żart (3)

    Zdarzyło mi się już jechać pociągiem Express InterCity podstawianym zamiast "Pendlino". Informacja o zamianie była ogłoszona w momencie wjazdu pociągu na peron. W trakcie jazdy wielokrotnie puszczane były komunikaty o prawie pasażerów do składania reklamacji. Na odpowiedz czekałam 28 dni, oczywiście była negatywna, wg pani z punktu obsługi klienta, pkp wywiązał się w pełni z usługi, dotarłam do celu, wiec nie należny mi się żadne odszkodowanie czy częściowy zwrot za bilety. Więc wypowiedź rzecznika pkp na temat prawa pasażera do reklamacji jest niestety mało śmiesznym żartem.

    • 77 5

    • Tak samo załatwiona została moja reklamacja (1)

      Można się ubiegać.. nic nie mówią że zostanie uznana..

      • 14 1

      • Reklamacja

        Po pierwsze Express InterCity "Premium" sama nazwa Premium do czegoś nawiązuje i płacisz wyższą stawkę inż za Express Intercity. Jeżeli wykonawca podstawia ci np. taksówkę "szrot" zamiast limuzynę którą zamówiłeś to ci się należy. Odrzucanie reklamacji to podstawa państwowych molochów. Myśli takich molochów to podstawa w odrzucaniu wiekszości reklamacji ... a nóz widelec tacy jak wy zniechęcą się w dalszym postępowaniu - nie pisze o sądzie bo możecie się nie zgodzic z reklamacją i przysługuje wam ponowne złożenie reklamacji od tej drugiej

        • 2 0

    • Zlodzieje

      Polecam oddac sprawe do adwokata..,tez mialam nieprzyjemna sytuacje z pkp i dopiero interwencja adwokata pomogla....

      • 1 0

  • reklamacje rozpatrywane indywidualnie? (4)

    Powinni wszystkim automatycznie pozwracać różnicę między pendolino a EIC!
    W dodatku mamy 17 letnią gwarancję, więc chyba producent powinien za wszelkie koszty płacić, również te wynikające ze strat na biletach!

    • 61 1

    • Popieram wypowiedź

      • 1 1

    • Ciekawe komu zabrali te podstawione wagony EIC?

      Ponoć zabrali m.in. z linii Łodź-Warszawa kilka wagonów i teraz ludzie muszą jechać jak śledzie. Im też zwrócą pieniądze za pogorszenie komfortu?

      • 7 0

    • (1)

      Coś dziwnego z tłuczniem się dzieje w Polsce. Wagony same się nie popsuły. Zapewne przez kilka lat nikt ich dokładnie nie oglądał od spodu bo jakoś jechały...

      • 2 2

      • Przede wszystkim bardzo szybko przestali coś lać

        by nie piszczały przy hamowaniu. Zwracałem na to uwagę, chyba jakiś okres obsługi alstomu tej działki kontraktu się skończył, a że PKP nic nie lepiej do niepiszczenia opon, no to piszczą. Masakra.

        • 0 0

  • Efekty polityki tuska i jego super ministra nowaka. specjalisci od niczego (3)

    spartoplili tylko polska kolej.

    • 36 17

    • (2)

      Pan premier Tusk i minister nowak nadaje się do zoo małpom banany odbierasz. Zrujnowane kolej i górnictwa przydaje kopalnie KWK Krupiński kłamstwa ze nerktowna czemu nikt nie ujawni ze szedł na sksport do Niemiec. Austri Węgry Czechosłowacji Słowacji Rumuni .a 2012 roku przyjechał rudy lis i się bawił i nie wiadomo czy nie przemalia Niemcom.

      • 1 2

      • (1)

        Niemcy kupują węgiel z Chin. Swoje własne nierentowne górnictwo węgla kamiennego ukatrupili do zera. Został tylko brunatny, tańszy. Tak się robi gospodarkę, decyzjami ekonomicznymi, a nie, jak w Polsce, politycznymi.

        • 1 1

        • I po co mają udziały w zakupie tych niedziałających?
          Bursztyn czy skamieniałości chcą tam zachować?

          • 0 0

  • Manipulacja-trojmiasto.pl (4)

    Dość nierzetelny tekst. Trójmiasto.pl mogłoby się pofatygować i sprawdzić jaka jest prawdopodobna przyczyna uszkodzeń. Nie tłuczeń jako taki po prostu ( a tak wynika z artykułu), ale wadliwe wykonana ostatnia naprawa odcinka CMK. W efekcie tłuczeń przy przejeździe pociągu uderza w podwozie.

    • 41 5

    • (2)

      Dziwne tylko, że problem dotyczy Pendolino, choć po CMK kursuje właściwe każdy rodzaj taboru.

      • 0 4

      • Tyle, że pendolino jedzie szybciej i ma niskie podwozie. (1)

        Dlatego kamulce tłuką o podwozie. Może zakupią "pakiet na bezdroża" za dopłatą jak u dealera aut.

        • 9 0

        • To było trzeba kupić podwozie jak w pozostałych pociągach. Chyba dla nikogo nie powinno być zaskoczeniem utrzymanie torowiska na poziomie PKP.

          • 0 6

    • Tłuczeń " lata " gdy pociąg pędzi. Tort dla SKM tylko dobre.

      • 2 0

  • PedzPoWino pendolino

    • 10 3

  • Wbrew pozorom (4)

    ta zamiana to tylko na dobre wyszła.
    Tradycyjne wagony z nowej produkcji są wygodniejsze niż pendolino.
    W 2 klasie w przedziale jest sześć miejsc i podróz nimi jest przyjemniejsza..
    Nawet zespolone stadlery i pesy są wygodniejsze niż włoska fanaberia ministra nowaka.
    Dyletant kupił za nasze pieniądze taki sobie pociąg kilka razy drożej niż jest wart.
    A jakośc jak widać wątpliwa jak caracale które też byłby przepłacone kilka razy.

    • 55 19

    • (3)

      Jak lubisz siedzieć twarz w twarz z obcymi ludźmi i kopać się po nogach to jeździj przedziałowymi.

      • 19 13

      • (2)

        Też nie lubię ale to dotyczy tylko przedziałów w II klasie. I klasa oraz bez przedziałowe po remoncie są dużo wygodniejsze od pendolino a w dodatku nie trzeba bagażu cały czas pilnować pozostawionego na końcu wagonu, tak ja ma to miejsce w pendolino

        • 16 1

        • bagaż

          ale za to jak masz walizkę to trzeba prosić ludzi o pomoc żeby ją do góry włożyć a później zdjąć

          • 3 1

        • Hoho, jak cię stać na pierwszą klasę...

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane